| Forfatter |
|
HQjben Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har rodet mig ud i at skulle skifte diskanten på min lillebrors AL1000.
Jeg har nu undersøgt sagen lidt på nettet, og det ser ud til at det simpelthen er en dårlig diskant der sidder i denne HT. Mange snakker om at den skal skiftes ud og da han har brændt begge sine af, ville det jo være en god mulighed for at sætte diskanter af et andet fabrikat i, mit spørgsmål er nu hvilken diskant er bedst til denne højtaler.
Hans setup er 1 x 319 og 1 x 216 brokoblet, uden at være helt sikker spytter de vidst 2 x 400W afsted, men jeg tænker bare på om det er nok til disse powerhøjtalere?
Men som sagt, skal jeg bruge to nye diskanter, hvilket mærke er bedst og hvor kan man få fat i dem henne.
Mvh Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
De bedste diskanter til denne højttaler er dem den er født med. Delefilteret er tilpasset de enheder der sidder i højttaleren, så man kan ikke uden videre sætte andre diskanter i og få noget godt ud af det.
Hvis begge diskantenheder er brændt af har han spillet for højt. Når diskanterne brændes af skyldes det næsten altid forvrængning ( klipning ) og så er det ligegyldigt hvilke enheder du monterer. Hvis han ikke skruer ned når det forvrænger sker det samme igen.
Jeg går ud fra at det Cerwin Vega AL1000, du mener. Så skal du have reservedele gennem Hifiklubben. service@hifiklubben.dk . Det er nok en god ide at spørge om prisen først, da reservedelspriser hos Hifiklubben kan være ret ubehagelige.
|
| Til top |
|
| |
HQjben Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
| De bedste diskanter til denne højttaler er dem den er født med. Delefilteret er tilpasset de enheder der sidder i højttaleren, så man kan ikke uden videre sætte andre diskanter i og få noget godt ud af det. |
|
|
Jeg har bare læst flere steder at man kan skifte dem ud med nogle JBL diskanter eller nogle fra den nyere AL1002. Det er vidst nemlig et ret kendt problem at de brænder af!
HiFi-klubben har vi haft ringet til, men det var ret dyrt og hvis problemet er det samme, er det jo ikke ligefrem lysten der kaster penge efter et sæt nye enheder.
P.S. Jeg var selv med til at brænde den ene diskant af, og der blev ikke spillet for højt!!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HQjben Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg ikke lige finde ud af at tolke dit indlæg, om det er ment i sjov eller hvad... Men det eneste brugbare du har kommet er link nummer tre, så det takker jeg for. Men synes det er en irriterende tendens der er herinde.
Når jeg spørger om et spørgsmål er det sgu da fordi jeg ikke kan finde info andre steder og jeg har tæsket søgefunktionen igennem... Samt google, hvor jeg fandt en leverandør til de cv diskanter, men hvis du gad at læse mit indlæg nummer 2 igennem, havde du set at jeg har haft kontakt til HiFi-klubben, men synes det er en bekostelig omgang, med 2 stk diskanter af 800,- stykket, som man ikke engang er sikker på holder!
Så det er utroligt hvad man kan finde ud af at læse et indlæg ordenligt igennem 
Surt opstød fra min side af, men synes bare det er blevet en "trend" at folk skriver til en "brug søgefunktionen"
Og tak for hjælpen, mht navn på nogle andre diskanter
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
At sætte nogle andre diskanter i en højttaler kan man altså bare ikke lige sådan gøre. Delefilteret er designet til dem der sidder der i forvejen. Så hvis du vil sætte nogle andre i så skal delefilteret designes anderledes. Så drop det og giv hvad det koster at få et par nye, diskanter i en ordentlig kvalitet koster jo alligevel en del penge og så kan man da ligeså godt købe dem der er optimale og som højttaleren er designet til at bruge. Alt andet ville være dumt medmindre man er totalt ligeglad med lyden.
Kan være jeg lyder grov men sådan hænger tingene altså nu sammen. Det er altså ikke BARE at skifte dem til nogle andre.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo derfor manden spørger efter erstatning-diskanter. Der er andre herinde der har haft succes med JBL diskanter. Delefilteret er sikkert ikke specielt avanceret, så en mindre ændring for følsomhedstilpasning o.a. vil sikkert være simpelt.
En fin brugt diskant koster vel omkring 400 kr. så er der 800 kr. tilbage ift. originaldiskanter til at få tweaket en ny enhed på plads.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men så er spørgsmålet om han selv eller en anden han kender har kompetance til at lave de ændringer.
I sidste ende, med nye diskanter og ændring af delefilteret bliver det ikke mange penge der er sparet.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Det er jo derfor manden spørger efter erstatning-diskanter. Der er andre herinde der har haft succes med JBL diskanter. Delefilteret er sikkert ikke specielt avanceret, så en mindre ændring for følsomhedstilpasning o.a. vil sikkert være simpelt.
En fin brugt diskant koster vel omkring 400 kr. så er der 800 kr. tilbage ift. originaldiskanter til at få tweaket en ny enhed på plads.
|
|
|
Det afhænger jo også meget af hvor kritisk man er. Svingspolen i diskantenheden indgår rent elektrisk som en del af delefilteret, så hvis man skifter til en anden type diskant, ændrer man hele lydbilledet for højttaleren. Så kan det da godt være at der er nogen der kan tilpasse delefilteret så man igen opnår " korrekt " lyd, men simpelt er det ihvertfald ikke. Det kræver vel også noget måleudstyr som de færreste har derhjemme. Om han ville være tilfreds med lyden hvis han bare skifter enhederne til et par JBLdiskanter, kan vi andre jo ikke vide. Det kan være at han ligefrem syntes at de spiller bedre selvom frekvensgangen er helt skæv. Jeg mener bare at det ville være ærgerligt at bruge penge på andre diskanter, hvis han ( eller hans lillebror ) så ikke er tilfreds bagefter.
|
| Til top |
|
| |
HQjben Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe, du er overhovedet ikke grov, jeg er fuldt ud klar over at det ikke vil være optimalt at sætte andre mærker af diskanter i, men min lillebror tænker kun på en ting og det er at spille HØJT !!
Kjeldsen har fanget hvad det er jeg søger, selvom jeg ikke har forstand på delefiltre er det prøcis hvad jeg søger.
Selvfølgelig skal følsomhed osv. passe nogenlunde sammen.
Jeg vil stadig meget gerne vide, hvis der er nogle der ligger inde oplysninger om, hvilke diskanter man skal bruge, samt hvor jeg skal købe dem.
Mvh Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv bygget mange højttalere, og højttaleren ændre ikke fuldstændig klangkarakter med en anden diskant. Ydermere snakker vi AL1000 og ikke B&W nautilus.
Prøv at skriv til synqronic der er bruger herinde. Jeg tror han har et par adresser i København der kan hjælpe med målinger.
Af enheder kan du kigge efter JBL Ti enheder, men der findes helt sikkert flere gode og holdbare diskanter på brugtmarkedet.
|
| Til top |
|
| |