Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kvaliteten af jord ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Hvor god skal ens jordforbindelse være til Hi-Fi brug ? Findes der retningslinier for hvornår impendansen bliver så høj at man hellere må lade være med at jorde sine apparater ?

I mit hus svinger impendansen, afh. af hvor tæt jeg er på tavlen, fra ca. 1200 Ohm til ca. 1600 Ohm   

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

i tavlen skal den være med HPFI og TT system (50v/0,03A=1667ohm) så detlyder rigtigt nok det du har målt 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej Acer

Rigtigt godt spørgsmål! Nu er min umiddelbare indskydelse at grænsen for hvornår jording af anlægget giver positivt resultat må afhænge af hvor mange jordede støjkilder der findes i installationen, og hvorledes disse er koblet i forhold til anlæg og jordspyd.

Eks: Bor du i en villa, og din vaskemaskine, tørretumbler, komfur o.lign. kobles til én udgrening fra jordspydet, og dit anlæg til en anden udgrening (stjerneforbindelse), så må mængden af støj der ryger i anlægget være minimal.

Bor du i stedet i en lejlighed på 4. sal (som undertegnede), hvor diverse elapparater kobles til jordledningen på vej op, så vil jeg forvente en masse støj på denne.

Nu er det dog de erfarne installatører skal komme på banen, for nu rammer vi alt det jeg MENER at kunne huske...

For mange år siden udstedte IBM nogle retningslinier for hvor godt deres EDB-udstyr skulle jordes. HVIS jeg husker rigtigt krævede de en modstand <2ohm, hvilket diverse installatører bandede ganske meget over (hørte om at man visse steder måtte banke et 10m jordspyd i jorden for at opnå dette ). Dette lyder dog helt vildt!

Jeg må dog også tilstå at jeg er kommet i tvivl om hvorledes denne værdi skulle måles. Ved medicinsk udstyr siger reglerne at modstanden skal være <0,2ohm, men denne måles fra jordspyddet til det medicinske instrument. -Man må således gå ud fra at det pågældende jordspyd afkobler tilstrækkeligt. Kunne det tænkes at det er denne modstand IBM udstedte retningslinier for? I givet fald lyder historien med 10m jordspyd jo lidt malplaceret...

Er der nogen der har nogle mere konkrete facts?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har været med til at lave EDB-jord i div. installationer. Så vidt jeg husker, krævede man at den skulle under 10 ohm. Og det kan sagtens betyde at der skal spyd ned i 10 m dybde for at opnå den værdi.

Acer, hvordan har du målt modstanden i din installation? Jeg synes det lyder lidt vildt at den svinger så meget.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg har været med til at lave EDB-jord i div. installationer. Så vidt jeg husker, krævede man at den skulle under 10 ohm. Og det kan sagtens betyde at der skal spyd ned i 10 m dybde for at opnå den værdi.

Det kan sagtens have været sådan det hang sammen... Det er mange år siden jeg fik historien...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Ok, nu er jeg med på din forvirring. Jamen alle jordspyd er 2.2 m lange. Men de har gevind i begge ender. Så man banker dem ned i jorden en efter en, og skruer dem på sammen efter hinanden. Det kræver dog en betonhammer eller lign. for at få dem banket ned, da det bliver sværere og sværere at få dem ned i jorden.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Acer, hvordan har du målt modstanden i din installation? Jeg synes det lyder lidt vildt at den svinger så meget.

Kan sgu godt være jeg er lidt fummelfingret når jeg måler - husk på jeg er kun på ringklokke niveau . Spøg til side så måler jeg imellem 0 og jorden med et HP voltmeter, men det er lidt svært at få ordenligt kontakt igennem de satans børnesikrede huller i LK-udtaget , men selvfølgelig godt for børnene

Værdien er højere jo længere væk jeg kommer fra tavlen, og selvfølgelig er Far's anlæg så langt væk som muligt fra tavlen og jorden måler derfor godt 1600 Ohm derude  

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Har du slukket for strømmen når du laver det nummer? Elllers kan det forklare de afvigende tal. Modstanden i 1 km 1.5 kvm ledning er ca. 12 ohm. Så forskellen mellem de fjerneste stikkontakter i huset skal være mindre end det.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Har du slukket for strømmen når du laver det nummer? 

Øhhhh......neej , har dog ikke fået et rap over fingrene endnu, ihvertfald ikke af det

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Nej, men der løber strøm i nullen som kan give nogle sjove tal når du måler. Du bliver nødt til at slukke for HFI relæet når du laver det nummer. Og så kan du roligt måle modstanden i tavlen. Den skal altså være den samme i hele huset.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Nej, men der løber strøm i nullen som kan give nogle sjove tal når du måler. Du bliver nødt til at slukke for HFI relæet når du laver det nummer. Og så kan du roligt måle modstanden i tavlen. Den skal altså være den samme i hele huset.

OK, det må jeg prøve. Hvad skal impendansen helst være for at det er en kvalitetsjord til Hi-Fi brug ? 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

OK, det må jeg prøve. Hvad skal impendansen helst være for at det er en kvalitetsjord til Hi-Fi brug ? 

Næh nej, du skal sørme ikke narre mig til at svare på spørgsmålet i tråden, ha ha!

(Ok, ok, jeg ved det ikke. Prøv. Jeg vil gætte på at den er omkring 2-300 ohm i din nuværende installation. Det burde være ok.)

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2005 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Acer skrev:

Næh nej, du skal sørme ikke narre mig til at svare på spørgsmålet i tråden, ha ha!

Øv, øv og dobbelt øv....troede lige jeg kunne få lokket et tal ud af installatøren der  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes