Jeg har længe gået og spekuleret i, om de højttalerfødder, som jeg benyttede i min tidligere bolig, også var de rette i min nuværende bolig.
I min tidligere bolig var der plankegulve på bjælker (der var kælder nedenunder) og der fungerede de JS-fødder, jeg havde, bedre end flere andre ting, bl.a. SD-fødder.
JS-fødderne fungerer efter et princip, hvor vægten hviler på en kugle i en udhulet fordybning, mens bevægelse dæmpes af nogle O-ringe.
Gulvet i min nuværende bolig er af beton, hvor der er et tyndt lagt dæmpeskum og et klikgulv af træ ovenpå - altså et flydende gulv. Gulvet "flyder" nu næppe noget videre under højttalerne, som vejer omkring 120 kg stykket
Men spørgsmålet var, om JS-fødderne stadig var de rigtige?
Jeg har længe gået og kigget på IsoAcoustics fødderne, som jeg også har hørt i en favorabel direkte sammenligning på udstillingen i München. Vægten i mine højttalere gør dog, at jeg ville skulle op i en ret dyr udgave af disse fødder, da IsoAcoustics benytter en eller anden form for elastomer/gummi eller lignende, som er vægtafhængigt.
For nylig har jeg så set nogle tests, hvor IsoAcoustics fødder bliver sammenlignet med nogle nye fødder fra et engelsk firma, Stack Audio.
Stack Audios højttalerfødder benytter sig
ikke af elastisk materiale, men af noget intern dæmpning (en slags sand), da de mener, at det er vigtigt, at højttalere bliver holdt fast i deres position. Selv med JS-føddernes system mente jeg nu nok, at de tilsammen 240 kg højttalere stod ret godt fast!
Men min nysgerrighed var vakt, så jeg tog mod til mig og bestilte det billigste sæt højttalerfødder fra Stack Audio (modellen hedder AUVA 50). Det hjalp en del på beslutningsprocessen, at de kun kostede en tredjedel af, hvad det sæt IsoAcoustics fødder, jeg skulle bruge, kostede.
Da fødderne dukkede op, udvalgt jeg mig nogle få, meget varierede tracks, som jeg kender virkelig godt, og satte mig ned og lyttede med de eksisterende fødder. Jeg noterede volumenindstillingen for hvert enkelt track, hvorefter jeg skiftede de eksisterende fødder ud med de nye.
De samme tracks kom på igen med samme volumenindstillinger som før.
Jeg har ingen som helst idé om, hvordan Stack Audio fødderne reelt virker, og om dæmpematerialet inden i dem gør noget godt, eller om det bare er selve føddernes forholdsvis solide konstruktion, der gør noget - men det var helt umiddelbart ganske tydeligt, at på gulvet i min nuværende bolig fungerer Stack Audio fødderne væsentligt bedre end JS-fødderne.
Rumgengivelsen var meget bedre, og det samme gjaldt præcisionen i stereobilledet. Præcisionen i bassen fik også et nøk mere, ligesom andre detaljer blev lettere at høre
Om forbedringen så skyldes kombinationen af mit nuværende gulv med de nye fødder kontra de gamle, er svært at sige. Og nu hvor jeg har fundet ud af, at der er noget noget at hente, kan det sagtens være, at der skal afprøves andre fødder, f.eks. IsoAcoustics eller noget helt tredje eller femte
Og nej - jeg har ingen anden forbindelse til Stack Audio end at jeg har købt et sæt fødder hos dem, som er til rimelige penge, og som virker - hos mig!