Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 2-kanal kontra flerkanals forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

For at komme videre fra BÅT diskussionen må vi tage et nyt emne som ihvertfald optager mig.

Jeg havde for blot 6 måneder siden afskrevet enhver tale om surround lyd. Det var noget opreklameret gøgl, på linie med CD'en da den kom frem!!!

Og ja den sidste sætning var nok det der fik mig til at reagere ... for nu står der en CD på hylden og LP-spillen står adskildt i kælderen ... ventende på en kærlig hånd.

Jeg er vild med at se film og høre musik sådan har det altid været. Og efter jeg er flyttet har jeg fåret anlæg og højttalere placeret optimalt sammen med mit TV. Så nu kører jeg filmlyden ud over mine Proac 3.8 - med mit B&O 1 i midten!

Til spørgsmålet ... jeg vil gerne have den fulde flerkanals oplevelse men vil helst ikke opgive noget lydkvalitet ved at skifte fra en 2-kanlas til en 5 kanals forstærker.

Hvad er holdningerne til disse forstærkere med flere kanaler ... hvis vi er i prislejet 20.000-50.000 kr. klassen. Hvor meget går man ned i kvalitet ved at vælge flerkanals forstærkere .... og kan man nå helt op hvor det ringer rigtigt med sådan en 5-kanals djævel.

Man kan ikke undgå at nævne mærker .. men det er også tendenser im arkedet og generelle observationer der er interessante!

Jeg er primært interesseret i effektforstærkere, idet jeg mener det er afgørende at få adskildt processoren som, jo hurtigt bliver forældet fra effektdelen som vel alt andet lige holder sig længere!

SATMIT 

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har selv valgt den løsning at købe en PRe- med surround loop, dvs. at man kan bruge en særsklit processor / reciver og stadig udnytte sit gode effekttrin i surround, samtidig med at man beholder sin gode stereolyd. Denne løsning kan jeg varmt anbefale, da det er min erfaring, at du kan få mange rigtigt gode multikanal forstærkere - som er gode til multikanal, men ikke til stereo, og så på denne måde udnytte fordelene for begge produkter.

og proac 3. 5 !

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

ddet er mit generelle indtryk, og ligesom med tysk er der undtagelser, at når vi snakker en surroundforstærker/ sur-for og effekt kombi, i den prisklasse, så er det som regel kun de mest puritanske audiophile der kan høre et kvalitetsmæssigt dyk.

det er min mening at du sagtens kan finde en forstærker til 50k der er i samme kvalitetsklasse som en med kun to kanaler, hvis ikke skulle man være et skarn at tage en månedsløn eller to for sådan en fætter. 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej da!

Problemet med flerkanalforstærkere er naturligvis størrelsen, prisen og varmeudviklingen, såfremt den skal være bygget som en 2 kanals ditto.

Derfor ryger der ofte Switch Mode powersupplies i dem, hertil poweropamps.
Det gør sjældent en god forstærker.
Der står du så.

I øvrigt kan det være umanerligt svært bare at finde en 2 kanalamp, der rykker.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ok Kubik,

Og hvem gør så ikke det .... når man nu ikke er så teknisk kyndig at det trykker nogen steder.

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Ok Kubik,

Og hvem gør så ikke det .... når man nu ikke er så teknisk kyndig at det trykker nogen steder.

SATMIT

Jeg kender ingen der ikke gør det - desværre.
Løsningen bliver så en hel stribe udgangstrin med 2 kanaler.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Hej,

Jeg har selv valgt den løsning at købe en PRe- med surround loop, dvs. at man kan bruge en særsklit processor / reciver og stadig udnytte sit gode effekttrin i surround, samtidig med at man beholder sin gode stereolyd. Denne løsning kan jeg varmt anbefale, da det er min erfaring, at du kan få mange rigtigt gode multikanal forstærkere - som er gode til multikanal, men ikke til stereo, og så på denne måde udnytte fordelene for begge produkter.

og proac 3. 5 !

Det er helt sikkert vejen frem, har prøvet dette for en kort bemærkning (dog ikke i 50K klassen)

Men i principet synes jeg det er synd at bruge en mindre formue på 3 forstærkere som kun en sjælden gang skal gengive et enkelt kugle-pift o.lign små-lyde som bagkanalerne typisk beskæftiger sig med. Så min mening: Dyre effektblokke til bagkanaler er spild. (forudsat grejet primært bruges til film)

Er man typen der holder af 5-6-7 kanals stereo kan det jo godt forsvares, men det er bare ikke en naturtro gengivelse af en stereo-skive.... Så vil man ha fed stereo og bulder og brag til film, må den bedre halvdel overtales til at man skal ha et anlæg til stereo og et anlæg til snurrerundt. det er vejen frem

Det skal siges at jeg ikke er meget for snurrerundt-maskinernes stereofunktioner, så hellere en "rigtig" pre-amp. nogen vil mene at "direct" o.lign er rent hul igennem fra CD/DVD meeeeeen jeg er lidt betænkelig ved "hvor ren" signalvejen er i direct/stereo..

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Kurt,

Jeg har ikke selv hørt Parasounds tiltag ... ud over 2-kanals ... men de siges at lyde ret så godt.

SATMIT

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

jeg har selv overvejet keddes løsning, altså således at man bruger et godt stereo system til front i surroundsystemet 

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en rimelig fornuftig surround receiver, og så har jeg smidt en ekstern effektblok på til at drive fronthøjttalerne. Det synes jeg er ret fornuftig løsning selv om en separat to kanals forforstærker nok ville være bedre.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg købte i midten af 90'erne en forforstærker med god stereo del og prologic 5.1. Det var faktisk til at leve med, men øv - havde jeg dog bare brugt de samme penge på en ren stereo ting evt. incl. RIAA istedet.

Er der nogen der kan bruge en H/K AVP2'er

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Ja øv øv og atter øv.

Jeg er en sløv banan så jeg går langsomt til værks. Det tager mig typisk 1 år fra jeg starter med at kigge til jeg køber noget nyt. Derfor vil jeg virkelig gerne afdække hvad jeg kan få af snurrerundt udstyr ... inden jeg køber en alm. 2-kanals djævel.

I øjeblikket er jeg mest hooked på Mcintosh 6900 eller 402. Men vil gerne have noget der er fleksibelt hvis jeg senere vil have surround.

Men ok .. som det ser ud nu så er det en løsning med 2 effektforstærkere, der tiltaler mig mest - en til hovedhøjttalerne og en til baghøjtalerne. Så skal man bare have kædet det hele sammen ... uden at få ødelagt 2-kanals lyden!!!

Og så røg kæden af igen!

SATMIT

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kører personligt med en Sony surround forforstærker, og så 3 ens 2 kanals effektblokke. Det er efter min mening den eneste måde at undgå kompromiser på. Hvis du kan leve med det, er ideen med en mindre forstærker til baghøjttalerne nu heller ikke at foragte.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Sven P,

Jeg tror det er noget i den stil ... men så har vi balladen igen ... kan man få en ordentlig surround forforstærker ... so´m har en god 2-kanals lyd!

SATMIT

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

- har ligesom J.Juul også koblet en eff. blok på min surr. receiver...og syntes faktisk at det fungere rimeligt tilfredsstillende.

Men man kunne måske (?) forestille sig flg. mulighed for at undgå/omgå en evt. dårlig surr.-/forforstærker; køre 5.1 el. optisk direkte ind til surr. receiveren ( - som connec. via en linieudgang til eff. blok ) når man skal "høre" film, og køre en phone connec. fra DVD/CD dierekte ind i eff. forstærkens direct indgang...forudsat at man har en eff. der har disse tilslutningsmuligheder...blot en tanke...........

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Sven P,

Jeg tror det er noget i den stil ... men så har vi balladen igen ... kan man få en ordentlig surround forforstærker ... so´m har en god 2-kanals lyd!

SATMIT

Man kan godt få en god flerkanals forforstærker, eller vælge en god 2 kanal forforstærker med surround loop. Det sidste er en oplagt mulighed hvis det primært er 2 kanal der lyttes seriøst til.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Sven P,

SATMIT

Ja det kan du. Jeg vil anbefale dig at tage et kig på EADs Theatermaster serie, de går for at være noget af det yperste, når det kommer til 2 kanals lyd i en surround forforstærker. Jeg er personligt meget tilfreds med min.

www.eadusa.com

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

ved godt det overhovedet ikke er inden for den prisklasse du søger efter, men jeg har koblet en 6-kanals NAD (916) sammen med en 2-Kanals (214) således at 214eren trækker mine front, og 916eren (brokoblet) trækker min center og baghøjtalere.

Du kunne så vælge en hammerdyr (og god, bevares) 2-kanals stereo trin og så bruge lidt mindre på et 3-kanals effekttrin, evt. brugt (kender ikke din holdning til det)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

tbbv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tager mine højtalerledninger ud af min snurrerundtreceiver og sætter dem i min Acurus A250. Så har jeg en Marantz cd 72mkII med variabel analog udgang direkte i Acurus'en.
Det kan sikkert gøres mere fikst, men jeg har en kort og billig signalvej i stereo.
Og med bananstik er det jo ikke en større operation!

Når jeg skal se en film og duperer mig selv eller andre sætter jeg acurus på surround receiveren.

Jeg ved godt det ikke er så eksotisk, men det virker.

Mvh

Til top Vis tbbv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tbbv Besøg tbbv's Websted

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg må sige at jeg stadig er godt imponeret af cayin DP12EX - Det kan godt være den ikke har pre out men efter min smag klare den det sku godt!! MEGET godt!! Den er helt klart på min ønske liste senere på året!

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes