Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub’ens størrelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hvis vi antager, at vi har en velspillende sub - een der ingen problemer har med at starte og stoppe membranen, i henhold til den information den bydes. Kan man så rent lyd teknisk tale om, at en sub kan blive for stor til lokalet hvori den placeres, eller er det alene et spørgsmål om korrekt kalibrering og levelering (lyd niveau)? Med hensyn til kalibreringen kan jeg også spørge; bliver det svære at kalibrere en stor end en mindre sub i samme lokale?

Helt konkret skyldes spørgsmålet en samtale med en velanset sælger i dag. Han ville ikke anbefale mig en Jamo D6SUB (15", 400 watt, masser af international anmelder-ros og anerkendelse) til 10 kvm. Sammendraget lyder omtrent således: "Det alt afgørende i din situation er sub'en - den må ikke blive for stor. Det må den faktisk aldrig. Så vil du ikke kunne kalibrere den ordentligt, og du vil opleve udfald af de lavfrekvente lyde visse steder i lokalet. Tag i stedet denne mindre subwoofer X - den er passende. Faktisk vil jeg sige den måske er lidt for stor - min erfaring siger heller gå et nummer ned, end et nummer op."

Kan nogen udrede det for mig?

/Bellini

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogen flotte teorier at hænge det op på, men min egen erfaring siger, at jo større, jo bedre

Det kommer nok lidt an på hvilken lyd du er til. Personligt vil jeg gerne have det sådan at sofa'en hopper i takt med bassen når man ser film. Jeg går ikke så meget op i om frekvensgangen nødvendigvis er helt lige, eller om niveauet er det samme for bassen, med eller uden sub.

Jeg har selv haft en 15" sub i et rum på 12 kvm, og det var fedt!

Og hvis du en dag flytter, vil det da være træls at skulle ombytte sub'en med en større.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget teknisk argument der understøtter din sælgers mening. Tonerne bliver jo ikke "større" af at membranen ændrer størrelse. Jo størrre subben er jo mindre behøver membranen flytte sig for at lave det samme lydtryk. Jo mindre vandring des bedre lyd, oftest.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Dav,

en sub (eller en anden ht'er) skal gengive, de og de fre. med det og det antal dB. Hvis den kan det, så kan den jo gøre det uanset rummet. (vi ser her bort fra hvad rummet bidrager med)

så jeg ville også sige det er noget sluder at den kan blive for stor. men at den kan få et størrelse der aldrig bliver brug for, er en anden sag.

og som hasselhof skriver, så bidrager mere membrand vandring til mere forvrængning, og derfor er større = bedre!

-mht sub's  og sikkert også med andet... i følge min kone

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
... i følge min kone

Kan hun bedst li´ lille vandring ?

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 August 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
3DX skrev:
... i følge min kone

Kan hun bedst li´ lille vandring ?

Eller er problemet for hende, den øgede forvrængning ved stor vandring

Mere seriøst ........
Bellini skrev:

<snip>
udfald af de lavfrekvente lyde visse steder i lokalet.
<snip>

Det sælgeren hentyder til her, må vel være stående bølger (med dertil hørende "pukler" og "dale" i niveauet forskellige steder i lokalet)?! og stående bølger synes jeg ikke at have hørt om, skulle have noget at gøre med hverken enhedens størrelse eller kabinettes størrelse (med mindre kabinettes størrelse gør det umuligt at placere sub'en hensigtmæssigt, så stående bølger undgås/minimeres)

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter - so keep'm coming

Egentlig har jeg ikke så meget at sige, andet end at han nu snart står helt alene med sine argumenter. Alle andre mener jo større jo bedre - forudsat sub'en i sig selv er velkonstrueret (og på det punkt er jg ikke bange for Jamo'en er dårlig).

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Citér:
Det sælgeren hentyder til her, må vel være stående bølger (med dertil hørende "pukler" og "dale" i niveauet forskellige steder i lokalet)?! og stående bølger synes jeg ikke at have hørt om, skulle have noget at gøre med hverken enhedens størrelse eller kabinettes størrelse (med mindre kabinettes størrelse gør det umuligt at placere sub'en hensigtmæssigt, så stående bølger undgås/minimeres

Ja - sådan som jeg forstod det, så var det lige nøjagtig det han fortalte. Hvis ikke det skyldes sub'en - hvad så?

/Bellini

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 August 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Den hurtige forklaring:
Stående bølger skyldes samspillet mellem frekvensen (og dermed bølgelængden) og rummets dimensioner.

Den længere forklaring (Hvis der er noget jeg har misforstået, så gør endelig opmærksom på det - Er ikke 100% sikker):
Lydbølger er en form for variation i lufttyrkket, og denne variation udbreder sig med en hastighed på ca. 343 m/s, så der går altså lidt tid fra trykvariationen bliver skabt ved højttalermembranen til samme trykvariation når dit øre, og bliver opfatet som lyd.
Lydbølger kan i dette tilfælde sammenlignes med alle andre bølger, og hvis vi forestiller os en sinuskurve, så er det godt nok til denne forklaring (Jo, lydbølger varierer "på langs" og ikke "på tværs" som sinuskurven, men det er uden betydning lige nu).
En lydbølge stopper jo ikke bare, når den når dit øre, men fortsætter ud i rummet, og bliver reflekteret fra de flader den møder, og når dit rum har de "rette" (som i Hifi-sammenhæng er de forkerte)dimensioner kan de reflekterede bølger og de oprindelige bølger interferere.
Hvis du f.eks. forestiller dig en lydbølge med en frekvens på 60 hz, så vil den have en bølgelængde på 343/60 = 5,72 m., og et rum, med præcis den længde (og reflekterende parallelle flader - vægge f.eks.) vil kunne give anledning til stående bølger ved 60 hz.
Der findes konstruktiv- og destruktiv interferens, og når der er tale om konstruktiv interferens, så mødes bølgetoppe og forstærker hinanden, og når en bølgetop og en bølgedal mødes, så opstår der destruktiv interferens, som stort set kan være i stand til at udligne hinanden.
Alt dette giver så udslag i at konstruktiv interferens opleves som en hævning af niveauet og destruktiv interferens opleves som en sænkning af niveauet (begge dele ved bestemte frekvenser). Det er desuden ikke kun de hele bølgelængder, der kan skabe problemer, men også de halve bølgelængder kan medføre stående bølger.

Man kan ofte også opleve forskellige basniveauer, når man bevæger sig rundt i lytterummet, men om dette også skyldes andre ting end stående bølger (eller om stående bølger ikke har noget med dette fænomen at gøre), er jeg ikke helt sikker på - Der er sikkert andre, der ved meget mere om det

Puha.....Det blev en del......Håber det forklarer en smule

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes