| Forfatter |
|
peejay Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troede endelig jeg havde fundet mit næste setup med SA1280 mk II som fronthøjttalere, men fruen sagde nej efter at have set dem hos Expert. Den grå front og overgangen til frontstoffet faldt ikke i hendes smag. Damn ...
Hun vil sige ja til Dali Blue, Dali Royal Tower og sikkert også SA15xx o.lign. i sort eller noget tilsvarende i alm. sort udførelse og uden buede sider eller andet "designerfis" som hun kalder det. SA17xx serien er f.eks. ikke accepteret pga. den grå baffel, ligesom Dali Suite og formodentlig også Evidence er udelukket pga. de rundede sider. Jeg havde også kig på DLS R55, men de fås åbenbart ikke i sort, ligesom Audio Pro Black Diamond var en kandidat indtil fruen så de mystiske fødder den står på.
Kort og godt er jeg på udkik efter en "gammeldags" udseende, sort gulvhøjttaler med fornuftig kvalitet (musikalsk) i prislejet op til ca. 5 kkr. Musikken er primært rytmisk musik ved fornuftige lydtryk + surround. Jeg har en Sunfire Jr. sub dertil så den helt dybe bas er dækket fornuftigt ind. Mit lytterum er 25-30 m2.
Nogen forslag (og det kommer ikke på tale af udskifte fruen i stedet) ?
Mvh Palle
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt en træls opgave. Var det ikke en ide at vende den om, og så få fruen til at komme med en liste over de højttalere hun KAN acceptere, og så kan du/vi vælge ud fra dem?
Damn, jeg vil nødig være med på indkøb når hun skal købe sko
|
| Til top |
|
| |
peejay Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sko og det meste andet er nu ikke noget probem, men højttalere ...
Og så er det jo ikke værre end jeg bare kan købe et par Blue 5005 eller Royal Tower som hun synes vældig godt om - eller jeg kan beholde de nuværende F3 Satellit m. basmodul som hun synes er aldeles rædselsfulde. Så kan hun tænke lidt over det ...
Jeg ville nu hellere finde en bedre løsning. Nogen kommentarer til forslaget om Royal Tower ? De er ikke meget omtalt her i forum'et.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke fruen kan li´SA og du er til rytmisk musik.....tja hvad skal jeg sige, så har i gjort hinanden en gensidig tjeneste  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer, du finder da ikke en meget bedre ht end SA 1280 til 6000 kr sættet? Kan godt være at andre højttalere fra SA er kedelige, men det er bestemt ikke tilfældet med denne model.
Jovist dur den ikke til heavy og tekno, men til alt andet vil jeg da klart anbefale den.
Peejay, du kan da bare købe audio pro black diamond "v1". De står ikke på den fod, som v2 udgaven har. Og det er en meget dynamisk højttaler med en seriøs bund.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
His man overhovedet ikke vil have bas så der kan dannes et rytmisk fundament er Sa da et godt valg  , men har man hang til genrer hvor der fordres en basgengivelse udover en clockradio skal man vælge alt andet end SA __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan næsten ikke tro, at du har hørt dem. Der er masser af bas i SA 1280. Det tror jeg gerne, at ejere af disse højttalere vil skrive under på. Det er ikke bas bare for bassen skyld, men bas der komplementerer resten af frekvensspektret. En meget sammenhængende højttaler vil jeg mene.
Men det er jo så ikke opgaven her, da vi skal finde alt andet end 1280 :)
|
| Til top |
|
| |
peejay Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan egentlig godt lide ideen om at fruen har gjort mig en tjeneste, men jeg er ikke sikker på jeg er enig. (Og så var det sådant set ikke meningen at dette skulle være en "for eller imod SA"-tråd.)
Rytmisk musik er som bekendt mange ting - det var meget bevidst jeg valgte netop udtrykket "rytmisk musik" i stedet for eks. "rock". I mit tilfælde spænder det vel fra Norah Jones til Linkin Park (techno kommer slet ikke på tale). SA-1280 klarer nok umiddelbart Norah Jones bedre end Linkin Park, men til min musik- og lyttesmag var jeg ikke i tvivl om at SA-1280 var et meget bedre valg end mere basfede modeller.
Måske tager jeg fejl. Sunfiren har ihvertfald afsløret indhold i CD'erne som jeg ikke engang tror produceren var klar over var tilstede. Nik & Jay 2 er f.eks. helt ulidelig ved et sub-niveau som passer til de fleste andre plader. Gad vide hvilke højttalere de har brugt da den blev mixet ?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svinefar skrev:
|
Jeg kan næsten ikke tro, at du har hørt dem. Der er masser af bas i SA 1280. Det tror jeg gerne, at ejere af disse højttalere vil skrive under på. Det er ikke bas bare for bassen skyld, men bas der komplementerer resten af frekvensspektret. En meget sammenhængende højttaler vil jeg mene.
Men det er jo så ikke opgaven her, da vi skal finde alt andet end 1280 :)
|
|
|
Tjaa, det er jo smag og behag men jeg kan ikke være mere uenig med dig. Jeg har hørt dem på Marantz forstærker og CD med bla. Dire straits og safri duo og det lød af 
Jeg tror vi skal ud over SA, måske noget Audiovector ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaa jeg har lige solgt mine AudioVector c2 mk2, fordi jeg synes, at de var for tynde i bunden :) De gør mange ting rigtigt men har ikke lige en massiv bund.
Måske skulle det så være AV m3 istedet? I brugtpriser kan man vist godt få noget indenfor dette budget.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte netop på AV Mi3 signature  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Postmanden Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 385
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Jeg tænkte netop på AV Mi3 signature  |
|
|
Han skriver i første indlæg at pris lejet er op til ca 5 K (ved ikke om det er samlet eller pr stk ?) Men det er vist ønske tænkning med Mi3 Sig til den pris .
Men evt et sæt brugte M3 (Mk II) Super eller Sig. Det er da en rigtig god speaker og et godt bud. __________________ Mvh Postmanden / Jan.
Husk, er du i tvivl, er du ikke i tvivl. ( M Bodilsen 1994 )
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med nogle Dali 450 eller 850 brugt? de buer godt nok lidt ind i fronten, men vil selv mene det høre under kategorien almindelige udseende højtalere __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Sims-m Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om jeg er en ener der kan lide mine sa-1550, det ved jeg ikke. men synes i hvert fald at du skal lytte til dem. der er fin bas til den musik du leder efter, ellers kan du jo tilføje en subwoofer senere hen.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Postmanden skrev:
Acer skrev:
Jeg tænkte netop på AV Mi3 signature  |
|
|
Han skriver i første indlæg at pris lejet er op til ca 5 K (ved ikke om det er samlet eller pr stk ?) Men det er vist ønske tænkning med Mi3 Sig til den pris .
Men evt et sæt brugte M3 (Mk II) Super eller Sig. Det er da en rigtig god speaker og et godt bud.
|
|
|
Post, sikkert et major f**k herfra prismæssigt men alt andet end SA  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu lader det jo til at han rent faktisk har lyttet selv, og har fundet at lydmæssigt er 1280 lige det der skal til. Men desværre lader det jo til at de nyere SA modeller ikke lyder ligesom 1280, ifølge fleres udsagn. Min egen mening om det er så at de nye (SA1750 og 1730) lyder bedst, men en del andre har udtalt det modsatte. Desværre tror jeg ikke du får 1280 lyd fra hverken 17 eller 15 serien, for ellers så er 15 serien jo til at få i sort, og den har ikke den grå front, som jeg jo ellers synes er lækker :-)
Så du er nok i sidste ende nødt til at lytte videre, indtil du finder den rette medicin, og heldigvis er der jo en masse mulighedder. Det er så bare synd at man heller ike kan få Avance i Sort.
Kunne du ikke bare købe di 1280, og så måle fronten sort :-) __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
obli Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at prisen for et sæt 1280 er ca. kr 6000,- men det er det dobbelte for 1750. Er det merprisen værd. I øvrigt er den 1280 der er sat ned MKII udgaven?
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har jo helt glemt noget meget væsentligt i forbindelse med vejledningen.
Hvordan ser resten af anlægget ud? Hvilke mærker har du i forstærker og CD/DVD? __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
amp2 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da vælge et sæt Audiovector c-2 Mk II, de kan fås i sort. KT Radio i KBH har den på tilbud til kr. 4.500,- for et sæt. Normalprisen er kr. 6.500,- for et sæt.
God jagt på højttalere
|
| Til top |
|
| |
peejay Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for kommentarerne - indtil videre . Hermed svar på diverse spørgsmål:
Der spilles pt. på Pioneer DV-535 DVD/CD & Yamaha RX-V596 som pre- og surroundforstærker med assistance fra hjemmegjort 2x75 W (strømstærk) effektforstærker til front/stereo. Al grejet skal på et eller andet tidspunkt skiftes ud til noget heftigere.
Prisniveau for de nye højttalere er max 2 x 5000 kr, men jeg nøjes da gerne med mindre. Brugt er bestemt en mulighed hvis det er til at skaffe det rigtige. Jeg har f.eks. ikke kunnet finde noget brugt AV M3/Mi3.
Ja, jeg har lyttet til SA1280 mkII og kunne lide hvad jeg hørte, men har ikke brugt så megen tid på alternativerne udover Audio Pro Black Diamond og DLS R55 som også var absolut OK. Ingen af dem faldt imidlertid i fruens smag.
Jeg er lidt forundret over den påfaldende mangel på Dali anbefalinger som ellers er hyppigt nævnt på disse sider - men måske bekræfter det mit eget udokumenterede indtryk om at Dali måske ikke helt er sagen til formålet. Fruen synes ellers at et par Dali Blue er vældig pæne. Jeg har ikke lyttet til dem så jeg har ingen ide om de dur. Måske jeg kan overtale hende til et par Evidence 470 som vist fås i sort når det ikke er SE-modellen ?
|
| Til top |
|
| |