| Forfatter |
|
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, hvis man f.eks. har en 5.1 kanals surround forstærker med pre-out på alle udgange, og man ønsker mere end 2 bagkanaler (f.eks. 4); kan man da tilkoble 2 stk. 2-kanals effektforstærkere (eller en 4 kanals effetforstærker) på baghøjttalernes pre-out, i stedet for at bruge en switch box til sammenkobling af flere højttalere på samme terminal? Ved nemlig, at sidste forslag ikke er smart at anvende, da udgangstrinnet på surroundforstærkeren kan bliver overbelastet.
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
G40driver Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kommer det lidt an på hvilken reciever der er tale om?
__________________ Lasse K.
Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke forsket så meget på området med pre-out, men har NAD T163v2 i tankerne.
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
G40driver Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh samme som jeg har... 
Det kan du godt så... Du kan evt. bruge et Y-kabel, så du får 4 liniesignaler ud af 2 signaler.
Hvilken forstærker bruger du nu? __________________ Lasse K.
Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Magnum AV-440... En ret billig surround receiver, men er jo "ung-fattig-studerende" så har ikke råd til det dyre grej foreløbig. Alligevel er det en rigtig god 6.1 surround receiver med Dolby og DTS dekoder. Kan dog ikke huske om det er Matrix eller Discrete, som DTS-dekoderen understøtter. Men lad mig understrege, at min surround receiver ikke har pre-out på nogle kanaler, bortset fra subben, selvfølgelig. Ret mig, hvis jeg tager fejl: Du siger, at jeg kan bruge et Y-kabel. Er pre-out ikke et enkelt signal fra en pre-out udgang på en surround receiver, til en enkel indgang på en effektforstærker? Og vil det sige, at et Y-kabel gør, at har jeg muligheden for at føre signalet fra pre-out på f.eks LS (Left Surround) kanalen, videre til en effekforstærker og dermed få to LS-kanaler?
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan du ikke gøre, da det kun er subwoofer lydsporet du deler op. Selvfølgelig er det det du er ude på til en ekstern hjemmebygget sub er det fint nok, men du vil ikke kunne bruge signalet til ekstra front/center/rear højtalere __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det han mener er om han kan gøre det på en eventuelt fremtidig
forstærker/reciever. og ja, mig bekendt er det sådan du vil skulle gøre
hvis den ellers har preout til bagkanalerne. :-)
__________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke bare købe en 7.1 receiver, så der er udgange det antal højtaler du skal bruge.
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
| det kan du ikke gøre, da det kun er subwoofer lydsporet du deler op. Selvfølgelig er det det du er ude på til en ekstern hjemmebygget sub er det fint nok, men du vil ikke kunne bruge signalet til ekstra front/center/rear højtalere |
|
|
Var ikke lige helt det jeg var ude efter, men hvad mener du med, at det kun er subwoofer lydsporet jeg deler op? Alligevel tak for svaret 
Jokerman skrev:
| Tror det han mener er om han kan gøre det på en eventuelt fremtidig forstærker/reciever. og ja, mig bekendt er det sådan du vil skulle gøre hvis den ellers har preout til bagkanalerne. :-) |
|
|
Ok, så har jeg vist forstået det rigtigt. Men har som sagt ikke pre-out på nogle af mine kanaler. Men til min næste surround receiver er et af minimums kravene, at der er pre-out på front -og bag kanalerne.
JBL Ti-5000 skrev:
| Hvorfor ikke bare købe en 7.1 receiver, så der er udgange det antal højtaler du skal bruge. |
|
|
Ja, det giver jeg dig ret i, men i fremtiden vil jeg få brug for flere højttalere til hver bag kanal (ligesom i en rigtig biograf), for hos nogle er deres lytterum så stort, at det simpelthen er nødvendigt. Men gælder kun de færreste, heldigvis. Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahh ok, men så er det bare nogle Y-stik du skal bruge til din fremtidige surround reciever. Men bare husk at når du bruger Y-stikne vil det ikke være muligt at stille delay for de 2 "speakere" der er forbundet til det. Der vil jo komme nøjagtigt samme lyd ud.
som vist her

Hvis du så rykker højtalerne længere fra hinanden vil den samme lyd jo komme ud af begge. Ved ikke om det vil lyde godt eller dårligt.
Men at købe en reciever med Pre-out er under alle omstændigheder en god ting, så kan man altid opgradere med større effekt ( har været et krav på alle mine recievere) __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
|
ahh ok, men så er det bare nogle Y-stik du skal bruge til din fremtidige surround reciever. Men bare husk at når du bruger Y-stikne vil det ikke være muligt at stille delay for de 2 "speakere" der er forbundet til det. Der vil jo komme nøjagtigt samme lyd ud.
som vist her

Hvis du så rykker højtalerne længere fra hinanden vil den samme lyd jo komme ud af begge. Ved ikke om det vil lyde godt eller dårligt.
Men at købe en reciever med Pre-out er under alle omstændigheder en god ting, så kan man altid opgradere med større effekt ( har været et krav på alle mine recievere)
|
|
|
Lige netop. Det er hvad jeg søger. Men ved godt, at hvis jeg kører med et Y-kabel, for at få to udgange fra én, kan jeg bl.a. ikke få en anden delay fra hver serie koblet højttaler.
Men det vil selvfølgelig ikke lyde godt, hvis rummet er for lille!
Så kommer mig næste sprøgsmål: Er det forskelligt fra effektforstærker til effektforstærker, hvor mange højttaler udgange den har? Eller er der noget jeg har misforstået?
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer an på hvilken du køber!!
de findes jo både som 1-kanals (oftest som mono) som 2-kanals, 3-kanals. 5-kanals og 6-kanals osv de fleste med muligheder for brokobling.
fx en NAD 916 den er på 6x30W, men kunne lige så godt være 3x90 (hvis du brokobler alle kanalerne) den kan så også være på 4x30, 1+90 eller 2x90 og 2x30W.
Så det kommer helt an på hvilken du køber! (ved godt det ikke er nemt )
men vil tro de fleste skriver det i deres salgs annoncer hvis det skal være brugt, har selv haft både 2-kanals, 6-kanals og 5-kanals effektforstærkere. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |