Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 02:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: NAD 3020 bedst med Dali 450 eller 350? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil til at opbygge en økonomisk overkommelig hjemmebio. Det eneste der lige nu ligger fast er, at jeg har to NAD 7020, der skal trække center og baghøjttalere, og at jeg vil bruge Dali 850/450/350.

Oprindeligt var planen at have 6 stk Dali 18 hele vejen rundt (2 til center), men efter at have købt et sæt, har jeg erfaret, at de er ualmindeligt sure i betrækket, og skal have ekstremt meget strøm for at yde noget.

Det undrer mig lidt, da følsomheden på Dali 18 mkII er 93 dB, og de er på 8 ohm.

Jeg har pt. 2 x 400 W klasse D til sidehøjttalerne, der bliver Dali 850.

Men jeg er lidt nervøs for at fræse hele landet rundt for at finde 4 stk Dali 450/350, for så at finde ud af, at de ikke kan klare sig med 20 W.

Er der nogen der kan sige noget om følsomheden af disse højttalere i praksis?

Skal jeg vælge Dali 450 frem for Dali 350, fordi den på papiret er mere følsom?

Data:

Dali 850: 92 dB, 8 ohm

Dali 450: 91 dB, 4 ohm

Dali 350: 86 dB, 6 ohm

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

har selv 450erne og havde en NAD 214 på dem, men jeg synes de manglede et eller andet, man kunne godt høre at de manglede noget effekt, så et H/K signature trin blev købt og så spillede de bare . Nu ved jeg ikke hvor højt du spiller, men ville mene 20W lige kan gå til baghøjtalerne, jeg tror faktisk aldrig jeg har skruet HELT op under film. Men hvis du skal bruge dem til en center vil jeg råde dig til at finde et kraftigere trin for det er egentlig den "vigtigste" kanal der gengiver alle stemme, og den skal jo helst følge fronterne

Har ingen erfaring med 350erne.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Generelt spiller jeg ganske højt, så måske skal jeg overveje noget mere effekt til dem. På papiret er 850'eren mere følsom, men det kan næsten ikke passe i praksis?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Oprindeligt var planen at have 6 stk Dali 18 hele vejen rundt (2 til center), men efter at have købt et sæt, har jeg erfaret, at de er ualmindeligt sure i betrækket, og skal have ekstremt meget strøm for at yde noget.

Det undrer mig lidt, da følsomheden på Dali 18 mkII er 93 dB, og de er på 8 ohm.

Følsomhed er ikke alt, det betyder blot at der ikke skal mange watt til at drive dem. Til gengæld lader det til at 18'erne har nogle grimme fasevinkler, og her er det rigtigt at forstærkeren skal være strømstærk og stabil.

20 strømstærke watt er bedre end 100 flyvske

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jamen til sammenligning, så havde jeg nogle Dynaudio'er med en følsomhed på 82 dB. De krævede ikke nær så mange ampere for at levere varen som Dali 18 - de skulle blot have masser af watt. Jeg har en Harman Kardon Citation 22 effektblok på 2 x 200 W, der kan afgive 120 A. Den kommer slemt på arbejde med 18'erne. Lyset blinker simpelthen i takt med musikken. Det har jeg ikke været ude for med Dynaudioerne.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

jeg solgte min 214 til min klasse kammerat der har et sæt 850 (han fik den billigt) og den kan kun lige klare det, ikke noget jeg vil anbefale, men den spiller dem fint op til moderat niveau, men blir det bare lidt højt kan den ikke klare det. Men nu kræver et sæt 850 jo også noget havre for at få styr på de 2x8" i hver.

Jeg bruger jo mine 450 som front dvs også når jeg høre musik. Så det var derfor jeg manglede effekt når der blev gået til den, med en 214. Men den er rigelig kraftig til 450, hvis disse blir brugt som rear.

til Centeren er jeg lidt blank på hvad du kan bruge, der er jo 912, 902 på 2x30W eller 1x90W, men har selv haft den store med 6x30w ell 3x90 (havde den til center + rear) og den skuffede mig meget, det lød faktisk bedre hvis min T742 trak højtalerne istedet (5x50w)

Men måske en 214 og så bi-ampe så den ene kanal trak bas/mellemtone og den anden diskanten. Hvis du vil have 2x450 som center ville jeg nok se efter en 216 THX.

Men skal det være NAD??? for en H/K signature 1.3 er jo en 3-kanals på 3x100W og den spiller langt bedre end de NAD jeg har lyttet til. så har du til center og rear

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes