Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Et godt spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sprocket
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2003
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lille spørgsmål til folk herinde i dte udemærkede forum.

Jeg har været ude at låne et digitalt coaxkabel  fra Renaissance Audio, det har jeg så haft med hjemme og teste det op imod den sorte lakrids som jeg i øjeblikket bruger i mit setup. Det skal siges at kablet fra RA koster knapt 2000kr og lakridsen ca 30kr.

Jeg har så hen over weekenden set 2-3 film og hørt nogle cd'er, men helt ærligt, jeg kan sgu næsten ikke høre nogen forskel i lyden. Kan det virkeligt passe, eller er det min hørelse der er noget galt med? Kan det tænkes at kabler slet ikke har så stor en betydning igen hvad surrond angår? Er der andre herinde som har samme oplevelse som mig hvad angår digialte coax kabler?

Nu er det et ret godt tilbud jeg har fået på kablet, så jeg er ret fristet til at købe det alligevel. Kablet ser ud til og er af langt bedre kvalitet, bla. har det WBT stik monteret. Og den eneste forskel jeg kan høre er at den går en meget lille smule længere ned i dyben, eller også er det noget jeg bare tror da det er et kabel som som 100gange mere 

Men en væstenligt faktor for at jeg villle købe det kabel er at aå ved jeg at der ikke er nogle bilkakabler til at foringe lydkvaliteten, og så fornøjelsen ved at købe noget nyt legetøj til ens hobby

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo også meget an på, hvad du har af udstyr!?  Et godt kabel gør ikke den store forskel, hvis dit øvrige udstyr ikke er af samme klasse!

Lige mht. coaxial kabler, siger min erfaring dog, at der ikke er så stor forskel mellem kablerne indbyrdes i forhold til andre kabeltyper.

Men 2000,- er da en god sjat for et coaxial kabel.....

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej Sprocket! Nu ved jeg ikke, hvad du har af udstyr ellers, men det er vel sådan, at de kabler man bruger skal passe med resten. Det nytter jo ikke noget at have meget fine kabler, hvis ikke resten af systemet ikke kan følge med..  Hvis det er et godt tilbud du har fået, så kan du jo være taktisk og investere i det, så du er fri for at købe det på et senere tidspunkt, hvor du måske skal opgradere andre ting i systemet. Sådan har jeg gjort - skiftet signal og højtalerkabler ud, men dollaren var lav

Min erfaring med kabler er, at ALT er bedre end sorte lakridser!

MVH. Malthe

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo meget an på hvilken kvalitet dit anlæg er.

Hvis du eksempelvis har en "dårlig" dvdafsp. som ikke kan gøre det bedre end lakridskablet tillader, vil du aldrig opnå bedre lyd ved at købe et bedre kabel. Der er jo ikke noget der er stærkere, end det svageste led i kæden(eller hvordan man nu siger). Og det gælder hele vejen igennem, fra start til slut i anlægget

MVH WRONG

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

ØV. For langsom

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Det kommer jo meget an på hvilken kvalitet dit anlæg er.

Hvis du eksempelvis har en "dårlig" dvdafsp. som ikke kan gøre det bedre end lakridskablet tillader, vil du aldrig opnå bedre lyd ved at købe et bedre kabel. Der er jo ikke noget der er stærkere, end det svageste led i kæden(eller hvordan man nu siger). Og det gælder hele vejen igennem, fra start til slut i anlægget

MVH WRONG

Det mener jeg nu ikke at du har ret i.

Et godt kabel, god forstærker m.m. vil gøre at så meget så muligt af det oprindelige signal kommer frem, uagtet kvaliteten af dette.

ved at forringe resten af kæden også, vil du gøre ondt værre.

I stedet for at tænke på en kæde så tænk det som vand:

du sætter 5 vandslanger sammen, selv om der er hul i den første, vil resten af vandet komme ud i den anden ende.

bruger du derimod utætte slanger hele vejen forsvinder der vand hele vejen, og resultatet er mindre vand og mere spild.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Sprocket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Mit grej består af en Pioneer VXS2011, En ganske udemærket snurrerundt forstæker. Jeg er godt klar over at det ikke er high-end, men den er en zillion gange bedre end min gamle kenwood Ville da også gerne have noget der var bedre i stereo, men pengepungen sætter jo en naturlig begrænsning

Min Dvd er en lidt ældre phillips 711, som meget gerne snart skal skiftes ud med en anden, har tænkt på at investere i en pioneer 668. Men jeg har nu ikke lagt mig fast på noget endnu. Det enste jeg vil have er at den skal kunne klare både DVD-A og SACD og samtidigt have en god kvalitet i stereo. Jeg har også tænkt lidt på den nye Rotel 1050. Er der nogen af jer som kiggede på den på Hifi messen?

Mine front består af JBL8000 og en Tik center. Så hvad højtalere angår er kvaliteten iorden. og kablerne er far Dali og Monster.

Jeg skal selv give 700kr for kablet, hvilket jeg synes er fair nok taget nyprisen i betragtning, og at det er et helt nyt kabel der ikke er blevet brugt af andre.

Og jeg giver wrong ret i at hvis det er en dårlig dvd afspiller så nytter det ikke noget at smække et dyrt kabel på og forvente mikrakler. Jeg havde dog forventet lidt mere af så dyrt et kabel. Men der er jo som bekendt meget hokus pokus i kabelbranchen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke høre en forskel så er mit råd KØB IKKE,

til 2000kr skal der være en forbedring som svare overens med 2000kr ellers fortryder du det. Brug de 2000kr til den pioneer du nævner så herefter kan de måske være du kan høre forbedringer med dyere kabler.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Enig med Bojer.

Det er for meget Kejserens nye klæder over mange kabler. Til 2000 kr ville jeg nok også forvente at der fulgte et gratis tv med

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Forskellen på coax-kabler kan være lidt sværere at spotte end på f.eks. signalkabler, men uanset så kræver det at man benytter dem i en god periode for at lære dem at kende og finde nogle ting man kan bide specielt mærke i.

Det er ikke usandsynligt at du får lidt mere med i bunden - måske er det det samme der gælder for toppen. Jeg kan sagtens forestille mig at RA-kablet lukker lidt mere igennem end dit "lakridskabel"! Men det skal stadigvæk være sådan at du føler at forskellen er merprisen værd. Hvis ikke så kig på ProfiGolds Coax-kabler eller Supra Trico, som er fremragende til prisen. Her får du smæk for skillingen

Sprocket
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

joo, jeg er skam også enig med Bojer, ingen tvivl om det. Nu skal jeg heller ikke give 2000kr for kablet, men "kun" 700kr. 2000kr er ihvertfald skudt langt over målet. Mit anlæg er heller ikke til den slags dyre kabler

Og nu havde ham forhandleren ikke noget profigoldkabel hjemme, og så hev han det andet fra og tilbød det til 700,- og det er vist kun 200kr mere end hvad oxypure koster. Så det ender nok med at jeg køber det

Men mange tak for de gode råd Og jeg har da fundet ud af at jeg ikke er den eneste som har svært ved at høre forskel.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og lavde en test med almindelig lakrids coax (digital) og lakrids analog.

Og jeg kan bestem sige der er stor forskel på dette. Men som så mange andre skriver så kommer det meget and på anlæget.

Og i dette tilfælde kan man ikke sige at psyko-akustikken spiller ind, hvis man hælder til at lakrids er bedre. ellers så er man da mentalt forstyret

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes