Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor viktigt det i praksis er med tykkelse og afstivninger ved ikke jeg så meget om, men jeg gleder mig til at høre om du kan høre nogen forskel.
Jeg ved heller ikke om hvad der er normen for små subs, men i det minste så ved jeg at SVS SB12-Plus som er ca samme størrelse som SPL serien har en 2.54cm tyk frontbaffel, og siderne er enten samme tykkelse, eller 2cm, jeg kan ikke huske det nøjaktigt på stående fod. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Hvor viktigt det i praksis er med tykkelse og afstivninger ved ikke jeg så meget om, men jeg gleder mig til at høre om du kan høre nogen forskel.
Jeg ved heller ikke om hvad der er normen for små subs, men i det minste så ved jeg at SVS SB12-Plus som er ca samme størrelse som SPL serien har en 2.54cm tyk frontbaffel, og siderne er enten samme tykkelse, eller 2cm, jeg kan ikke huske det nøjaktigt på stående fod. |
|
|
Som skrevet tidligere, så hører jeg umiddelbart en strammere bas. Jeg ved ikke om det er indbildning, men jeg har jo min fars sub (præcis magen til, uden afstivning), og den vil give mig mulighed for at sammenligne. Det bliver en anden dag, når jeg har god tid. Fronten på min velodyne er også lidt tykkere, måske 2 cm eller sådan noget, det har jeg ikke lige tjekket efter. Men jeg synes at 14-15 mm er lige i underkanten. Da jeg lige havde fået subben, var jeg også lidt negativ over at den faktisk havde en skidt lyd, når jeg udførte "banke-testen". Det er nu forbedret meget, så lyden når man banker mere minder om mine højtalere (der er i 20+ mm overalt). Jeg ved ikke hvor meget dette har at sige for lyden, men jeg laver en direkte sammenligning en dag hvor jeg har tid. __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at være 100% sikker burde du lave en test hvor subbene står helt indtil hinanden, eller evt opå. De skal begge være identisk justeret, også bør du ha nogen til at bytte i mellem subbene uden at du ved hvilken det er der spiller.
På den måden vil du fjerne al påvirkning af rum, justering og psyke. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
For at være 100% sikker burde du lave en test hvor subbene står helt indtil hinanden, eller evt opå. De skal begge være identisk justeret, også bør du ha nogen til at bytte i mellem subbene uden at du ved hvilken det er der spiller.
På den måden vil du fjerne al påvirkning af rum, justering og psyke. |
|
|
Ja, ved godt at det ville være de optimale forhold. Men det vil blive tidskrævende at sætte det op sådan, med justering af subwooferne. Jeg gør det en dag hvor jeg har masser af tid :) __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nok at du bliver nødt for at tage dig arbejdet med at legge forholdene 100% rette, fordi jeg kan ikke forestille mig at afstivningen vil gøre en voldsom forskel, da burde den ha vært der til at begynde med (kan man i det mindste håbe på). Det er derfor nødvendigt at fjerne alle andre variabler sådan at en eventuel forskel kan tilskrives afstivningen alene.
Det skal dog siges at allerede første gang jeg så billedene på audioholics af DD18 blev jeg lidt overrasket over at Velodyne hadde lavet et så stort kabinet både af tynt materiale, og uden afstivninger, specielt med tanke på hvad dyret koster. Ta feks PB12-NSD som er ca lige så stor som DD18, og koster 1/6 af prisen. Den er både bygget med tykkere materialer (1" og 0.75"), og den har to afstivninger. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er spændende det du har gang i.
Det er dog vigtigt at vurdere om mængden af arbejde der skal laves for at modificere et kabinet tilsvare det ønskede resultat.
Det er også vigtigt at have følgende i baghovedet når man pille ved kabinetter: når en producent laver et kabinet er design og placerings venlighed en stor del af det der gør en sub salgs bar. derfor bliver kabinet størrelsen altid presset lige til den absolut mindste størrelse muligt for at opnå et givent freq. område, når kabinettet har en størrelse der ligge lige på grænsen er der ikke meget volumen at lave ændringer for, før det man høre som en ændring pga. en afstivning lige så godt kunne være pga en volumen reduktion af kabinettet.
Det kunne være et sjovt forsøg at ligge din afstivning inde i kabinettet uden at de afstiver kabinettet for at se hvad der er hvad.
Men held og lykke med det hele
Hilsen Bennoman75 __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bennoman75 skrev:
Jeg synes det er spændende det du har gang i.
Det er dog vigtigt at vurdere om mængden af arbejde der skal laves for at modificere et kabinet tilsvare det ønskede resultat.
Det er også vigtigt at have følgende i baghovedet når man pille ved kabinetter: når en producent laver et kabinet er design og placerings venlighed en stor del af det der gør en sub salgs bar. derfor bliver kabinet størrelsen altid presset lige til den absolut mindste størrelse muligt for at opnå et givent freq. område, når kabinettet har en størrelse der ligge lige på grænsen er der ikke meget volumen at lave ændringer for, før det man høre som en ændring pga. en afstivning lige så godt kunne være pga en volumen reduktion af kabinettet.
Det kunne være et sjovt forsøg at ligge din afstivning inde i kabinettet uden at de afstiver kabinettet for at se hvad der er hvad.
Men held og lykke med det hele
Hilsen Bennoman75 |
|
|
Du har helt sikkert fat i en vigtig pointe der, og jeg har selv haft det med i overvejelserne, for selve enheden og forstærkeren fylder i sig selv næsten halvdelen af kabinettet, og derfor er der reelt ikke meget plads at gøre med. Jeg vil sige at den stadigvæk spiller dyb bas, men det er ikke nødvendigvis ligeså dyb bas som før, dog ikke noget jeg direkte hører. Med denne sub har jeg en fordel i rumkorrektionen, som vil kompensere hvad den kan hvis ikke dybbassen er kraftig nok, men dette kræver til gengæld membranudsving og effekt at realisere. Mht. dit forslag til et forsøg, så er det absolut meget interessant, jeg kunne prøve at sammenligne alle tre forskellige muligheder, hvis der er forskel på lyden pga. reduceret volumen, ville jeg nok prøve at skaffe nogle tyndere afstivere som gør en mindre forskel. Man kunne også forestille sig at runde afstivere ville være bedre grundet den mængde luft der bevæger sig indeni kabinettet? (trykket ændres jo mange gange i sekundet). __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville det være en fordel at opgradere forstærkermodulet med flere kondensatorer? Der er jo kun 6*470=2820 µF til rådighed. Det virker af lidt, da man ofte ser op mod flere hundrede tusinde µF i andre forstærkere.
__________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt forstå det er fristende at pille. Men jeg ville nok stoppe her. Hvis du putter flere kondensatorer i, risikerer du at der er andet i forstærkeren der ikke er dimensioneret til den større strømkapacitet. Og garantien er jo definitivt væk. Gensalgsværdien stiger nok heller ikke proportionalt med det du putter i den.
Som en skrev det en gang, "hvis du vil have en anden lyd, så køb en anden højttaler". Din sub er jo afstemt til at lyde som den gør.
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Jeg kan godt forstå det er fristende at pille. Men jeg ville nok stoppe her. Hvis du putter flere kondensatorer i, risikerer du at der er andet i forstærkeren der ikke er dimensioneret til den større strømkapacitet. Og garantien er jo definitivt væk. Gensalgsværdien stiger nok heller ikke proportionalt med det du putter i den.
Som en skrev det en gang, "hvis du vil have en anden lyd, så køb en anden højttaler". Din sub er jo afstemt til at lyde som den gør.
|
|
|
Ja, tror også du har ret :) Og vil ikke just sige den subwoofer er død, der kommer meget vellyd ud af den, med god dynamik. __________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|