Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 20:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

NoNameDesigndk skrev:
her for et par dage siden brugte jeg lige en dag på arbejdet (ja der var som så mange andre dage ikk så meget andet at lave ) til at læse din tråd her igennem, eller dvs., jeg læste meget , men nogle passager skimmede jeg bare igennem..

Jeg er fortsat meget imponeret over at nogen læser det hele fra ende til anden (eller næsten ).

NoNameDesigndk skrev:
Det er da utroligt så udførligt du har lavet den her, og du endt ud med et rigtigt flot resultat hver gang du har lavet om..

Mange tak, jeg prøver at forbedre i etaper så det hele giver mening og der er perioder hvor det kun handler om at nyde resultatet (inden man går igang igen).

NoNameDesigndk skrev:
Det er lækkert du lige har lavet sådan en opsummering sådan fra tid til anden, når du er blevet færdig med en ny udgave af din bio.. smart med dit natbord, jeg mener hifi-rack og din slikbutik m.m. synes jeg også er genial.. så skal man ikke rende så langt hvis man ser en film og lige mangler lidt slik..

Ja, det kan være svært at få overblik uden. Syntes også selv det er meget rart med en status.

Og ja, det er altid rart med lidt slik (eller et par kilo) inden for rækkevidde .

NoNameDesigndk skrev:
hmm hvorfor har du ikke malet din dvd reol ??

Det har nu aldrig slået mig at den skulle males... Den er nu meget pæn i lys bøg. Uanset hvad så bliver de nok snart skiftet, pladsen bliver lidt trang...

NoNameDesigndk skrev:
Jeg sys det er fedt du også får lov til det hele af din kone, og at hun hjælper lidt til en gang i mellem.. tror jeg de færrestes kone/kæreste gør med sådan en dyr hobby som hifi og hjemmebio'er jo er.. har hun så også en eller anden dyr hobby du giver hende lov til at have og hjælper med.. ??  eller hvordan kan det være hun er så venligt stemt for det hele ?

Tja.. Der skal være plads til begge to (og ens hobby'er) når man har valgt at leve sammen.

NoNameDesigndk skrev:
en ting ved din bio som jeg undrer mig lidt over er at dine kabelbakker stadig er hvide.. jeg læste et sted noget med at det havde været oppe at vende hvorfor du havde valgt det, men det må være en af de posts jeg har skimmet hen over

De sidder i loftet og generer mig ikke rigtigt...

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Nu er der så kommet nyt i bio'en igen .

Denne gang er det en Moxa NPort 5610-8.

Lidt tættere på:

Det er en 8 ports RS232 (de der stik med 9 ben der sad på musen i gamle dage) netværks server. Dvs. at den gør det muligt at styre udstyret via computer programmer.

Lige nu arbejder jeg på styringen af receiveren, men desværre har jeg ikke så meget tid lige for tiden.

Det meget kønne netværkskabel foran rack'et er meget midlertidigt. Lige så midlertidigt som dette:

(Sådan forlænger man et netkabel )

En mere permanent løsning er på vej .

Mere følger....

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Så er der hul igennem til receiveren .

Jeg har hurtigt banket et lille test program sammen for at afprøve det (det er IKKE sådan det kommer til at se ud færdigt), men det giver et indblik i hvilke funktioner jeg planlægger at understøtte.

Alle de blå tal viser aktuelle værdier og kollonnen til højre viser kommandoerne der bliver sent frem og tilbage.

Det er sku ret coolt at tænde og slukke receiveren ved at trykke på computeren .

Næste skridt er Blu-Ray afspilleren...

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Über cool..!

Hvad koder du det i?

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

...og så vil jeg opfordrer dig til, at lave den endelige kode 'fremtidssikret'  - dvs. at du så vidt det er muligt, gør det nemt at udvide og skifte i udstyret du har.

/Bellini

NoNameDesigndk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Jeg er fortsat meget imponeret over at nogen læser det hele fra ende til anden (eller næsten ).

Jamen det er jo spændende læsning for enhver der interesserer sig for hifi og hjemmebiografer

Ingeniøren skrev:
Mange tak, jeg prøver at forbedre i etaper så det hele giver mening og der er perioder hvor det kun handler om at nyde resultatet (inden man går igang igen).

Ja det må man bestemt ikke glemme.. ! det er jo vel hovedsageligt grunden til vi bruger så lang tid på det, så vi kan sidde og virkelig nyde det bagefter

Ingeniøren skrev:
Det har nu aldrig slået mig at den skulle males... Den er nu meget pæn i lys bøg. Uanset hvad så bliver de nok snart skiftet, pladsen bliver lidt trang...

hehe ja okay så er der jo ingen grund til at male, nej jeg tænkte bare at alt andet har du prøvet at få malet om til mørke farver osv, lige på nær denne..

Ingeniøren skrev:
Tja.. Der skal være plads til begge to (og ens hobby'er) når man har valgt at leve sammen.

hehe ja det har du selvfølgelig ret i

Ingeniøren skrev:
De sidder i loftet og generer mig ikke rigtigt...

hmm okay.. men dem på væggen, er de ikk osse hvide, eller husker jeg forkert.. men okay, hvis det ikk generer dig, så er der jo ingen grund til at ændre det .. det er jo trods alt din bio

Jeg mener at have læst Ingeniøren ville bruge C# til at kode i.. hmm men jeg vil give Bellini ret, prøv så vidt muligt at lave det nemt at udbygge.. classes.. behøver man sige andet..

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
...og så vil jeg opfordrer dig til, at lave den endelige kode 'fremtidssikret'  - dvs. at du så vidt det er muligt, gør det nemt at udvide og skifte i udstyret du har.

Jeg arbejder til dagligt som chef arkitet i et mellemstort dansk software hus. Så det skulle jeg nok kunne klare .

NoNameDesigndk skrev:
hmm okay.. men dem på væggen, er de ikk osse hvide, eller husker jeg forkert.. men okay, hvis det ikk generer dig, så er der jo ingen grund til at ændre det .. det er jo trods alt din bio

Der er efterhånden ikke rigtig nogen på væggene (kun 10 cm over hver bag højtaler), så problemet er ikke så stort.

Jeg vil heller ikke afvise at jeg gør det på et tidspunkt, jeg har faktisk været så tæt på som at kigge efter maling til dem (men der var ikke noget i den rigtige farve så jeg droppede det). indtil videre har der bare været så mange andre vigtigere ting at lave.

NoNameDesigndk skrev:
Jeg mener at have læst Ingeniøren ville bruge C# til at kode i..

Det er korrekt!

NoNameDesigndk skrev:
hmm men jeg vil give Bellini ret, prøv så vidt muligt at lave det nemt at udbygge.. classes.. behøver man sige andet..

Ja, faktisk. Der er meget lang vej fra at dele koden op i klasser til at have en gennemskuelig, fejlresistent og vedligeholdelsesvenlig arkitektur.
(Sorry, det er en arbejdsskade at skrive sådan noget ).

NoNameDesigndk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Jeg arbejder til dagligt som chef arkitet i et mellemstort dansk software hus. Så det skulle jeg nok kunne klare .

Hehe ja okay, så burde du jo have nemt ved at lave et ordentligt program..

Ingeniøren skrev:
Ja, faktisk. Der er meget lang vej fra at dele koden op i klasser til at have en gennemskuelig, fejlresistent og vedligeholdelsesvenlig arkitektur.
(Sorry, det er en arbejdsskade at skrive sådan noget ).

Ja det ved jeg godt der er, sidder selv til dagligt og programmerer, godt nok stadig i en "begyndelsesfase", men ja jeg er også nået så langt som til at finde ud af at klasser ikk er nok, men det er da en ret god start, hvis man kan finde ud af at lave klasserne ordentligt 

Ingeniøren skrev:
Der er efterhånden ikke rigtig nogen på væggene (kun 10 cm over hver bag højtaler), så problemet er ikke så stort.

Jeg vil heller ikke afvise at jeg gør det på et tidspunkt, jeg har faktisk været så tæt på som at kigge efter maling til dem (men der var ikke noget i den rigtige farve så jeg droppede det). indtil videre har der bare været så mange andre vigtigere ting at lave.

okay , også bare en mindre detalje jo, som ikk skader nogen eller noget, og det er jo din bio, så bare du er tilfreds..

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Super! Set fra min pind (it-udvikler) er det desværre ikke altid givet....

/Bellini

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage

Efter en heftig omgang overarbejde og familie ferie, har der lige været et par aftener til at få kommunikationen med min Denon DVD-2500BT afspiller på plads.

Igen er der KUN fokuseret på det funktionelle, alt det lækre kommer senere .

Håber det er til at tyde screen shootet herunder, det var svært at presse ned på 35K .

Lavede lige en lille test her til aften, det er sku meget cool at sidde og styre det hele (eller det meste) fra sin laptop .

Jeg har i øvrigt også fået trukket netværkskabel ned i kælderen, det ligger blandt alt det andet i loftet :

En lille sød 100Mbit switch:

Og installeret Wireless adgang (det i stuen virker kun i medvind hernede):

Næste skridt er min BenQ projektor, men her skal jeg lige have støvet lodde kolben af og fremstillet et special kabel (RJ-45 til Mini-DIN).

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

så sidder man lige her en kedeligt søndag og håber at der sker nået spænde og så laver du lige en opdatering lækkert ingeniør!!!
er det system der dyrt? kan det sættes til alle komponenter? tænker her hvis jeg selv skulle finde på det en dag.?

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

sHaCk_kO skrev:
så sidder man lige her en kedeligt søndag og håber at der sker nået spænde og så laver du lige en opdatering lækkert ingeniør!!!
er det system der dyrt? kan det sættes til alle komponenter? tænker her hvis jeg selv skulle finde på det en dag.?

Selve 'hjertet' RS232 serveren ligger i 4-5.000,- og den kan kobles til alt udstyr der har RS232 interface. Derudover kommer så en PDA og alt det løse...

Problemet er nok bare at 'Systemet' ikke er et system, men en lang række komponenter som jeg selv skriver softwaren til at binde sammen...

Så hvis dit udstyr har RS232 og du har mod på at programmere en hel del, så kan du sagnens kaste dig ud i det .

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

programmering er ikke min store side, så må jeg nok have en til at gøre det for mig

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

En mere læselig version :

Hvis man kan leve med at der står "Unregistered" flere steder .

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Ingeniøren,

Det ser rigtig spændende ud. Kan du installere "driver" software til den RS232 server direkte på en PDA så PDA'en tror den har com-porte eller skal der en computer imellem som mellem led?

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:
Det ser rigtig spændende ud. Kan du installere "driver" software til den RS232 server direkte på en PDA så PDA'en tror den har com-porte eller skal der en computer imellem som mellem led?

Nej driveren der emulere COM porte kan ikke installeres på en PDA.

Men RS232 serveren køre i 'TCP Server' mode, hvilket vil sige at den giver adgang til hver COM port via almindelige TCP forbindelser (på hver sin TCP port).

Så set fra PDA'ens synspunkt er det blot netværks forbindelser den snakker med.

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Smart. Tak for forklaringen.
Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Så er der loddet og monteret RS232 kabel til projektoren :

Nu hvor jeg har sluttet alle ledninger til projektoren, har jeg også monteret det alternative bagpanel til projektoren:

Fra en anden vinkel:

Og endelig har jeg fået lavet et test program til styring af projektoren:

Desværre kan man kun sende kommandoer til projektoren, det er ikke muligt at modtage status på nogen måde. Men det må jeg vel leve med.

Nu er turen så kommet til selve PDA applikationen, som gerne skulle være lidt mere brugervenlig .

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

en skam du ikke vil kunne modtage status på lampe tiden

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Næ :) så kom der lidt nyt, det ser jo ganske hæderligt ud..

Kan det passe at jeg huske det som om du ville have hele rummet styret fra din PDA?
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes