Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Thansen Vs. Harald Nyborg Højtaler Kabel. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin22cph
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle, sikke en masse svar og sjovt at se alle som er med på at komme med bud tak for det.

Jeg købte kablet fra Harald Nyborg, dette satte jeg så til mit setup i Bi-Wire, og satte bag efter
nogle lidt dygere højtaler kabler på fra Tera Labs eller hvad der nu står på, en normal udgave
+ en jeg havde med en masse ledere i forskellige størrelser.

Fakta blev, jeg kunne ikke høre en disse forskæl, 3 mennesker kunne ikke høre forskæl, Alt er
fra Kina enyways - selv vores componenter inde i vores anlæg. :)

Mit setup er:

Cambrige Audio Forstærker + Cd afspiller
Dali 8008 højtalere på SD-spikes/gummi
+ nogle gode signal kabler imellem cd og forstærker.

Der ca. anlæg for 14000,- kr.

Spiller dejligt og flot - mange syntes det helt vildt når de høre det.
Til top Vis martin22cph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin22cph Besøg martin22cph's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 14 November 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

nu er der vel også rimelig forskel på hvad man arbejder hen mod i studier og HiFi. I HiFi handler det om at høre præcis det der er på skiven. I studierne arbejder man (hvis de altså ikke er helt tabt bag en vogn) hen mod at finde musikernes "lyd". Af samme årsag er det svært at finde en meget neutralt lydende guitarforstærker eller el-guitar for den sags skyld. Kan huske dengang jeg selv spillede en del, der gik jeg da meget op i hvilket træ de forskellige guitarer var lavet i for at finde den rigtige lyd til det jeg spillede. Jeg tror i hele det store spil ikke at kablerne i studierne har så meget betydning for lyden det er værd at beskæftige sig med.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige sige at jeg har lavet en del blindtest med kabler.

Når jeg er i tvivl om jeg kan hører forskel, for jeg altid en der ikke er HIFI-interreseret til at lytte. Jeg har IKKE en eneste gang oplevet at folk ikke kunne høre forskel på et HT-kabel, dermed ikke sagt at de altid er det dyreste der er bedst!!

Jeg har en far der er 100% tilhænger af harald nyborg kabler, fordi de er billige rimelig kvadrat, så elektrisk er det fint (han er elektrikker). Men han må indrømme da jeg havde et par stumper med hjem til dem sidst, kunne han altså godt hører forskel. Det var på en bilka DVD-afspiller som cd-medie en ældre NAD-sorrund reciver, så alt i alt et anlæg til 7000 kr.

Så jeg er af den overbevisning at hvis folk IKKE kan hører forskel på et kabel, så må den med 90% sikerhed være placebo!! Chancen for at finde to kabler af to forskellige mærker der lyder ens er meget lille.

Jeg er af den overbevisning at hvis man ønsker rigtig god lyd af et anlæg til 14000kr. så  burde man ofre lidt mere på kabler en dem fra Harald nyborg, hermed er det ikke sagt man skal ofre 1000kr. pr. meter, alt skal jo være rimeligt!

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 14 November 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Når jeg er i tvivl om jeg kan hører forskel, for jeg altid en der ikke er HIFI-interreseret til at lytte. Jeg har IKKE en eneste gang oplevet at folk ikke kunne høre forskel på et HT-kabel, dermed ikke sagt at de altid er det dyreste der er bedst!!

Når du siger "blindtest" kan du så uddybe fremgangsmåden på sådan en typisk blindtest en smule?

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Sendt: 14 November 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt kunne godt tænke mig at høre jeres grundlag for at linke til proffesionelle i brancen, når snakken går på kabler.

Argumentet dukker altid op, og jeg undrer mig hver gang over hvorfor det tilsyneladende er en selvfølge at hvis profesionelle ikke går op i kabler, så er der ikke noget at hente i anden/bedre/dyrere kabling.

Jeg synes ikke man kan retfærdiggøre argumentet uden at slå fast hvorfor man mener det er brugbart.

Det skal lige siges at jeg ikke er på nogen side i denne krig, da jeg aldrig har eksperimenteret med kabler

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 15 November 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Champ skrev:
Jeg kunne godt kunne godt tænke mig at høre jeres grundlag for at linke til proffesionelle i brancen, når snakken går på kabler.

Argumentet dukker altid op, og jeg undrer mig hver gang over hvorfor det tilsyneladende er en selvfølge at hvis profesionelle ikke går op i kabler, så er der ikke noget at hente i anden/bedre/dyrere kabling.

Jeg synes ikke man kan retfærdiggøre argumentet uden at slå fast hvorfor man mener det er brugbart.

Det skal lige siges at jeg ikke er på nogen side i denne krig, da jeg aldrig har eksperimenteret med kabler

Det var mig, der bragte det på bane, og det var mest med henblik på, om ikke nogen synes det er mærkeligt/interessant/bemærkelsesværdigt at det ikke er noget man taler om i den branche. Det synes jeg da må være en relevant observation. Om det betyder, at der så ikke er forskel på kabler eller hvad, det er ikke det mit indlæg egentlig handler om (selvom jeg selvfølgelig har min egen mening herom) men bare om ikke det i det mindste er værd at tænke over...

Tror du på Hifi?

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

martin22cph skrev:
Hej alle, sikke en masse svar og sjovt at se alle som er med på at komme med bud tak for det.

Jeg købte kablet fra Harald Nyborg, dette satte jeg så til mit setup i Bi-Wire, og satte bag efter
nogle lidt dygere højtaler kabler på fra Tera Labs eller hvad der nu står på, en normal udgave

Fakta blev, jeg kunne ikke høre en disse forskæl, 3 mennesker kunne ikke høre forskæl, Alt er

Mit setup er:

Uanset hvad andre måtte mene, så er det vigtigste trods alt at man selv er tilfreds.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
AkilleuZ skrev:

Når du siger "blindtest" kan du så uddybe fremgangsmåden på sådan en typisk blindtest en smule?

Jo det kan jeg godt.

Hvis jeg skal have min kære mor til at lytte om der er forskel, for hun intet at vide om pris! Det næste er at jeg for hende til at lytte til kablerne hver for sig og spørger om hun kan hører forskel. Bagefter laver jeg nogle forskellige lytte test, hvor hun skal gætte hvilket kabel der er sat til. På den måde undgår jeg alt hvad der hedder placebo.

Som jeg skrev ovenfor så har jeg ikke oplevet endnu, hvor en uvildig ikke har kunne høre forskel. Jeg har også fået andre til at gøre det ved mig således at jeg valgte et kabel uafhængigt af pris, men ud fra det lytteindtryk jeg fik.

Håber det ga lidt mening.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

martin22cph skrev:

Mit setup er:

Uanset hvad andre måtte mene, så er det vigtigste trods alt at man selv er tilfreds.

Det er jeg helt enig i, alle har jo deres egne preferencer!

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 November 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Stemer skrev:
AkilleuZ skrev:

Jo det kan jeg godt.

Hvis jeg skal have min kære mor til at lytte om der er forskel, for hun intet at vide om pris! Det næste er at jeg for hende til at lytte til kablerne hver for sig og spørger om hun kan hører forskel. Bagefter laver jeg nogle forskellige lytte test, hvor hun skal gætte hvilket kabel der er sat til. På den måde undgår jeg alt hvad der hedder placebo.

Som jeg skrev ovenfor så har jeg ikke oplevet endnu, hvor en uvildig ikke har kunne høre forskel. Jeg har også fået andre til at gøre det ved mig således at jeg valgte et kabel uafhængigt af pris, men ud fra det lytteindtryk jeg fik.

Har du proevet at sige at du har byttet kablerne, men uden at have gjort det?

Jeg er overbevist om at de saa stadig ville kunne hoere forskel.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
AkilleuZ skrev:
Stemer skrev:
AkilleuZ skrev:

Jo det kan jeg godt.

Hvis man fortæller folk at man har byttet noget om så kommer man ikke uden om placebo, nogen vil kunne høre stor forskel, selv om der ingen er, på grund af den måde meneskets hjerne er bygget op på.

Derfor fortæller jeg ikke at jeg har byttet om, men prøver at se om vedkommende der lytter kan finde frem til det samme kabel igen og igen, uden at vide hvilket der er sat til.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

det er sjovt folk altid gå op i pris på ht kabler og om man kan hører forskel, jeg er villig til at give ekstra mønt for et flot kabel, hellere kigge på et par Nordöst ht kabel end thansen kabler...
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 November 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Kabler har indflydelse på lyden, ingen tvivl om det.

Man kan selvfølgelig diskutere hvor stor indflydelse har kabler på lyden og forskellen mellem de forskellige kabler, men forskellen er eksisterende og man bør forholde sig til dette faktum.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 16 November 2008 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Visca Blaugrana skrev:
AkilleuZ skrev:
Stemer skrev:
AkilleuZ skrev:

Jo det kan jeg godt.

Hvis man fortæller folk at man har byttet noget om så kommer man ikke uden om placebo, nogen vil kunne høre stor forskel, selv om der ingen er, på grund af den måde meneskets hjerne er bygget op på.

Derfor fortæller jeg ikke at jeg har byttet om, men prøver at se om vedkommende der lytter kan finde frem til det samme kabel igen og igen, uden at vide hvilket der er sat til.

Jamen, du kommer jo netop ikke uden om placebo på den måde. Du kan aldrig spørge nogen om de kan høre forskel og så stole på resultatet, bare fordi de ikke ved hvad de skal forvente. Den eneste måde man kan måle det ordentlig på, er ved at lave en længere række tests og så kigge med statistikerens briller på resultatet og se om der er nogen sammenhæng mellem hvilke kabler der er brugt ved hvilke lyt og hvilke indtryk der er registeret.

Tror du på Hifi?

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 16 November 2008 kl. 04:59 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Kabler har indflydelse på lyden, ingen tvivl om det.

Man kan selvfølgelig diskutere hvor stor indflydelse har kabler på lyden og forskellen mellem de forskellige kabler, men forskellen er eksisterende og man bør forholde sig til dette faktum.

Jeg er rørende enig.
Det undrer mig på det kraftigste at der er nogle der slet ikke kan høre forskel på kabler. Hvis man lytter (og ikke bare hører) musik over ens anlæg og er vant til at forholde sig kritisk til både ind- og afspilningsdelen, er min erfaring at kabler kan være afgørende for om anlægget lyder harmonisk eller rodet, skrigende eller mudret osv.
Prisen afspejler ikke altid kvaliteten, så på nogle anlæg kan kablet til 100,- kr./m måske lyde bedre end kablet til 1.500,- kr./m. Men som andre hifi-nørder også har erfaret, handler det om at finde det kabel (el. forstærker, afspiller, højttaler for den sags skyld) der bedst matcher resten af anlægget i lytterens ører
Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 16 November 2008 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
nu er der vel også rimelig forskel på hvad man arbejder hen mod i studier og HiFi. I HiFi handler det om at høre præcis det der er på skiven. I studierne arbejder man (hvis de altså ikke er helt tabt bag en vogn) hen mod at finde musikernes "lyd". Af samme årsag er det svært at finde en meget neutralt lydende guitarforstærker eller el-guitar for den sags skyld. Kan huske dengang jeg selv spillede en del, der gik jeg da meget op i hvilket træ de forskellige guitarer var lavet i for at finde den rigtige lyd til det jeg spillede. Jeg tror i hele det store spil ikke at kablerne i studierne har så meget betydning for lyden det er værd at beskæftige sig med.

Øhh er det så ikke netop vigtigt man er sikker på at kablerne ikke farver lyden. Hvis kablerne til studiemonitorerne farver lyden så er det jo netop IKKE musikernes lyd, men musikernes lyd + kablernes indflydelse der der resultatet.

Dvs. når samme indspilning bliver spillet på det perfekt neutralt afstemte anlæg (forudsat sådan et anlæg findes) så mangler noget af den lyd der i studiet opfattedes som muskernes "egen lyd". Med mindre kablerne i studiet også er fuldstændigt neutrale og på ingen måde farver lyden!

Vi må jo så gå ud fra at studieteknikere, producere og ligesindede stræber efter at arbejde med neutrale kabler.

Eller også tager disse professionelle mennesker udgangspunkt i at 99% af alle musiklyttere og musikelskere ikke er i nærheden af at besidde neutrale anlæg og i langt de fleste tilfælde benytter lakridskabler og htledning der svarer til thansen. Hvis det er rigtigt så er den bedste måde at bringe musikernes "egen lyd" ind i flest muligt stuer på faktisk at benytte udstyr af tilsvarende kvalitet.

Nu kender jeg en gut der laver af at producerer musik og han lever godt. han har i nogle tilfælde produceret og mixet med det formål at få musikken til at lyde så godt som muligt i mp3 format og på iPod. Ikke fordi han selv synes det lyder bedst sådan, men fordi han er professionel og har indset målgruppen for nogle af de kunstnere han arbejder med primært lytter til eksempelvis mp3 format.

nu nærmer vi os vist den forbudte OT afgrund..........       & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         & nbsp;         

.............

...

..

.

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

For lige at give debatten et frisk pust målte jeg impedansen over et signal kabel på 6m, som jeg selv har lavet til forskellige formål. Kablet består af en kobberskærm samt 2 kobber ledere hvor signalet går igennem de 2 kobber ledere og skærmen er tilsluttet den negative leder i den ene ende af kablet og ikke den anden.

Hvor Rød er referencen (målekabler kortsluttet)
Grøn er inderleder (plus)
Gul er ydderleder (minus/stel)
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 November 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Kappen:

Vil du være venlig at forklare din graf?  Evt. hvad man kan konkludere og hvorfor?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 28 November 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Høyttalerkabler skal være tykke & massive og om muligt bør der bi-tri-wires. ca. 4kvmm til en 4" og 10kvmm til en 10" giver en pekepin ad ideell dimensionering. Dermed holdes R (resistanse) på et minimalt nivå noget der giver dynamik på maksimalt nivå, om da ikke det passive filter + internkabling stjæler for meget.

Fed massiv og ultraren kobber kan f.ex anskaffes i op til 4x10kvmm herfra:

https://www1.elfa.se/elfa~no_no/index.jsp?ignorecookie=true

kobberet lyder lukket/avdæmpet til at begynde mjed, ca en time med guf og det åbner.. 

- 3x2,5kv giver også en suveren skærmet netkabel

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 November 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Kædens svageste led.
Nu Kommer det jo an på hvor meget i har ofret på et godt spillende anlæg, på et billigt et fra bilka vil man jo ikke kunne høre forskel på inspildningskvaliteten på CDen på samme måde som på det fineste Hifianlæg i huset. Derfor giver dyrer kabler i det billige tilfælde heller ikke megen nytte.
  Foreksempel har jeg tit dummet mig når jeg har hørt en fed sang eller gruppe i radioen, at så har jeg købt den. Når jeg så spiller den på HiFianlægget og kan hører den er indspillet dårlig, så falder interessen for Pladen og jeg ender med at sætte noget godt indspillet på, istedet for. Næste dag Kan jeg godt Hører sangen igen på arbejdsradioen og synes den er fed nok igen.
   Pointen er at det billige anlæg spiller alt ens. Nemlig lige ringe. Mp3 osv lyder lige godt/eller ringe. Derfor er dyre kabler osse meningsløse der.
   Bevæger man sig så lidt op i kvalitets HiFi og begynder at kunne hører forskel i indspildningerne giver det osse mere og mere mening at prøve at finde kædens svageste led. Lakridskablerne, HaraldNyborg kablerne eller hvad det kan være. Tænk på det som kædens svageste led. I bilka anlæggets tilfælde parret med et dyrt kabel, vil anlægget så være det svageste led og kablets styrke kan slet ikke komme til udtryk der.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes