Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjemmebiograf HELT fra bunden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fulgt dette forum i et lang stykke tid og nu synes jeg det er på tide at skrive mit første indlæg:

Jeg skal bygge et helt nyt hus. Og i dette hus skal der selvfølgelig være en hjemmebio.

Jeg er selv med til at designe huset, derfor kan hjemmebiografen blive præcis som jeg vil have den.  Dette er selvfølgelig en dejlig ting, men samtidig åbner det op for en masse spørgsmål. Jeg håber at denne tråd kan hjælpe mig med at lave en helt fantastisk hjemmebio som jeg er villig til at bruge en del resourcer på.

I første omgang vil jeg forsøge ikke at koncentrere mig alt for meget om selve det udstyr jeg skal bruge, da huset sikkert først er klar til at flytte ind i om et halvt til et helt år. Det skal jo lige bygges. Til den tid er projektorer og andet udstyr sikkert anderledes end i dag.

Nå, men det som jeg håber i kan hjælpe mig med i første omgang er følgende: Hvor stort skal jeg bygge rummet? Er der nogen fordel i specielle former? Hvordan skal gulvet være for at være optimalt? Loftet? Hvad med strøm? Hvor mange forskellige strømgrupper skal der bruges? Hvilket materiale til vægge? Osv, osv. Jeg synes at hjemmebioen skal bygges til at underholde ca. 10 mennesker.

Jeg håber I synes det ville være lidt sjovt at hjælpe, da der sikkert kan komme mange gode diskutioner ud af dette. Dette er jeres mulighed for at bygge en hjemmebio HELT fra bunden! Ikke bare fylde et rum ud.

Jeg er åben for alle forslag.

Med venlig hilsen

Morten M.

Til top Vis Morten M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten M.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hej Morten - Velkommen ombord! Lyder som et spændende projekt. Vender lige tilbage i morgen...

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Klik på min www knap. Det eneste jeg ikke selv har kunnet bestemme er rummets dimensioner. Ellers er alt designet fra bunden af.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Morten M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej Morten

Klik på min www knap. Det eneste jeg ikke selv har kunnet bestemme er rummets dimensioner. Ellers er alt designet fra bunden af.

Meget interessant læsning. Indtil videre tror jeg jeg vælger at beklæde mit loft med Rockfon Sonar.  Man kunne måske vælge at lade dem "bølge" op og ned? Det ville se godt ud (ikke så kontor-agtigt) og samtidig bryde fladen.

Hvor bredt skal mit lærred være? Jeg leger lidt med tanken om at have et ægte 2.35:1 fastramme-lærred, med rigtige gardiner. Så kunne man sætte projektoren op så wide-screen DVD'er rent faktisk var bredere end 16:9. Ligesom i biografen.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Det første man kunne overveje, var, om det var muligt at lave rummet helt uden parallelle, modstående flader. Dette for at modvirke stående bølger i basområdet. Såvidt jeg véd, behøver man ikke lave dem specielt 'skrå' - nogen få grader er nok.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Det kunne også være overordenligt lækkert at lade gulvet skråne op ad fra lærredet op mod bagvæggen, eventuelt bare fladt, men med støbt podium i gulvet.

Selvfølgelig med støbte kanaler til ledninger ;-)

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Lidt misundelig kan jeg ikke sige mig fri for at være, for det lyder som en total yndlingsidé.

Du kan måske hente noget inspiration fra denne svensker.  http://www.cinemax.has.it/

Under punktet "Construction" kan du se et par arbejdstegninger fra hans projekt.

Morten M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Mollecon: Det er en meget interessant idé. Hvordan ville det optimale rum mon skulle bygges? Hvor stort skal jeg mon bygge rummet?

Jokerman: Jeg tror at jeg vil lave det i trin. Det ville være meget biograf-agtigt.

Flemming38: Det er godtnok en flot bio. Den vil jeg klart hente inspiration fra. Men min projektor skal dog være bedre.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Det lyder dælme rart at have muligheden for at designe egen hjemmebio fra grunden.

Denne tråd kan måske også hjælpe til inspiration: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14856&K W=cali

Den er ihvertfald super sprød

Jeg ville sørge for at få "overholdt" dimensioner således, at du ikke får bøvl med dårlig lyd ala stående bølger etc. Det mener jeg er alfo omega, når nu du har mulighed for at gøre det på den helt rigtige måde.

Jeg ville finde noget faglitteratur om akustik, der er garaneteret meget at hente på relativt simple tiltag.

Ser frem til at følge dit arbejde - og husk massere af dokumentation i form af billeder, det æææælsker vi herinde

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes