Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Crown, Vienna, Wadia, ... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig faaet lavet "min traad" her paa h4a, saa nu er det paa hoeje tid :)

Nyeste billeder HER

Her er lidt om hvad jeg har/har haft:

Wadia 861

Vienna Mahler

Desuden har jeg en Sony ST-SA5ES tuner og en ARC LS-15 preamp.

Indtil i sommers har Mahlerne vaeret trukket af en Plinius SA-100/3 forstaerker som
jeg har vaeret glad for, men der skulle luftforandring til efter et par aar (eller 3) med
samme grej. Efter en kort flirt med ICE Power:

Murano P1000S Plus

er jeg nu endt med noget helt andet:

Den spiller edderma'me godt, men mere om det lidt senere naar jeg faar tid til at laegge flere billeder op.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er på bar' bund......

hvad er det ???

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

B.A.T

Manley.

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

jeg håber du i det mindste har fået en bedre baskontrol, end den SA100.. og de icepower.. hvad tænkte du dog på ?

tillykke med den!!
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
jeg håber du i det mindste har fået en bedre baskontrol, end den SA100.. og de icepower.. hvad tænkte du dog på ?
tillykke med den!!

Saa saa!

I forhold til en ML332 og den monster Classe CA-400 jeg havde tidligere, var bunden i
Plinius faktisk god. Har du hoert den? ICEPower var saadan set stramme nok i bunden,
men uden detaljer og sammenhaeng -- de fik mine hoejttalere til at lyde som et skidt
integreret sat/sub system. De var ogsaa mest koebt af nysgerrighed, jeg skal ikke
afvise at de kan spille fint i et andet setup.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
witzel skrev:
tillykke med den!!

Saa saa!

I forhold til en ML332 og den monster Classe CA-400 jeg havde tidligere, var bunden i
Plinius faktisk god. Har du hoert den? ICEPower var saadan set stramme nok i bunden,
men uden detaljer og sammenhaeng -- de fik mine hoejttalere til at lyde som et skidt
integreret sat/sub system. De var ogsaa mest koebt af nysgerrighed, jeg skal ikke
afvise at de kan spille fint i et andet setup.

ja har skam hørt den SA100 .. jeg udtaler mig helst ikke om noget jeg ikke kender.

Men vi må snart se nogle billeder af hele setuppet .. hvis der da er nogen der kan gætte hvad du har købt

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Ja

den sa1 havde noget mere kontrol end de andre to.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

kom nu Hansen...

et lille pic mere til hjælp........

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg hægter mig lige på - spændende er det!

Har faktisk - i et øjebliks svaghed - overvejet ICEPower, om ikke andet så for at have en amp. når det kun er som hygge-baggrunds-musik, for at spare lidt el.
Men det er så åbenbart ikke den vej man skal gå!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

kom nu Hansen...

et lille pic mere til hjælp........

Nu var det egentlig slet ikke min mening at lave en gaette-konkurence ud af det. Jeg havde regnet med at det var let.

Saa her er et billede til at stoppe spekulationerne:

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Yes - så er der knald på!

Ja gerne mere tak!

Mvh.

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Har faktisk - i et øjebliks svaghed - overvejet ICEPower, om ikke andet så for at have en amp. når det kun er som
hygge-baggrunds-musik, for at spare lidt el.

Nu har hverken mit anlaeg eller jeg patent paa den endegyldige sandhed. Mahler'ne har som bekendt
sidevendte bas-enheder, og det blev udstillet ret tydeligt med ICE. Det loed som om der var et
"hul" mellem bunden og mellemtonen, hvilket efterlod et indtryk af lyst-spillende reol-hoejttaler
+ en sub skaaret for dybt.

Men nu er det ikke ICE den her traad skal handle om

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ok, her kommer en smoere om den Crown Studio Reference II.

Lyden:

Ja, det er jo det vigtigste Den amp har balls! Jeg har aldrig hoert saa stram, punchy og detaljeret bund fra
mine Mahler foer. Det er ellers en hoejttaler som godt kan volde problemer med oppustet og ukontrolleret bund,
men det er saa sandelig sat en stopper for med den Crown.

Men det er ikke det bedste. Det bedste er mellemtonen: Den er saa klokkeklar og ren at det er en fryd. Den amp
goer det utrolig let og ubesvaeret at lytte til musik fordi man uden at anstrenge oererne kan adskille hvert instrument
og hver stemme. Enhver fordom om at PA amps er grovkornede kan man godt glemme!

Rumfornemmelsen er laekker i baade bredde og dybde, og der er "blinke-refleks-provokerende" dynamik over hele
linien. Prisen er saa, at daarlige indspilninger vitterligt lyder daarligt. Det kan min roer-preamp delvist maskere... Med godt
kildemateriale lyder det ubetinget bedst med Wadia'en koblet direkte til Crown'en.

Det er ikke foerste gang har har en Crown i huset. For et par aar siden havde jeg laant en PowerTech 2.1 og bevares, den
spillede faktisk godt, men jeg fik aldrig rigtig lyst til at eje den. Det er anderledes med Stud. Ref.

Det overordnede indtryk er at det er en ekstremt aerlig og hoejoploest forstaerker. Der er paastaaelige elementer nok
i dette forum, saa jeg vil undlade at komme med absolutiteter a'la "verdens bedste forstaerker" osv. og noejes med at
konstatere at der er musik for alle pengene leveret med baade floejlshanske og staalnaeve i min stue

Det Praktiske:

Ok, der er sikkert mange der synes den er grim. Tja, den er ikke specielt koen, men i forhold til andre amps af samme type
(baade fra Crown og andre) er den faktisk paen. Det er relativt neutral sort kasse lavet af ret kraftige staalplader, hvilket
passer mig fint. Den er selvf. beregnet til rack-montering, hvilket betyder at den ikke har nogen foedder. Det er noget jeg
skal ha' fundet en loesning paa -- pt. staar den paa en klud for ikke at ridse sig selv og mit moebel...

De aeldre aargange af Studio Ref. har frontplade i en sort hoejglans-finish. Det holdt de op med, sandsynligvis fordi den
let bliver grim og ridset ved haardhaendet behandling. Den udgave jeg har er mat-sort. Frontpladen er af metal, noget
stoebegods af en slags, med en overflade der mest af alt minder om en slip-let stegepande.

Naar man, som jeg, gerne vil koere en CD afspiller med digital volumenkontrol direkte i effekttrinet uden om
forforstaerkeren, saa er input attenuatorerne en kaerkommen feature. De er med "klik" saa det er nemt at ramme
samme niveau paa begge kanaler. Foelsomheden kan stilles med en switch bag et panel paa bagsiden til 0.775V, 1.4V
og 26dB (svarer til 2.35V mener jeg). Her passer 1.4V bedst, saa kan input attenuatorne staa paa kl. 12 til normal brug
og volumen paa CD spillen reguleres inden for de oeverste 30% hvor den spiller bedst. Naar den saa skal fyres af skrues
der op for input attenuatorne.

Ud over de input attenuators finder man paa fronten:

• On/Off knap og LED.

• Signal LEDs. De lyser op ved kraftigt indgangssignal.

• Et par LED metre, der slaar ud ved transienter.

• Et par ODEP indikator LEDs. ODEP er Crown's system til temperaturovervaagning.

• Et par clipping indikator LEDs. Dem kan jeg rigtig godt lide. Normalt er clipping indikatorer bare noget der
    lyser op naar input signalet er kraftigt nok til at overstyre udgangen iflg. specs, men Crown's IOC
    (Input Output Comparator) er anderledes: Det er et kredsloeb der faktisk sammenligner signalet ud af
    forstaerkeren med input og taender for lampen hvis der er mere end 0.05% forskel! Dvs. at IOC ogsaa vil lyse hvis
    der er noget galt med forstaerkeren eller hvis den skal traekke en "svaer" hoejttaler over evne. IOC er altsaa et
    loebende "bevis" for at vi er under 0.05% forvraenging. Det er ikke lykkedes mig at faa IOC til at lyse paa
    noget tidspunkt .

En ting mere som man med rette kan vaere nervoes for: Ja, amp'en er blaeserkoelet. Det var dog vist sig ikke at vaere
et problem for mig overhovedet. Det er kun en gang lykkedes mig at faa den blaeser til at taende, og der skulle spilles
helt latterligt hoejt. HasselHof siger at blaeseren kun gaar i gang naar output i snit er over 100W RMS. Jeg vil tro at med
mine hoejttalere vil jeg kun meget sjaeldent komme over 10W RMS i snit (peaks kan selvf. vaere meget hoejere).

Teknikken:

Nu er vi jo blevet belaert om at os uden uddannelse i elektronik skal undlade at udtale jeg om de tekniske afspekter af
hifi, men jeg vil nu vove pelsen alligevel. Fagfolket maa meget gerne kommentere paa en paen maade hvis der er
noget, der ikke er korrekt -- man siger jo ikke nej til at laere noget.

Strengt taget er Studio Reference godt nok en studie forstaerker og ikke en PA amp, men opbygningen ligner
paa mange maader MacroTech serien (dog uden "VZ" funktionalitet), som er beregnet til touring/live. Jeg har googlet
mig til at de primaere forskelle er at Stud. Ref. har et mainboard og ledningsfoering der er finere og med lavere stoejgulv
end MacroTech og saa at Stud. Ref. har et lidt anderledes feedback-kredsloeb.

Men hvorfor lyden den saa godt? Tja, det ved jeg ikke, men man kan da se paa de ting der er anderledes end hvad
man normalt finder i hifi amps til hjemmebrug.

For det foerste er det den internt en brokoblet forstaerker, men ikke paa den "normale maade" som naar man bruger
den ene kanal i en stereo-forstaerker til at forstaerke signalet og den anden kanal til at forstaerke det inverterede signal
og saa kobler hoejttaleren paa de to "hotte" terminaler.

Crown bruger i stedet en enkelt vinding uden center-tap til at levere spaendingen saaledes at (+-)Vcc ikke har nogen
nul-reference. De positive og negative rails kan saaledes frit "flyde" i forhold til nul, mens der holdes en fast
spaendingsforskel mellem dem. Jeg har maalt spaendingen i min SR2 til 90V. Set som en alm. forstaerker er det +-45V,
hvilket ikke noget at prale af (max output ca. 125W/8Ohm), men det er ikke saadan den virker. Det er her "brokoblingen"
kommer ind i billedet. Den ene "halvdel" af forstaerkeren forstaerker signalet som normalt, og den anden "halvdel" forstaerker
det inverterede signal men er samtidig laast paa nul. Det betyder at rails'ene skubbes frem og tilbage i forhold til nul i takt med
musikken saa det nu er muligt at lave udsving paa 90V i begge retninger (altsaa 180V peak-to-peak el. ca. 500W RMS peaks).
Her er der ikke mange alm. hifi-forstaerkere der kan vaere med! Crown kalder det "Grounded Bridge".

Hvilke fordele giver det saa?

1) Den samme trafovinding udnyttes til baade den positive og negative halvboelge, der er altsaa bedre udnyttelse af
stroemforsyningen end konventionelle designs.
2) Bedre udnyttelse af ladelytterne. Nu er det selvf. ikke fair at sammenligne med en amp der kun har +-45V paa
rails'ene, men ved at fordoble spaendingen over lytterne fire-dobles den energi der er kan lagres i dem. Saa
10000uF ved 90V indeholder lige saa meget energi som 40000uF ved 45V.
3) Hoejere spaending giver mindre tab i ledninger, komponenter etc. internt i forstaerkeren.
4) Alt dette mens hver udgangstransistor aldrig ser mere end den halve spaending (altsaa 45V).

Inde i amp'en ser jeg 12 udgangstransistorer pr. kanal, altsaa 3 stk. per Grounded Bridge "kvadrant" per kanal. En lidt
sjov detalje er at transistorerne er monteret paa koelepladen uden isolering. Faktisk bruges koelepladen til at levere
stroemmen til transitorerne:

Man skal altsaa ikke stikke snitterne ned og maerke temperaturen naar den er taendt Denne direkte kobling til
koelepladen giver selv sagt en mere effektiv transport af varme vaek fra transistorerne.

Amp'en er delt i to med en plade i midten af kabinettet. I midten af den plade er der et hul med en blaeser, der traekker luft
ind fra fronten til "under-etagen", op til "over-etagen" og saa ud i siderne forbi koeleribberne. I underetagen finder man trafo'en
og main boardet etc. Det fremgaar ikke saa godt af billedet, men trafoen er temmelig hoej og fylder mellem 1/3- og 1/2-delen af
kabinettet i dybden:

Der er kun een trafo, men der er separate vindinger til hver kanal (det skal der vaere pga. Grounded Bridge), saa det er en
"dual mono" opbygning.

Nok for nu -- mere senere om negativ feedback, udgangseffekt osv.

Undskyld de manglende danske bogstaver, men det er noget rod at skifte om til dansk keymap, saa i maa noejes med 7-bit ASCII :)

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

tillykke med dyret hansen, og dejligt at se nogle der forsøger at omsætte grounded bridge til dansk, jeg får altid at vide at det er voodoo.

org. whitepapers her:

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/grbgpapr.pdf

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf

og så en rigtig forstærker:

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/belchfire_datasheet.pdf

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
tillykke med dyret hansen,

Tak. Du har haft een i et par aar efterhaanden ikke?

kim olsen skrev:
og så en rigtig forstærker:http://www.crownaudio.com/pdf/amps/belchfire_data sheet.pdf

Jeg tror desvaerre de er holdt op med at lave den Det korrekte link er http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/belchfire_datasheet.pdf

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

jo, jeg har haft en i ca, den periode, flankeres pt af en cts3000 og en CE4000, samt en dc300a til at fungerer som pc højttalere. herudover har jeg en K2 og en powertech 2.1, overvejer en CE1000 og en macrotech, bare for at samlingen komplet 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Milu skrev:
Har faktisk - i et øjebliks svaghed - overvejet ICEPower, om ikke andet så for at have en amp. når det kun er som

Nu har hverken mit anlaeg eller jeg patent paa den endegyldige sandhed. Mahler'ne har som bekendt
sidevendte bas-enheder, og det blev udstillet ret tydeligt med ICE. Det loed som om der var et
"hul" mellem bunden og mellemtonen, hvilket efterlod et indtryk af lyst-spillende reol-hoejttaler

Klart, klart. Men da jeg selv har Mahler, kan det vel være en ledetråd.
Rigtig spændende med den forstærker - hvad er gadeprisen på sådan en svend?

Mvh.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
hansen skrev:
Milu skrev:

Mvh.

de ligger omkring 16-20k afhængig af stand, og hvor heldig man er ..

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Mvh.

Jeg mener listeprisen var 35k kr incl. moms. for SR2 og SR1 vist 58k. De bliver
desvaerre ikke lavet mere, saa man maa paa jagt i den store verden. Prisen
afhaenger meget af hvilken stand de er i -- de er bestemt ikke lige koenne
alle sammen:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1901615255 42

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1901615255
42

Haha, nu fik jeg faktisk laest annoncen. Naestsidste saetning: "The bass is so tight on this you need to wear a diaper."

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes