Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer i stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 15 April 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et par standerhøjttalere som jeg er rigtig godt tilfreds med. Mellemtone og diskant synes jeg er rigtig god og den bas der er, er også fin nok.

Men bassen kunne godt gå lidt dybere, så jeg har tænkt at integrere en subwoofer i mit system.

Nu er mit spørgsmål imidlertid:

Hvordan integrerer jeg den bedst muligt? Jeg har styr på opstilling og kabler. Men hvordan med fase, delefrekvens og volumen. Hvordan gøres det mest korrekt?

Er der nogen der kan hjælpe?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Køb eller lån en lydtryks-måler og DVD'en "Video Essentials", så kender du det teoretisk korrekte. Det kræver dog, at du er blevet enig med dig selv om en delefrekvens. Jeg vil råde dig til at starte ved 80Hz og så arbejde dig nedefter...

Derefter skal der lyttes på fulde gardin!  - det er jo dine ører det handler om.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Køb eller lån en lydtryks-måler og DVD'en "Video Essentials", så kender du det teoretisk korrekte. Det kræver dog, at du er blevet enig med dig selv om en delefrekvens. Jeg vil råde dig til at starte ved 80Hz og så arbejde dig nedefter...

Derefter skal der lyttes på fulde gardin!  - det er jo dine ører det handler om.

Jamen, kan man ikke gå ud fra specifikationerne på højttalerne og derefter dele frekvensen, så subben kun spiller det der ligger under højttaleren? Eller skal de overlappe hinanden?

Jeg havde selv tænkt den med lydtrylsmåleren, da mine ører absolut ikke er fintfølende nok til at nå frem til et ensartet niveau. Men hvor køber man sådan en og hvordan virker den?

Video Essentials? Er det ikke kun til decideret surround?

Hvad med fasen, hvad gør man med den?

Brian7500

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 April 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Frequence.dk har en lille guide og nogle toner som du kan downloade til hjælp.

Kig her:
http://www.frequence.dk/sites/toner.htm

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 April 2005 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
L.B. skrev:

Jamen, kan man ikke gå ud fra specifikationerne på højttalerne og derefter dele frekvensen, så subben kun spiller det der ligger under højttaleren? Eller skal de overlappe hinanden? Min erfaring er at de skal overlappe. Prøv evt. at down-loade de første 2 gratis magasiner af www.audioperfectionist.com

Jeg havde selv tænkt den med lydtrylsmåleren, da mine ører absolut ikke er fintfølende nok til at nå frem til et ensartet niveau. Men hvor køber man sådan en og hvordan virker den? Tape Connection har en som du kan købe sammen med video essentials.

Video Essentials? Er det ikke kun til decideret surround? jo, men kan sagtens bruges. ellers skal du have en testtone et andet sted fra, en cd eller lign.

Hvad med fasen, hvad gør man med den? det er vist kun at lytte sig frem

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Brian7500 skrev:
L.B. skrev:

Jamen, kan man ikke gå ud fra specifikationerne på højttalerne og derefter dele frekvensen, så subben kun spiller det der ligger under højttaleren? Eller skal de overlappe hinanden? Min erfaring er at de skal overlappe. Prøv evt. at down-loade de første 2 gratis magasiner af www.audioperfectionist.com

Jeg havde selv tænkt den med lydtrylsmåleren, da mine ører absolut ikke er fintfølende nok til at nå frem til et ensartet niveau. Men hvor køber man sådan en og hvordan virker den? Tape Connection har en som du kan købe sammen med video essentials.

Video Essentials? Er det ikke kun til decideret surround? jo, men kan sagtens bruges. ellers skal du have en testtone et andet sted fra, en cd eller lign.

Hvad med fasen, hvad gør man med den? det er vist kun at lytte sig frem

Jamen det er præcis det. At lytte sig frem til hvornår fasen er helt rigtig. Hvad er det jeg lytter efter? Jeg aner det ikke.

Brian7500

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

du høre hurtigt om fasen vender som den skal, det lyder forkert når den står forkert.

det mest "besværlige" er at finde den korrekte Volume og frekvens, for til nogen numre kan det godt lyde godt, men skifter du CD, kan det være du må justere igen. Men det er jo det der gør det så morsomt ved at have hifi udstyr

mener det er b&W der har en form for guide på nettet, hvor de siger du skal placere subben der hvor du sidder normalt, og så gå rundt og lytte i lokalet hvor bassen lyder bedst, og der sætter du så subben.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 April 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Fasen er rigtig når subben "forsvinder" i systemet, altså når alt, inkl volumen er indstillet således at du ikke føler at du kan "høre" subben, eller hvor den står placeret.

hvis du ikke har fjernbetjening, så få en person til at indstille fasen, mens du selv sidder og lytter i sofa'en/stolen.

nu afhænger det af højttaleren, men 80 er for højt at dele imo, jeg deler ved 50, og jeg har selv højttalre der ikke går så dybt, overlappet er på cirka 10 hz.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes