Svend P, har bedt mig skrive lidt om bla. brug af bla. gipsplader på væggene i hjemme bio/ lytte rum.
Det vil jeg da gerne….
Jeg er langt fra ekspert, men skal da gerne give det et forsøg 
Gipsplader:
En typisk konstruktion, er jo nogen lægter, med gipsplaser på. Lægterne sætter man jo typisk med en afstand, der svare til bredden på gipspladerne.
Ved denne konstruktion, kan/vil man tit komme i en situation, hvor væggene, minder om en tung membran !
Hver gang en woofer prøver at lave ”overtryk” i lokalet, gipspladerne, blot ”bøje” sig ind af, og udligne trykket.
Når så wooferen igen flytter sig ind af, så følger gipspladerne med. Alt i alt har man en woofer, der lever, eller forsøger at leve sit eget liv. Samt nogen gipsplader der lever deres. I heldige tilfælde vil man ”bare” have meget ringe eller slet ingen bas gengivelse. Men i værst tænkeligt tilfælde, vil man have en basegengivelse der svinger, fordi de to systemer (woofer, og gipsplader) langt fra er særlig enige om hvad der skal forgå.
Løsning:
- Sætte så mange lægter, så tæt, at gipspladerne ikke kan bevæge sig.
- Bruge så tykke plader at de ikke kan bevæge sig.
- En kombination af A +B
En anden løsning, kunne være at supplere, løsning C, med at variere, med plade tykkelsen. F.eks. Kunne man have 10mm + 10mm på den ene væg, og 10+13mm på den anden, osv.
Der ved vil man opnå at væggene IKKE vil svinge ved samme frekvens.
Det bløde rum, svare jo lidt til at prøve at opnå, et højt lyd tryk i et telt !
Der skal nok lidt til, før det bliver en succes. 
Når man nu er i gang med at lave rum til bio/lyd gengivelse. Så ville jeg også sørge for at så få flader som muligt var parallelle. Det kan aldrig skade at to flader IKKE er parallelle. Dvs. jeg ville f.eks. mellem hver gipsplade afdeling ville vinkle dem i forhold til rummet.
Lidt over drevet, set ovenfra:
link til bil. 1 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15004&P N=1&TPN=1
jeg ved ikke hvordan man uploader til denne tråd 
Dæmpning:
Det vigtigste er loft og gulv.
Gulvet er noget meget let med en gulvtæppe,
Men loftet er jo ikke helt så let.
Hjemme hos mig er det gjort med noget stykker stof, der hænger i små metal klemmer. Alt sammen fra Ikea.
Stoffet er derved let at flytte op og ned. Eller som hos mig, hænge i buer, for at dæmpe over en bredere område.
Det der dæmper, er partikel hastigheden gennem stoffet. Det må derfor ikke være for tæt. Og den afstand det hænger fra den reflekterende flade.
Hænger det helt op af, vil der meget ringe effekt, og jo længere det hænger fra, jo lavere frekvenser dæmper det ved. (jo længere bølge længder dæmpes der ved, fordi afstanden mellem partikel hastigheds barrieren og den reflekterende falder er der.
Nogen af de første lyddøde rum, var lavet ved at der hang stof, i flere lag, på alle fladerne. Således at så mange frekvenser som muligt blev dæmpet.
Oplagt i en hjemme bio, er jo at bruge evt. gardiner der alligevel skal op foran vinduer.
En anden løsning/ supplement, er at lave nogen rammer med rockwool i/på.
Disse kan så flyttes rundt, og frem og tilbage fra væggen, indtil man har den virkning man ønsker.
Der er vist en anden tråd, her på sitet, der beskriver dette. Man kan ikke lige finde den.
Måske en anden ved hvad den hedder.
Et andet middel er at bruge diffusere. Men her er endnu lidt på tynd is, så her skal vi nok lede efter en der ved lidt mere om det.
Men man kan bla. starte med:
billede 2
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15004&P N=1&TPN=1
For at se hvad der skal bruge hvor I rummet.
Ideen med diffusere, er at i stedet for at alle lydbølger møder den samme flade samtidigt, gør de det modsatte,
De ”opløser” lyden, så ledes at den spredes og difuneres !
Det er lidt i stil med de IKKE paralelle flader fra før.
Det tror jeg var det….
Der er nok nogen der kan sige MEGET mere, og meget klogere ting om emnet. Men her er da en begyndelse.
Nogen links, vedr. højtaler placering, som også kan hjælpe på akustikken.
http://www.audiolinks.nl/speakersetup.htm
Der er oven i købet en ”regnemaskine” i bunden 
der kommer nok mere...