Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter en subwoofer. Synes godt jeg kunne bruge lidt mere bass til mit "snurrerundt" anlæg.

Har oss et lille problem, som jeg håber en subwoofer vil afhjælpe. Af en eller anden grund "piver" mine højttalere når jeg skruer godt op for dem under en film, det er sjovt nok kun ved alle ringenes herre film, når der er dyb bass. Kan det have noget med min forstærker at gøre, at den evt. ikke kan styre basserne? hvis det er tilfællet er jeg lidt forvirret, for det er rimeligt små fronter jeg har "Eltax et eller andet på 180 watt", til en sony str de675 surround receiver på 5*100 watt. Jeg har prøvet at sætte en af min fars Dali 850 til istedet for, den "piver" ikk, men der kan bassen jo oss "vandre" længere ikk? Vil en subwoofer ikk kunne aflaste min forstærker, hvis altså det er det der er i vejen? Subben må helst ikke koste over 2000 kr, mener det skulle være muligt at finde noget oka grej for det. Mit værelse er på ca. 9 m2, så subben skal ikk være så stor igen, men jeg vil gerne have noget jeg kan bruge senere hen når jeg flytter i lejlighed og skal have hele "svineriet" upgraderet.

Kan I give mig nogen gode råd og faqs?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Er de små Eltax basrefleks højtalere - har de en (rund) åbning hvor den dybeste bas de formår skal komme ud af? Såfremt det er tilfældet, kan piveriet ved kraftig bas simpelthen skyldes portstøj - hastigheden af luften der pumpes frem og tilbage bliver så høj, at der opstår turbulens, og det støjer.

Det skulle en subwoofer sandsynligvis nok kunne hjælpe på - osse hvis problemet ligger i surround receiveren, der ved brug af en aktiv sub med indbygget forstærker, bliver befriet for at skulle forstærke de dybeste toner.

Desværre er jeg lidt på Herrens mark ang. hvilken sub du skal vælge i dette prisleje, andre må kunne give bedre råd. Men jo, jeg tror faktisk at en sub vil være en fordel for dig. En kammerat jeg har, der er meget fanatisk med sit surround anlæg, hævder faktisk at en dårlig sub er bedre end ingen!  God jagt .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

det er dette 5.0 system jeg har: http://www.eltax.com/products/products.php?varenr=01425& serienavn=Universe&type=5-pack&valg=serie&farve= Light%20beech

De her en basrefleks bagud, men min ven her et sæt, meget lig mit, og han kan spille en del højere før det sker, men hans Ht'er har oss en mindre fysik, og basrefleks i bunden mener jeg.

Kunne jeg finde ud af om det er turbolens ved at sætte en sok fast i hver basrefleks hul?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

du kan jo prøve, men tror også sonyen har sine begrænsninger.....de er ikke videre kraftige (dem jeg har hørt )

Så tror også at løsningen må være en sub, prøv at se på noget brugt for der kan der spares mange penge, jeg fandt fx en Cerwin Vega sub til næsten ingen penge på 12" og den er udemærket til film, hvor den kommer til kort under musik, men der er mine front så kraftige nok til at det ikke er nødvendigt med subben

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Synes oss mine front klarer musikken helt fint... Jeg vil kigge efter en brugt sub så  

Tak for hjælpen.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet et tilbud på en Cerwin Vega LW-10X sub til 1000 kr, er det for meget at give, og har den indbygget forstærker?

Ville den overhovedet være en god sammensætning med min Sony forstærker og mine Eltax ht'er?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

den er okey, men prøv at presse ham/hende lidt i prisen, jeg gav ca 500 for min, men det var pga jeg købte et helt CV surround sæt samtidig.

Det er en LW-12x jeg har, dvs storebroderen til din. Og ja der er indbygget forstærker, delefilter og niveau regulering, så den kan i teorien tilpasses alle anlæg/højtalere

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

oka fedt. Jeg har også fundet en løsning på mit problem med ht'erne, nu har jeg en sok i hver basrefleks permanent, synes bassen er mere fast nu.

Tak for hjælpen.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg skulle have nævnt sok-tricket!  Slet ikke nogen dårlig ide.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hehe ja det virker sk* altid. Man kan bruge sokker til mange ting. Meeen man må sige at de har det nu bedst i en højttaler

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes