Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 07:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sun Audio forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har mulighed for at købe en SUN AUDIO forstærker til en fornuftig pris. Jeg hælder mest til 300B modellen, men SV-2A3PE kunne også være en mulighed. Er der nogen som har erfaringer med disse forstærkere? Deres lave output 3,5-8 W er ikke det afgørende da jeg har rimelig effektive højtalere.

2A3PE-modellen får stryg i en anmeldelse i enjoythemusic.com og tyder på at der er brug for opgrade af dorstærkeren. Nettet har, vel af samme griund, en del anbefalinger til at modificere forstærkerne, er der nogen der har erfaringer med dette?

Blot en service oplysning til dem der ikke kender Sun audio, forstærkerne er udviklet af firmaet bag Tamura transformerne, formentlig fordi en række high end producenter brugte Tamura i deres forstærkere og Sun Audio er der firmaets forsøg på at kapre en del af dette marked.

Venlige hilsner

Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej , jeg ved at den gamle Sun Audio 2a3 model kører med 6SN7 driverrør og det passer klangmæssigt ikke så godt med de gængse 2a3 rør. Typisk bruger man 6SN7 til 300B fordi det stammer lyden lidt op. 2a3 behøver ikke strammere lyd (dvs. lige på/fremme i skoene, etc.)

Det er måske en god måde at komme i gang med noget DIY, fordi jeg har stort set kun hørt dårlige ting om disse forstærkere. Du skal nok regne med at trafoerne ikke er rigtige Tamura...

mvh
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du jo ikke hvad en fornuftig pris er, men jeg ville da helt sikkert kraftigt overveje Bernhard´s Audio-Classic ...... fås
ikke meget bedre uanset pris ! Man skal bare huske at hans forstærkere skal stilles på SD fødder eller have nogle spikes i
stedet for ! Har sjældent hørt rørbamser med SÅ meget gennemsigtighed ..... selvfølgelig afhængig af hvordan man vil ha dem
konfigureret !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Angående pris vs kvalitet; så skal prisen være så lav at du stadigvæk har råd til at købe nye dele til opgradering af forstærkeren. 6SN7 med anodefølger er en ret almindelig konstruktion, så at finde et lignende diagram med de rette værdier bør ikke være et problem.
Hvad der måske er et problem er, at strømforsyningen og udgangstrafoerne kan være noget underdimensioneret l**t... I det tilfælde skal du op med læderet og købe nye trafoer. Det koster alligevel lidt.

mvh 
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hej tak for svarene. Vaar inde og se Bernhards forstærkere, de er i hvertfald prismæssigt meget interessante.

Jeg er egentlig emst interesseret i 300b modellen og har også andre steder læst at man skal opgradere nogle af delene. Til gengæld lyder det ikke så godt med trafoerne ikke er rigtige Tamura.

 

 

Mvh

 

Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Wendt]

Hej tak for svarene. Vaar inde og se Bernhards forstærkere, de er i hvertfald
prismæssigt meget interessante.


Jeg er egentlig emst interesseret i 300b modellen og har også andre steder læst at man skal
opgradere nogle af delene. Til gengæld lyder det ikke så godt med trafoerne ikke er rigtige Tamura.
Bernhard anvender svenske trafoer - så vidt jeg ved - de lyder fremragende kan jeg oplyse om !   

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Bernhard anvender svenske trafoer - så vidt jeg ved - de lyder fremragende kan jeg oplyse om !   

Lundahl?

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

I følge Bernhards hjemmeside bruge han udgangs trafoer fra Audio Note, Hammond, Tamura, Sowter og Welter og net trafoer fra Overgaard Transformere.
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:

I følge Bernhards hjemmeside bruge han udgangs trafoer fra Audio Note, Hammond, Tamura, Sowter og Welter og net trafoer fra Overgaard Transformere.

Oki .... takker .... mig der havde misforstået noget så .... det korte og lange er at Bernhard laver nogle fantastiske forstærkere .... for mit vedkommende har jeg hverken haft eller hørt noget der har spillet med mere gennemsigtighed og nerve / nærvær ... signalvejen er med et minimum af komponenter og ultrakort og så er det hele hardwired .... vælger man så de rigtige komponenter blir det ikke bedre uanset pris !
Jeg har haft / hørt på grej siden 1975 så en "smule" er det da blevet til i løbet af årene !
For mit vedkommende er der ingen tvivl om at Bernhard ved mere om rør end de fleste !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 11 Februar 2013 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

 Har lige købt 2 stk 811 effekttrin og en 12B4 forforstærker nede ved Bernhard.Fik sat nogle bedre dele i fra starten.Kan uden tvivl få endnu bedre lyd hvis jeg vil betale noget mere for bedre dele i sættet.Hørte også 300B.Har ikke fortrudt at jeg er hoppet på rørvognen.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hej pnnh,

Jeg tror du har valgt helt rigtigt mht. en forstærker til dine AN E højttalere. 811 røret kan levere mere effekt end 300B og hvis forstærkeren er korrekt lavet kan den også levere strøm ind i vanskelige belastninger på en måde 300B slet ikke kan.

Det skal nok blive super.

mvh
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

 Hej hasselbaink.

 Havde først bestilt en 300B.Men ændrede så ordren til 2 stk 811 effekttrin og 1 12B4 forforstærker.Kom så også lige til at købe mine AN E højtalere nede ved Bernhard.Det lyder virkeligt godt.

 

 

Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Lige en afrunding af tråden her, der falder i tre dele:

o   SUN AUDIO og Tamura

o   Besøgsartikel  SUN AUDIO

o   Erfaringer med Audio Classic

 

SUN AUDIO og Tamura

SUN AUDIO havde for nogle år siden meget høj stjerne blandt anmeldere og i div debatforumer på nettet. De er bygget op omkring Tamuras udgangstrafoer og har endvidere Tamura strømforsyning, drosselspole og kondensatorer. Der er nogle få importører i EU, der sælger dem til nogle ganske høje priser, se http://www.audio-life.nl/ . Omvendt var der også nogen, der sætter foden ned, Steven Rochlin i http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0101/sunaudi osv2a3pe.htm giver 2A3PE forstærkeren høvl. Lad mig komme tilbage til mit eget lytte indtryk nedenfor.

På tråden her er det bemærket, at det ikke er rigtige Tamura trafoer der bruges. Det er i hvert fald korrekt, at det ikke er de dyre modeller, som Tamura er kendt for, der bruges. SUN AUDIO har lanceret en ny trafo-serie i deres forstærkere, hvor de nu kører med en Tamura 900-serie. Hvis man bruger pris som målestok for kvaliteten mellem eksempelvis F-912 udgangstrafo og en af Tamuras flagskibsmodeller, F-7001 (begge 8 w) så koster en enkelt F-912 1.100 DKR i postordre, mens F-7001 koster ca 3.150 DKR (læg hertil transport og told! eller ca 5100 på acoustic-dimension.com). Prisforskellen mellem de dyrere modeller for strømforsyning og drosselspole (eksempelvis PC 3004 og A 4004) og 900-serien er ligeledes 2,5-3 gange så høj.  Prisen på 900-serien for 2 udgangstrafoer (F-912), drosselspole og strømforsyning, der indgår i eksempelvis en 300B forstærker, vil være omkring 3.800 DKR ud af den samlede pris på 22.000 DKR (i DIY version og eksklusiv transport og told) på SUN AUDIO’s SV-300BE.

En af de ting, der fremhæves i debatforumer på nettet om SUN AUDIO, som en oplagt forbedring, er udskiftning af Tamura kondensatorerne.  Konklusionen på SUN AUDIOs forstærkere må derfor være, at de ikke er bygget op omkring de bedste stumper på markedet.  

Se i øvrigt http://www2.big.or.jp/~sunaudio/index_e.html

 

Besøgsartikel  SUN AUDIO

Grunden til jeg overhoved startede tråden her var, at jeg skulle på ferie i Japan og gerne ville købe en forstærker i kit version, så den lettere kunne transporteres. Efter en del research og konsultation med min bankbog faldt valget på SUN AUDIO, hovedsaglig fordi jeg kendte Tamura.

Japan er et slaraffenland for HIFI-entusiaster. Udbuddet af Ortofon produkter er ti gange så stort som jeg har set i nogen HIFI butik i København og man ser i det hele taget highend modeller som meget sjældent lægger vejen forbi Danmark. Så det var med store forventninger at jeg lagde vejen forbi SUN AUDIOs lokaler (for en forretning er det ikke) i Tokyo. Det tog to forsøg at finde stedet og det var først gennem en taxichauffør, der ringede SUN AUDIO op, at det lykkedes. Stedet er lidt ligesom et besøg hos Audio Art på Frederiksberg i gamle dage. En hule fyldt med kasser, hele og halve forstærkere og nogle motherf**king store højtalere. En Mr. Uchida tog imod, men da hans engelsk er forholdsvis begrænset, i stedet ringede han efter assistance hos hans søn Mitsuru, der også arbejder i forretningen. Mit primære formål var at få opklaret hvilke trafoer der blev brugt i forstærkerne (jf. ovenstående), høre dem spille og så naturligvis se stedet. Det blev hurtigt klart at det ikke var de dyrere modeller der blev brugt. Jeg spurgte lidt ind til hvorvidt det var muligt at opgradere så det var de dyrere modeller, men jeg fandt aldrig ud af hvor meget mere det ville koste.

Mig i snak med Mr. Uchida

Lytteindtrykket af 2A3PE effektforstærkeren var til gengæld imponerende. Med sine få watt kunne den spille røven ud af bukserne og med en klang jeg aldrig har hørt tilsvarende. En del af dette tilskriver jeg højtalerne, men SUN AUDIO har ikke fået sit ry for ingen ting. Hvis jeg skal sammenligne med eksempelvis når jeg har hørt Audio Note på et tilsvarende prisniveau (altså de engelsk producerede) og mine egne SPARK 930, var der en dynamik og musikalitet i 2A3PE’en der var forrygende. Jeg har ikke tidligere hørt CD og DVD format afspillet så musikalsk. Til gengæld var bassen ikke så veldefineret som den øvrige del af lydbilledet og personligt er jeg nok til en mere analytisk lyd end til den musikalske.

Besøget hos SUN AUDIO, der varede halvanden time, var ellers en oplevelse. Min bedre halvdel (der heldigvis er musikinteresseret og har valgt at se nørdegenet hos mænd som noget underholdende) havde en fest med at finde musik sammen med Mr. Uchida, mens jeg talte med Mitsuru. Enden på besøget blev, at jeg ikke købte en forstærker men i stedet et sæt F-7001 udgangstrafoer, Tamura strømforsygning PC-3004 og drosselspole A-4004. Udbuddet af forstærkere og rør er i øvrigt noget større end det fremgår på deres hjemmeside. De sælger også færdige forstærkere, der har noget dyrere dele, bl.a. en 75-års jubilæumsmodel, riaa forstærker og forskellige forforstærkere.

Et bredt udvalg af Jazz og rørforstærkere

 

Erfaringer med Audio Classic

De indkøbte dele skal selvsagt bruges i et forstærkerprojekt og vel ankommen hjemme begyndte jeg at undersøge mulighederne for at få den bygget af en professionel i stedet for at bygge den selv (der ville kræve samlesæt og en helvedes god vejledning da jeg er blank på elektronik og fysik i det hele taget). Her kom kommentarerne om Audio Classic som en gave. Jeg kontaktede Bernhard, der er indehaveren af Audio Classic, der gerne bygger custom made forstærkere. Jeg har ikke hørt en eneste forstærker fra Audio Classic, men de virker særdeles konkurrencedygtige på pris http://audio-classic.dk/index.php/prisliste.html og det tilbud jeg har fået på at bygge ”min” forstærker med de rigtige stumper bekræfter indtrykket. Hertil kommer en god og grundig dialog og fleksibilitet fra Audio Classic’s side.

Mine forventninger er skyhøje, jeg skal have en 300B single-ended triode forstærker med nogle af de bedste stumper: Tamura, Jensens kobber kondensatorer, WBT (kopi) HT terminaler og formentlig et custom made chassis. Jeg er tilhænger af en ”less-is-better” filosofi så man skal være et skarn for ikke at kunne få noget godt ud af dette.

Så med det forbehold at jeg endnu ikke har set eller hørt den færdige forstærker, så synes projektet at se lovende ud og det er vel nærmest en gave at have den slags producenter i landet. Jeg opretter en ny tråd når jeg, til foråret en gang, har min nye forstærker i hus.

 



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 632
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Spændende... Men hvis det skal være det bedste, så prøv om hør ham om V-caps.
En del har fået dem i, og det lyder sgu godt.


__________________
70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
Til top Vis Ahania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ahania
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej Wendt,
Tak for dit rejsebrev fra Sun Audio. Det var hyggelig lesning. Jeg blev helt misunnelig.
De kommer helt sikket til at lyde kanon når de er ferdige.

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes