| Forfatter |
|
bred151 Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der ligger inde med nogle test på dali 850 da jeg overvejer kraftig og købe nogle men kan ikke rigtig finde nogle på nettet.
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
er ik specielt dali venlig, og derfor skal du nok vægte mine ord.. men her er alligevel hvad jeg synes om dem..
1: diskanten er ik imponerende, blæseinstrumenter, bækkener osv lyder især skidt, det første sæt jeg hørte troede jeg var defekt 
2: det er en basrefleksspeaker på "godt" og især ondt, bunden lyder meget kunstig og oppustet, uden den store sammenhæng..
det første punkt kan man ik rigtig gøre noget ved, det andet punkt kan man pynte på, de skal have meget plads bagtil, og rigtig meget effekt der får bunden på dem til at virke mindre oppustet..
med al respekt er det i mine øjne en konfirmand speaker, der er beregnet på lidt dunkemusik, hvilket den os er fin til, men så heller ik meget mere.. men til prisen omkring de 2500 er de bestemt ik noget dårligt køb hvis man bare ik forventer en anden slags speaker
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
..
2: det er en basrefleksspeaker på "godt" og især ondt, bunden lyder meget kunstig og oppustet, uden den store sammenhæng..
det første punkt kan man ik rigtig gøre noget ved, det andet punkt kan man pynte på, de skal have meget plads bagtil, og rigtig meget effekt der får bunden på dem til at virke mindre oppustet..
med al respekt er det i mine øjne en konfirmand speaker, der er beregnet på lidt dunkemusik, hvilket den os er fin til, men så heller ik meget mere.. men til prisen omkring de 2500 er de bestemt ik noget dårligt køb hvis man bare ik forventer en anden slags speaker
|
|
|
jeg kan bare ikke rigtigt se et alternativ hvor man for de penge kan få det hele (altså det den mangler eller det som du syndes der mangler eller er for meget af) for jeg har lytted til system audio og der er bunden da meget oppustet og de kan heller ikke give en særlig fysisk koncert (men det er bare min mening om sa) 
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste sa speakers kan heller ik spille bund, men imodsætning til dali 109/850 (som lige er dem jeg kender bedst af de gamle) mudrer de ikke.. jeg ville klart vælge en ht som SA1280 MKII istedet for dali 850.. men der skal man vel os give omkring 1500 kr mere..
i den prisklasse vil det altid være et kompromis man skal indgå, man kan ik få alt desværre.. som jeg skrev synes jeg heller ik det er et dårligt køb, men gjorde opmærksom på de fejl som jeg synes den har, for nogle er disse "fejl" sikkert positive
personligt ville jeg se på nogle snell istedet, der på alle måder er en god allround speaker i samme prisklasse
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har personligt Dali 850 på nuværenden tidspunkt, det er forresten også mig som har skrevet brugeranmeldelsen af dem.. så min mening om dem kommer godt tilkende der...
jeg er stadigvæk vild med dem, jeg syntes de er gode på alle punkter, men som Live21 også skriver de kræver god plads og en god kraftig forstærker, det med at diskanten skulle lyde dårligt kan jeg på ingen måde nikke genkende til, tværtimod men der er folks smag jo så forskellig...
personligt regner jeg med at skifte mine ud med Dali Grand på et tidspunkt, men det er nu ikke fordi jeg er utilfreds bare fordi jeg gerne vil en klasse op og prøve noget nyt...
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
til nicolai18 du skriver i din anmeledese at bassen kunne gøres bedre med små ændringer i delfiltert, kan du ikke beskrive det nærmer. på forhånd tak.
kan jamo 707i overhovedet være med i dette selskab
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai du skriver noget om at fjerne gitret foran diskanten. Hvordan
gjorde du det? og hvordan ændrede det lyden. Jeg mener at huske, at der
er et lydmæssigt formål med gitret, altså udover at beskytte. Når man ser på det, så er ser det
cirkulære område lige foran ud til at have en special belægning. Tror
de kaldte det en linse?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 18 Februar 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par dali850 spiller altså ikke så godt som et par dali 18mk2. De sidste fåes vel brugt for 1800 kr parret. Begge kræver dog plads og stor forstærker.
Hvis det skal være mindre kan et par dali 505 vel også fåes brugt for en god tusse. Dem ville jeg også foretrække frem for de 850.
Det var også en overvejelse værd at prøvelytte en par jbl xpl 160. Noget beske i diskanten og mellemtonen - men ellers utroligt lækkert dynamiske og tørre i bassen. Der er nogle få kvaliteter i den ht, som ikke er lavet siden - uanset pris.
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
det blev til dali 850 og jeg må sige at de spiller som en drøm
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 19 Februar 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med dem, bare du er glad for dem, det er det vigtigste  __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 19 Februar 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
fedt nok. Hvad gav du hvis man må spørge. Var der spikes med?
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
2800 uden spikes
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil blot lige tilslutte mig begejstringen for denne højttaler. Jeg har lige fået købt et sæt (til 2800 kr - tak for dagsprisen til bred151).
Umiddelbart afløser de et sæt Dali 18 mkII, der var noget døde i diskanten i forhold til, lidt kedelige til sammenligning, og nok også lidt sværere at trække.
Jeg har et lytterum på 25 kvm, og 2 x 400W til 850'erne, så der er ikke tendens til mudren i bassen. Den er der bare smæk på.
Rent faktisk afløser de mine Dynaudio Confidence 5. Ikke at jeg vil påstå at de er lige så gode som dem, men til mit formål er de! Til film og heftig dance, er der mere tryk på bassen, da de kan køre som "large". Det kunne Dynaudio'erne ikke uden at bassen slog imod bunden med et "klonk". Det giver en helt anden fysisk fornemmelse når man hører musik og ser film.
Så nu laver jeg en hjemmebio bestående af Dali 850/450. Det koster mig omkring 6000 kr, og jeg har fået 20.000 kr fri fra salg af Dynaudio'erne. Og det, uden at JEG synes det er dårligere. Tværtimod får jeg en mere homogen lyd, hvor der er mere magt bag. Yeah!
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil lige fortælle, Jeg har haft paradigm 9se mk3 indtil nu som er ret basstærke men dali'erne kan bare så meget mere der er virklig hug bag disse basenheder. der er jo klasseforskeld imellem de højttaler, dali'erne har alt det jeg har manglet og mere til på den gode måde. og til sidst til dem der syndes de har bullerbas. RENS ØRENE !!!.
|
| Til top |
|
| |
Claus L Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey bred151
Jeg sidder og bliver helt nostalgisk. Har selv spillet på 850 gennem 5 år. Jeg elskede dem...
Jeg finder dem meget alsidige, og til de penge har jeg ikke hørt noget bedre. Jeg havde dem placeret et pænt stykke fra væggen (50cm) og den nederste basport var dæmpet. Det begrænser det, nogle kalder bulderbas. Desuden havde jeg sylespidse spikes på og højttaleren var "slået" ned i gulvet. Det hjalp også en del. Til at trække dem, havde jeg poa 4400 fra Denon (monblokke). De havde masser af kræfter, og således havde jeg et pragtfuldt anlæg. Jeg skiftede dog da jeg ikke længere skulle forsøge at leve af SU, men mand hvor var jeg glad for dem. Var til en fest i går (på en torsdag!) hvor værten havde dem stående. Flyttede lidt rundt på dem, og dæmpede nederste basport. Ejeren blev lykkelig!
Nyd dem
MVH
Claus L
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 19 Marts 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må have renset mine ører :)
Synes i at 850 billierer med:
sin luftige, lækre indbydende diskant
sin neutrale, ufarvede mellemtone
den tørre præcise bas
og det nærmest holistiske 3d lydbillede
?
Min indrømmet ift. 909 er det jo ren high-end :)
|
| Til top |
|
| |
bred151 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må have renset mine ører :)
Synes i at 850 billierer med:
sin luftige, lækre indbydende diskant
sin neutrale, ufarvede mellemtone
den tørre præcise bas
og det nærmest holistiske 3d lydbillede
?
Min indrømmet ift. 909 er det jo ren high-end :)
altså så syndes jeg faktisk ikke at diskanten er så dominerende som i feks. 450 men ja den kan blive lidt skarb på dårlige optagelser, mellemtonen er meget neutral i mine øre (men folk kan jo også li b&w som tidliger har farvet lyden en del faktisk) og til sidst bassen kan levere et hug af format. Men det lyder jo som om at sa ville passe til dig . Nej spøg til side der er mange meninger om lyd men så længe vi er glade for det vi har så betyder det vel ikke så meget om det hedder sa,dali,b&w osv.
|
| Til top |
|
| |