Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Denon 2105 vs Yamaha RXV 750 vs AVR 330 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bogart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 April 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bogart's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bogart

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 April 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

personligt ville jeg vælge Denon eller H/K'eren jeg har aldrig brudt mig om Yamaha. denon'en er nok den med flest feuates osv plus den efter min mening klapper de andre i surround sammenhæng tilgengæld vil jeg tror H/K'eren er en smule bedre til musik...

Yamaha'en kan efter min mening ingen af tingene(hård sagt)

Nicolai

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 April 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

hehe jeg vil vælge Yamaha'en...Har aldrig brudt mig om H/K

Lige nu kan du få en Yamaha rxv 1500 for godt 5k i tapeconnection. Den er noget bedre end de andre du nævner i hvert fald på ayto setup siden. Den pruger parametrisk måling (meget præcis) hvor i hvert fald Denon'en bruger en mindre sofistikeret og mindre præcis måling (kan ikke lige huske hvad den måletype hedder...)

God jagt.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 April 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Yamaha'en har by far den bedste Autosetup funktion, men hvorfor tillægger du overhovedet det nogen vægt???

Personligt vil jeg anbefale H/K'eren. Der får du mest for pengene. Den har klart det største overskud og vil ikke, som de andre, komme til at lyde nær så presset.

Denon´en vil jeg sortere fra med det sammen. Den har en spinkel lyd og savner klart overskud, specielt i kontrollen af bassen.

Håber du kan bruge det og god vind med købet

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 11 April 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Der står ikke noget om budget, men i forhold til de andre i klassen er 1500 altså suveræn til godt 5000,- 

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

GuldLos skrev:
Der står ikke noget om budget, men i forhold til de andre i klassen er 1500 altså suveræn til godt 5000,- 

Enig, 1500 er et godt køb til kr. 5.000,-, men han spurgte om hvilken én af recieveren der var den bedste.

Det er nu klart H/K'eren, men du skal til gengæld også slippe lidt mere. Penge givet godt ud

Bogart
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Yamaha'en har by far den bedste Autosetup funktion, men hvorfor tillægger du overhovedet det nogen vægt???

Personligt vil jeg anbefale H/K'eren. Der får du mest for pengene. Den har klart det største overskud og vil ikke, som de andre, komme til at lyde nær så presset.

Denon´en vil jeg sortere fra med det sammen. Den har en spinkel lyd og savner klart overskud, specielt i kontrollen af bassen.

Mht. auto setup...Nu er jeg ny i faget...det er mit første surround system...troede bare at det ville være nemmere for en nybegynder som mig, med auto setup. Men det er måske ikke så svært manuelt?

Bogart
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jo jo...tror lige jeg lader terningen rulle lidt mere ...har jo først også lige startet denne tråd.

Men lad os nu se, når jeg får lagt stemmerne sammen...regner selvfølgelig også med at tag en lytter på dem. Jeg ved Hifiklubben i odense har Denonen...nogen der ved om de andre receivers findes i min nærhed til en smuglytter??

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

H/K'eren er noget pap ligesom Denon... yamaha er den eneste vej frem i din line-up

Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Clapton skrev:
H/K'eren er noget pap ligesom Denon... yamaha er den eneste vej frem i din line-up

Smag og behag, jeg har selv lige købt en H/K AVR330 og valgte den fremfor Marantz SR5500 og de andre pga jeg bedst kunne li lyden/designet/poweren i den. Men i dit tilfælde klart H/K, dog tag en lytter på Marantz SR5500, den er ligesom H/Keren klasser bedre i stereo. H/Keren har dog masser af power og meget dynamisk, en egenskab jeg lidt savnede i marantzen der tilgengæld var noget mere musikalsk. Igen smag og behag.

tag ud og lyt, det er det eneste rigtige 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 11 April 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

En yamaha rx-v1500 helt klart.

Ellers x-v750

Læs evt test og lav din egen menning

Bogart
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Det kan da godt være jeg skal springe et par weekend byture over og vælge RXV 1500.

Den koster på nuværende tidspunkt 1.000,- mere end f.eks Denon 2105.

De 1.000,- er godt givet ud kan jeg forstå? Altså er en RXV1500´klart én af de bedste til prisklassen: 5.500,-?

I så fald vilke højtalere jeg skal så vælge til den?

Budget revideret på nuværende tidspunkt til 11.000,-

inkl. receiver, 2 front, 2 bag, 1 center...sub sparer jeg op til senere.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 11 April 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Bogart skrev:

Det kan da godt være jeg skal springe et par weekend byture over og vælge RXV 1500.

Den koster på nuværende tidspunkt 1.000,- mere end f.eks Denon 2105.

De 1.000,- er godt givet ud kan jeg forstå? Altså er en RXV1500´klart én af de bedste til prisklassen: 5.500,-?

I så fald vilke højtalere jeg skal så vælge til den?

inkl. receiver, 2 front, 2 bag, 1 center...sub sparer jeg op til senere.

RX-V1500 er klart bedre.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2005 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Bogart skrev:
zerocool skrev:

Mht. auto setup...Nu er jeg ny i faget...det er mit første surround system...troede bare at det ville være nemmere for en nybegynder som mig, med auto setup. Men det er måske ikke så svært manuelt?

Autosetup og målemikrofoner er smarte salgsfeatures, men egentlig ikke noget du vil få glæde af ved daglig brug. Uanset hvor gode de er, selv ved Yamahe'en, skal du efter recieveren har færdiggjort autosetup selv foretage lidt finjusteringer.

Du vil være langt bedre tjent med, at bruge dine ører og evt. låne en db-måler i den forretning hvor recieveren købes - den kan som regel lånes gratis.

Kan også se, at folk her på tråden er glad for 1500'eren. Det er da også en god reciever, som bølletæver Denon'en. Den har mange indstillingsfunktioner, DSP-features osv. Du spurgte dog om hvilken der er den bedste og her skal der ikke herske nogen tvivl om, at det er kraftkarlen, H/K'eren. Spørgsmålet er om du vil invistere det ekstra?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 12 April 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hei, som tidligere eier av HK AVR330 og AVR430 og nuværende eier av Yamaha RX-V1500 vil jeg gjerne si et par ord.

Det ser ut til at du kun skal bruke receiveren til surround, så jeg springer derfor over deres respektive musikalske kvaliteter.

Først og fremst er AVR330 en utgått modell, og prisen skal et godt stykke under 5000kr før jeg anbefaler et kjøp. Jeg vil mene jeg ga 5000kr for min like etter at den var kommet på markedet.

Etter hva jeg har lest har HK så siden nektet å levere til butikker som selger for billig (tyske forhandlere, svenske fyndbørsen, og prisen hos audiosound gikk opp), dette fordi at HK vil bevare sitt lille snev av eksklusivitet. Det er en praksis jeg ikke kan støtte, og derfor er også HK ute av min ønskeliste.

Med hensyn til filmlyd vinner Yamaha, det finnes ingen tvil om det. Det er helt enkelt en bedre flyt i lyden, og detaljene kommer også bedre frem sammenlignet med HK. Ikke det at forskjellen er som natt og dag, men den er der. Autooppsettet bidrar helt klart til dette, nærmere bestemt den parametriske EQ'en som gjør at høytalerene lyder mere ens.

Den eneste innstillingen jeg pleier at forandre etter å ha kjørt autooppsett er nivået for subwooferen, det skal opp en del db før jeg er fornøyd.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ikke let når man får noget forskelligt at vide alt efter hvem man spørger

En ting er dog sikkert. H/K'eren og Yamaha'en er 2 lydmæssigt meget forskellige recievere! Spørgsmålet er så, hvilke højttalere vil du ha' tilsluttet? Hvis de er meget afslappede og tilbagelænede, så vælg Yamaha. Hvis de er analytiske og lyden fra dem er meget fremadrettet, så vælg H/K.

Med det sagt vil jeg da også nævne, at du får mere kvalitet ved H/K. Yamaha'en har til eksempel en meget lille strømforsyning (som meget tydeligt kan høres på kontrollen af bassen). H/K har invisteret i kvalitetskomponter, hvor det betyder noget og ikke i 5567 forskellige lydmiljøer (Concert Hall, Jazz Club, Stadium, Cathedral osv.), som ingen alligevel bruger.

Bogart skrev:

Hvis det er tilfældet synes jeg du er bedst tjent med fra starten at købe kvalitet, for så senere at udbygge systemet. Start med recieveren og 2 højttalere og tilføj så resten i takt med at der bliver råd. Det vil du blive gladest for i længden, det vil vær det mest fremtidsholdbare og ikke mindst er det en god måde at holde gang i hifi interessen. Der er ikke noget som at gå og vente på at man får råd til den næste nye ting i sit system

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 12 April 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

En ting er dog sikkert. H/K'eren og Yamaha'en er 2 lydmæssigt meget forskellige recievere! Spørgsmålet er så, hvilke højttalere vil du ha' tilsluttet? Hvis de er meget afslappede og tilbagelænede, så vælg Yamaha. Hvis de er analytiske og lyden fra dem er meget freadrettet, så vælg H/K.

I beg to differ!

Ikke det at det burde ha noen stor betydning siden den kun skal brukes til film? Men Yamaha er temmelig så tilbakelent i lyden, veldig behagelig å lytte til og jeg tror ikke den vil være altfor kresen på hvilke høytalere som spendes for. Min gamle AVR430 spillte som en drøm når den var tilkoblet et par Audio Pro Blue Diamond, og stikk motsatt etter at jeg kjøpte meg de noe dyrere Audio Pro Avantek 9. Diskanten ble håpløst grovkornet og slitsom å lytte til, jeg vet at jeg ikke er alene om denne meningen om HK's nye receivere.

Men på den positive siden skal det også nevnes at både AVR330 og 430 var i besittelse av en spilleglede som var det som førte til at jeg i min til valgte HK. Aldri var det så tydelig som når jeg hadde både NAD T753 og AVR430 hjemme samtidig. Sammenlignet var NAD så kjedelig å lytte til at jeg nesten falt i søvn. Så hvis man er til rock, og ikke har et par altfor avslørende høytalere kan HK være et godt valg.

Angående kontroll over bassen innbiller jeg meg at AVR330 ikke på noen måte var bedre enn Yamahaen. 430 tror jeg var et lite strå vassere, men ikke til noen stor grad. Jeg mistenker litt HK for å bruke veldig mye av energien de tapper fra strømnettet til å lave spillvarme. Varmeutviklingen er den absolutt største forskjellen mellom mine gamle HK og Yamaha. Man kunne ikke legge en hånd på min AVR430 når den hadde spilt et stykke tid, Yamahaen blir stort sett aldri mere enn lunken.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Bogart
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Ja, det er ikke let når man får noget forskelligt at vide alt efter hvem man spørger

En ting er dog sikkert. H/K'eren og Yamaha'en er 2 lydmæssigt meget forskellige recievere! Spørgsmålet er så, hvilke højttalere vil du ha' tilsluttet? Hvis de er meget afslappede og tilbagelænede, så vælg Yamaha. Hvis de er analytiske og lyden fra dem er meget fremadrettet, så vælg H/K.

Med det sagt vil jeg da også nævne, at du får mere kvalitet ved H/K. Yamaha'en har til eksempel en meget lille strømforsyning (som meget tydeligt kan høres på kontrollen af bassen). H/K har invisteret i kvalitetskomponter, hvor det betyder noget og ikke i 5567 forskellige lydmiljøer (Concert Hall, Jazz Club, Stadium, Cathedral osv.), som ingen alligevel bruger.

Bogart skrev:

Hvis det er tilfældet synes jeg du er bedst tjent med fra starten at købe kvalitet, for så senere at udbygge systemet. Start med recieveren og 2 højttalere og tilføj så resten i takt med at der bliver råd. Det vil du blive gladest for i længden, det vil vær det mest fremtidsholdbare og ikke mindst er det en god måde at holde gang i hifi interessen. Der er ikke noget som at gå og vente på at man får råd til den næste nye ting i sit system

Ja...det er en strategi jeg helt sikkert kan se idéen i.

Altså en yammi 1500 og 2 fronthøjtalere til 10-11.000,-?

Jeg har på nuværende tidspunkt ikke undersøgt hvilke højtalere der passer til rxv1500...ht, som skal bruges til Surround vel at mærke.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 12 April 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du er frisk, fås RX-V 1500 til omkring 4600 kr i Tyskland. Se eks. www.guenstiger.de
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Bogart
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Nå...ok kære venner her på tråden...

Efter valget mellen Denon 2105, H/K 330 og Yamaha 750 faldt valget på...

Yamaha RXV 1500... hehe.

Havde faktisk besluttet mig til Denon 2105 og valgt concept højtalere til...pris: 10.100,- i alt

MEN da RXV 1500 kom ind i billedet og fejede de andre væk...ihvertfald når det drejer sig om Surround - hvilket de skal bruges til. Er jo filmfanatiker!! - ja så måtte det jo blive den. Den er jo ikke så meget dyrere og lyder til at være så meget bedre.

Desuden kom Zerocool med den idé at bruge mit nuværende budget på 10-11.000,- på superkvalitet...altså receiveren og 2 højtalere...derefter kan jeg så spare op til de andre HT. senere hen.   Altså KVALITET og ikke Kvantitet ...og lidt tålmodighed...

I er stadig velkomne til at komme med gode råd og svar, men jeg tillader mig at starte en ny tråd...Hvilke HT. til Yamaha RXV 1500?

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22940&P N=1

Mange tak for jeres gode råd og svar ...vi snakkes

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum