Forfatter |
|
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Ville, i dag, lige tjekke om alle stik vendte korrekt i forhold til fasen.....ikke at der er et problem, men sådan bare for en sikkerheds skyld .......
Jeg har separat El-gruppe med en 3.800 W skille-trafo i mellem....igen, alt fungere korrekt, men til min store undren er der lys i polsøgeren både i højre og venstre side af stikket ?
Så nu (endelig ) til spørgsmålet :
Er det ligegyldigt med fasen, altså hvordan stikket vender, ved brug af skille-trafo ??
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spørgsmål, som jeg desværre ikke har noget svar til.
Normalt når man bruger en trafo, så forbindes den ene ledning på sekundær siden til jord. Så der burde i hvert fald være forskel på fase og nul på den måde.
|
Til top |
|
|
Stig Mogensen Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 87
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
Er det ligegyldigt med fasen, altså hvordan stikket vender, ved brug af skille-trafo ??
|
|
|
Hvis ikke du kan høre forskel, er det vel næppe interessant?. __________________ * Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*
|
Til top |
|
|
Bond Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det er sgu´ interesseant ....for selv om der er tale om en galvanisk adskillelse må der jo, som Svend P siger, logisk set stadig væk være en fase og nul, og hvis det har betydning for om transformatoren i apparatet fungere/virker korrekt (med lydmæssig gevinst til følge ??) på samme måde som uden skille-trafo ville en god (teknisk) forklaring, og løsning, på spørgsmålet være mere end velkommen ...
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tag et multimeter eller testpinde og mål mellem et vandrør (radiator eller andet metalisk ledende som fx jordledn. ) og hver af polerne. Så burde du kunne se hvilken en der er fasen __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
tag et multimeter eller testpinde og mål mellem et vandrør (radiator eller andet metalisk ledende som fx jordledn. ) og hver af polerne. Så burde du kunne se hvilken en der er fasen |
|
|
Nope. Den er jo galvanisk adskilt fra forsyningsnettet, så man vil ikke kunne måle en spænding i forhold til jord. Samme grund til at man i gamle dage brugte en trafo til forsyning af stikkontakter på badeværelser som sikkerhed.
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder ikke noget, da det meste udstyr laver Ac´en om til DC.
Forskellen er at ~ først svinger fasen (på apparaet) til + og bagefter til -, vender du stikket om svinger fasen (på apparaet) først til - og så til +.
Dette sker 50hz gange på 1 sekund, så tænder på 10ms sener er fasen på vej mod -, og her efter på vej til +.
Efter en skille trafo bestemmer selv hvilken skal være "nul" (hvis man ønsker det), den der skal være "nul" ligger man til "stel/jord".
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
tonyax skrev:
tag et multimeter eller testpinde og
mål mellem et vandrør (radiator eller andet metalisk ledende som fx
jordledn. ) og hver af polerne. Så burde du kunne se hvilken en der er
fasen |
|
|
Nope. Den er jo galvanisk adskilt fra forsyningsnettet, så man vil
ikke kunne måle en spænding i forhold til jord. Samme grund til
at man i gamle dage brugte en trafo til forsyning af
stikkontakter på badeværelser som sikkerhed.
|
|
|
En trafo giver ikke 100% adskillelse, alt efter type og hvordan den er
viklet vil der være en mindre kapacitiv kobling til lysnettet. Så
metoden med at måle spændingen med et multimeter, for at finde ud af
hvilken pol der ligger tættest på nul og fase er god nok.
Hvis en polsøger viser "fase" på begge poler er der jo tydeligtvis ikke
nogen af dem der er forbundet til nul fra lysnettet. Men det var måske
en god ide?
En anden ide var måske at få et rent jordspyd til anlæget og så
forbinde det til "nul" polen på trafoen. Men tjek lige med en
elektriker først, ved ikke om det er helt lovlig? Kan evt. også trække
fejlstrøm nok til at slå hpfi relæ fra?
Har du jord på noget af anlæget nu? for det kan også påvirke dine målinger af fase.
Men det hele afgøres vel kun ved at lytte sig frem?
|
Til top |
|
|
Bond Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..!
Svend P
Er der forskel på en "skille-trafo" og så bare en "trafo" ??
torkild
Ja,jo, jeg bad jo selv om det ! ......altså et teknisk svar ..... - men hvad betyder det ? (for mig )......er der en "fejl konstruktion" eller er det bare sådan ?
Darkwing
"Har du jord på noget af anlæget nu? for det kan også påvirke dine målinger af fase."
Ja, måske ?.....via (by)antenneanlæg til radio- Tv-tuner....
"Men det hele afgøres vel kun ved at lytte sig frem?"
Jaaaa, men som skrevet tidligere er jeg ikke i tvivl om forbedringen ved en skille-trafo - nærmere om der kan gøres en forbedring, eller om der er en decideret fejl som kan forbedre det bestående 
Men igen !! Hvis det er så vigtigt at fasen er "korrekt monteret" under normale omstændigheder, hvad er så problamatikken med en skille-trafo 
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antenne stik (kabel tv) er noget snavs,  prøv at hive stikket ud og lyt/mål.
Jeg er ser det ikke som en fejl at der er "fase" på begge poler af
skilletrafoen. Så der er vel ikke nogen problematik, men måske kan der
laves forbedringer.
Om det vil give en lyd forbedring at vende fase, sætte den ene pol til
nul, eller lege med jord kan du nok kun finde ud af ved at prøve og
lytte dig frem.
|
Til top |
|
|
Bond Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
DarkWing skrev:
Antenne stik (kabel tv) er noget snavs, prøv at hive stikket ud og lyt/mål.
Jeg er ser det ikke som en fejl at der er "fase" på begge poler af skilletrafoen. Så der er vel ikke nogen problematik, men måske kan der laves forbedringer. Om det vil give en lyd forbedring at vende fase, sætte den ene pol til nul, eller lege med jord kan du nok kun finde ud af ved at prøve og lytte dig frem.
|
|
|
Helt enig ang. antennestik - har i en længere periode forsøgt flere muligheder for at omgå stel/jord fra antennestikket, men ikke uden, samtidig, at forringe billedet 
Ang. fase og skille-trafo kunne vi "amatører" jo også bare holde fingrene for os selv - så stillede vi jo ikke åndssvage spørgsmål, som ingen kan svare på ...
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, ja hvis man er meget bange for at få stød skal nok ikke stikke nallerne for langt ned i en skilletrafo.  Men no risk, no gain.
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder for mig som om at du stadigvæk har kontakt til lysnettet på en eller anden måde. Polsøgeren lyser fordi der er en spændingsforskel mellem det du måler på og din finger på polsøgeren som er det samme som jord. Den galvaniske adskillelse er altså ikke fuldkommen. Om det skyldtes noget kapicitiv overføring gennem trafoen eller om du har lavet en hovsa med en tuner eller tv som på via signal, (aktiv antenneforstæker etc) alligevel har forbundet systemet til nettet ved jeg ikke. Men jeg hælder mest til den med kapaciteten da begge sekundære udtag giver lys i polsøgeren.
Umiddelbart er det meningsløst at tale om fase og mul på sekudærsiden hvis adskillesen er komplet. De to udtag på trafoen har jo kun en spænding i forhold til hinanden og ikke længere i forhold til lysnettet. Det er derfor at hvis man absolut skal stå med en barbermaskine på et vådt gulv i badeværelset. Ja så skal det ske gennem et særligt stik som faktisk netop indeholder en skilletrafo.
Mit forslag:
Beslut dig for at det ene udtag er nul. Mål så herfra med et volt meter til chassis af dine hifi apparater. Spændingen her skulle så gerne variere alt efter hvordan du vender apparatets netstik.
Vælg den stilling hvor apparatet viser mindst (ingen spænding). Når alle apparater således viser nul i forhold til dit valgte nulpunkt på skilletrafoen, ja så er du sikker på at de ikke løber stelstrømme i dine signalkabler og det er vist det det handler om i sidste ende.
mvh
|
Til top |
|
|