Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 23:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: hjemmebiffen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej så blev det endelig min tur til at vise min lille hjemmebio frem. Jeg har før vist noget af den frem, men det blev slettet så nu prøver jeg igen.

Jeg begyndte da jeg var en 14-15 år at interessere mig for Hi-Fi, det hele startede med at jeg hørte et stykke musik på en onkels hjemmebyggede klasse A effektmoduler. Den gang svor jeg ved at sådan noget måtte jeg eje en dag.

Jeg startede med at jeg købte mig en Technics forstærker 5x100W den spillede super, på de højttalere jeg havde ”arvet” fra engang i 70’erne J Jeg investerede så i nogle Dali 5005. Så kunne min Technics ikke være med mere, jeg begyndte at ligge mærke til alle de nuancer der manglede i musikken og filmene. Og så begyndte det at tage fat, jeg er endt ud med det her udstyr:

Surround:

Lyd-kilder:

Reciver: Harman Kardon AVR5550 – Den spiller utrolig godt til film, den er god til at behandle detaljerne, og de kommer godt til udtryk. Når man skruer op for lyden så kan man også fornemme at der hele tiden er mere og mere overskud og power i den. Jeg synes dog ikke den klare musik delen så godt igen, men jeg tror det er på grund af mine højttalerkablerne og min Cd-afspiller.

Sub-Amp: Til at trække min Subwoofer har jeg en IcePower 250A. Der er i øjeblikket ved at blive lavet et kabinet til den så jeg kan desværre ikke vise nogle billeder af den endnu.

CD/DVD: Til afspilning af CD/DVD’er har jeg en Kiss DP-500 og en Pioneer DV-535. Jeg bruger primært min Kiss til både film og musik. Pioneer bruger jeg hvis jeg skal hører noget musik som er lidt mere hardcore altså rock etc. Men når jeg hører klassisk musik så klarer min Kiss sig bedst. Der er dog nogle detaljer den ikke klare så godt, de er meget i de høje toner og de lave, det samme gælder for min Pioneer den er bare dårligere L

Billede:

TV: Til at se film på har jeg et 28” Prosoninc :S, det klarer ikke jobbet særlig godt. Jeg er ved at logge et 32” (dog også prosoninc ud af de gamle) det er 100Hz og klarer jobbet noget bedre end mit. Håber jeg kan få handlen i hus

DVD:
 Som sagt er det min Kiss DP-500

Højttalere

Front: Som front har jeg Dali 5005. De spiller super flot i film, og de klare det utrolig godt i mit rum. Rummet det hele står i er ca. 20kvadrat meter. Derfor tror jeg ikke jeg vil få meget ud af større højttalere, jeg vil måske kunne opnå en større bund, men jeg tror det ville knive med at flytte luften i rummet.

Grunden til at jeg har plantet mine højttalere på nogle betonblokke er at lyden ikke går ned i mit trægulv.

Center: Som center har jeg en Dali C1000 som kommer fra samme serie som mine fronter. Modellerne passer godt sammen men det burde de jo også gøre

Baghøjttalere:
Jeg har før postet noget omkring mine baghøjttalere så har lige stjålet det fra mig selv over i denne tråd, resten kan læses her

AkilleuZ skrev:

Hej

Jeg er nu blevet færdig med et produkt som skal bruges i en rapport. Mit produkt er en højttaler. Men da det for mig er svært at måle på den, fordi skolen ikke har det rigtige udstyr, så har jeg valgt at se hvad i synes om dem, udsendense mæssigt.

Her er nogle specs på dem:
Baghøjttaler
Frekvensområde: 90-20.000 Hz +/- 3 dB Impedans: 8 ohm
Følsomhed: 87 dB
Delefrekvens: 2790 Hz Filter: 12 dB/okt. Anbefalet forstærker: 30-150 Watt

Billed af forsiden:

Bagsiden:

"undskyld hvis det er tungt at hente, men jeg har valgt at ligge den bedste opløsning ud. Hvis der bliver nogle problemer så skriv evt. en PM." Har rettet det nu er de reduceret med 80% håber det går bedre for jeg nu

Håber i kan hjælpe lidt ud fra billederne.

Baghøjttalerne er fra dette byggesæt: http://cph.ing.dk/tema/selvbyg/

Det skal lige sige jeg har 4 baghøjttalere, eller næsten der mangler lige at blive sat enheder i de 2 sidste, regner med at der sker i den kommende uge.

Jeg har siden billederne er blevet taget fået dem på stander og sat op bag mit sweetspot. Jeg vil snarest muligt få taget nogle billeder og få dem uploadet.

Subwoofer: Jeg har også selv bygget min subwoofer. Den består af et kabinet på ca. 70L og en PL26 8Ohm, det er en 10” enhed. Til at trække min subwoofer har jeg en IcePower 250A. Jeg er dog ikke helt tilfreds med min subwoofer, Subwooferen går dog meget langt ned, men den er ikke så præcis, jeg regner med at på et tidspunkt at reducere kabinettet med ca. 5L. Sådan den bliver noget mere præcis men så ikke så dyb.

Stereo delen

Forforstærker: Her bruger jeg i øjeblikket min HK AVR5550, men den vil senere blive skiftet ud med en DIY forforstærker, mere om det når det kommer på tale

Effekt-Amp: De før omtalte DIY klasse A som min onkel også har, kan ikke sige så meget om dem andet end de er på 10-15W. Og har et abnormt stort strømforbrug

Det var ind-maden

Her er den udvendigt.

Højttalere er mine Dali 5005, her fortjente forstærkerne nok noget bedre, men jeg har hverken pladsen eller økonomien til et par ekstra højttalere

Kabler

Jeg har kun noname kabler mellem mit udstyr. Håber i kan komme med nogle konstruktive forslag til hvad jeg skal gå efter, jeg kan godt lige kimber, dem har jeg hørt på mit anlæg. Det håber jeg kan give jer et hint. Hvis jeg skal ud og lytte til kabler så skal det lige siges jeg bor i Fredericia og har faktisk kun mulighed for at låne noget fra hifi-klubben, noget der kan anbefaledes der?

Det var så lidt om mit legetøj håber i kommer med ris og ros

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Umidelbart virker det som et dejligt set-up, men jeg synes at det er svært også at bedømme helheden i din bio, kan du ikke poste nogle billeder som giver et indtryk af rummets størrelse, indretning, finish etc.?????

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Det første billed der er postet er det bedste jeg lige havde hvor der er en helhed.

Jeg vil så snart som muligt få taget nogle billeder som er bedre

Ville det være bedre hvis jeg postede alle billederne tilsidst i tråden og så havde teksten først?

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Det første billed der er postet er det bedste jeg lige havde hvor der er en helhed.

Jeg vil så snart som muligt få taget nogle billeder som er bedre lyder godt

Ville det være bedre hvis jeg postede alle billederne tilsidst i tråden og så havde teksten først?
det er vel en smagssag, som så meget andet. Jeg har selv lagt de fleste af mine billeder ind først med text blandet imellem, men når jeg har lavet mindre opdateringer har jeg sat dem fortløbende, og henvist til dem på side 1

Du kan se hvordan i min tråd.....

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:

AkilleuZ skrev:

Jeg vil så snart som muligt få taget nogle billeder som er bedre lyder godt

det er vel en smagssag, som så meget andet. Jeg har selv lagt de fleste af mine billeder ind først med text blandet imellem, men når jeg har lavet mindre opdateringer har jeg sat dem fortløbende, og henvist til dem på side 1

Du kan se hvordan i min tråd.....

Har tjekket i din tråd følger med i den hver gang der sker noget. Er med på en lytter

Det er forresten en meget meget flot bio du har. ville gerne selv have pladsen og projekteren

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hey akilleuz! Tænke på hvor du køber de der Icepower sub forstærkere henne?

/Andreas
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nogen man kan købe, jeg var så heldig at kende en hvor jeg kunne få 2 for 2 flasker rødvin, og det siger man ikke nej tak til

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

det er virkeligt herligt at se noget der er tæt på en komplet diy bio, og din onkels kl a, er det noget 100% "hjemmelavet", eller har du et link af en slags?

hvad angår kabler, jeg har selv kimber, og synes at audioquest går rigtig fint til det.

ellers vil jeg klart anbefale dig www.gmsound.dk, de forhandler compaqt/klein kabler, de er biligere og faktisk mere neutrale i lyden end audioquest. et rigtigt kanon kabel.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Her er lige nogle billeder hvor der er lidt mere overblik lige nu. Kvalitet på billeder er dog ikke så gode men håber i kan bruge dem

Eftersom jeg ikke har fået enheder i de sidte 2 baghøjttalere så kanman kun se 2

Forfra:

Og bag til:

Skal nok poste nye billeder når der bliver rydet lidt op og for et bedre kamera

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ser godt ut!!

Ot: Det må da være et av de største pc kabinett jeg har sett 

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Det er ikke nogen man kan købe, jeg var så heldig at kende en hvor jeg kunne få 2 for 2 flasker rødvin, og det siger man ikke nej tak til

Hehe er de så billige heh
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

det er virkeligt herligt at se noget der er tæt på en komplet diy bio, og din onkels kl a, er det noget 100% "hjemmelavet", eller har du et link af en slags?

hvad angår kabler, jeg har selv kimber, og synes at audioquest går rigtig fint til det.

ellers vil jeg klart anbefale dig www.gmsound.dk, de forhandler compaqt/klein kabler, de er biligere og faktisk mere neutrale i lyden end audioquest. et rigtigt kanon kabel.

Vil det sige hvis jeg går hen og bestiller compaqt/klein så går jeg nok ikke helt galt i byen hvis jeg er til kimber? Priserne på dem er også lige til mit budget på kabler, så det passer mig fint.

Er der nogle danske forhandlere af audioquest?

EDIT:
Hvad angår kl a så er det hele diy, jeg har ikke lige noget på dem, men jeg mener at have et datalad et eller andet sted, skal nok skrive nogle flere specs når jeg når der til.

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Jamen det ser da, som tidligere nævnt godt ud, så skal du bare lige have styr på kabler, og hva med et gulvtæppe, tror at det ville hjælpe lidt på akustikken...

Glæder mig til flere billeder

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes