| Forfatter |
|
Gymnasten Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så lige prisen på denne Nordost netledning her: http://www.stoneaudio.co.uk/
Ca. 4500 kr. for 2 m netledning. Og Nordost leverer hermed: "The result is fabulous sound and stunning picture quality."
Strømmen til din forstærker kommer sandsynligvis var Ringhals Atomkraftværk her på Sjælland. Den bliver tranformeret op og ned igen. Til sidst løber den omkring 300 m fra den nærmeste transformerstation og gennem din hus til dig. Det sker alt sammen med aluminiums og kobberkabler ialt ca. 300 km. De sidste to meter er så lavet med sølvlegering oxygenfrit kobber med mere - og nu er der så pluselig "fabulaous sound". Jeg stoler ikke på Nordost efter dette - gør du?
Heldigvis for min elregning er der ikke brugt sølv på de 300 km...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer fysikenslove ind. Der er stor forskel på, om transmitionen forgår ved 230V eller ved 400kV.Så du kan ikke gøre afstandene op som du gør.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Gymnasten Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
| Her kommer fysikenslove ind. Der er stor forskel på, om transmitionen forgår ved 230V eller ved 400kV.Så du kan ikke gøre afstandene op som du gør.
MVH |
|
|
Det kunne blive en lang diskusion - men jeg vil nøjes med at spørge dig - gælder fysikkens love fra viklingerne gennem transformastationen gennem kablerne og hen til din stikkontakt - med typisk 300 m oxygenfyldt kobber og ca. 230 V hele vejen?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
|
Jeg så lige prisen på denne Nordost netledning her: http://www.stoneaudio.co.uk/
Ca. 4500 kr. for 2 m netledning. Og Nordost leverer hermed: "The result is fabulous sound and stunning picture quality."
Strømmen til din forstærker kommer sandsynligvis var Ringhals Atomkraftværk her på Sjælland. Den bliver tranformeret op og ned igen. Til sidst løber den omkring 300 m fra den nærmeste transformerstation og gennem din hus til dig. Det sker alt sammen med aluminiums og kobberkabler ialt ca. 300 km. De sidste to meter er så lavet med sølvlegering oxygenfrit kobber med mere - og nu er der så pluselig "fabulaous sound". Jeg stoler ikke på Nordost efter dette - gør du?
Heldigvis for min elregning er der ikke brugt sølv på de 300 km...
|
|
|
Here we go again!
Endnu én der aldrig selv har prøvet at udskifte et netkabel med en andet 'bedre'. Ikke nødvendigvis et dyrt ét.
Prøv nu dét først - og vend så tilbage.
Der kan ske noget på de sidste to meter. Om det så er en slags kaotisk filtervirkning, skal jeg ikke kunne sige.
Hvis jeg gad, kunne jeg nemt gi' dig en rigtig aha-oplevelse! 
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
Andre skrev:
| Her kommer fysikenslove ind. Der er stor forskel på, om transmitionen forgår ved 230V eller ved 400kV.Så du kan ikke gøre afstandene op som du gør.
MVH |
|
|
Det kunne blive en lang diskusion - men jeg vil nøjes med at spørge dig - gælder fysikkens love fra viklingerne gennem transformastationen gennem kablerne og hen til din stikkontakt - med typisk 300 m oxygenfyldt kobber og ca. 230 V hele vejen?
|
|
|
Det gør de .
MVH
|
| Til top |
|
| |
Gymnasten Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu glemte jeg at fortælle, at strømmen gennem netledningen meget sandsynligt også passerer omkring 40 m oxygenfyldt kobbertråd uden sølv inde i forstærkerens nettransformer. Det er jo tæt på.
Nilau skrev:
|
|
|
Tak for tanken, men jeg har allerede fået rigeligt "aha".
André og Nilau:
Har du interesser i disse højtalerkabler?
Tror du at placeboeffekten påvirker dig?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
|
Nu glemte jeg at fortælle, at strømmen gennem netledningen meget sandsynligt også passerer omkring 40 m oxygenfyldt kobbertråd uden sølv inde i forstærkerens nettransformer. Det er jo tæt på.
Nilau skrev:
|
|
|
André og Nilau:
|
|
|
Nej.Hvorfor tror du det. Jeg skrev bare, at spændingniveauerne skal med, når kabellængder fra kraftværker nævnes. Faktisk kan induktans være større på de sidste 75cm tilledning, en på kilometer lange 400kv kabler.
Og JA
MVH
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Gymnasten skrev:
|
Nilau skrev:
|
|
|
André og Nilau:
|
|
|
Nej.Hvorfor tror du det. Jeg skrev bare, at spændingniveauerne skal med, når kabellængder fra kraftværker nævnes. Faktisk kan induktans være større på de sidste 75cm tilledning, en på kilometer lange 400kv kabler.
Og JA
MVH |
|
|
Synes din opfattelse virker virklighedsfjern, tror du den induktans du nævner har noget at sige for 50Hz AC ? Det er jo ikke et signal vi har med at gøre, desuden sidder trafoen efter de eksotiske kabler.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Andre skrev:
Gymnasten skrev:
|
Nilau skrev:
|
|
|
André og Nilau:
|
|
|
Og JA
MVH
|
|
|
Synes din opfattelse virker virklighedsfjern, tror du den induktans du nævner har noget at sige for 50Hz AC ? Det er jo ikke et signal vi har med at gøre, desuden sidder trafoen efter de eksotiske kabler.
|
|
|
Det er ellers ikke hvad jeg lærte på min uddannelse.Og det er at man skal omregne kapaciteter og induktanser, til samme spændningniveau, hvis du skal få et klart billed af eks. kortslutningsstrømme. Jeg har ikke udtalt mig om den lydmæssige betydning, da jeg ikke kender den. Jeg udtalte mig alene om, at man ikke direkte kan sammenligne kabellængder i højspændning og i lav spændining. Men du skal være velkommen til at ændre min virkelighedsopfattelse.
MVH
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skriver som hr Nilau; prøv dog l*rtet af, inden I udtaler jer om at det ikke virker, tak. (Man kan låne kabler ganske gratis!)
Magen til snæversynethed baseret på vedtagne "videnskabelige" dogmer skal man Sq godtenok lede længe efter.
Sårn går det, når man gennem sin opdragelse foranlediges til at tro, at det ens forældre, skolelæreren, "eksperterne" og statsministeren siger, er den rigtige sandhed.
Så fik jeg luft, no hard feelings, en über dag til alle!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.C jeg forstår ikke du kan blive så vred over kabelsnak. Og jeg mener du af mangel på argumenter, bruger ord og vendninger, på folk der ikke deler dine holdninger, der er utilstædelige i en debat, og her hjælper en smiley ikke. Videnskab er som det sidste snævert synet.
MVH
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre: jeg er - som du kan læse - meget uenig med FC, men jeg synes slet ikke, hans ovenstående indlæg er upassende. Det er jo denne diskussion, tråden handler om.
Til FC vil jeg bare sige, at jeg heller ikke behøver at afprøve en cykel med ottekantede hjul for at sige, at den ikke dur.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
gl.jas skrev:
|
Hvis du har svært ved at skelne mellem annoncer og artikler i diverse hifimagasiner har du naturligvis et problem, og at sammenkæde annonceindtægter med tilhørende artikler 100 %, er tilsvarende et problem. Kender du den præcise sammenhæng? Under alle omstændigheder bliver det den vanlige ulne diskussion, idet du ikke ved men formoder!
|
|
|
Jeg mener nu ikke at jeg har noget problem. Det er da muligt at min formulering var lidt overdreven ( overdrivelse fremmer forståelsen ), men du kan da ikke nægte at magasinerne er afhængige af annonceindtægter. Mener du ikke at der kan være grund til at forholde sig kritisk til en test af et kabel hvis der på næste side er en helsidesannonce for det samme kabel ? En annonce for et kabel til 40.000,- kr ville ihvertfald være væsentlig mindre værd for producenten hvis der i samme blad var en test der konkluderede at kablet lyder nøjagtigt som et Bauhauskabel til 40,- kr.
gl.jas skrev:
Men allerbedst bør du gøre egne erfaringer (omkring kabler) så du har et passende erfaringsgrundlag.
|
|
|
Det har jeg skam gjort.
|
|
|
Selvfølgelig skal man være kritisk, både overfor diverse test og andres udtalelser etc, men derfra og så til at negligere alverdens test af kabler, er der immervæk et stykke vej. Og husk så på at langt hovedparten af de journalister der tester grejer "en masse", af selv samme årsag, yderst sjældent lader sig imponere af prisen... I langt hovedparten af tilfældende, taler vi om skribenter med årelang erfaring i alle hifi-hjørner, hvorfor det naturligt er performence der tæller. Her tænker jeg hoversageligt på seriøse udenlandske magasiner som tidligere refereret.! I den forbindelse er det naturligvis vigtigt at sikre sig indblik i den enkelte journalist´s referencer, hvorfra man automatisk danner sig indtryk af elementernes karakteristik. Mht erfaringer med forskellige typer kabler undrer det mig at du ikke kan høre forskel. Har du afprøvet et meget bredt spektrum af kabler og i så fald hvilke.? Har du egenhændigt afprøvet forskellige højttalerkabler , signalkabler og evt. netkabler..? Hvis DU ikke kan høre forskel vil jeg anbefale dig at sætter et stykke veldrejet kvinde i sweetspot og lade hende lytte uden dine ytringer i den henseende.. Så vil jeg vædde en velkølet Ørbæk på, at HUN kan høre forskel!
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke lige læst de sidste par indlæg, men kan folk ikke bare blive enige om at der er forskel på kabler? Dem der mener der ikke er forskel, det er fordi de ikke kender noget til fysikken bag et kabel, eller nærmere en transmissionsvej. Et kabel består af "uendeligemange" mange af følgende led: spole- modstand- kondensator til stel. Jo højere frekvens lyden kommer igennem kablet med, jo flere elektroner vil der går tabt. Elektronerne vil sådan set ikke forsvinde ud igennem isoleringsmaterialet men gå tabt i en kapacitet. En anden problematik er lavfrekvente elektromagnetiske bølger. Når en elektromagnetisk bølge rammer en isolator med stor impedans, så vil noget af den komme igennem ind til lederen og blive reflekteret med en vinkel som gør at den vil blive en del af signal vejen. Dog aftagende! Derfor er det meget vigtigt hvordan man laver sin transmissionsvej (kablet) Det er storforskel på hvordan ens leder bliver bygget op. Når man snakker højspændingskabler for man kæmpe store problemer med kapacitanser i kablerne når man graver dem ned, man har så fundet ud af at man kan gøre denne kapacitans meget lille ved at fylde kablerne med en hvis gas art. Dette er dog meget meget dyrt, men det er nødvendigt i praksis. En leder er bare ikke en leder!!!
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Otto Vil der egenlig ikke være forskel på HDMI kabler, når de bliver lange? hvis man kigger på Bit error rate? Eller opstår det ikke? Det vil jo på en eller anden måde opstår dæmpning i et HDMI kabel som afhænger af afstanden?
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
| ... Hvis DU ikke kan høre forskel vil jeg anbefale dig at sætter et stykke veldrejet kvinde i sweetspot og lade hende lytte uden dine ytringer i den henseende.. Så vil jeg vædde en velkølet Ørbæk på, at HUN kan høre forskel! |
|
|
Mænds hørelse degraderes gerne ca. 10 år før kvinders, men... for at være på den sikre side, bør man vælge en kvinde der er ti år yngre end én selv.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan iøvrigt forundre lidt, at der ikke tales om at bruge 380V gruppe til hifibrug, og så sætte en 380-->240V transformator på. Måske er det ikke lovligt ?  Det vil i hvert fald give noget momentum på strømmen.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart kan jeg ikke se at det skulle være ulovligt, så længe man har en nul-leder med i forsyningen.
Men den transformer man i givet fald ville installere i sit hjem, ville være måske en faktor 1000 mindre end den som forsyningsselskabet benytter til at forsyne ens hus med i forvejen. Jo mindre transformer, jo strørre indre modstand, og dermed ringere evne til at afgive peakstrømme. Og du indsætter jo bare en ekstra transformer i forsyningenkæden, og hæver dermed trægheden i systemet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Umiddelbart kan jeg ikke se at det skulle være ulovligt, så længe man har en nul-leder med i forsyningen.
Men den transformer man i givet fald ville installere i sit hjem, ville være måske en faktor 1000 mindre end den som forsyningsselskabet benytter til at forsyne ens hus med i forvejen. Jo mindre transformer, jo strørre indre modstand, og dermed ringere evne til at afgive peakstrømme. Og du indsætter jo bare en ekstra transformer i forsyningenkæden, og hæver dermed trægheden i systemet.
|
|
|
Ja, du skal se på den ekstra trafo som en skilletrafo. Er den stor nok, skulle den nok kunne sænke lysnettets impedans. Ledningen fra dit elskab til kontakten, er vel også det der giver den største flaskehals ellers ? En powerconditioner indeholder også tit en stor trafo. Så man bør vel bygge en powerconditioner der fodres med 380V og spytter 240V ud ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ja, du skal se på den ekstra trafo som en skilletrafo. Er den stor nok, skulle den nok kunne sænke lysnettets impedans.
|
|
|
Nej, for det er en ekstra transformer du smider ind. Du kan kun hæve impedansen med den. Alternativet er jo, at der ingen er.
400 V eller 230 V, det er de samme faser man tilslutter til. Forskellen er, om du måler mellem to faser (=400 V) eller mellem en fase og nul (=230 V)
|
| Til top |
|
| |