Forfatter |
|
rlauritsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sprocket Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2003
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg må nok indrømme at det jeg allerhelst ville have er en projektor til hjemme biffen, men de priser som jeg har set på diverse lærreder har gjordt at jeg har af holdt mig fra det. en god projektor til hjemmebiffen koster omkring 15.000kr og et lærrede over 5000kr, og så begynder det jo at løbe op.
Jeg synes at det er lidt underligt at et lærrede som feks et greyline fra QS koster en mindre bondegård(jeg vil afholde mig fra priseksempler da det jo variere) sammenlignet med hvad et stykke ret avancret elektronik som en projektor koster, de kan jo efterhånden fåes til omkring 10.000kr. Lærredet er jo trods alt kun et stykke stof, og ikke et stykke elektronik som kræver en Hi-tec fabrik et eller andet sted ovre i østen.
Er jeg den eneste der har undret sig over de priser på lærreder?
Er det fordi at avancerne er meget store her i danmark, eller er lærrederne rent faktisk så dyre at lave? jeg håber der er nogen som har en fornuftigt forklaring
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan da godt være at produktionsomkostningerne ikke er så høje, men der er jo noget der hedder reaserch og produktudvikling, og hverken du eller jeg, udover producenten, ved hvormange penge der er lagt i at udvikle de specielle overflader og coatinger der skal til, for at billedet bliver bedre end et plain hvidt lærred.
Tag f.eks. bare glas, det er heller ikke særlig kostbart, men er det behandlet med en coating som f.eks. Beovision 5, så koster det knapper kan jeg fortælle dig. Også for producenten.
Hvorfor er det lige at elektronik er mere kostbart end kemiske forbindelser i en coating? Mon det skyldes at du ikke har forståelse for hvor kompleks udvikling kan være, herunder det at fremtage (producere) et produkt?
Teflon var også ekstremt kostbart at udvikle og forbeholdt rumfartsindustrien i starten, sidenhen er det blevet billigere og indgår nu i rigtig mange produkter f.eks. Tefals gryder og pander.
Mylarfilm, som er det ultimative til projektion af billeder, er stadig ekstremt kostbart og anvendes kun i Full Flight Simulator miljøer af flyselskaber, rumfartsorganisationer og milliæret. Men det er måske også bare et billigt lærred der ikke burde kost ret meget i din bog?

|
Til top |
|
|
Mr. Lunds Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Er det fordi at avancerne er meget store her i danmark,eller er lærrederne rent faktisk så dyre at lave?"
Som der står i ovenstående indlæg fra Lissau Vejle koster dugen 440kr. pr. m2 hvilket er små 1200kr. for en 92" 16:9 dug. Det er jo ikke dyrt. Det dyre må så være de 4 stykker aluprofil den bliver spændt op på.
Der findes på nettet mange sider der beskriver hvordan man selv laver en ramme. her er et link til et af dem: http://www.eboyztoyz.net/1031q/pages/diy_screen.htm
Hvis man ikke har "10 tommelfingre" som Shrek skrev, så er det altså muligt at lave et 92" fastramme lærrede med en Contrast Grey dug for en små 1500kr. Det er 3000-4000 kr. billigere end hos de forhandlere jeg har set
|
Til top |
|
|
Sprocket Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2003
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til ctacta.
Tak for dit udemærkede svar, selv om tonen godt kunne have være mindre sarkastisk. For jeg er godt klar over at det koster at udvikle og producere lærreder. Det er jo nok ikke nogen hemmelighed at de fleste butikker og fabrikater ikke prissætter deres vare efter hvad de kan tillade sig at tage for deres vare, men hvad de kan få folk til at betale for den pågældende vare. Om det gør sig gældende indfor det her område skal jeg ikke kunne sige, for det har jeg ikke noget belæg for at udtale mig om.
Og hvad angår lærredere til rumfart og millitær, så synes jeg det er lidt en sær sammenligning, da de køre med helt andre krav og specifikationer til deres udstyr med derfølgende priser. Det er ihvertfald noget jeg kan udtale mig om da jeg arbejder som elektronikmekanier i forsvaret.
Til Mr Lund.
Mange tak for dit svar, det var meget mere konstruktiv, og det er helt klart noget som jeg vil overveje at prøve. Det er jo unægtelig en noget anden pris. Er det noget du selv har prøvet at lave?
|
Til top |
|
|
Nwilan Glirt Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 85
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo fint med argumenterne omkring udviklingsomkostninger, men hvordan kan de tyske priser så være så lave? Jeg synes det er tydeligt at de danske priser ligger for højt i forhold til udlandet, og jeg håber at bare en enkelt forhandler vil indse at man slet ikke kan generere ordentlige salgstal med de høje priser, og som følge heraf sætte priserne ned.
/Nwilan
|
Til top |
|
|
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må være tale om noget ekstra lærred-told/moms/afgift i stil med vores bilpriser og grønne afgifter osv. osv. osv. osv. fastsat af staten...!
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nwilan Glirt skrev:
Det er jo fint med argumenterne omkring udviklingsomkostninger, men hvordan kan de tyske priser så være så lave? Jeg synes det er tydeligt at de danske priser ligger for højt i forhold til udlandet, og jeg håber at bare en enkelt forhandler vil indse at man slet ikke kan generere ordentlige salgstal med de høje priser, og som følge heraf sætte priserne ned.
/Nwilan
|
|
|
Læg lige mærke til hvad jeg reagere på, det var hans generelle udtalelse om at et lærred jo bare var et lærred. Det kan da ikke kost så meget at producere, elktronik er jo dyrere etc. Det er ikke tilfældet! Faktisk totalt tåbelige udtalelser efter min mening.
Og jeg giver så et eksempel på noget der for udeforstående ikke har forstand på noget meget komplekst - Mylarfilm - og som kunne minde om billig plastik. Jeg snakker på intet tidspunkt om dansk ctr. tyske priser, alle og enhver kan jo se og ved at priserne i tydkland er lavere (priserne herhjemme er wayout) Læs dog for pokker hvad der skrives...
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arrh... Jeg kan altså ikke nære mig ved lige at spørge hvorfor priserne på Lissau's lærreder i gennemsnit er steget 10% på 4 måneder? Sidder med en prisliste fra oktober 2003 og en fra januar 2004.... Det er da samme produkt ikke? Der er da ikke sket nogen udvikling siden da? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
Lissau Vejle Branchemedlem

Lissau A/S
Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CKN
Det er altså meget normal at der er stigninger fra et år til det næste, lønninger,materialeindkøb, etc.etc
Det var vores begrundelse, og vist nok ret normal for hele Danmark
Med venlig hilsen
Lissau A/S
Allan Skovsgaard as@lissau.dk |
|
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan..det gad jeg ikke skrive på åben skærm - du gør jo nærmest nar af os.
Jeg tror ingen herinde er i tvivl om hvor avancen ligger i dette marked? Dine varer alene prisfastsat ud fra det faktum, at vi, os herinde, er "dumme" nok til bruge alle vores penge på dyrt hifi-grej der kan give os en bedre oplevelse. Evigt søgende efter et endnu bedre set-up i form af nykøb, tweaks, brugt eller bytte. Sådan er det bare....Fedt! Det klart at også du som sælger af gardiner og persienner gerne vil indenfor i denne pengestrøm.
Og hatten af for det - du og QualityScreen (også tidligere sælger af gardiner) har begge gjort det godt! Det er lykkedes jer med lidt smart marketing at lave en videnskab ud af lærreder. Faktum er dog at den smule R&D (som i øvrigt ligger hos producenten) som måtte have ligget i dette for længe siden er afskrevet og at leverandøren kaster det i nakken på jer til ingen penge.
Jeg har nu også købt mit lærred i udlandet hos CRTCinema, der i øvrigt oplyste mig, at der sjovt nok er et stigende antal forespørgsler fra DK.
Hvis nu du havde en anden holding for dagen end at; "Det er altså meget normal at der er stigninger fra et år til det næste, lønninger,materialeindkøb, etc.etc" ........Ja så kunne det være at der fremover var nogen der ville tage dig seriøst!

|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
crtcinema.com kan jeg også kun anbefale. Jeg fik for lige under 3500kr inkl alt et 92" 16:9 1.3 gain ISF certifceret fast-ramme lærred.
Det blev afsent en torsdag og ankom tirsdagen efter - det er 5 dages leverings tid - inkl weekend..
Jeg kikkede også på løsninger fra lokale, men fandt dem alt for dyre.
Jeg ville nok også føle mig taget i det bagerste hul hvis jeg skulle betale 8000-10.000kr for det lærred her i DK...
Er der nogen der har lagt mærke til, at USA produkter oftes handles til en kurs på "10kr pr. dollar" her i landet??
Forstået på den måde, at hvis et produkt i USA koster 300$, så sælges det typisk her for 2995kr..
De sidste priser jeg så på M&K udstyr her i landet lå på en kurs på 15kr pr. dollar, altså næsten det dobbelt af hvad samme produkt koster i USA......
Så midt gæt er, at det må være den dårlige konkurence situation på det danske marked eller også laves der prisaftaler.... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er det lige med Crtcinema.com? Ryger der både moms og told oveni, når det kommer til DK?
Webmonkey-> Er de 3500 kr, incl forsendelse, moms told og hvad der nu ellers ryger på? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
Hvordan er det lige med Crtcinema.com? Ryger der både moms og told oveni, når det kommer til DK?
Webmonkey-> Er de 3500 kr, incl forsendelse, moms told og hvad der nu ellers ryger på? |
|
|
Af mystike grunde blev jeg ikke opkrævet told eller moms. De 3500 er med alt...
Pakken det lærred kom i var gandske vidt lang - men meget let (3-4kilo).
Muligvis har julen travlhed været årsagen. Det var ihvertfald ikke nogen fortoldnings etiket på.....
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop lige en halv. Nu skal ikke forsvare de høje priser herhjemme, men faktum er at produkternes udsalgspris differancieres på de forskellige markeder. Lego er f.eks. også en hel del billigere i USA end i EU. Og i Danmark er Lego faktisk det dyreste sted at købe klodser. Det hænger sammen med prispolitik i de pågældende selskaber og har ofte meget at gøre med den såkaldte købekraft. Købekraften er højere i EU end i USA f.eks. pr. indbygger.
Hvad IT produkter angår der er Danmark et af de billigste lande i hele verden, på trods af den høje moms og andre afgifter. Det skyldes den meget hårde konkurrence og mange leverandører, og et ganske høj omsætning pr. indbygger.
Igen udbud og efterspørgelse, men vi må heller ikke glemme de andre ting.
Hvis der er så store avancer herhjemme, så er det jo et godt grundlag for at starte en forretning op med salg af lærreder til lavere priser. Men hvem ved, måske er der en forretningsmand derude der vil tage det til efterretning, så vi kan få lidt konkurrence herhjemme.
Nu er lærreder også forholdsvist nyt segment når vi snakker salg til alm. forbrugere, der jo nok er mere prisbevidste end de virksomheder der hidtil har købt og dannet grundlaget for omsætningen herhjemme.
Indtil da, kan jeg kun sige, ja for pokkker, køb i udlandet. Der er ganske mange penge at spare.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
C K N skrev:
Webmonkey-> Er de 3500 kr, incl forsendelse, moms told og hvad der nu ellers ryger på?
|
|
|
Af mystike grunde blev jeg ikke opkrævet told eller moms. De 3500 er med alt... Pakken det lærred kom i var gandske vidt lang - men meget let (3-4kilo).
Muligvis har julen travlhed været årsagen. Det var ihvertfald ikke nogen fortoldnings etiket på.....
 |
|
|
En sådan opkrævning kan komme op til 3-4 mdr. efter fra modtagelse af en pakke fra Postdanmark, der i stort omfang kræver told og moms ind fra Told & Skat hos private. De har bare nogle resourceproblemer p.t. Taler af erfaring da jeg ofte har fået regninger et par måneder efter pakkemodtagelse. 
|
Til top |
|
|
Lissau Vejle Branchemedlem

Lissau A/S
Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til debatørene
Det var fra Lissau´s side ikke meningen at gøre grin med jer, men de priser vi sælger til er de rigtige priser i forhold til vores produktionsomkostninger .
Så ud fra det vil jeg sige, at hvis vi ikke er leverings dygtige til de "rigtige" priser, er omkostningerne for os i Danmark for dyre.
Lissau A/S
Allan Skovsgaard as@lissau.dk
|
|
|
Til top |
|
|
Snippermanden Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danmark er et mindre marked. Derfor er priserne nok en tand højere på sådan noget filantropi som hjemmebio udstyr. Det er vel meget naturligt. Forhandlere, distributører og producenter må bare finde balancen hvor komforten ved at handle lokalt opvejer besparelsen ved at købe globalt.
Til Allan fra Lissau, så vil jeg bare sige klø på! Sørg for at produktudvikle. Hjemmebiofolket vil generelt gerne betale for smarte løsninger. Min egen liste over ønsker inkluderer: 1) mere diskrete lærreder som bedre kan "skjules" 2) rullelærreder, der ikke krøller i kanten 3) måske nye materialer med spændende egenskaber
Til webmonkey. Jeg kunne fandme også godt tænke mig at vide om det er distributøren eller om det er M&K selv, der er et svin. Det er under alle omstændigheder et pan-europæisk problem. Briterne har råbt og skreget i lang tid. Det er godt nok ærlgeligt at M&K laver så lækkert hjemmebio grej - ellers kunne de ryge og rejse. Der må være penge i at starte parallel import af l**tet! Prisforskellen på et sæt S150 er 15.000 kroner eller 150% !!!!!
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Webmonkey skrev:
C K N skrev:
Webmonkey-> Er de 3500 kr, incl forsendelse, moms told og hvad der nu ellers ryger på?
|
|
|
Af mystike grunde blev jeg ikke opkrævet told eller moms. De 3500 er med alt... Pakken det lærred kom i var gandske vidt lang - men meget let (3-4kilo). Muligvis har julen travlhed været årsagen. Det var ihvertfald ikke nogen fortoldnings etiket på.....  |
|
|
En sådan opkrævning kan komme op til 3-4 mdr. efter fra modtagelse af en pakke fra Postdanmark, der i stort omfang kræver told og moms ind fra Told & Skat hos private. De har bare nogle resourceproblemer p.t. Taler af erfaring da jeg ofte har fået regninger et par måneder efter pakkemodtagelse.  |
|
|
Det var ikke fra Post Danmark (nok også de sidste jeg ville have til at håndtere pakker...), men fra et andet fragt firma.
Det var ingen toldmærkat på, selvom pakken har været i tolden. __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snippermanden skrev:
Danmark er et mindre marked. Derfor er priserne nok en tand højere på sådan noget filantropi som hjemmebio udstyr. Det er vel meget naturligt. Forhandlere, distributører og producenter må bare finde balancen hvor komforten ved at handle lokalt opvejer besparelsen ved at købe globalt.
Til Allan fra Lissau, så vil jeg bare sige klø på! Sørg for at produktudvikle. Hjemmebiofolket vil generelt gerne betale for smarte løsninger. Min egen liste over ønsker inkluderer: 1) mere diskrete lærreder som bedre kan "skjules" 2) rullelærreder, der ikke krøller i kanten 3) måske nye materialer med spændende egenskaber
Til webmonkey. Jeg kunne fandme også godt tænke mig at vide om det er distributøren eller om det er M&K selv, der er et svin. Det er under alle omstændigheder et pan-europæisk problem. Briterne har råbt og skreget i lang tid. Det er godt nok ærlgeligt at M&K laver så lækkert hjemmebio grej - ellers kunne de ryge og rejse. Der må være penge i at starte parallel import af l**tet! Prisforskellen på et sæt S150 er 15.000 kroner eller 150% !!!!! |
|
|
Klipsch's lækre PC højtalere er også absurd dyre i DK - sikkert pga. importorer kræver at forhandlere tager en hvis pris for dem (koste 400$ i USA, 5500kr DK)
Jeg mistænker M&K i DK for noget af det samme...
Ang. Britterme - Yamaha er meget billige hos dem..... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|