| Forfatter |
|
Riis Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 04 Marts 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har startet dette emne før men kom egentlig ikke frem til så meget, da jeg kort efter at have startet det solgte mine fronthøjttalere og derfor ikke havde surround.....
Nu har jeg fået købt nye fronter (QLN 612), men har stadig samme problemer...
På nogle musik-dvd'er kan jeg ikke få mine fronter til at spille dybbas.
Jeg har ingen sub, men så vidt jeg har forstået det, ryger dybbassen til fronterne, hvis man indstiller til "SUB off" og "Front Large". Jeg har efterhånden prøvet samtlige indstillingerne med center, bag og front så det er altså ikke fordi jeg lige har indstillet forkert........
De fleste af mine dvd'er lyder fint i surround og jeg kan høre at dybbassen forsvinder når jeg sætter sub op on (har ingen sub).
Men på Roger Waters "In the flesh" og David Gilmour "Live" sker der ingen ændring når jeg skifter sun fra off til on eller omvendt. Her mangler dybbassen simpelthen. Når jeg starter disse dvd'er laver min surroundreceiver (NAD T742) Sub om til On selvom den normalt står på Off. Jeg skifter dette.......men ingenting sker.
Min teori er at nogle dvd'er er "kodet" sådan at dybbassen KUN kan komme ud til subben. Jeg må indrømme at jeg ikke aner en skid om dette men min sunde fornuft siger at jeg ikke kan ændre dette ved at indstille min receiver.
Og selvom det kun er et par enkelte dvd'ere er det ret træls når men er MEGA Pink Floyd Fan........
Er der slet ikke andre der har samme problem. Jeg nægter at tro at der ikke er nogen her på forummet der ikke har "In the flesh" på DVD. Det er den fedeste DVD der nogensinde er lavet.
Så hvis du vil hjælpe mig, så sæt dvd,en på og tjek om der sker noget, når du skifter sub fra on til off.......Hvis der ikke sker noget med bassen fra fronterne, så har jeg ret........Hvis Fronterne begynder at spille dybbas er det mig (eller min receiver) det er galt med....
På forhånd tak
Robert
__________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er jeg virkelig den eneste med dette problem..........?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg mener nu helt bestamt at der står DD 5.1 på min DVD, men det skal jegda lige tjekke en ekstra gang.
Tusind tak for hjælpen  __________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
På Roger Waters dvd'en står der på forsiden 5.1 Dolby Digital and surround encoaded PCM Stereo......
På bagsiden står der bare Dolby Digital Logoet...
På "David Gilmour in concert" hvor jeg har samme problem står der foruden Dolby Digital logoet, 25-bit LPCM stereo......
Desuden er der en 5.1 tester på dvd'en.....
På begge dvd'er kan man på dvd-afspilleren vælge stereo og Dolby 5.1, så jeg synes at det er lidt mærkeligt at man kan dette, hvis det ikke er "rigtig" Dolby 5.1 den udsender......
Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har vildt meget forstand på hvordan signaler kodes om osv. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide om det er mig der er for dum eller om nogle dvd'er ikke er sådan at bassen beregnet til subben kan føres videre til fronterne........
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spørgsmål mere:
Hvad vil Dolby Digital 2.0 surround sige????? Er det ikke bare stereo??? Eller noget stereo som receiveren kan kode om........? __________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, 2.0 er bare stereo, hvor bassen ligger i de to kanaler
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolby Digital 2,0 er ligesom Dolby Digital 5,1 men bare uden center, 2 bag og sub. Den samme Codec.
|
| Til top |
|
| |
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke om det hjælper, men så vidt jeg kan forstå på dit indlæg, så har du "kun" sat sub off på din receiver, men hvad med DVD'en? Har du også sat den til sub off?
Ved som sagt ikke om det hjælper, men det er da et forsøg værd 
-Therac
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm........DVD'en kan da ikke sættes til SUB OFF. Jeg kan/skal ikke indstille mine højttalere på min dvd-afspiller............
Hvis su mener på Menuen som er i "In the flesh"-dvd'en, så kan man heller ikke indstille højttalere her. Jeg har i hvertfald ikke fundet andet jeg kan justere end skifte fra Stereo til DD 5.1 surround........ __________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej måske ikke en DVD. Men en surround forstærker kan...
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
øøhhhhhh.......Ja, det er jeg trods alt godt klar over. (se evt. mine tidligere tekster).
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 06 Marts 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det ikke en ide bare at anskaffe en sub? De kan trods alt fåes ned til en tusse, hvis man er vågen, evt en brugt?!....
Mange af de 'gamle' indspilninger er i analog og når de skal overføres til en digital disc, så går der nogle gange kludder i aflæsningen/overførslen.
Har oplevet det med gamle Clapton vinyler/nu cd'r, fra 70'... __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
hifreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 06 Marts 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sub er alfa omega i et hjemme bio system, har engang haft 5 stk. JBL L90 og synes der var en god bas da de var bestykket med en 12" og troede egntlig ikke jeg ville hente noget med en sub, men der tog jeg gruligt fejl så bestil du bare en sub og bliv "overwhelmed of bass"  __________________ /hifreak
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Marts 2004 kl. 03:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste DVD-afspillere skal sættes til "sub ud på bagsiden af DVD´ens sub udgang" eller "sub-lyden ledt op til recieveren", som også skal stilles til "sub på" eller "højttalere store"!!! Du må kigge DVD´ens menuopsætninger igennem igen!!!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians -> det kommer altså an på om man bruger DVD'en som dekoder. Hvis du kører digitalt over i recieveren, skal du ikke sætte DVD'en til noget som helst mht. højttaleropsætning.
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de gode råd.
Jeg kører digitalt og mener ikke at jeg kan andet end at skifte melle DD 5.1, DTS, Stereo alt efter hvad der er muligt på den enkelte dvd-skive.
Der er nok noget om at man får meget ud af en Sub. Men jeg skal altså ikke have en sub til 1000 kr. Mine Qln-612 spiller meget flot dyb bas og jeg vil ikke købe en sub der spiller dårlige........
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, "Front=Large" og "sub=off" skulle kunne gøre det... men ok - åbenbart ikke altid?
Har du mulighed for at indstille din surroundsoundreceiver på "both" i stedet for "ON" eller "OFF". På min har man denne mulighed, dvs. at sende "dybbas" (LFE) til både Sub og Front på samme tid = "Both". Gætter på at du nok ikke har denne mulighed, da du så nok allerede havde prøvet den...
Hvor har du købt din NAD henne? Måske din forhandler kan hjælpe dig med at løse problemet? Et andet alternativ kunne være at du tog din DVD med ind til den lokale HiFi butik og afprøvede problemstillingen for at se om der sker det samme som hjemme i stuen.
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg kan ikke indstille på "both".
Jeg har købt den i hifiklubben, så jeg vil nok prøve at tage derned med min dvd-skive hvis jeg får tid til det......
Jeg havde håbet at der var andre der havde den nævnte dvd-skive og ville teste det, men så er der ikke andre muligheder end at prøve ved Hifiklubben......
Takker for hjælpen
|
| Til top |
|
| |