Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
Hvilke surround effekter bruger i når i lytter til musik ... og hvilke bruger i når i lytter til/ser film?
Jeg har siddet og eksperimenteret en del ... og finder at det er vanskeligt at finde et kompromis... hvis man forsøgsvis lytter til musik i surroundmode.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
hehe stereo, kunne ikke lade hver......
når jeg ser film er det i DD eller dts, men musik synes jeg lyder bedst i stereo, dog har min nye H/K noget der hedder musik 4, hvor baghøjtalerne spiller svagt med, det lyder faktisk udemærket, dog ikke lige så godt som ren stereo
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
Har kun prøvet med Diana Krall .. live i Paris DVD'en og Norah Jones koncert DVD'en, og vil ligesom Robert sige at det er en ny oplevelse.
Men hælder nok også når alt kommer til alt til en 2-kanals ved musik. Men man skal jo være åben overfor nye ting ... så eksperimenterne fortsætte.
På Krall er specielt bifaldet fra baghøjttalerne "stemningsbefordrene" man sidder mere blandt de andre tilskuere. Men jeg bliver allergisk hvis man tydeligt kan høre hendes flygel i baghøjttalerne!
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
Det gør vel også en væsentlig forskel, hvilken form for musik, det
drejer sig om? Hvis det er en studieindspilning i to kanaler, som en
helt anden producer laver om til et surroundmix efter sit eget hoved,
er resultatet sikkert tvivlsomt.
Men hvis det eksempelvis er en liveoptagelse, hvor publikum og rummets
genklang ligger i bagkanalerne, svarer det vel blot til, at man flytter
fra bagerste til forreste række i koncertsalen? Med andre ord er det
meget forskelligt, hvad der egentlig er den rumlige reference for en
indspilning, ville jeg mene.
Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
Dolby Pro Logic II, nyeste version ( den hedder sikkert noget andet, kom i tvivl..), denne skal have gode algoritmer for at give god lyd med stereo materiale. Dette noget andre har sagt, jeg har det ikke selv, det har du heller ikke tror jeg, ud at købe processor med dig,
Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
Selvom jeg har snurrerundt-grej så lytter jeg altid til cd'er i stereo...
Jeg har dog gode erfaringer med enkelte DVD-A og SACD i flerkanal, men der er også nogle mindre heldige... Bla Stings seneste som er virkelig aggressivt mixet i alle kanaler. Jeg bliver vanvittig af at høre på det, men så har man heldigvis muligheden for at slå tilbage i stereo...
En af de gode er derimod REM opsamlingen på DVD-A. I 5.1 har man fornemmelsen af det kun er fronterne der spiller af og til, men slår man over på 2 kanal "mangler" der pludselig noget, som om lydbilledet kollapser... surroundkanlarne tilføjer på denne skive til at lydbilledet vokser uden man egentlig ligger mærke til de spiller med. Den skive falder mere i min smag hvis der endelig skal være musik i 5.1!
Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
Ja, jeg spiller også altid alm. stereo. F.eks. Roxy Music "Avalon" multikanal sacd, som andre har sagt har vanvittig god lyd i surround er faktisk en katastrofe og egner sig bare til demo ! Det de mener er at der er lyde der farer rundt omkring dig. Har man et godt stereo så lyder gode skiver som om surround kanalerne spiller også, og man render og checker hele tiden. Jeg har vist bare 3 plader hvor surround kanalerne bare indeholder "ambience", Diana Krall, en koncert dvd med B.B. King og en klaver plate med Mozart, disse er til gengæld gode at høre på.
Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
Medmindre musikken decideret er mixet i Dolby surround (jeg mener f.eks. at et par af Jean-Michel Jarres ting fra start/midt 90´erne er det) så er stereo klart at foretrække, synes jeg. (Her taler jeg naturligvis kun om "normal" stereomusik på CD)
Husk på at ved Dolby surround/prologic er det faseforskelle mellem højre og venstre kanal der afgør hvad der kommer i center og surround højttalerne. Og hvis der så f.eks. bliver brugt faseforvrængning på en guitar, så lyder det altså ikke særlig kønt, fordi dekoderen bliver stjerneforvirret.
Eksempel - prøv engang at lytte til Sgt. Peppers Hearts Club Band med Beatles med Dolby Prologic slået til. Men hav en finger klar på stereoknappen, for det er godtnok grimt!
DSP-programmer der bare tilføjer dåseagtig rumklang synes jeg vi skal lade helt være med at nævne.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum