Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. maj 2024 | 13:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkabel - er tilspilning nødvendig ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 04 December 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Erik D skrev:
Milu: Gør din Exact ikke behovet/effekten af netkablerne mindre ?

Skal dog evt. prøve Ghammel & Suhr's model, skulle efter sigende være ret godt!


Godeftermiddag i kabeltromlen,


Jo, Exact'en gør præcis, hvad den skal gøre, og er langt at foretrække - selv frem for Sührlingens netkabler

Den dobbelte filtervirkning man opnår ved at sætte et skærmet kabel på sådan en strømfidus bliver for meget, det dræber både tonalitet og dynamik en smule, og det til det hørbare. Så det vil altså være penge lige ned i den store gulvvase i det lille rum

Så det er nok et enten/eller valg.

Selv bruger jeg kun engang imellem et skærmet netkabel, men det er fordi stereo'en kører på sin egen EL-gruppe med min egen powerboks på. Noget kasten rundt og frem og tilbage med udstyret har klart vist, at jo renere strømmen til anlægget er, jo mindre brug er der for strømrensere og skærmede kabler. Sætter jeg stereo'en på en anden EL-gruppe, så har vi balladen, uha det lyder mindre kønt. Smækker jeg så min powerboks på, så er der vel ca. 50 pct. af den effekt, en Exact power conditioner har. Kastes anlægget så tilbage på sin egen EL-gruppe, så falder tingene ligesom på plads igen.

Så hvis man bor i lejlighed og ikke har mulighed for at sætte en separat EL-gruppe op, så kan en dims som Exact'en varmt anbefales (og næj, jeg får ikke noget fra jensen/vassagohifi for at tale pænt om den )

Dér, hvor dårlig EL-forsyning virkelig kan høres, er på ting som ruminformation, instrumenters og stemmers relief og bækkener. F.eks. sidstnævnte er overordenligt svære at få til at klinge frit og naturligt og med den helt rigtige mængde af krop og fysik.

Har man ikke det store budget, så kan skærmede netkabler bestemt være en udmærket genvej til noget forståelig lyd fra setup'et - blot er der ingen grund til dobbeltvirkningen fra både/og.


Med vellydende hilsen
G&S



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 04 December 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Ja det er vitgitgt at man får tilspillet strømmen.

Nu skal du jo lige være opmærksom på om det er brugte elektroner, og hvad de har været brugt til.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Kenson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 04 December 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

@ Gl. Jas.

Du skrev i et indlæg her i tråden:

Spritnye netkabler skal "tilspilles". Hvis du foreks. har 2 af samme slags; 1&nbsp;til cd-spillen og 1 til amp.èn, kan du selv tjekke ved at bytte efter en rum tid. Du vil efter skiftet sagtens kunne høre forskel, så egentlig bør man&nbsp;bytte dem jævnligt.

Jeg har ikke "leget" med strømkabler, men forstår ikke helt hvordan du kan høre forskel når du flytter kabler mellem de to enheder?
"Kæden" bliver vel ikke bedre end det dårligste led, og her er det jo det kabel der har trukket mindst strøm. Men det sidder jo stadig i kæden.

Mvh. Kenson.

&nbsp;



__________________
If you are good, you will live forever. But if you are bad, you will die, when you die.
Til top Vis Kenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenson
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 04 December 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  


Der kan sagtens være forskel alligevel. Som tidligere beskrevet i en anden tråd, hvor der blev givet noget videnskabelig dokumentation for, hvorfor kabler skal tilspilles, så er det bl.a. indholdet af kulstofrester i metallet, der er bestemmende for, hvor lang tid det tager at tilspille et kabel

Da netkabler er dimensioneret anderledes (kraftigere) end signalkabler og dermed indeholder flere kulstofrester, vil tilspilningen forløbe anderledes, end hvis der var tale om et signalkabel. Af samme årsager vil et netkabel, der løber mere strøm igennem alt andet lige være "i bedre form", end et tilsvarende med mindre strømgennemløb.

Hvis man så også har et setup, hvor der ikke lægges fingre imellem hvad angår gennemsigtighed i lydbilledet, ja, så kan man altså godt høre forskel på, om et kabel normalt sidder på en CD-spille eller på en amp.

Blot skal man huske først at hælde de brugte elektroner ud!



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 04 December 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Et netkabel skal tilspilles, nogle typer behøver ikke så lang tid, mens andre typer tager op til 50-80 timer med god belastning.

F.eks. har jeg prøvet et kabel der lød tæt på grimt i starten, men som efter ca. 60 timer var utroligt vellydende, altså som nat og dag.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 786
Sendt: 06 December 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Heysan - tak for alle de gode indspark

Vi fik testet netkabler i weekenden og måtte desværre konkludere at der først var gavnlig effekt da et kabel i den rigtigt dyre ende blev sat på.

Om det er niveauet af mit grej der ikke er højt nok, eller der spiller andre faktorere ind skal jeg ikke kunne sige, men mit originale netkabel bliver ihvertfald siddende på.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 06 December 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej Erik,

Hvilket anlæg blev det testet på og hvilken kabel var "i den dyre ende".

Jeg spørger, da jeg ikke selv har kunne finde de store lyd-mæssige ændring ved netkabler.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 786
Sendt: 06 December 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hej L.B.

Setup kan ses i min profil.

Det dyre kabel var et NO til 12KKr.
- i det prisleje vil jeg til enhver tid bruge de ekstra kroner, og købe en Exact - den virker nemlig

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 06 December 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:
Det dyre kabel var et NO til 12KKr.
- i det prisleje vil jeg til enhver tid bruge de ekstra kroner, og købe en Exact - den virker nemlig

Til de penge kan jeg kun give dig ret - de kan bruges bedre andre steder...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1320
Sendt: 06 December 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Ghammel &amp; Suhr skrev:
Milu skrev:
Erik D skrev:
Milu: Gør din Exact ikke behovet/effekten af netkablerne mindre ?

Skal dog evt. prøve Ghammel &amp; Suhr's model, skulle efter sigende være ret godt!


Godeftermiddag i kabeltromlen,


Jo, Exact'en gør præcis, hvad den skal gøre, og er langt at foretrække - selv frem for Sührlingens netkabler

Den dobbelte filtervirkning man opnår ved at sætte et skærmet kabel på sådan en strømfidus bliver for meget, det dræber både tonalitet og dynamik en smule, og det til det hørbare. Så det vil altså være penge lige ned i den store gulvvase i det lille rum

Så det er nok et enten/eller valg.

Selv bruger jeg kun engang imellem et skærmet netkabel, men det er fordi stereo'en kører på sin egen EL-gruppe med min egen powerboks på. Noget kasten rundt og frem og tilbage med udstyret har klart vist, at jo renere strømmen til anlægget er, jo mindre brug er der for strømrensere og skærmede kabler. Sætter jeg stereo'en på en anden EL-gruppe, så har vi balladen, uha det lyder mindre kønt. Smækker jeg så min powerboks på, så er der vel ca. 50 pct. af den effekt, en Exact power conditioner har. Kastes anlægget så tilbage på sin egen EL-gruppe, så falder tingene ligesom på plads igen.

Så hvis man bor i lejlighed og ikke har mulighed for at sætte en separat EL-gruppe op, så kan en dims som Exact'en varmt anbefales (og næj, jeg får ikke noget fra jensen/vassagohifi for at tale pænt om den )

Dér, hvor dårlig EL-forsyning virkelig kan høres, er på ting som ruminformation, instrumenters og stemmers relief og bækkener. F.eks. sidstnævnte er overordenligt svære at få til at klinge frit og naturligt og med den helt rigtige mængde af krop og fysik.

Har man ikke det store budget, så kan skærmede netkabler bestemt være en udmærket genvej til noget forståelig lyd fra setup'et - blot er der ingen grund til dobbeltvirkningen fra både/og.


Med vellydende hilsen
G&amp;S

Dette er et spændende emne. Betyder det"Gamle dreng", at du foretrækker et skærmet elkabel i høj kvalitet på et strømudtag, der har sin egen EL-gruppe frem for at bruge Exactén ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 06 December 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
Dette er et spændende emne. Betyder det"Gamle dreng", at du foretrækker et skærmet elkabel i høj kvalitet på et strømudtag, der har sin egen EL-gruppe frem for at bruge Exactén ?

Jeg lytter lige med her også. Jeg har egen el-gruppe til anlægget og har dælands svært ved at høre forskel på net-kabler.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 07 December 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
Milu skrev:
Erik D skrev:
Milu: Gør din Exact ikke behovet/effekten af netkablerne mindre ?
Skal dog evt. prøve Ghammel & Suhr's model, skulle efter sigende være ret godt!
Godeftermiddag i kabeltromlen, Jo, Exact'en gør præcis, hvad den skal gøre, og er langt at foretrække - selv frem for Sührlingens netkabler Den dobbelte filtervirkning man opnår ved at sætte et skærmet kabel på sådan en strømfidus bliver for meget, det dræber både tonalitet og dynamik en smule, og det til det hørbare. Så det vil altså være penge lige ned i den store gulvvase i det lille rum Så det er nok et enten/eller valg. Selv bruger jeg kun engang imellem et skærmet netkabel, men det er fordi stereo'en kører på sin egen EL-gruppe med min egen powerboks på. Noget kasten rundt og frem og tilbage med udstyret har klart vist, at jo renere strømmen til anlægget er, jo mindre brug er der for strømrensere og skærmede kabler. Sætter jeg stereo'en på en anden EL-gruppe, så har vi balladen, uha det lyder mindre kønt. Smækker jeg så min powerboks på, så er der vel ca. 50 pct. af den effekt, en Exact power conditioner har. Kastes anlægget så tilbage på sin egen EL-gruppe, så falder tingene ligesom på plads igen. Så hvis man bor i lejlighed og ikke har mulighed for at sætte en separat EL-gruppe op, så kan en dims som Exact'en varmt anbefales (og næj, jeg får ikke noget fra jensen/vassagohifi for at tale pænt om den ) Dér, hvor dårlig EL-forsyning virkelig kan høres, er på ting som ruminformation, instrumenters og stemmers relief og bækkener. F.eks. sidstnævnte er overordenligt svære at få til at klinge frit og naturligt og med den helt rigtige mængde af krop og fysik. Har man ikke det store budget, så kan skærmede netkabler bestemt være en udmærket genvej til noget forståelig lyd fra setup'et - blot er der ingen grund til dobbeltvirkningen fra både/og. Med vellydende hilsen G&S


Dette er et spændende emne. Betyder det"Gamle dreng", at du foretrækker et skærmet elkabel i høj kvalitet på et strømudtag, der har sin egen EL-gruppe frem for at bruge Exactén ?


Lars



Godeftermiddag hr. 37,


Nu da trådens emne synes besvaret, vil jeg tillade mig at tilføre den et mindre udfald af noget fodnote-noget, der til en forveksling kunne minde om tankevirksomhed

Svaret må være: næj, ikke nødvendigvis.

Fordi:

Erfaringsmæssigt er der oftest et minimalt behov for skærmede kawler, såfremt man enten har en god Power Conditioner som f.eks. Exact'en eller har hægtet clockradioen på en separat EL-gruppe, da begge dele i praksis delvist virker ved at filtrere uønsket støj på EL-nettet fra.

Det er (desværre) fuldtændig umuligt at opstille et sæt regler for, hvad virker bedst og hvad virker sammen, da de lokale strømforhold er afgørende for, hvor stor virkning den ene, anden, eller tredje løsning måtte have.

Udover de lokale strømforhold kan der også være en nærmest grotesk stor forskel på, hvordan de enkelte apparater reagerer på hvilken løsning. Nogle komponenter reagerer positivt på én løsning, som så kan virke negativt på et andet komponent. Det kan med andre ord nemt forekomme både uoverskueligt og som skruen uden ende. Afprøvning af forskellige løsninger og forskellige kombinationer af disse, er nok den eneste mulighed for at danne sig et overblik over, hvad der virker på netop dét sted, man befinder sig.

Så lad mig bruge min egen løsning som eksempel; separat EL-gruppe til clockradioen, herfra fødes en stjerneforbindelse i en 6-stik power boks videre til komponenterne, et af disse komponenter er en power conditioner til CD-spillen og mellem power boksen og den nævnte power conditioner bruger jeg ind imellem et skærmet netkabel, afhængig af, hvor meget støj der er på EL-nettet på det pågældende tidspunk. Efter kl. 22-23 stykker ryger det af, for da er der minimalt med bøller i forsyningen. Resten er standardkabler i varierende, lettere kvadrat, der dog har fået en ny, vibrationsdæmpet terminering på netstikket.

Denne kombination har det taget måneder med næsten daglige forsøg at komme frem til, så det er ikke noget, der sådden lige løser sig på stedet. Man kan også sige, at det er noget man skal være særdeles indstillet på at løse, hvis man vil ha' den optimale konfiguration. Et forsigtigt gæt er, at man aldrig bliver helt færdig, da der jævnligt dukker noget nyt strøm-tingel-tangel op. Eksempelvis skal undertegnede inden for ikke alt for lang tid prøve noget hospitals power conditioner wærk + noget hospitalskabel. Tingester som Exact'en nedstammer jo bl.a. fra hospitalsverdenen og er så tilpasset hifi. Så en hospitals power conditioner vil måske/måske ikke ha' en god effekt, jeg ved det ikke endnu. Så der er ikke andet at gøre, end at prøve. Virker det ikke, vil jeg evt. forsøge med den lille Exact, da min CD-afspiller klart er påvirkelig overfor den slags tiltag.

Som en anden ting er der yderligere forskel på, hvor positiv effekten af et andet power kabel er på de forskellige komponenter. F.eks. reagerer min pre amp minimalt på et andet netkabel, mens den reagerer særdeles positivt på den separate EL-gruppe. Det samme med mine power amps. Min CD-afspiller har tilsyneladende sit eget liv, så jeg kan primært koncentrere indsatsen på den.

Skal man opstille nogen form for hierakisk (inddelt efter effekt) ledetråd for, hvad der måske først bør forsøges med, så er min erfaring:


1. En "stjernebox" bør altid anvendes, da virkningen langt overstiger prisen - sparker seriøs og voldsomt mås på anlæg fra omkring 20-30K og op.

2. Separat EL-gruppe på min 16A og med smeltesikring, alternativt en isolationstransformator i den heltunge ende (ellers vil effektforstærkere komme til at lide under det).

3. En Excact eller anden god power conditioner - sammen med en separat EL-gruppe kan yderligere netstøj filtreres fra, men nogle gange går det godt, andre gange skidt. Det skal ganske enkelt prøves, før man kan sige det med sikkerhed.

4. Netkabler af variende typer kan have den sidste, afgørende indvirkning på det færdige resultat, da støjudstråling fra de tilsluttede apparater kan have en negativ indflydelse på lyden. Typisk er de mest følsomme komponenter DAC's og dimser med rør i.


Bor man til leje kan man ofte godt få lov til at sætte en separat EL-gruppe op, såfremt man forinden har fået udlejerens skriftlige samtykke. Det skal dog laves af en autoriseret installatør - det er strøm, så ingen hjemmefusk her!

Alternativt kan der laves en "løs" installation, hvor der trækkes et kabel fra komfurets nettilslutning til et påskruet vægudtag. Så har man nemmerlig ikke ændret på den elektriske installation, men blot trukket en afmonterbar forlængerledning :-)

En opsætning ligger i omegnen af 1-2K, og er (sammen med en "stjernebox") ubetinget det tweak, der giver mest for moneterne!

Typisk vil man opleve samme effekt, som hvis man gik en eller flere klasser op i grej. Og til en samlet udskrivning på under 5K kan man jo godt forstå, at nogle stadig tror, at det næsten er for godt til at være sandt

Har man derimod overhovedet ingen mulighed for at sætte noget separat EL-dims op, så kan en kraftig power conditioner, aka f.eks. den store Exact, være en god løsning. Og så er vi ude i, at skærmede netkabler her kan tilføre en form for "dobbeltkonfekt", men igen efter de lokale strømforhold.

Synes man imidlertid, at udskrivningen til en potent power conditioner er for stor, kan man ofte med god effekt bruge skærmede netkabler. Dog bør man være opmærksom på, at typen Lapp/Ölflex/Ohlflex oftest vil gøre mere skade end gavn, da det har nogle lydmæssigt svampede tendenser.

Synes man, at effekten af et metalskærmet kabel er for kraftig, kan man evt. forsøge sig med nogle hospitalskabler, da disse i stedet har en tynd folieskærm.

Vil man så være femten milliarder pct. autentisk, så tager man før påsætningen af disse hospitalskabler et mandhaftigt bløb Arnbitter, dernæst endnu et mandhaftigt bløb. Nu er det blevet tiden til også at påføre hospitalskablerne et rundhåndet lag Arnbitter. Da nu både én selv og hospitalskablerne således lugter af hospital, er den fuldkomne illusion af at være til stede (på hospitalet) opnået. Såfremt husets frue eller andet vellignende fruentimmer også antænder herpå, kan illusionen yderligere bekrydres med et passende udvalg af doktorlege

Hik... og rigtig go' fornøwelse


Med strømførende hilsen
G&S



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 07 December 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Til G+S

Jeg forstår ikke helt forskellen i at have en seperat gruppe. Grupperne er jo baglæns forbundne, i hvert fald når de&nbsp;kører på samme fase?! Den eneste forskel der vil være i det tilfælde, er jo bare at anlægget "ser" resten af 230 V installationen gennem en sikring mere?

&nbsp;

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
corneille
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 174
Sendt: 07 December 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hvem kender til firmaet i Vejen som hedder Solar.

http://www.solar.dk/

Er det et sted hvor&nbsp;man kan købe kabler som privat kunde?

Har de en butik hvor man kan kigge forbi og se deres produkter?

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 07 December 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke købe hos Solar som privat person.

Og de har ikke lige en udstilling med deres varer, da de er en grossistvirksomhed, som sælger til firmaer der er relaterede til El-branchen.

mvh.

&nbsp;

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 07 December 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

lars37 skrev:
Dette er et spændende emne. Betyder det"Gamle dreng", at du foretrækker et skærmet elkabel i høj kvalitet på et strømudtag, der har sin egen EL-gruppe frem for at bruge Exactén ?


Jeg lytter lige med her også. Jeg har egen el-gruppe til anlægget og har dælands svært ved at høre forskel på net-kabler.



Det er måske netop derfor



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 07 December 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Til G+S


Jeg forstår ikke helt forskellen i at have en seperat gruppe. Grupperne er jo baglæns forbundne, i hvert fald når de kører på samme fase?! Den eneste forskel der vil være i det tilfælde, er jo bare at anlægget "ser" resten af 230 V installationen gennem en sikring mere?



Halløj Svend P,


Nu er det ikke mig selv, der har lavet den installation, men så vidt jeg husker, lavede elektriken en parallelkobling til den af de eksisterende grupper, der var mest stabil (en af de andre svingede mellem 210 og 215V, kan jeg huske). Jeg kunne forstå på ham, at der er flere måder at lave det på, så det er sandsynligvis noget med, at ingen af grupperne kan "se" hinanden, men kun kablet ind i huset. Dette møder i øvrigt min EL-måler som den første. Men nu er det ved at være et par år siden, så du må ikke presse Ghamlingens hukommelse alt for meget

Nu har der været meget polemik omkring netop de sidste meter kabel fra EL-værket, men alene det, at der efter måleren ikke sidder andre forstyrrende apparater på den anvendte snor (og at de der sidder der ikke kan se hinanden) gør jo, at mængden af forstyrrelser minimeres. Helt og aldeles ideelt bliver det nok aldrig, men stor virkning har det i alle tilfælde. Hvis jeg smækker mit setup på en anden gruppe, så falder lydkvaliteten drastisk, no doubt about it.

Det ultimative skulle dog være at lave en såkaldt FY-tilslutning, men det er snyd, så det frarådes.

Nu skal det så også siges, at jeg måske er specielt begejstret, da det førhen lød temmelig grimt indtil omkring kl. 22:30 - ja, nogle gange indtil ved 2-tiden om natten, hvor det så til gengæld var som om, at et større hold englebasser havde indfundet sig i lytterummet. Med den separate snor blev daglytteri nu som det sene nattelytteri, og om natten er det nu absolut 10-4



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 07 December 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej Ghammel og Tværh

Der er altså kun en måde at lave det på. Man har 3 faser i installationen, og fordeler grupperne ligeligt ud på dem.&nbsp;Grupperne sidder altså forbundet parallelt med hinanden, når de er tilsluttede til den samme fase. Den eneste måde man kan "variere" på, er om man tager strømmen lige efter HPFI relæet, eller fra den nærliggende gruppe. Forskellen er et tykt stykke ledning på måske 20 cm!

Nu er det ikke fordi jeg vil spille gammel og sur(), for jeg har jo rent faktisk også lavet det med seperat 16 A gruppe hjemme hos mig selv. Men derfor kunne det jo godt&nbsp;være du&nbsp;havde en forklaring der gav mening?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 07 December 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Samme situation her i dominicilet som hos Svend P&nbsp;- effektdyret trak konstant skelettet ud af den normale 10 A gruppe, så den fik sgu' sin egen 16 A gruppe. Resten af grejet&nbsp;er på en normal&nbsp;10 A gruppe.

Men tråden her er dog ganske interessant.

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 08 December 2005 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

G'aften Svend P,


Lidt tvæhr er man vel altid

OK, så er det nok forklaringen på hvad elektrikeren mente med, at der var mere end én måde at lave det på.

Men, hvad er det for en meningsfyldt forklaring, du leder efter? Arnbitterens oprindelse? - uddyb venligst, da jeg for tiden også er lidt langsohm...

Hvilket kabel brugte du i øvrigt? (her er der brugt standard 2.5 kvmm solid core inst. kabel, forrige gang var det 1.5 kvmm på en 10A)

@MO: Har du overvejet i stedet at kaste det hele på en enkelt 32A? Det er vidst først ved de 40A den ekstra afgift bliver effektiv.



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes