Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere, hvad kan betale sig. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 August 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er ved at prøv at finde delene til et nyt anlæg. Jeg har kikket meget på classic forstæker (8.0B), og jeg hører mest techno, trance, rave, rock, pop og ikke meget heavy metal.

Mit budget er meget regulerbart, dog med udgangspunkt i en samlet pris på 7-8000.

Og nu kommer så det store spørgsmål, hvilke højtalere ? Jeg har kikket mest på DIY, men der er jo meget delte meninger om hvad der kan betale sig og hvad der ikke kan. Det falder mig naturligt at kikke på de danske konstruktioner fra frequence.dk og har VP5 SE, Decor 7 og HD5M i tankerne. Grunden til lige disse er at prisen passer med mit budget, nemlig noget der minder om 1000-1500 pr side, og at de passer godt i størelse rent fysisk. Selvom det sikkert ville være meget godt med en sub er dette ikke lige på listen lige nu. Hvis det skal være DIY i denne størelse hvilken kan så anbefales, og er der overhovedet noget sparet ved at gøre det selv, hvis man ikke tæller timerne med til at samle dem? Hvis det ikke skal være DIY hvilke muligheder er der så ? Jeg faldt selv, ved et tilfælde, over disse : http://shop.djz.dk/index.php?cPath=71_307&osCsid=273a693 2963d068a2ae9e0863c44ab1f
altså modellerne der ligger inden for mit budget.

De kommer til at spille igennem en computer, og jeg har overvejet at invistere i et USB lydkort af god kvalitet. AUDIOTRAK OPTO play, er valget pt. grundet OS X og linux understøttelse og head amp udgangen.

Håber der kommer nogle forslag til opsætningen og højtalervalg i særdeleshed.

Tak.

-Danny
Til top Vis dkjærgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dkjærgaard

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg hører meget det samme som dig, og er rigtig glad for mine Dali Grand'er. De koster omkring 8-12.000 kr for et brugt sæt.

Det kan ikke anbefales at bygge selv, hvis ønsket blot er at spare penge.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7470

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet frem til følgende mærker.

Dali, B&W, Audiovector og SA.

Men skal jeg vælge at købe en mellem model (primæssigt) standerhøjtaler eller en billig gulvhøjtaler.?

-Danny

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Vælg en gulvmodel, og ikke en med for små basenheder (SA)!
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 August 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Jeg ville kigge efter et sæt brugte dali 850 ell. lign. Dem kan du få inden for dit budget. Du får ikke voldsomt meget ny højttaler for 1000-1500 pr side, men hvis du køber brugt kan du få noget fornuftigt.
Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hvor stor er dit lytterum? Jeg ville umiddelbart gå efter en standerhøjttaler af god kvalitet. Sådan en kan du sagtens finde brugt til relativt små penge, hvis du går efter et af de fire mærker, du nævner.
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Er det mig der har misforstået noget? Var det hele anlægget, eller højttalerne der må koste 8000 kr?

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 August 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det kan ikke anbefales at bygge selv, hvis ønsket blot er at spare penge.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7470

*host snob host*

det er ganske udemærket du linker til en tråd på 19 sider hvor størstedelen af indlægende er noget fis. Nej det kan måske ikke betale sig at starte fra bunden, men der findes sgu mange bygge sæt som giver røv til højtalere i samme pris klasse.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Der er da ikke noget snob i det. Kan det betale sig at lave sin egen bil? Det er kølig økønomisk kalkulation, intet andet.

Og det kommer jo an på hvad du lægger i "betale" sig. Brugtprisen er jo lavere på selvbyg...

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Svend P: Ja det er hele anlæget.

Visca Blaugrana: det er jo netop derfor jeg sprøger til det, for jeg tror måske lidt det er religion. Men hvis man kan finde noget der giver en lyd der er i hifi klassen til 1000-1500kr pr siden af ny, så ved jeg nu ikke om jeg gider at lave det selv.

Jeg har set noget på import af kina grej selv, og der benøvnes hele tiden de baltiske lande, og nem at spare penge. Er der en der har et link til en side?? eller flere links ?

Lytte rummet er vel 10-12 kvm. Der hvor de skal spille nu, men de kunne jo måske senere blive brug som baghøjtalere i stuen på 25-30 kvm.

-Danny

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 August 2007 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

dkjærgaard skrev:

Lytte rummet er vel 10-12 kvm.

Afgjort standerhøjtalere, og helst en hvor bas porten sidder foran. Jeg har set alt for mange tilfælde af, at folk bruger gulvhøjtalere i små rum, så er de nødt til at sætte dem op af væggen, eller endnu værre, i hjørnet, det kommer aldrig til at lyde godt..

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil blive tvunget til at hænge dem meget tæt på hjørnet, da jeg har et indbygninhgskab lige ved siden at mit skrive bord. Hvor langt skal man fra og hvor meget vil det betyder hvis der kun er 10-15cm fra hjørnet.?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Evt. Dali 470, tror den passer godt til Classic. Jeg har selv Classic med Dali 850, og det lyder godt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

dkjærgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig jeg vil ned og høre de forskellige modeller fra dali og B&W i klubben, men hvad med dali concept 2?? Hvor stor er forskellen egentlig op til en Ikon f.eks eller en Evidence.?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes