Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Busted 32" tv pga. magnetisme fra højt... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg fik for et par uger siden et Audio Magic Xenta-3 TV rack, og nu hvor eksamen er overstået blev der endelig tid til at flå den gamle skodreol ned og samle det nye møbel.

Møblet er købt til mit Panasonic TX-32PK25F fjernsyn. Et 32" 100 Hz widescreen med fladt billedrør som jeg er meget glad for. Købte det for snart et halvt år siden.

Det stod før på reolen, hvor der også andetsteds på reolen stod et sæt B&W DM601 S3 højttalere. Den ene af dem satte jeg for sjovs skyld på hylden lige under tv'et på det nye møbel, for at få en fornemmelse af hvordan det vil blive når jeg får min LCR600 center. Altså den var ikke tilsluttet eller noget, den lå der bare. Lod den bare ligge der, for der var den ikke i vejen. Men senere da et par venner sad og så et program på mit tv, og jeg rendte og ryddede lidt op, hvilket indebar at jeg fjernede den 601'er og bar den ind i et andet rum. Da jeg kom tilbage bemærkede mine kammerater at mit tv pludselig lavede underlige farver i de to hjørner i bunden af tv'et. Kom så til at tænke på højttaleren, og fandt hurtigt ud af at det forsvandt helt igen så snart jeg lagde højttaleren tilbage

Det hjælper ingenting at tænde og slukke tv'et, og et tv har vel ikke en "degauss" funktion som CRT computerskærme har?

Men iøvrigt (!):

Synes ALTID at man hører at moderne højttalere er afskærmet, og den tid hvor man skal bekymre sig om hvorvidt ens højttalere står for tæt på tv'et eller ej er forbi osv.? Har tilmed hørt Hifi-Klubben som solgte mig højttalerne sige det etc.

Det påvirker også tv'et hvis højttalerne står på gulvet ved siden af, og det er jo ikke skidefedt at tænke på, når der snart skal stå to 603'ere der?

Vi snakker altså et sæt DM601 S3 som jeg købte helt nye i Hifi-Klubben samme dag som jeg fik min H/K AVR4550...

De stod før over tv'et, og var desuden tilsluttet og i brug, og der var ALDRIG nogen som helst påvirkning på tv'et. Afstanden fra højttaler til tv var den samme, fjernsynet er åbenbart bare mere følsomt i bunden?¿?

Nu var jeg lige pisseglad for at det ser møglækkert ud når tv'et står på det bord, og så skal det her selvfølgelig ske

Hjælp!

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at trække stikket ud og lad det stå i et par timer? Det er fandme ærligt!

Ferit ringe som dansk audio teknik sælger kan bruges som afskæring.

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Har du prøvet at trække stikket ud og lad det stå i et par timer? Det er fandme ærligt!

Nope, har jeg ikke prøvet. Vil gøre det snart og lade det stå natten over

Ja, det er ærgeligt. Der er dog garanti på...

Citér:

Ferit ringe som dansk audio teknik sælger kan bruges som afskæring.

Ved ikke hvad det er, men det burde kraftedme ikke være nødvendigt med sådan noget! 

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

Ret overbevist om, at du ikke kan anvende din garanti til det her, desværre. Det er jo trods alt selvforskyldt.

Hvis du ikke får det til at virke, så burde du snakke med den sælger fra hifiklubben der sagde at alle HTr var skærmet og få ham til at justere dit fjernsyn. Det er jo direkte løgn, at alle HTr er afskærmet. Bla også derfor du ser specielle center HTr som alle er afskærmet.

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har sammme problem det er ikke højtaleren det er væggen der laver misfarvning og det er noget l**t for fjernsynet kan ikke stå andre steder men det er kun lidt højre hjørne

og misfarvninger er der også når fjernsynet står alene

MVH HOMER

Til top Vis homer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homer

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

homer skrev:
..det er væggen der laver misfarvning

hvordan kan væggen lave misfarvninger? Der skal magnetisk udstråling til.

homer skrev:
og misfarvninger er der også når fjernsynet står alene

Ja, misfarningerne forsvinder ikke altid lige af sig selv når det først er sket desværre.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

afmagnetisering af et TV er nu ikke så bekosteligt, så hvis ikke det hjælper at lade det stå uden strøm på, så send det til rep.

Når du piller strømmen fra TV´et så sluk på stikkontakten mens der er billede på, på den måde får du hurtigt tappet stømforsyningen, dernæst lader du det stå natten over.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Ja det lyder mærkeligt men det væggen det misfarver når jeg sætter det op af en andne væg med ht  klods op af det er der ingen ting så når jeg sætter det tilbage og der er ingen ht omkring det så er misfarvningen der ingen

og når det har været slukket i et stykke tid så misfarvningen væk men når tv kommer tilbage til sin væg kommer det tilbage

MVH HOMER

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Ahh, det hjalp at lade det stå uden strøm natten over (uden højttaleren under tvet vel at mærke), det er væk nu

Skal ellers love for at sådan et Audio Magic rack pynter

Men kan der være noget om at tvet er mere følsomt i bunden end i toppen? For den ene højttaler stod ikke længere væk før end min "center" gjorde i går da den lavede ulykker, og der var absolut ingen mærkelige farver på tvet.

Ang. Homers problem med væggen, så kan der vel være nogle elinstallationer eller rør til opvarmning af huset inde i væggen som irriterer? Bare et gæt.

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg ikke men min store bror bor samme slags lejlighed og har et tv magen til og det står op ad samme væg og han har ingen problemer ja mystisk

HOMER

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Prøvet at stille hans tv op ad din væg?

Der er ikke en nabo på den anden side af væggen med et kæmpe PA anlæg?

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Når problemet ikke er så stort kan det som regel hjælpe at lade TV'et stå uden strøm et døgns tid. Hvis man f.eks har en centerHT, der ikke er ordentligt afskærmet kan man faktisk tage strømmen til TV'et i et døgns tid med CenterHT på sin plads. Når man så sætter strøm til igen vil TV'et have kompenseret for magneten. Problemet er så når man flytter HT'eren igen. Så må man igen tage strømmen i ca. 12-24 timer, og TV'et kompenserer tilbage igen. Dette kan naturligvis kun lade sig gøre ved små magnetudsving.

Måske kan det hjælpe på problemet med væggen der misfarver skærmen. Prøv at tage strømmen i ca. 24 timer, mens det står op ad væggen, og se om ikke problemet forsvinder, eller i det mindste bliver mindre.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at sætte mit store brors tv op af min ja samme problem men hvis man sætter en brædepande op ved sidde af, så forsvinder det indtil man har haft det slukket også tænder det igen så er der lidt igen

homer

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

homer, Hvad slags væg er det? er der en stikkontakt lige bagved fjernsynet?

For det lyder som om det er noget beton eller lignende med ameringsjern der muligvis har et andet potentiale så der indukseres et magnetfelt. eller at der sidder en stikkontakt nede og kablet så løber i væggen bagved, og hvis det er en gammel bygning, med gamle installationer kan det godt drille.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Der er ingen stikkontakt lige bag fjernsynet og det er en alm. beton væg

huset er fra ca 1991 men det kan godt armeringsjern det laver misfarvningen

homer

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

det tror jeg desværre

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Men jeg vil prøve at sætte en jern bag ved tv-et en 10 mm og se om det hjælper

homer

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

Nu må det kraftedme...

Har her for et par dage siden smidt min reciever og DVD på et VM Acoustics S3 møbel som hænger lige over tv'et, dvs. at recieveren sidder omkring 5 cm ovenover. Da jeg skulle se film her tidligere i dag var der pludselig en grøn klat i det ene hjørne af skærmen, hvilket jeg gættede mig til kom fra recieveren, eftersom dens strømforsyning sidder i den side. Tændte og slukkede derfor recieveren for at få bekræftet at det var den, hvilket det viste sig at være. Men hvis jeg tændte og slukkede den et par gange forsvandt pletten fra tv'et?

Prøvede lige igen at tænde og slukke recieveren mens tv'et kørte, og der kom igen en plet da recieveren var slukket. Tændte igen og den forsvandt, men da jeg slukkede recieveren en gang til kom den dog ikke igen. Når jeg tænder recieveren mens tv'et kører "ryster" billedet også ligesom hvis man brugte "degauss" funktionen på en CRT skærm.

Nogle forslag til hvad jeg skal gøre? Det møbel recieveren står på er ikke LIGE til at flytte med, og desuden kan det ikke hænge ret mange andre steder end der der hænger nu...

Lige et billede taget med min mobil, er ikke sikker på hvor godt jeg forklarede recieverens placering

På forhånd tak.

PS: Tag jer ikke af mine deluxe højttalerstandere, er ved at lave mit værelse

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bare hænge hylden med recieveren højere op? Magnetismen aftager med afstanden. Jeg vil gætte på at bare 10 cm højere op ville løse problemet.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Kan du ikke bare hænge hylden med recieveren højere op?

Jojo, ved jeg godt at jeg kan, det er bare ikke så pænt

Men kan jo være at det bliver nødvendigt...

Citér:

Magnetismen aftager med afstanden. Jeg vil gætte på at bare 10 cm højere op ville løse problemet.

Hmm, ja... Tænkte også på blot at sætte DVD afspilleren nederst, det er bare heller ikke så pænt

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes