Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp til folket med DVD-Backup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Som lovede i her på forumet ville jeg lave en guide til at lave backup af DVD'er i den bedste kvalitet. Her er den!

Det skal lige siges jeg ikke lavede den. Det har en der hedder Max Thrane.

Jeg vil ikke have at denne tråd bliver brugt til at skrive om hvad andre synes er bedst osv. Så må de lave en ny tråd til spam, Det håber jeg i vil respektere. Formålet med denne tråd er at jeg evt. kan hjælpe eller komme med links.

Jeg går ind for at lave den bedste kvalitet på mine backup'er, derfor bruger jeg de programmer der er i guiden.

HUSK! Ingen mudderkastning det kan vi gøre i en anden tråd

EDIT: Ville lige sige tak til Max for at hoste siden

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Dykker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Bare af nysgerrighed, hvad gør denne lettere besværlige løsning bedre end f.eks. at bruge 'DVD Shrink' som gør det hele i et hug ?

Til top Vis Dykker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dykker Besøg Dykker's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

citer lige mig selv fra en tråd der hedder: Problemer med DVD shrink

AkilleuZ skrev:
DVD-Decrypter laver en fuld kopi.

Angåede at bruge DVD-shrink. DVD-shrink er simpelthen det dårligste der findes på markedet, hold jer langt fra det.

Hvis i vil bruge et rimeligt program til at lave DVD-er med så brug Nero-Recode, det kan downloades fra www.nero.com og ligger i "pakke" 2.

Grunden til at nero er bedre er at mankan sætte det til 2 passes, det vil sige at den kører alle udregningsalgoritmerne 2 gange sådan man opnår en bedre kvalitet på DVDen.

Hvis man vil lave en 100%kopi så brug DVD-decrypter, det kræver ingen hokuspokus programmer til at kører i baggrunden eller noget andet, det kører bare.

Hvis man skal lave en DVD i ordenlig kvalitet så skal man bruge:
VobBlanker eller DVDstripper - Til at fjerne ekstramateriale
IfoEDIT - IfoEDIT er til at fjerne lydspor med, man kan også fjerne dem med VobBlanker. IfoEDIT har den fordal at hvis man fjerne et lydspor så kan man heller ikke se det på DVD-en når man trykker på audio knappen.
DVDRebuilder - Det er et program som "samler" alle filerne igen og gør at man kan se den, hvis man skal komprimere filmen gør ReBuilder også det. Hvis jeg Rebuilder en film så gør jeg det med 6 passes, det vil sige høj høj kvalitet. For at bruge Rebuilder skal man også have et program der hedder CCE. Rebuilder starter selv CCE ogstyre det, så det skal man ikke tænke over..

Det skal lige siges når man bruge Rebuilder til at lave en film så tage hele processen ca 6-9 timer alt efter hvor lang filmen er.

En sidste fordel ved Rebuilder er at man kan fylde disken helt ud, hvis man bruge Nero-Recode CloneDVD etc. så fylder de ikke disken ud der mangler ofte 3-Xmb, dem vil man også kunne udnytte i Reebuilde. Det er ikke meget, men lidt har vel også sin ret

Håber det hjalp lidt

MaxT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Du er fanme lame du er , AkilleuZ...

Oprindelig besked så sådan ud:
AkilleuZ skrev:
Som lovede i her på forumet ville jeg lave en guide til at lave backup af DVD'er i den bedste kvalitet. Her er den!

Jeg vil ikke have at denne tråd bliver brugt til at skrive om hvad andre synes er bedst osv. Så må de lave en ny tråd til spam, Det håber jeg i vil respektere. Formålet med denne tråd er at jeg evt. kan hjælpe eller komme med links.

Jeg går ind for at lave den bedste kvalitet på mine backup'er, derfor bruger jeg de programmer der er i guiden.

HUSK! Ingen mudderkastning det kan vi gøre i en anden tråd

HVOR LAME kan man være for at skrive at det er DIG der lavede tutorial når den er hostet på min site og der står MaxT.dk over alt? Hvad? Sagde du noget?

AkilleuZ skrev:

SAY WHAT? Man... I have no comments, but this is just so fscking lame...

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Inden du bliver sur så skal det lige siges at jeg ændrede at det var mig der havde lavet inden du nåede at poste det her på siden. Det var ikke meningen at det skulle lyde som om det var mig der havde lavet den. Jeg ville heller aldrig stjæle den, fordi jeg laver selv backup af mine DVD'er på en lidt bedre måde end den du bruger, jeg går mere i dybden med det, så kopierne blive bedre end dem man laver med din metode. Men ikke meget.

MaxT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Svarer lige på din privat besked (som har samme indhold som din post her):

Så skal du måske udtrykke dig lidt bedre på dansk. Alle dem som har set det indlæg du lavede fra starten af, har forsået det på samme måde som mig.

Det kaldes for LAME ripping og imposting. "Tak Max for at hoste siden". Hvad fanden er det?

Du er bare for meget du er... Ta' dig sammen!
Fejl? Det mener doom9 brugere ikke... Tror de har mere forstandt på det end dig. Selve ham der lavede DVDRB har skrevet at det var en rigtig god tutorial... OPV > 6 pass VBR, end of discussion.

Ja, jeg er rasende lige nu... LAME!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ, hvorfor får du ikke MaxT (inden han bliver sur(!)) til at hoste den lidt bedre metode? Så kan vi også se at du ikke er fuld af lyv.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at vi skal stoppe med at diskutere det i tråden her. Hvis folk gerne vil have at vide hvad jeg gør anderledes så kan de skrive en PM. For nybegyndere med CCE synes jeg de skal starte med at bruge den guide Max har lavet. Og hvis de har spm til ændringer kunne de bare sende en PM.

Dykker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ:
Kan du ikke forklare denne påstand ' Angåede at bruge DVD-shrink. DVD-shrink er simpelthen det dårligste der findes på markedet, hold jer langt fra det.'

Jeg kender flere der bruger nyeste version af DVDshrink med stor succes, og det er MEGET nemmere at bruge end den vejledning du nævner.

Hvilken version af DVDshrink er det du ikke kan lide, og hvad er det ved DVDshrink du ikke kan lide ?

Til top Vis Dykker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dykker Besøg Dykker's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har så sent som i går brugt DVD-shrink, skulle lige prøve efter jeg fik at vide der var kommet en bedre version, den nye version er helt sikker langt bedre end de gamle versioner, og det er blevet bedre. MEGET endda. Men kvaliteten på det færdige arbejde kommer ikke op i nærheden af når man bruger CCE.  CCE laver mange flere udregninger når den komprimere den gør det flere gange og man kan holde en højere bitrate på sine film. Der er mangle flere tekniske ting som gør det bedre, på de forskellige måde programmerne er bygget op på.

CCE er meget meget mere vanskeligt at bruge, og hvis jeg skulle lære fru jensen at lave en backup så ville jeg aldrig intrudusere hende for det, men der imod et "one2go" program. Shrink er til dem som hurtigt vil have en backup, det skal være nemt at bruge, og lige til. Hvor imod CCE er i den anden grøft

Dykker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Tak for begrundelsen :-)

Jeg vil prøve at køre et run med din tutorial og se om CCE er det værd. :-)

MaxT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

DVD Shrink transcoder DVD'en, CCE reencoder DVD'en.

Transcoding ta' lidt tid men du "betaler" for det med kvaliteten. Reencoding derimod kræver mange resourcer (både CPU og tid) men kvaliteten er væsentlig bedre.

Du kan prøve at sammenligne bitrate på din DVD Shrink og CCE outputs med Bitrate Viewer.

Læs evt det her

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Det er da meget fint at man mister kvalitet..
jeg kan bare personligt ikke se forskel på min originale dvd og den kopi jeg har lavet med DvD Shrink...

dermed ikke sagt at man med bedere kvalitets tv ikke kan se en forskel..
men på et "normalt" tv er der altså ikke nogen nævneværdig forskel.

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

MaxT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

ZzZzleepY skrev:
Det er da meget fint at man mister kvalitet..
Er det? Vil du så også købe nogle højtaller fra Netto til 99,- istedet for at købe en ægte THX'er for under 10000,- og så sige, at det er fint nok at man kan ikke nyde fuld HTX lyd fra en af de nyeste DVDer som du har lige købt, bare du har sparet nogle penge?

Jeg kan sagtens se forskel på en transcoded (DVD Shrink for eks.) og en reencoded DVD på en 28" TV. Vil slet ikke snakke om kvaliteten hvis vi kikker på det på en +50" TV eller via en projektor.

For resten. Hvis du er tilfreds med kvaliteten som du får, så burde du slet ikke bekymre sig om resten. Folk er meget forskellige ang. kvaliteten, deres syn, deres udstyr mm. Nogle kan sagtens leve med lav/mellem kvalitet, de andre skal ha' det bedste, ik'.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 04:35 | IP-adresse registreret  

Som jeg før har nævnt i en anden tråd, er CCE metoden kun gavnlig, hvis man kommer under 60-70% af originalstørrelsen af hovedfilmen. Over det, er der ingen synlig forskel, og det er på både projektor og 32" TV, og jeg gentager: Man kan IKKE se forskel! Bitrate kan sagtens være forskellig uden det kan ses, medmindre du ser på filmen med et mikroskop.

Endda kan man tit komme ud for at det slet ikke er nødvendigt at komprimere filmen på nogen måde, hvis bare man fjerner alt ekstramateriale og diverse ubrugelige lydspor. Så ville det da være tåbeligt at bruge en masse tid på CCE.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

kirneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Syntes det Adam siger lyder fornuftigt.
Jeg ser ikke nogen forskelle med DvD-shrink. Går herller aldrig under 70%. Det er nok fordi jeg sider 4 meter fra mit 28" tv. Og ikke står 5 cm fra og kigger på pixel/kvalitet :-)

Guiden ser lækker ud med alle beskrivelserne, men man skal ikke rippe mange film før man skal sige sit fultidsjob op :)
Til top Vis kirneh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirneh Besøg kirneh's Websted

Dykker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ og MaxT

Jeg kan undre mig over der ikke er nogen der har bygget alle de programmer i bruger sammen i et tool.

For sammenlignet med DVDShrink selv i 'deep scan' mode er jeres forslag utroligt komplext.

Men jeg tror jeg vil prøve at rippe en film på begge måder for at kunne sammenligne og se om der reelt er en forskel. Okay jeg har 'kun' et 32" widescreen fjernsyn og ingen projekter.

En helt anden ting hvor for i '
CCE-SP - Version 2.70' fra i en gratis version ?
Jeg har ikke 1950$ for en lovlig licens.

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

jeg bryger AnyDVD og CloneDVD. Det er da supernemt, hurtigt og jeg kan ikke se forskel fra orgianlen.
Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Dykker skrev:
AkilleuZ og MaxT

Jeg kan undre mig over der ikke er nogen der har bygget alle de programmer i bruger sammen i et tool.

For sammenlignet med DVDShrink selv i 'deep scan' mode er jeres forslag utroligt komplext.

Det har jeg også undret mig over. Det kunne være super godt hvis man lave et samlet program.

Men de programmer vi bruger er folk som selv udvikler dem, og har forskellige mål med deres programmer. Jeg tror der vil komme en del komplikationer hvis de skulle gå sammen og lave et fælles.

Jeg håber der i fremtiden når programmerne ikke længere er beta version, at de laver noget samlet, men jeg tror chancen er lille

MaxT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:
Over det, er der ingen synlig forskel, og det er på både projektor og 32" TV, og jeg gentager: Man kan IKKE se forskel!

Jeg kan sagtens se forskel selve på min 19" pc skærm...

Adam skrev:
Endda kan man tit komme ud for at det slet ikke er nødvendigt at komprimere filmen på nogen måde, hvis bare man fjerner alt ekstramateriale og diverse ubrugelige lydspor. Så ville det da være tåbeligt at bruge en masse tid på CCE.

Det er så rigtigt nok. Det er ikke nødvendigt at komprimer noget hvis det skal ikke komprimeres :) Men igen, man kan benytte sig af samme guide da DVDRB kan sagtens lade os ikke komprimer materialet overhovedet (kun fjerne subs/audio osv).

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes