| Forfatter |
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - hvordan finder jeg ud af hvor fasen sidder i et Jorma 2.5 el kabel 
Det er jo nemt nok at finde fasen i selve stikkontakten (hanstikket), men hvordan sørger jeg for at den rette fase også sidder det rette sted i hunstikket i forhold til faseindgangen i forstærkeren.... Forstod i spørgsmålet ? 
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
i ordentlige stik står der hvilken side hvor N (nullen) og Jorden skal forbindes. Så det burde gi sig selv....
Kender dog ikke ovennævnte stik __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brun = Fase Blå = 0 Gul/grøn = jord
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Brun = Fase Blå = 0 Gul/grøn = jord
|
|
|
Tak du, jeg er bekendt med farvekoderne Pointen er at jeg ikk kan se igennem kablet, og at der ingen steder på kablet fremgår hvad der er fase/0/jord 
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
clarity Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Brug en polsøger i hunstikket, så kan du fastslå hvor fasen er hvis fasen ikke er hvor du ønsker den, er det blot at vende hanstikket i stikkontakten.
Ps. Jord er altid det midterste ben i hunstikket hvis kablet er korrekt monteret, hvilket du helt sikkert kan regne med hvis det er monteret af Jorma. Hvis kablet du anvender er originalt Jorma, med schukostik (han) så har du ingen jord tilsluttet kablet.
Good luck. __________________ m.v.h.
Clarity
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis kablet følger standarden, så:
Shuko hanstik: Jord modsat DK jord. Altså hvis det er i en stikkontakt, så skal jord på Shuko være øverst.
Derpå er fase placeret i apparatstikket således: Vandret flade øverst - jord nederst. Så er fase placeret øverst til venstre, når du kigger ind i hullerne på apparatstikket. Sådan er standarden.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt, så spørger du om hvilket ben fasen skal sidde på i forstærkerens indgang?
Normalt er forstærkerne jo lavet så det ikke har nogen betydning. Med normale 2-pols stikpropper, kan man vende dem om, så producenten kan aldrig vide hvor fasen havner henne, og må derfor konstruere forstærkeren så den kan begge dele.
Men det jeg har læst man kan gøre er, at måle med en polsøger der rører ved kabinettet når strømmen er sat til. Byt rundt på fase og nul, og se om polsøgeren lyser svagere. Gør den det, er det der fasen skal være.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Shuko hanstik: Jord modsat DK jord. Altså hvis det er i en stikkontakt, så skal jord på Shuko være øverst.
Derpå er fase placeret i apparatstikket således: Vandret flade øverst - jord nederst. Så er fase placeret øverst til venstre, når du kigger ind i hullerne på apparatstikket. Sådan er standarden. |
|
|
Yeps Tomos. Så må man håbe alle "kører" med standardtilslutning. Uanset hvad, er det en rigtig god ide , blot at lytte sig frem... 
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Derpå er fase placeret i apparatstikket således: Vandret flade øverst - jord nederst. Så er fase placeret øverst til venstre, når du kigger ind i hullerne på apparatstikket. Sådan er standarden. |
|
|
Tak, nu begynder det at ligne noget - hvis standarden holder...
Jeg havde ellers den klare opfattelse af at man altid skal have korrekt fase, her der og alle vejne - og i den forbindelse var det smart at angive dette på stikkene så man kunne spare en masse lytte sessions, og, ja bare nyde musikken Men hvis det ikke betyder noget så er det jo spild af krudt 
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt, så spørger du om hvilket ben fasen skal sidde på i forstærkerens indgang?
Normalt er forstærkerne jo lavet så det ikke har nogen betydning. Med normale 2-pols stikpropper, kan man vende dem om, så producenten kan aldrig vide hvor fasen havner henne, og må derfor konstruere forstærkeren så den kan begge dele.
Men det jeg har læst man kan gøre er, at måle med en polsøger der rører ved kabinettet når strømmen er sat til. Byt rundt på fase og nul, og se om polsøgeren lyser svagere. Gør den det, er det der fasen skal være. |
|
|
Yesser! Der er dog normalt enighed om, at fasen skal sidde i den venstre pol på et apparatstik (når man kigger ind i hullerne). På et dansk netstik skal fasen komme ud af den venstre (når man kigger ind i stikBørgen). De grimme Shukostik skal vende på hovedet, således at en evt. jord vil sidde øverst, så passer pengene når du kigger i apparatstikket. Heldigvis har vi da ikke Shuko her til lands, kors hvor er de grimme. At tænke sig en stikkontakt så dyb, at der siddder en jordbandit parat til at gennemhulle netstikket - bvadr. Hvornår er der lige nogen der designer noget rigtig sikkert g ægte lækkert.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Yeps Tomos. Så må man håbe alle "kører" med standardtilslutning. Uanset hvad, er det en rigtig god ide , blot at lytte sig frem... 
|
|
|
Enig - men jeg håbede at kunne spare noget tid ved at kablet bare var "korrekt tilsluttet".... Jeg er pt. lidt træt af at "lytte mig frem" - i stedet for at nyde musikken 
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Svend P skrev:
|
Men det jeg har læst man kan gøre er, at måle med en polsøger der rører ved kabinettet når strømmen er sat til. Byt rundt på fase og nul, og se om polsøgeren lyser svagere. Gør den det, er det der fasen skal være.
|
|
|
Yesser! Der er dog normalt enighed om, at fasen skal sidde i den venstre pol på et apparatstik (når man kigger ind i hullerne). På et dansk netstik skal fasen komme ud af den venstre (når man kigger ind i stikBørgen). De grimme Shukostik skal vende på hovedet, således at en evt. jord vil sidde øverst, så passer pengene når du kigger i apparatstikket. Heldigvis har vi da ikke Shuko her til lands, kors hvor er de grimme. At tænke sig en stikkontakt så dyb, at der siddder en jordbandit parat til at gennemhulle netstikket - bvadr. Hvornår er der lige nogen der designer noget rigtig sikkert g ægte lækkert. |
|
|
Og lige til sidst: når jeg kikker ind i "hanstikket" på forstærkeren, så sidder fasen i det højre ben - er det korrekt ? ...og tak for det 
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
|
Og lige til sidst: når jeg kikker ind i "hanstikket" på forstærkeren, så sidder fasen i det højre ben - er det korrekt ? ...og tak for det 
|
|
|
YEPS..
På enkelte netkabler er fasen afmærket med fx. blå stjerne eller andet...........
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Go4it skrev:
|
|
|
|
YEPS.. OK - Tak 
På enkelte netkabler er fasen afmærket med fx. blå stjerne eller andet........... |
|
|
Ja der er nogen der er smartere end andre
|
| Til top |
|
| |