Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 17:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: bas i rørforstærkere ... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pedefede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Overvejer at bygge en DIY rørforstærker. Er blevet fortalt, at rørforstærkere (undtagen de gode/dyre) ikke kan spille
ordentlig bas.

Er der nogen der ved hvilke(n) dele i rørforstærkeren, der har betydning for dens "bas-performance" ?

størrelse/konstruktion af Udgangstrafoer?
kvalitet af komponenter (resistorer, kapacitorer)
effekt i røret?
etc.

Til top Vis pedefede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedefede
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Udgangstrafo, kernestørrelse....stort er godt.....når vi snakker bas :-)

 

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

pedefede skrev:
Er der nogen der ved hvilke(n) dele i rørforstærkeren, der har betydning for dens "bas-performance" ?

Udgangstrafo. Stort er normalt godt, men ingen garanti. Man kan sagtens lave dårlige trafoer der vejer meget... Mange trafoer er også lavet med enten god bas eller god diskant. En trafo der er god i hele frekvensområdet er sværere (og lidt dyrere) at lave

Strømforsyningen betyder også noget for basgengivelsen (mest i push-pull forstærkere). Mange højttalere vil helst drives af en lav impedans (høj dæmpningsfaktor), og det får du f.eks. med trioder eller tetroder/pentoder i UL kobling i udgangen - og gerne noget modkobling.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
pedefede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

hmm, lyder som om, det er udgangstrafo'erne jeg skal kigge efter, - da jeg allerede har en gennemgående opgradering af komponenter på tegnebordet.

Det er en Single-ended med gamle vv52B rør (kan vist erstattes med nye 520B rør fra EML), og E88CC-rør som drivere.

Det er sikkert at åbne pandoras box igen men ... hvem laver gode trafoer? (Til en tålelig pris...)

mvh. peter

Til top Vis pedefede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedefede
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

SE-trafoer er endnu sværere at lave med god bas pga. luftspalten. Her skal du bruge en meget større kerne og flere vindinger for at få en høj induktion.

Dy nyeste Hammond SE trafoer skulle have en god bas (jeg har ikke selv prøvet dem). De koster ca. 700 kr. i USA - det bliver så noget mere med fragt, moms og gebyrer...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

EL34 i P-P skulle have en "saftig" bas, og også KT88 

Jeg er ikke just "rørmand", men jeg ville ikke begynde at ofre dyre udgangs trafoer på en gammel måske lidt tvivlsom konstruktion - så hellere starte fra bunden med et fornuftigt design

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hmm.

Når man først har hørt en ordentlig røramp glemmer man alt om bassen.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at det er rigtig mange elementer der spiller inn på bassgengivelsen.

* Type forstærker-SET, PP eller OTL.
* Match med højtaler.
* Udgangstrafo og strømforsyning spiller stor rolle.

Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Lundahl laver rigtigt gode trafo'er. De koster i området at 1k stykket, og det er altså prisen for en god trafo ;-).

en SE amp skal typpisk ha' lette højttalere for at yde ordentligt, men så sku der også være musik så englene synger.

Jeg har selv haft en engang ( ampliwire et eller andet ) og den magtede bestemt ikke mine ML'er eller mine yamaha ns-1000m ( 90db/w)
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

pedefede skrev:

 og E88CC-rør som drivere.

Synes nu ikke 88 røret har den bedste bund.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg er ikke just "rørmand", men jeg ville ikke begynde at ofre dyre udgangs trafoer på en gammel måske lidt tvivlsom konstruktion - så hellere starte fra bunden med et fornuftigt design

Hvorfor skulle konstruktionen være "tvivlsom" bare fordi den er gammel !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
musicus skrev:

Jeg er ikke just "rørmand", men jeg ville ikke begynde at ofre dyre udgangs trafoer på en gammel måske lidt tvivlsom konstruktion - så hellere starte fra bunden med et fornuftigt design

Hvorfor skulle konstruktionen være "tvivlsom" bare fordi den er gammel !

Sagde jeg det  det var vist ikke det der var pointen

Ved nærlæsning siges der faktisk heller intet om at den er gammel, men blot at der sidder nogle gamle rør

Er det ikke oftest sådan at det netop er de gamle håndviklede trafoer som retfærdiggør en bekostelig gennemgribende renovering ?

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hei Peter

Jeg er nordmand så jeg har lidt svært ved at forstå, har du en forstærker du vil lave bedre, eller skal du bygge en fra bunden?

Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
pedefede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Tak for al jeres respons
- Det er ikke fordi bassen er fraværende - men amp'en har ikke helt nok "styr" på den.

Jeg er nordmand så jeg har lidt svært ved at forstå, har du en forstærker du vil lave bedre, eller skal du bygge en fra
bunden?

- Det er en eksisterende forstærker, som jeg laver bedre. Processen har dog grebet mig lidt for meget, idet jeg efterhånden
ville udskifte mere og mere - så jeg nu faktisk bygger den op igen helt på ny. (prolyprop-caps osv. ) Nok lidt dumt - men
meget sjovt. Plus det lykkedes mig at købe alle stumperne, den dag da pundet var i 7,5 kr !!

Synes nu ikke E88CC røret har den bedste bund.
eww. Men hvis jeg skal lave drivertrinnet om, bliver det for meget bøvl (det er trods alt min første DIY-amp).

Lundahl laver rigtigt gode trafo'er. De koster i området at 1k stykket, og det er altså prisen for en god trafo ;-).
hmm... det er i det "rigtige" prisleje. JAcmusic sælger dem, og det er også der, jeg skal have EML 520B, men de koster dog
191€ ... (og 334€ for "amorf" kerne. Men det er vist mest til PushPull).

åh ja - er der andre ideer til gode trafo'er? AudioNotes skulle være ok, men de koster en krig. Audion (som har lavet
forstærkeren - det er vist en prototype ... den er lidt rodet samlet, på et PCB beregnet til en anden model) tilbød en 50W
trafo for ca. 3000 (åh ja - og kobber/sølv for 13000 og sølv/sølv for 30000 ... avav. Det skal nok ikke hæves på
fælleskontoen ;)


(Hvis nogle skulle have interesse, kan jeg lægge diagrammet for den eksisterende amp)



      
Til top Vis pedefede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedefede
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft held (syns selv), med Bjarne fra Roskilde transformer i Vindinge.

Manden er en guru indenfor lignende projekter. Desværre har han ikke virsksomheden længere, men kan muligvis henvise dig til de rigtig sted.

 

mvh

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

pedefede skrev:


Synes nu ikke E88CC røret har den bedste bund.
eww. Men hvis jeg skal lave drivertrinnet om, bliver det for meget bøvl (det er trods alt min første DIY-amp).

Det behøver ikke at blive "for meget bøvl", men kommer selvfølgelig an på konstruktionen.



(Hvis nogle skulle have interesse, kan jeg lægge diagrammet for den eksisterende amp) 

Ja tak

 

 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Siges at være rigtig gode trafoer til rimelige penge, og vistnok mulighed for at bestille som man vil ha dem

http://www.ae-europe.nl/audio.htm

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hej Pedefede

Det høres j rigtig spennede ud det du er i gang med. Jeg har selv en PX-25 basert amp som jeg overvejer at gøre det samme med som du er i gang med, dvs bygge den om.

Men det der med at bruge masser af penge på nye udgangstrafoer, det synes ikke jeg er en god ide på det stedet du er nu. Det finnes mange mer eller mindre eksotiske trafoer, men min erfaring er at strømforsyningen betyder rigtig, rigtig meget på rytme, hurtighed, klang og bas. Den kan være nem at bygge om uden at det koster en masse penge. Og hvis du så har lyst på nye trafoer efter det, er det meget nemt at bytte ud med de eksisterende. Ellers trodde jeg Audion brugte gode trafoer?

Kan du ikke legge ud diagrammet, så kan måske jeg og sikkert nogle andre nemmere gi dig gode råd.

Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
pedefede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Som efterspurgt i en anden tråd, ligger jeg her lidt beskrivelse af mit projekt med at opgradere/forny en 52B-amp.

Her er billedet af den oprindelige amp:
http://www.audion.co.uk/assets/images/EDISONT.JPG

Det er en prototype af Sven Anderson. Den kom vist aldrig i produktion. Men den lyder meget dejligt, og den driver mine højtalere fint (Audio NOte AZ-two, som jeg har opgraderet med diskant-enheden fra AZ-three. 93dB).

Her er diagrammet, som jeg har kunnet måle/se mig frem til:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/F-zn0pbeM_z2t81VPQnjpg? authkey=Gv1sRgCLOSndKrpovF9wE&feat=directlink

Det er som sagt en prototype - og er blevet samlet ovenpå et printkort, der så vidt jeg kan se, er til et anden Audion-kit (Edison, med EL34-rør):
http://picasaweb.google.com/prjepsen/DropBox?authkey=Gv1sRgC LOSndKrpovF9wE&pli=1&gsessionid=v4VbuLySOdqfRwBd7lPz IA#5313031623288917874

Intern wire ser ud til at være sølv. UdgangsTrafo'erne ser ikke voldsomt store ud. Main-trafo er ringkerne.
http://picasaweb.google.com/prjepsen/DropBox?authkey=Gv1sRgC LOSndKrpovF9wE&pli=1&gsessionid=KMrXYcFTcOaYIYDaCGSE CQ#5313032854869148530

Der er 2 trioder i E88CC-rørene. Men amp'en bruger kun 1 triode, fra hvert rør?! Er det normalt - og har det overhovedet nogen fordel af betydning? Eller er det bare for, at kunne teste forskellige rør mod hinanden?

Følgender Opgraderinger er købt (fik det ret billigt, da jeg købte da pundet lige var nede i 7,5 kr !!):

PSU
C20-C23  --> Polyprop: 200uF Mundorf TubeCap, 550V
C5-C6  --> Polyprop: 20uF Mundorf TubeCap, 750V

bias-Caps:
C9+C12  -->  symetriske: Black Gate  røde N-type,
C3 --> polyprop:   47uF, ClarityCaps

coupling:
C13+C1 --> Mundorf, silver/gold/oil

Resistorer i signalvejen --> shinkoh, tantal

Potmeter - er lavet om til en shuntkobling (ind --- 39K shinkoh --- signal --- 10K potmeter---nul)

Effekt-resistorer
--> Mills 12W
eller AudioNote tantal 2W

Heater:
C30-C32 --> Elna Silmic (black gate gone ...)

 


Min tanke er nu, at jeg med disse opgraderinger er så langt, at jeg lige så godt kan lave en hel ny forstærker.  dels undgår jeg at stå med stumper, jeg ikke kan bruge til noget. Dels kan jeg så lave den til et udgangsrør, som er tilgængeligt (52B er næsten umuligt at opdrive).

Løse ender:

1) Valg af power-rør
--------------------
Først tænkte jeg på EML's 52B-erstatning:   520B-V3
http://www.emissionlabs.com/datasheets/EML520B-instructions. htm

Men da jeg mailede med Jacmusic foreslog han istedet deres nye 1605
- men der kan jeg ikke finde nogen diagrammer til på nettet!!

Så tænkte jeg, at jeg ligeså godt måske kan lave en 300B-rør-amp. Den er måske lige for "lille" til at drive 93dB. Men jeg har mulighed for at få et billigt audio-Note byggesæt til AN-E HighEffeciency (98dB).

(Kæresten skal dog lige overtales til en volumen-opgradering (WAF-nedgradering) af højtaleren først !!) Alternativt har EML også andre 300B-lignende rør, med større effekt:  300B-mesh,  300B-XLS, 320B

Det er mit første røramp-DIY ... så jeg er ret forvirret (selv om mit basale  fysik/elektronik/håndværk-kundskab er i orden). Kommer den større effekt i 300B-mesh,  300B-XS, 320B, 1605-rør, på bekostning af lyden? (For at kunne drive andre højtalere, der så omvendt skulle lyde bedre, end de letdrevne?)


2) Valg af udgangs-trafo
----------------
giver sig vel, med valg af rør. (Har fået gode råd tidligere i tråden)


3) opgradering af diodebro til rør-ensretter?
---------------------------------------------
- hvis jeg nu alligevel skal købe et nyt main-trafo ...


4) Drivertrin
-------------
[xx] sagde, at der ikke var ordentlig bund i E88CC. Men omvendt ser jeg andre steder, at siemens goldpin A6-serien (det er dem jeg har), lyder fortræffeligt. Så mon ikke driver-trinnet er ok?
- dog - hvis man skifter power-røret, duer det samme drivertrin så stadigt - og hvis ikke, hvor skal der modificeres?


5) Valg af DC-heatere
--------------------
dels til driverrør ...
- enten med "normal" regulator",
- eller med de nye NewClassD DX7905 (med en transistor koblet, så de kan driver en større strøm)


dels til power-rør
- Jeg overvejede TentLabs, men de er ret dyre.
- Man burde kunne bygge noget lignende selv. Nogen gode erfaringer?


xx)
Som man kan se, er det der startede som ønsket om at lave simpel hardwiring, vokset sig større og større. Måske skulle jeg bare være blevet ved hardwiringen ....

 

 

Til top Vis pedefede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedefede
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  



http://www.tubelab.com/SimpleSE.htm 

Den skulle være rigtig god

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes