Forfatter |
|
Selvbyggeren1 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ubl_ skrev:
Selvbyggeren1 skrev:
Du har endnu ikke valgt enheder? Har også lagt mærke til at filteret er strikset sammen. Er det efter beregninger, eller skal det lyttes til når der kommer enheder i?
Selvbyggeren. |
|
|
Læs dog tråden 
Great Dane skrev:
Nå men til sagen... det er 25 mm MDF og konstruktion er noget så kedeligt som Klonerne med et filter designet af Troels Gravesen. Enhederne bliver ikke revelator...
|
|
|
|
|
|
Ok, var lige forbigået min opmærksomhed .
Venligst __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Så blev vejret endeligt bedre herovre i Engvand og så skal der bygges højttalere
Den ene er rå og den anden er pudset en gang

Indtil videre er der ikke nogen problemer med at spartelmassen er sunket.
I næste uge kommer projektet til at ligge stille fordi jeg tager til Budapest på onsdag for at se Formel 1 Grand Prix 
Come on RED BULL!!!!
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillad mig at foreslå at placere spolerne i filtret, så deres centerakser ikke er parallelle, men peger i hhv, x- y- og z-aksernes retning.
Jeg ved dog ikke om det viste layout tager hensyn til spolernes gensidige påvirkning. Gravesen plejer at være omhyggelig med sine ting.
Du er heldig med spartelmassen. Jeg vil ellers som alternativ til spartelmasse foreslå Plastic Padding PP100 til skruehuller- det synker ikke og er nemt at slibe på. Det er dog ikke så egnet til store flader.
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Når jeg sagde spartelmasse så er det også en slags Plastic Padding jeg brugte...
Havde overvejet at sætte spolerne med forskellige akser som jeg har gjort på de 7 foregående højttaler sæt jeg har bygget (startede med Gamma Monitor i 1975 fra Audioscan) Takker for "påtalen" med spolerne fordi jeg ved godt at jeg ikke gjorde det rigtige med filtret og nu har jeg besluttet mig for at lave det om....
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Her er det modificerede dele filter med spoler pegende i x y og z akserne

|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael - Du har jo gjort præcis som jeg skrev, men der kan stadig være noget med at felterne fra de to små spoler kan nå hinanden.
Hvis det er muligt bør spolerne vende på tværs af hinanden og centerlinierne pege mod den anden spole. Sådan her:

God fornøjelse med projektet - det ser lovende ud.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med spartelmassen er heller ikke noget problem de første par uger. Men derefter har det med at synke. Der går nogle gange meget længere tid.
På min sub i stuen, havde jeg brugt skruer ligesom dig til at samle med. Jeg spartlede 2 gange, og overfladen syntes perfekt. Men efter en måned var det alt sammen sunket. Ærgerligt. Men det kan være du er heldig.
Men det er altid svært at få "store" huller og ujævnheder til at blive usynlige, selvom man maler og sliber mange gange. Selv den lille forskel der er på strukturen i MDF, om det er "enden" på en plade, eller en flade, kan faktisk ses meget tydeligt. Dette undgås kun ved 45 grader samlinger.
MDF'en har det også med at "sætte" sig efter noget tid. Så samlinger igen bliver synlige. Det er fordi træet stadig arbejder, og pga. fugt osv.
Det er faktisk nemmere at opnå en rigtig flot finish nemmere, hvis man venter en månedstid, eller gerne længere, med at slibe og male kabinetterne. Det er min erfaring.
Ellers rigtig flot arbejde
Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er tidligere fysiklærer - så det med spoler og feltstyrke har jeg lidt fornemmelse af. Takker for tipset med at vente med at male... det gør jeg så gerne... Jeg har dog købt en speciel MDF grunder som skulle udjævne de forskellige strukturer overflader's indflydelse på en malet overflade...
Idag arbejdede jeg med at slibe... og som belønning fik jeg dette 

I sidste uge så jeg Jacobsen øl for første gang her i England.... og så var den ovenikøbet på tilbud... 20 kr for to flasker..... jeg tømte hylden i supermarkedet
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Great Dane skrev:
Jeg er tidligere fysiklærer - så det med spoler og feltstyrke har jeg lidt fornemmelse af. |
|
|
Ok - det var heller ikke for at tale ned til dig, men hvis noget kan optimeres uden omkostninger, så mener jeg at det er værd at gøre. I øvrigt er der jo også pæn afstand mellem spolerne så "problemet" er nok af en beskeden størrelse.
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Bare rolig Boye, jeg opfattede ikke at du talte ned til mig. Forslag til forbedringer modtages med tak af alle 
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde nok også tømt hylden hvis der er to flasker for en 20'er.
Sidst jeg legede med MDF havde jeg held med at bruge noget rigtig krads stads som hedder BE-plast. Miljøkoden på bøtten siger 5-6, som vist er
det værste. Men det giver en fin plastik-agtig overflade, som kan slibes glat og der kan spraymales ovenpå. På den måde kan man få stoppet
sugningen i MDF'en
Men det er en god idé at stå udenfor i frisk luft
/Hansson
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Takker for forslaget
Her er det produkt jeg bruger

Det er ikke helt så giftigt...
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
I øjeblikket "hviler" ht sig i gæste soveværelset indtil spartelmassen er helt indtørret

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 August 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke hørt om det der MDF Primer og BE-plast. Lyder fandens smart. Er det dyre sager?
Ja det ser godt nok giftigt ud... 
Hvor kan man købe disse væsker? __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 01 August 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Den MDF primer ser jo spændende ud... Hvor? Hvor?
Har du tænkt dig at prime/lakere indvendigt også?
Har selv gjort det mange gange, for at forhindre at MDF'en rykker sig, samt det styrker konstruktionen - Selv bruger jeg så almindelig tynd spånplade indvendigt (uden primer/lakering), for at bevare den lidt "bløde" indre struktur.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
Sendt: 01 August 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken enheder skal du have i
Og hvilket kabel skal du bruge internt. Og hvad med fra højtaler til forstærker? __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 03 August 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved faktisk ikke hvor det BE-plast er købt. Men en malerbutik er vel ikke helt ved siden af.
Det der MDF primer havde jeg aldrig set før, men det vil jeg da helt klart lede efter næste gang.
Jeg synes det virker som lidt overkill at male indvendig også. Jeg tror man skal have virkelig store konstruktioner før man får nogen særlig
bevægelse i MDF'en. Og hvis man bygger kabinettet ordentlig behøver man vel ikke at styrke den yderligere?
Men som altid mht. hifi så er der så mange religioner. Så man må træde varsomt
/Hansson
|
Til top |
|
|
Great Dane Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Kablerne indeni bliver nok Audioquest Indigo som forbandt de andre HT og jeg har stumper tilovers.
Ligger stille medens de tørrer ind i spartelmassen
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 13 August 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 14 August 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ikke for at ødelægge stemningen, men næsten uanset hvad du gør, så vil der komme buler/dyk der hvor skruerne er... Også selvom du spartler, venter vente og venter, sliber, og gentager osv...
Metal ændre ikke massefylde i samme hastighed som træ (MDF)...
Hvis du kan skue skruerne ud nu, så gør det. Trælim holder så rigeligt MDF'en sammen...
Mvh Kim
|
Til top |
|
|