| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.
Valget er så:
Kabel på 3x1,5mm2. 13A.
?
Nu hvor jeg ofte bygger alt muligt, har jeg vænnet mig til at overdimensionere=godt.
Jeg er derfor lidt uforstående overfor hvorfor lederne skal være mindre end maksimalt tilladt og færre end muligt?
Og kun 13A, når 16A koster det samme?
Men hvis det er anbefalingen, så stoler jeg på det.
Jeg forventer ikke at skulle komme til at trække mere end 2000W, og ellers vil jeg få trukket ekstra kabel og ekstra gruppe, hvis det er.
Der kan komme en trafo på tale senere, men ikke i første omgang.
Skærmet kabel må vel være at foretrække, da det kommer til at ligge op af andre kabler - bland andet datakabler. Det skader da vel ikke?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som gammel elinstallatør synes jeg først at du skal tale med din elektriker om han synes du er i stand til at trække kablet selv på en forsvarlig måde og så det samtidigt ikke ligner fusk. Ikke for at nedgøre din faglige kunnen, men enhver elektrikker kan se hvis noget ser fusket ud. Resten synes jeg du skal lade ham lave.
Jeg mener selv at en 3x1,5 eller en 3x2,5 pvikj fungerer fint og med seperat gruppe (10 eller 13amp) fra tavlen. Jeg har lyttet til en del af både automatsikringer og alm sikringer og mener at en alm gruppeafbryder med sikringer fra LK fungerer glimrende. Drop de dyre specialgruppeafbrydere der kan købes i Audioforetninger. Hvis du har haft åbnet sådan en fætter og sammenlignet den med en alm gruppeafbryder ved du hvad jeg mener
Lav installationerne så de sidder hensigtmæssigt - også hvis du på et tidspunkt ikke skal bruge dem til anlægget. Så ligner det ikke fusk eller perlegrus eller sidder åndsvagt.
Få elektrikeren til at finde den fase der er mindst belastet (hvis du ellers har flere faser) og få ham til at teste den nye installation med sin Eurotester. (firmaet skal have sådant et apparat hvis det skal lovliggøre sine installationer) Så kan du samtidigt få en udskrift på om dit Hpfirelæ din jordforbindelse, kortslutningsstrørmme etc. er i orden. 2 jordspyd er ikke nødvendigvis bedre end et og testeren kan hurtig afgøre om din jordforbindelse er iorden. - og ikke noget med 2 lederkabler til 230volt. dette er ikke lovligt da der skal være jord på alle nye installationer. Kabel fra det lokale byggemarked er glimrende. Skærmet kabel kan i uheldige tilfælde opfange støj og virke modsat hensigten når det drejer sig om lyd.
Så overordnet set ville jeg selv lave det som en normal installation - bare med egen gruppe fra tavlen til de stikkontakter du vælger at sætte op ved dit anlæg.
Venligst Jesper
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@tonyax
Jeg prøver lige at kigge efter det kabel.
@jesper olsen
Jeg er gammel elektronikmekaniker, så jeg kender godt til lidt med strøm  Det er mere reglerne for hvad der er lovligt, jeg ikke kender - og så SKAL det selvfølgelig godkendes og det får jeg ved at lade elektrikeren lave alt monteringsarbejdet.
Alle kablerne skal trækkes i nye fodpaneler, som er klar til montering, men ikke monteret endnu. Det betyder at jeg bare skal ligge kablerne løst på gulvet, lave hullerne i gulve og vægge, og så kommer der en elektriker ud med sit udstyr og montere det korrekt. Har ingen planer om at gøre andet selv.
Da der også kommer til at ligge højttalerkabler (dog kun i surround-rummet) og datakabler i disse fodpaneler, vil jeg gerne have skærmet strømkablerne, så de ikke alle kommer til at påvirke hinanden.
Har planer om at bruge Supra Ply 3.4S højttalerkabler i surroundrummet, da disse skulle være godt skærmet.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få en schuko stikk. i LK opus serien, du kan monter den i et panelunderlag, det vil være mit valg. Et armeret kabel kan også bruges, men armeringen er ikke nem at få koblet til jord i tavlen, det er dog muligt, har selv brugt det som et skærmet kabel på et kræftvarmeværk, men har er der jo også risiko for de små gnavere, det nemmeste vil være at finde en type med rigtig skærm, dog vælge noget solid core kabel, hvis du kommer op i 2,5 mm2 multicore bliver det ikke nemt at montere i klemmerne bag på stikk.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Gorm skrev:
|
Med hensyn til LK's stikkontakt så er den kun godkendt til 13Amp. forsikring, men du må gerne sætte 2 stk 2,5 kvadrat ledning i hver klemme på LK's stikkontakt.
|
|
|
Faktisk er den godkendt op til en 20A forsikring. Jeg har haft ringet til LK en gang og spurgt om det.
Men de advarede kraftigt imod at gøre det
Max. belastning er 13 A - det er så din opgave at sikre at der ikke bliver tilsluttet udstyr der trækker mere, hvis du har større sikring foran!
|
|
|
Hvis du kigger i LK's katalog så står der tydeligt for FUGA stikkontakten, at dens mærkestrøm er 13 Amp., og at den maks. må forsikres med 13 Amp., når dette står i de Tekniske Data, så er det dem der skal overholdes, og så ikke noget med et eller andet ampere tal som man har hørt.
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på med hvide kabler...... de kan godt være lidt "lyse" i lyden.....
Giver ikke meget for dette kabel-vodoo...... men har dog ved en større ombygning selv fået trukket en separat 13A gruppe
til mit anlæg med 3x2.5, og dette er KUN gjort fordi hele elnettet alligevel skulle skiftes, og så tænkte jeg at hva` faen, det
skader vel ikke at give anlægget de bedste forhold ved at skærme det fra andre "consumers" ved at lave en separat
gruppe....... men om jeg kan høre forskel....... tjaaa, tvivler, men så har jeg da prøvet.
Tvivler også om jeg ville kunne høre forskel på 3x1.5 eller 3x2.5.......
Mvh
LBA75
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Svend P skrev:
Gorm skrev:
|
Med hensyn til LK's stikkontakt så er den kun godkendt til 13Amp. forsikring, men du må gerne sætte 2 stk 2,5 kvadrat ledning i hver klemme på LK's stikkontakt.
|
|
|
Faktisk er den godkendt op til en 20A forsikring. Jeg har haft ringet til LK en gang og spurgt om det.
Men de advarede kraftigt imod at gøre det
Max. belastning er 13 A - det er så din opgave at sikre at der ikke bliver tilsluttet udstyr der trækker mere, hvis du har større sikring foran!
|
|
|
Hvis du kigger i LK's katalog så står der tydeligt for FUGA stikkontakten, at dens mærkestrøm er 13 Amp., og at den maks. må forsikres med 13 Amp., når dette står i de Tekniske Data, så er det dem der skal overholdes, og så ikke noget med et eller andet ampere tal som man har hørt.
|
|
|
Nu er det jo ikke noget "jeg bare har hørt", men noget jeg har fra LK's egen tekniske support. Det ser dog ud til at reglerne er blevet ændret for nylig:
"Svar fra Sikkerhedsstyrelsen
I dag er det som du angivet lovligt at forsikre en 10 A stikkontakt med 20 A (SB afsnit 6, tabel 43D)
SB afsnit 6C, 817.43 ændrer dog dette så alle stikkontakter fra 1/1 2010 skal overholde en ny version af tabel 43D, så fx en 13 A stikkontakt kun må forsikres med 13 A.
Det er også rigtigt at en stikkontakt med en mærkestrøm på 13 A kontinuerligt kun må føre 13 A, jf. SB afs. 6, 512.1.2.
Og med hensyn til dine tilledninger, så tjek Tabel 43C.... "
http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?page=4&katid=3
(under "køkkeninstallation")
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sb (stærkstrømsbekendgørelsen) skal altid følges, dog hvis fabrikanten har skærpet regler skal disse følges.
dvs hvis sb siger at man må forsikre en 10A stikkontakt med 20A, er det fint nok, men hvis LK siger max 13A er det de 13A man skal følge.
gælder selvf. ikke den anden vej rundt, SB skal altid følges, så hvis nu fabrikanten sagde 25A, er det stadig de 20A der er gældne.
daniel, du kan få de fodlister med delespor i, så kan højtaler og data ligge i et spor, og el i et andet. Skal du op i de store hastigheder er datakablet automatisk skærmet (cat6 og op). __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået et mailtilbud fra en elektriker, og han mente det ville koste ca. 6000 + moms for at få trukket kabler (skærmet), sat stik til, ekstra grupper etc. - alle materialer inklusiv.
(Selve stikkontakterne har jeg dog selv).
Det er egentligt ikke så slemt, når jeg så slipper helt for selv at rode med det - og det hele er godkendt.
Han mente 13A var ok.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder ikke helt ude i hampen, men for en sikkerhedsskyld, så prøv lige 3-4 andre mestre, prisen kan svinge meget. 
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes jeg får lov til at betale lidt rigeligt for de kabler hos elektrikeren, og vil derfor kun benytte mig af hans arbejdstimer.
Vil lige se om jeg ikke kan finde det NKT kabel lidt billigere. Det koster ca. 2500,-/50m - og kablet fra Elfa i første indlæg, koster kun 1130,-/50m.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er installatøren en rigtig installatør, vil han ikke montere 2.5 kvadrat i en stikkontakt kun godkendt og designet til 1.5 Kvadrat. Det ødelægger CE mærkningen og dermed ansvar
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@C.Bukowski
Det er et større firma med 40 ansatte, så jeg går ud fra de har en "rigtig" installatør til arbejdet.
Men synes ikke rigtigt jeg kan finde noget om hvad de LK Classic stikkontakter, jeg vil bruge, er godkendt til 1,5/2,5?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt noget:
http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98496_01.pdf
Der står at de er godkendt til 13A og max. 2x2,5 kvadrat stiv kabel.
Så det er vist som det skal være.
Mon man skulle få monteret specielle hifi-stikkontakter også?
Arh, nu går der nok for meget hif-strøm-nørd i det __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
| Er installatøren en rigtig installatør, vil han ikke montere 2.5 kvadrat i en stikkontakt kun godkendt og designet til 1.5 Kvadrat. Det ødelægger CE mærkningen og dermed ansvar |
|
|
LK's FUGA stikkontakt er nu godkendt til 2 stk. 2,5 kvadrat pr. terminal, så der skulle nu ikke være noget problem med ansvar, eller for den sags skyld CE-mærkningen.
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
C.Bukowski skrev:
| Er installatøren en rigtig installatør, vil han ikke montere 2.5 kvadrat i en stikkontakt kun godkendt og designet til 1.5 Kvadrat. Det ødelægger CE mærkningen og dermed ansvar |
|
|
LK's FUGA stikkontakt er nu godkendt til 2 stk. 2,5 kvadrat pr. terminal, så der skulle nu ikke være noget problem med ansvar, eller for den sags skyld CE-mærkningen. |
|
|
Lidt sker der så på det danske marked (så mangler vi bare at de åbne for andre producenter på det danske marked ang. stik og afbr.) Problemet med CE mærkning er et stort problem for mange installatøre. De køber nogle komponter og opfylder ikke de specs.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det banket to 2,2 meter jordspyd i og der er klar til at blive trukket kabler.
Snart skulle jeg få kablerne, så jeg kan komme videre.
Er der nogen der har erfaringer med en skilletrafo?
Har kun hørt om at det skulle forbedre forsyningen, men kunne godt tænke mig at få uddybet hvordan dette virker og hvor den skal tilsluttes ens elsystem?
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Enevold Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2009 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er godt nok overrasket over denne tråd, da jeg selv arbejder med el og med hensyn til f.eks "lyd kvalitet" i automatsikringer mener i bliver b..... i røven. 
Efter det er skrevet, vil jeg godt nævne at det mest vigtigt er at signal kilder ikke blandes med effekt kabler der fører større strømme og specielt ikke til elektronik.
Det er netop det du gør ved at ligge HIFI kabler med forsynings kabler i panelerne, det bør du ikke.
Hvis man gør dette i industrien skærmes signal kabler og skærm tilsluttes i begge ender uden "pig tail" dvs. 360 graders omslutning eller EMC egnet afslutning. Ved brug af støjende udstyr som frekvensomformere (elektronik effekt) skærmes effekt kablet også for at fjerne EMC udstråling mest muligt.
Støj er meget kompleks, og som grundregel skal man undgå parallele kabler der kan udsende EMC.
PS: jeg mener ikke du må have forskellige jordforbindelser i dit hus, kun en fælles (så hvidt jeg husker) dette handler om sikkerher og ikke lyd, set fra SB's side.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kenneth Enevold
Jeg gør nu ikke noget specielt ved sikringer etc., for der stopper min ide om kabelteori.
Gør kun hvad der anbefales indenfor rimelighedens grænser, for tykkere, skærmet kabler gør ikke installationen ret meget anderledes eller dyrere.
Nu kommer der jo ikke til at ligge hifi-kabler lige op af strømkablerne.
De Supra Ply kabler jeg tidligere har refereret til, der nok bliver det endelige valg, kommer til at ligge ovenpå fodpanelerne i holdere, så de evt. senere kan skiftes. De kommer til at ligge ca 15cm fra strømkablerne.
NKT strømkablerne har jeg nu fået, og de er skærmet. Ligeledes er Supra Ply kablerne skærmet.
Selve tilslutningen i enderne hører jeg lige med elektrikeren, hvordan han vil gøre det, og så kan jeg lige nævne dit input og høre hvad han vil gøre.
Forskellige jordforbindelser?
Der er ikke jord i forvejen i huset, og nu får jeg så jord lagt ind på de nye elinstallationer. Det skulle gerne være samme jord til det hele. Selve jordforbindelsen laves med to jordspyd til en jordforbindelse - det er ikke to forskellige jordforbindelser der bliver trukket.
Resultatet skulle gerne være at jeg får nogle stik sat op i et rum, hvor TV/surround skal køre - her er det ikke ultra kritisk med kablerne, men alt skal skærmes og strømkabler kommer ikke til at ligge op af højttalerkabler.
Så får jeg sat 1 stik op i et andet rum, til alt mit hifi - og her er jeg mere kritisk. Der bliver kun sat 1 stik op, hvor jeg så tilslutter en god stikdåse til mit hifi.
Jeg vil ikke ofre en formue på el-installationen, så meget mener jeg heller ikke det er værd. Men lidt sund fornuft, kan jo godt begrænse støj. Helt at undgå parallelt løbende kabler er noget nær umuligt hos mig.
|
| Til top |
|
| |