Forfatter |
|
outofsync Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg er efterhånden ved at være godt træt af larmende film-lydspor. Siden jeg fik AC-3 i '95 synes jeg at film er blevet mere og mere larmende, det jeg mener er at lyden svinger AFSINDIGT meget. Jeg skruer OP for at kunne høre hvad folk i filmen siger, men SÅ kommer der en larmende scene der brager HELT vildt, så jeg skruer ned igen. Men så kan jeg ikke høre hvad de siger, og må skrue op igen, indtil næste larmende scene osv.
Jeg har fået en ny centerhøjttaler, jeg håbede at det ville lette det lidt, ved evt. at skrue lidt op for den, så stemmer havde det lidt lettere.
Men nu er jeg nået et punkt hvor jeg er hammertræt af den ekstremt larmende lyd, også kaldet dynamik af nogen , og jeg er villig til at gøre hvad som helst for at få det dæmpet. Er der ikke en måde hvor jeg kan få lyden til at være på ca. samme niveau hele tiden, uanset eksplosioner og brag? (Så den selv skruer op og ned:), eller komprimerer lyden, hvad ved jeg)
Forstærkeren er en normal H/K, et par B&W 602 HT'er og en B&W center. Som støtte for stereo HT'erne er der en Audio Pro subwoofer(IKKE LFE kanal)
Mange tak,
Nicholas __________________ Læst i forummet:
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun give dig helt ret. Det bliver ret irriterende at høre på, og at det skal rumle ud over noget naturligt er vel også bare en del af effekt ræset.
Personligt indså jeg en dag!? Jeg er IKKE født med 5 øre, og efter begejstring for fly, skud og dinoèr der gnasker børn i bag kanalerne, Instrumenter i live koncerter der er fuldstændigt fejl placeret. havde lagt sig. Og i erkendelse af, at der i surround udstyr skal indgå for mange kompromisser ”elektrisk design” for at gengive det jeg holder mest af..!? ”MUSIK”. Har jeg i dag et 2 kanals system, hvor jeg har DVDèns lyd indover ”og det rumler fint nok til mig” Men jeg nyder meget mere at benytte mit anlæg til musik.
Men jeg er da også klar over at jeg nok ikke deler denne holdning med film entusiaster .
Så når jeg vil imponeres! Går jeg i biffen ”for lugten af popcorn under film er IKKE at fornægte .
Peter
|
Til top |
|
|
outofsync Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte nok jeg ikke var den eneste der havde det sådan.
Min kone sad forleden og så Kongekabale, jeg sad et andet sted og spillede GC, det var HELT vildt så meget hun måtte skrue op og ned hele tiden, og det var ikke engang en 'effekt' film!! Der kom de vildeste drøn, så vi var ved at blive vanvittige.
Kunne en måde være at sætte stereo + center højttalerne til at klippe alt under 80hz, og så lade subben tage over derunder?
"Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel"
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan sagtens se problemet - løsningsforslag:
Se Woody Allen film istedet! Der er kun noget underskøn jazz og en tiltider rablende dialog  .
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan SLET ikke forstå problemet. Du skal da bare skrue helt op for centeren, hvis det kun er talen der skal være høj. Skru ned for sub og sidehøjttalere. Og det er da endnu værre hvis man kun kører med 2-kanals lyd. Der drukner talen nemmere i effekter, fordi man ikke kan skrue op for den seperat.
Endelig fås der recievere der kan begrænse dynamikken. Min Yamaha RX-V1500 har en "Night mode", der er beregnet til at man ser film når andre sover.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er korrekt at man kan begynde at justere sit set-up hver gang man skal se film…!? ”og hvor mange koner/andre familie medlemmer vil det?” gider det?? Og som outofsync skriver, hvis man ser en stille og rolig film som Kongekabalen så rumler det også, og bare der lukkes en dør, lyder det som borg-porte. Det er da mixer manden der skal i lære???
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan som jeg læser outofsyncs indlæg, så er det et konstant problem. Så er det jo bare at ændre indstillingerne en gang for alle.
(eller at købe en reciever der kan fjerne dynamikken)
Det samme kan da siges om musik. Hvis man tager noget musik fra eks. 80'erne, er der da ikke nær så meget bas på som på det der udgives i dag. I mine ører er de gamle da bare flade at lytte på, og ikke noget jeg vil tilbage til.
|
Til top |
|
|
outofsync Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe..ja, en ting er dørene, bare der bliver skudt med en MP-5 så skal den lyde som en 155mm. Som i Indiana Jones, hvor hans pistol er lavet med lyden fra en riffel ...men det er en helt anden side af sagen.
Jeg er ved at få et hjerteanfald hver gang lyden lige pludselig BRAGER op. Jeg læste noget om at det kunne hænge sammen med at forstærkeren ikke har overskud nok, og begynder at forvrænge. Det lyder plausibelt, men jeg tror stadigvæk at lydsporet simpelthen er for højt.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at bruge LFE udgangen til subwooferen? Jeg kan ikke helt gennemskue hvilken betydning det evt. kan få, men så kan du da i det mindste justere sub niveauet seperat.
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
har I kalibreret jeres anlæg????????? __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Selv min gamle H/K AVR 7000 havde da en night-mode (såvidt jeg husker) hvor den komprimerede lyden, så mon ikke din H/K også har det?
Vi så I-Robot igår og der var talen særdeles lav.. Jeg tror ikke min underbo syntes det var så fedt 
Hygge JJ __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Vi så I-Robot igår og der var talen særdeles lav.. Jeg tror ikke min underbo syntes det var så fedt 
Hygge JJ
|
|
|
Nogle ligger som de selv har redt. .!? Måske skyldes det ”lidt” størrelsen/antallet af dine basenheder ?
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
min den nye H/K har også Night mode og min gamle Marantz SR4200 ligeså. Når der sker noget ligepludseligt dæmper den det automatisk. Så look i din manual  __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give outofsync helt ret! Og problemet bliver værre og værre. På nye film lyder det nærmest som jordens undergang, hvis der er en der smider et cigaretskod på gaden 
Det med at skrue op for centerhøjttaleren løser ikke problemet, for når der er noget der eksploderer, eller hvis et skod rammer jorden, kommer en stor del af lyden fra centerhøjttaleren.
Selvom en film har DTS lydspor vælger jeg ofte Dolby Digital. Ved Dolby Digital har jeg mulighed for at vælge "Night" mode på min receiver. Den mulighed har jeg ikke ved DTS. Det hjælper en del at vælge "Night" mode. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
outofsync Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så 'night mode' er altså vejen frem??
Gør det noget 'dårligt' ved lyden?
Jeg kan huske at jeg havde det i en Kenwood forstærker(1995 or so), men jeg kan ikke huske hvad jeg syntes om det...
Virker det meget eller lidt?? Nu skriver Per godtnok en del....
Nicholas
EDIT: Jeg har en HK reciever, kan ikke huske nummeret. Det er den nye sort/sølv serie. Burde alle sammen have night mode?? __________________ Læst i forummet:
|
Til top |
|
|
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
har I kalibreret jeres anlæg?????????  |
|
|
Som Webmonkey skriver: har i kalibreret jeres anlæg?
Hvis ikke, så find et målebånd og en lydtryksmåler __________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
Til top |
|
|
Luksus Bumsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved ikke hvor meget min begrænsede viden er vær men har du prøvet at
sætte din sub/subs til at tage de dybe toner fra samtlige højttalere?
det hjalp gevaldigt ved mig. lyden kan dog stadig godt blive lidt
voldsom ind imellem men det hjalp som sagt en del
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
outofsync skrev:
Så 'night mode' er altså vejen frem??
Gør det noget 'dårligt' ved lyden?
Jeg kan huske at jeg havde det i en Kenwood forstærker(1995 or so), men jeg kan ikke huske hvad jeg syntes om det...
Virker det meget eller lidt?? Nu skriver Per godtnok en del....
Nicholas
EDIT: Jeg har en HK reciever, kan ikke huske nummeret. Det er den nye sort/sølv serie. Burde alle sammen have night mode??
|
|
|
Jeg synes at Night mode gør lyden mere tåget, men hellere det end at sofaen er ved at vælte bagover hvergang der sker noget i filmen.
Jeg har iøvrigt en receiver af samme fabrikat og serie som din. En Harman Kardon AVR-230, som er den næst mindste i serien. Som sagt kan jeg kun vælge Night mode ved Dolby Digital. Måske de større modeller har mulighed for det ved andre surround-modes?
Hvor meget det hjælper? Tjah - det løser ikke problemet 100% men der er bestemt en mærkbar forbedring. På min er der 2 indstillinger på night-funktionen. Jeg har valgt max-indstillingen.
Til Webmonkey / Dr. W:
Mit surround setup er kalibreret ved hjælp af en test DVD og Radio Shacks lydtryksmåler. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
outofsync Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luksus Bumsen skrev:
ved ikke hvor meget min begrænsede viden er vær men har du prøvet at sætte din sub/subs til at tage de dybe toner fra samtlige højttalere? det hjalp gevaldigt ved mig. lyden kan dog stadig godt blive lidt voldsom ind imellem men det hjalp som sagt en del |
|
|
Det var det jeg tænkte, men så skal jeg skære ved 80hz, er det OK?
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
min er også den i den nye serie og den har det, mener alle i serien har det. på min sidder den her Jeg har dog ikke have brug for det endnu, da jeg synes tale osv er passende ift effekter i mit setup (har front til large, resten til small og så står sub til main+LFE)

__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|