Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Store studiemonitors med acceptabel lyd?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Så er der gået lidt tid, men tankerne er der stadig

Både dem om lingerie, men i lige så høj grad om uhæmmet dynamik på en nogenlunde acceptabel måde. Hvem kender denne lille sag med Esotar diskant?

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=281

Eller dens charmerende lille søster:

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=282

Tanker, holdninger, har nogen hørt dem?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 December 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd!

Kan man godt bruge studiemonitors i et surroundsetup hjemme i stuen eller vil det lyde helt a h..... til?

Og vil der kun være ét sted hvor det lyder godt (sweet spot)?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 December 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok,i denne tråd kan jeg bidrage med mine egne 'erfaringer' med studio monitor's.Jeg købte for små tre uger siden et sæt 30 år gamle Tandberg Studio Monitor's.Og det er den lækreste lyd jeg har hørt endnu.......Den er super-detaljeret og har en rigtig god og dyb bas(25 Hz),og helt uden at trætte ørerne(eller naboerne),selv ved mange timers lytning.Jeg kan stadig ikke helt fatte at en 30 år gammel højttaler kan lyde så fedt.Men det gør den.Og den ser faktisk helt ny ud(det er blot en bonus)

Jeg må anbefale studio monitor's.Jeg vil ikke selv bytte med en konventionel højttaler igen.Det er som at ha' fået en splinterny pladesamling.Jeg hører masser af detaljer på musikken nu,som jeg aldrig før har hørt.De er imponerende!!

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 December 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Tante Berg: Det er da en dejlig beretning du har givet til os, tak for den. Respekt for højttalere der er 30 år gamle - det er jo mere end langt de fleste her inde

Har du ikke et billede eller to af de to højttalere?

Kunne man forestille sig at bruge 5 studiemonitors og en subwoofer til 5.1 surroundsound, eller duer det slet ikke i forhold til almindelige højttalere?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Olsen:Jeg må henvise til forummet 'Billeder af mit udstyr',hvor jeg har en tråd der hedder 'Tandberg setup'.Jeg kan ikke finde ud af at uploade billeder andre steder,heller ikke her c", )
Men igen,de studio monitor's er for mig 'Årets Fund' Det var iøvrigt en bruger herfra(Sveske) der linkede til auktionen over dem.Der er ikke noget at betænke sig på,jeg anbefaler Tandberg Studio Monitor

Jeg ser hvad folk har herinde,og jeg undres da noget over at de kan synes at de har go' lyd.Mange højttalere er høje slanke kasser med en lillebitte bas og en endnu mindre diskant......Uden at ha' hørt sådan nogle højttalere,så nægter jeg at tro at det kan lyde særligt overbevisende.Men med monitor's med en 12" bas,så er lyden altså næsten til at tage og føle på

Så jeg kan godt forstå at opretteren af denne tråd er interesseret i et sæt monitor's

Jeg ser at tråden her er monitor's med acceptabel lyd.Så er valget let,et sæt Tandberg Studio Monitor's!! De er som sagt den bedste højttaler jeg selv har hørt

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et par ATC entry-level højttalere hjemme... Det drejer sig om den største model i den kategori, nemlig ATC SCM40...

De har ikke 12 eller 15" bas, men derimod en (med øjemål) 8" bas... De går så også kun til de 48hz, i trykkammer. Men alligevel synes jeg ikke jeg mangler bas overhovedet...

Jeg er meget imponeret over hele spektret, de spænder over, det hele er bare så... KORREKT! Det er i hvert fald lidt svært at lytte til andre hifi-højttalere, når man har vænnet sig til den her lyd....

Her er de:

Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

ChristianK: Jeg synes de ser ret duelige ud,dine højttalere Helt sikkert.Det er heller ikke højttalere som dine,som jeg undres over at folk synes leverer fed lyd.Jeg tror på at dine højttalere lyder fedt.Selv gik jeg fra en 10" bas (Trapez X) til Tandberg's 12" ditto.Og der er en verden til forskel.Jeg må sige at det er lidt af en tilfældighed at jeg har fået Tandberg Studio Monitor.Jeg var ikke engang på jagt efter højttalere......men nu står de her og jeg vil ikke bytte med noget,nu

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Bare rolig, tog det nu heller ikke som en fornærmelse at du "anbefalede" 12" ;) 

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:
De har ikke 12 eller 15" bas, men derimod en (med øjemål) 8" bas... De går så også kun til de 48hz, i trykkammer. Men alligevel synes jeg ikke jeg mangler bas

Tillykke med dine ATC'er. Her står der at det er en 180mm basenhed - det er 7".

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

ChristianK skrev:
De har ikke 12 eller 15" bas, men derimod en (med øjemål) 8" bas... De går så også kun til de 48hz, i trykkammer. Men alligevel synes jeg ikke jeg mangler bas

Tillykke med dine ATC'er. Her står der at det er en 180mm basenhed - det er 7".

Mit øjemål har endnu engang fejlet :D Officielt har jeg ikke købt dem endnu... Meeen...

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Rigtigt spændende indlæg, og ja jeg er på vej til et sæt studiemonitors. Det kan meget vel være, at jeg kommer til at fortryde det, da mine Duer er second to none! Problemet er ikke disse henrivende højttalere, der virkeligt kan noget som ikke mange andre kan. Så jeg kommer til at græde snot, den dag en grim mand kommer og henter dem

Problemet er at min musiksmag har ændret sig, og elektronisk musik kræver altså udover den hyperdynamik som Steen altid har været disponent for, også en dyb og maskulin bas. Og det er der monitorne kommer ind i billedet

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Blackhawk:Jeg GARANTER at du ikke vil blive skuffet over et sæt Tandberg Studio Monitor's.Du vil blot undre dig over at der skulle gå så lang tid,før du så lyset Jeg indrømmer blankt at jeg kun har hørt mine egne Monitor's..... Men dem kan jeg altså anbefale.Dog er de generelt ret dyre,desværre.Jeg har været super-heldig og erhvervet mine for en slik.Til gengæld er de mere eller mindre mint-condition Og en-ejers......
Kan se at der er en nordmand på hifisentralen.no der sælger sine Tandberg Studio monitor's for bud over 12000 NKr.Det er vildt.Et andet sted på nettet er der et sæt til 1400 Euro!!Jeg siger ikke at de ikke er det værd,meeeen alligevel.Lidt tålmodighed og lidt held i sprøjten(som jeg selv havde),så behøver det ikke at koste det hvide ud af øjnene.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Spændende tråd!

Kan man godt bruge studiemonitors i et surroundsetup hjemme i stuen eller vil det lyde helt a h..... til?

Og vil der kun være ét sted hvor det lyder godt (sweet spot)?

Jeg må tilstå at jeg ingen erfaring har med surround.Jeg er udelukkende til stereo-gengivelse

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give Tante Berg ret i, at gamle studio monitor lyder fedt. Jeg har selv et par 30 år gamle Tannoy Gold i Lockwood boxe. Og de spiller sgu super fedt. Jeg tror ikke jeg finder en højttaler der vil lyde bedre på mit setup.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 December 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Problemet er at min musiksmag har ændret sig, og elektronisk musik kræver altså udover den hyperdynamik som Steen altid har været disponent for, også en dyb og maskulin bas. Og det er der monitorne kommer ind i billedet

Hvad med en sub? Der er da en DD18'er i ksb lige nu 

Uden nogensinde at have hørt et sæt Duelund højttalere, vil jeg tro at du vil få en MEGET anderledes lyd med studiomonitorer. Det vil jo være lidt bittert at fortryde bagefter...

Studiemonitors er vel heller ikke bygget til at spille dybt?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

SvendP skrev:

Studiemonitors er vel heller ikke bygget til at spille dybt?

Jeg kan kun tale for mig selv,men jeg kan da oplyse at bassen ALDRIG har været dybere og federe her i huset,end den er lige nu(spiller noget go' Yello) på mine Tandberg Studio Monitor's.Men måske er ikke alle monitor's bygget til at gengive de dybe toner?Hvad ved jeg? Men som sagt er Tandberg nede og vende ved 25 Hz.Det synes jeg altså er pænt dybt.Og der er fuld kontrol over hele lydspektret.Et par superlativer der presser sig på er: GENIALT,FANTASTISK,PERFEKT......

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 December 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Nu er dine Tanberg måske heller ikke typiske monitors?

Se eks. de her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13004&P N=1&TPN=1

De går kun ned til 54 Hz - 3dB

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Nu er dine Tanberg måske heller ikke typiske monitors?

Se eks. de her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13004&P N=1&TPN=1

De går kun ned til 54 Hz - 3dB

Ja,det kan jeg godt se........nå,det gør mig da bare endnu gladere for mine egne store kasser

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej blackhawk
jeg vil helt klart andbefalle ATC

har hørt ATC 50 aktiv

ATC100 pasiv

atc 20 en to-vejs

og har haft ATC150 clon (15tommer bas er godt)

mvh Nilsson

Til top Vis Nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilsson

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jo jeg kender godt dynaudios studio monitors. Har selv et par af disse http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=3680

De bliver brugt i stor grad af bla DR. Den store fordel er at de har digital input. De kan køre i et 8 kanal digital setup. Digital delefilter hvor hver eneste højttaler er kalibreret  frekvens indenfor 1 db ensartethed og time alligned så selvom man køber et sæt senere er de ens. Digital amp. Den har dog også analog input. Alt tekniken er udviklet af TC Electronic.

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes