Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Erfaringer med Dali 850 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hey HiFi'er

Sadlige og kiggede på et par Dali 850,nogen der har erfaringer med dem? hvordan er lyden i dem? og hvor stor en forstærker skal der til at håndtere dem?

Til top Vis Kristian-d's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian-d

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:

Hey HiFi'er

Sadlige og kiggede på et par Dali 850,nogen der har erfaringer med dem? hvordan er lyden i dem? og hvor stor en forstærker skal der til at håndtere dem?

Det er en særdeles populær højttaler her på forum !

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=dali+850&SM=1 &SI=TC&FM=0&OB=1

Det er bare at sætte en kande kaffe over, og starte fra en ende af !  

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

ganske sandt der kan man få mange timer til at gå hehe.. har også selv søgt på det,men synes ikk nogen steder jeg fik noget konkret ud af hvordan de lyder.

Der er så mange der har dem, men ikk ret mange har skrevet om lyden i dem? ville bare høre fra et par herinde hva de synes om dem,evt. med svagheder eller styrker ved denne højtaler.

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt et sæt for 1 måneds tid siden, hvor jeg skiftede fra et par små b&w dm601ere.
Jeg skiftede mest fordi jeg savnede bund i de små standere.

Da jeg lyttede til dem hos sælges, synes både mig og kæresten at de lød ganske fornuftigt, men at diskanten var en smule skarp. (til trods for at vi kom fra b&w)

Men tilskrev det enten kabler eller sælges anlæg.

Efter at have fået dem sat til her hjemme med marantz og noget andet ht kabel, synes vi faktisk stadig de var en smule skarpe i toppen. Og lidt slap i bunden/ den manglede lidt.

Nu efter et stykke tid, har vi begge vendet os til lyden, og jeg er blevet meget tilfreds. Den har fået en god lyd i toppen, men bunden er stadig en smule slap, men regner med efter jul at få købt nogen spikes eller anden afkobling, og så skulle det gerne stramme lidt mere op.

Generalt har jeg været meget glad for skiftet. Og helt sikker en højttaler jeg vil anbefale. Dog skal man lytte til den først. Da den ellers, ihvertfald i mine øre, overrasker.
Men det kan være grundet skiftet fra b&w.

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

okay, hvor mange Amp og watt smider din marantz fra sig, det er jo enmedium krævende højtaler og har læst et par steder at den manfå en bedre bund og mindre top ved at få en større effekt koblet på sig..

Men jeg ender med noget i den størrelses orden som du har af effekt sikkert, så kan godt være man skulle overveje en større forstærker blok.

andre meninger..? 

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Tror jeg har læst et eller andet sted at den smider 2x80watt ud eller sådan noget. Målt til altså. Men ikke sikker.

Har også læst det med mere effekt, og det er sikkert rigtigt. Dog må det lige komme an på en test en gang efter nytår.

/Mikael

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

okay.

har andre erfaringer med at deres dali 850 er lidt skarp i toppen og lidt sløvi bunden?

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

jeg bryder mig ikke så meget om dem, det er måske pga. den "skar0pe" diskant, men det kan sagtens være at du syntes det lyder godt. hør dog til dem før du køber, alt andet ville være dumt!

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

ja, for meget diskant kan let blive en træls at skulle lytte til, men alt det her kan det ikk bare justres på bass og treble knapperne?

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Sendt: 18 December 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

min version.: de er lidt skarbe i toppen men man kan gøre det mere tåligt med kabler. med henhold til efeket så er det med at få mange bag for det gør altså denne ht. meget bedre ingen tvivl om det, jeg har selv dennon poa 2200 til at trække dem og det passer meget godt sammen på tros af denon's lidt lyse lyd men der er detaljer i den.

bassen er kraftig og brutal men kan også være så blid så det får hårene rejser sig overalt, og det er i sig selv godt gået, men igen det kræver efeket!!

mellemtonen er god og sprød, der er mange detalier og godt med attak dog må man sige at der findes andre ht der har fler - - men ikke til de penge (min mening)

alt i alt en super allrounder der kan det hele men ikke uden mangler, det er en ht som afsløre dårligt grej og dårlig poduktion af musik og som SKAL have en forstærker med masser af strøm for at yde sit bedste. Men til 2000-4000 kr som de bliver solgt til er det ikke nemt og finde bedre(igen min mening)

ps. undskyld stavefejl.

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg havde før i tiden et par 850'er - de står nu i mine forældres stue, så jeg hører på dem af og til. Diskanten har aldrig rigtig generet mig (har mest brugt dem sammen med marantz), men bassen kan rigtig nok være lidt for tung og fyldig. De kræver lidt plads for at yde deres optimale, men så mener jeg også at man får/fik meget for pengene (mener at jeg gav 3300 stk. i sin tid i hifi-klubben). Ang. forstærkerkraft så kræver de lidt effekt for at få strammet bassen op. Jeg har haft dem sammen med noget onkyo (receiver), nad (for og effekt - 216) og marantz (pm 72 - tror jeg). Nad'en havde klart bedst fat i bassen, men synes faktisk at højttalerne passede bedst sammen med marantz'en og dens mere musikalske spillestil.

Så en marantz med masser af effekt kan godt anbefales herfra

Mvh Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Det nytter ikke noget at købe en effektkrævende højttaler, og bagefter undre sig over at bassen er slap. 2*80 watt fra en iøvrigt glimrende Marantz er altså lige i underkanten til Dali 850, de kan æde stort set lige så mange watt det skal være, og bassen bliver altså noget med hårdtslående og kontrolleret dyb af at få en amp der kan styre de fire 8 tommer basser.  Den skarpe diskant kan muligvis skyldes kablerne, jeg drev selv Dali 450 med mellemklasse Tara Labs kabler, og det er så vidt vides den samme diskant der sidder i begge højttalere - resultatet blev også en lidt tænderskærende diskant.

Men den kan faktisk med succes skiftes til SS9700, det er endda til at betale

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Har aldrig sagt jeg havde effekt nok, men med tid kommer råd. Og sådan må det desværre være nogen gange.
Men er helt sikker på mere effekt vil hjælpe ja. Men mener samtidig at afkobling vil være det første valg, inden effekt. Og måske også kabler.

Men det er stadig mit indtryk af hvordan højttaleren er når man bruger en budget ss reciever på dem.

Er helt enig at meget af den skærende diskant skyldes kablerne. Men har desværre ikke haft tid til at lytte eller lege så meget endnu, men det kommer forhåbentlig på et tidspunkt.

Men mener heller ikke man kan få meget som kan slå denne højttaler i prisklassen.

Og man skal jo starte med at opgradere et sted fra :-) og højttalere kan være et udemærket sted at starte.

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

okay,synes jeg kan læse mig frem til at de fleste problemer kan løses med en stor effektblok og nogle kvalitets kabler.

hvilke kabler ville så være at forestrække? prisklasse og mærke?

Og kan man koble en H/K avr 5000 sammen med en nad 214 så man kan trække watt fra begge eller er det ikk muligt?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et sæt, og det med diskanten går igen. Det er dog kun hvis man hører higsig rock højt, ellers er der intet at komme efter. Og med en kraftig forstærker bliver diskanten mere blød, og samtidig bliver bassen som et præcist slag i maven. Hvis man skal have denne højttaler til at spille ordentligt, vil en forstærker som NAD 216 thx og opefter kun kunne svare sig.

Jeg gik fra en stærk 2x115 watter i 4 ohm til en stærk 2x270 watt i 4 ohm, og det kan virkeligt høres, bassen er så stram og præcis. Det er en højttaler man både kan lytte til ved moderat styrke, hvor den virkeligt giver en god musikalsk oplevelse, og en højttaler som kan spille tordnende højt, med en solid bas, og så kan den holde til det! 

Jeg synes den har sine styrker ved mere rytmisk musik, hvor der er en halvtung bas. Hermed ikke sagt at den er dårlig til andet, jeg hører alt på mine, og jeg er glad for dem!

Mvh Morten.  

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:

okay,synes jeg kan læse mig frem til at de fleste problemer kan løses med en stor effektblok og nogle kvalitets kabler.

hvilke kabler ville så være at forestrække? prisklasse og mærke?

Og kan man koble en H/K avr 5000 sammen med en nad 214 så man kan trække watt fra begge eller er det ikk muligt?

Glem alt om den 214er

habvde selv en 214 til mine 450ere og den er alt for lille, lyden var tynd og tam. Skiftede den ud med en H/K signature 2.1 (5x100w) og det ændrede lydbilledet totalt, der kom styr over bassen og diskanten.

har nu en "lille" H/K reciever på 7x55w og selv den har noget bedre styr over dem, end den, på papiret, stærkere 214.

Vil tro du i starten kan "nøjes" med din reciever og så spare op til en H/K 1.3 eller 1.5 istedet for NADen (så passer det også bedre sammen )

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

sådan en H/K 1.3 eller 1.5 er det en effektforstærker? og hva ligger sådan en i brugt? grunden til den lille NAD er at jeg får en NAD 912+902+214 for 2000 kr. så tænkte den måske kunne trække fronten men kan høre på alle at et par dali 850 fortjenere mere end en lille 214.

Men hvor mange penge snakker vi, altså for en brugt effektblok der kan trække dem. mærke er ligegyldigt i første omgang. har i nogle konkrete nud?

og hvad med støj? er der ikk enmasse køler støj når vi begynder at snakke så store effektforstærkere?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

H/K signature effekterne har ikke aktiv køling (blæser)

solgte min 2.1 for 5000, vil tro en 1,5er ligger på samme niveau og en 1,3er er lidt billigere

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 19 December 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Det er sjældent jeg ligefrem vil sige noget er dårligt. Tror heller ikke jeg vil sige det om dali otte fifty men det er absolut ikke en højtaler for mig. Men det var og er jo nok  stadig en utrolig populær højtaler. Bare mig der ikke fatter hvorfor.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Japar: Okay, hvorfor ikk? det er jo det der er interessant og fedt at vide så man får belyst så mange pespektiver så muligt ...

tonyax: Okay, ja det er jo billigt for en effektforstærker, men det er rimelig mange penge for mig, skal af med 11k til anlæg på under en måned forunden effekforstærker! men hva med en krafkarl som den her? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=42651715

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes