Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Planlægger surround Zap (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er efterhånden ved at være færdig med min hjemmebio (se signatur), og overvejer hvad jeg efterfølgende skal få mine vinteraftener til at gå med...

Jeg overvejer derfor at bygge en 8 kanals Zap pulse, jeg ved godt at det måske er lidt voldsomt, men den kan jo samles (læs: indkøbes) over et stykke tid. Jeg har fået læst hjemmesiden og manualen godt igennem, og det hele ser nemt nok ud, jeg har tidligere bygget en del elektronik, man aldrig hifi udstyr.

Som jeg kan se det skal jeg bruge:

• 8 stks. Zap pulse 2.3SE
  • 1 stk. Virtual 4 pole netdel (inkl. softstart og DC filter).
  • 1 stk. Sync generator
  • 1 stk. Trafo
  • 1 stk. Kabinet
  • Div kabler og stik/bøsninger

Der er dog et par ting jeg er i tvivl om, og her håber jeg på lidt hjælp:

• SKAL der bruges en sync generator, eller er det kun hvis man oplever problemer ?
  • Hvilken trafo skal der bruges, lc-audio anbefaler en 2x42VAC og 500VA til at drive op til 4 moduler. Men jeg skal drive 8, skal jeg så have en større eller kan man parellelkoble 2. Og er den i det hele taget kraftig nok til 4 moduler, og jeg ville gerne have en på 2x50VAC (nu jeg er igang).
  • Mit største problem er kabinettet, er der nogen gode forslag (er ikke lige pladesmed).

Håber I kan hjælpe .

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

• Hvilken trafo skal der bruges, lc-audio anbefaler en 2x42VAC og 500VA til at drive op til 4 moduler. Men jeg skal drive 8, skal jeg så have en større eller kan man parellelkoble 2. Og er den i det hele taget kraftig nok til 4 moduler, og jeg ville gerne have en på 2x50VAC (nu jeg er igang).
  • Transformatoren og elektrolytterne er med til at bestemme hvor meget kraft og overskud din forstærker skal have over dine højtalere.

500 VA trafo / 2 * 15000 uF , vil jeg sige er nok til at trække kun 2 moduler.

Men man kan aldrig få nok af (VA) og (uF)

Her inde er der rigtig mange der har bygget D-forstærkere.

Jeg tror at alle dine spørgsmål vil kunne blive besvaret hvis du læser indlægene..

God fornøjelse..

Mit DIY-Højtaler
    Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

kim olsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
    Lokalitet: Odense
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

nu har jeg i længere tid spurgt mig omkring da jeg ligeledes planlægger at bygge en zap, omend i en lidt fjernere fremtid.

indtil videre har jeg kunne konkludere at det der bliver anbefalet af trafo og lyttere hos lc er for lidt til et optimalt forsøg, jeg har selv tænkt mig at bygge en alm stereo med en 1000va og 80-100k uF

BjarkeNR
    Lukket konto
    Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Mit største problem er kabinettet, er der nogen gode forslag (er ikke lige pladesmed).

Find et potent et med nogle kæmpe køleripper, så kan det ikke slå helt fejl

http://www.trimlog.se/ har en masse forskelle kabinetter, der burde kunne findes noget der falder i god smag. F.eks (der mangler godt nok nogle køleripper ):

- BR 

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

BjarkeNR
    Lukket konto
    Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/DIY/preamp1/

Også gankse fikst lavet, hvis du er til træ (princippet er vel det samme, uanset hvilket materiale der vælges til front-beklædning)!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
    Lokalitet: Sjælland
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu også mene, at deres anbefalet trafostørrelse er for lidt.
    Når nu du er igang, så find en trafo der giver 50V og ikke 42V, så får du 290-300W (8 Ohm RMS) per kanal, og det er da værd at tage med.

Min er lavet med en 1000VA til 2 kanaler, og det vil jeg selv mene er passende. Så til 8 kanaler skal du så op på 4000VA (!!) Her kan du jo så bruge flere trafoer. De er ikke så dyre, du kan få en 2x50V/1000VA trafo for ca. 600 kroner (inkl. moms).

Ideen med at lave en multikanal med ZAPpulserne er ret god, for modulerne er nemme at have med at gøre, både med hensyn til varme og størrelse. Desværre har jeg ikke set løsninger med switch-mode strømforsyninger, så man er nok stadig nødt til at bruge trafoer, og de fylder. Min 1000VA trafo fylder lige så meget som resten af min ZAP (moduler, netstøjsfilter, softstart og netdel).
    Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Ingeniøren
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar, det var mere end jeg forventede på en torsdag aften .

cst1967 skrev:
    ...500 VA trafo / 2 * 15000 uF , vil jeg sige er nok til at trække kun 2 moduler.

...

Jeg tror at alle dine spørgsmål vil kunne blive besvaret hvis du læser indlægene..

Det var også min umiddelbare fornemmelse at det ikke var nok. Jeg har skam læst alle de tråde om Zap-byggeri som jeg har kunne finde, men alle bygger stereo versioner, så jeg havde et par ting jeg ikke kunne finde svar på.

BjarkeNR skrev:
    ...

http://www.trimlog.se/ har en masse forskelle kabinetter, der burde kunne findes noget der falder i god smag. F.eks (der mangler godt nok nogle køleripper ):

Tak for linket, det kigger jeg nærmere på .

daniels skrev:
    Jeg vil nu også mene, at deres anbefalet trafostørrelse er for lidt.
    Når nu du er igang, så find en trafo der giver 50V og ikke 42V, så får du 290-300W (8 Ohm RMS) per kanal, og det er da værd at tage med.

Min er lavet med en 1000VA til 2 kanaler, og det vil jeg selv mene er passende. Så til 8 kanaler skal du så op på 4000VA (!!) Her kan du jo så bruge flere trafoer. De er ikke så dyre, du kan få en 2x50V/1000VA trafo for ca. 600 kroner (inkl. moms).

...Min 1000VA trafo fylder lige så meget som resten af min ZAP (moduler, netstøjsfilter, softstart og netdel).

Jeg vil absolut helt lave den så kraftig som muligt (uden at betale 200% ekstra for de sidste 10%), jeg har set at trafoerne fra el-supply.dk ofte benyttes, kan en hvilken som helst ringkernetransformator benyttes? (de har en 2x50V 1000VA til 586,- og faktisk en 2x55V til samme pris).

Og kan jeg uden videre paralelkoble flere trafoer, og forsat kun bruge én ensretterbro, softstart og DC filter?

Pladsen er ikke et problem, det skal stå i min dedikerede bio-kælder, så ingen WAF her .

Jeg overvejer at bygge det i to kabinetter, en til PSU'en (Trafo, ensretter, sofstart og DC-filter) og en til selve forstærkeren (Zap moduler, kondensatorer og ind/udgange).

Er det en fordel at have alle kondensatorerne som én bank (tæt samlet centralt), eller skal jeg opbygge 4 mere adskilte grupper, tæt på hver gruppe zap moduler?

C K N
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
    Lokalitet: Sønderjylland
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

SKAL Zapper'ne stå fremme? Jeg ville jo gøre et forsøg i at gemme dem af vejen...

Måske noget med et "skab" under lærredet. Siger ikke at det hele bare skal kastes ind i skabet, men man kunne måske sætte det hele op pænt op på en plade og så gemme det inde i skabet. Skabet kunne evt. også fungere som "hylde" for centerhøjttaler(ne)?

Ingeniøren
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Det var ellers en utraditionel løsning, men faktisk ikke dum (specielt ikke hvis man ofte skal pille, eller vise frem ).

Den vil jeg huske, tak for det .

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Mon ikke den nemmeste (og bedste?) løsning ville være at bygge fire stereo-ZAP'er, og indbygge dem i ét kabinet.
    Så skal du altså bruge fire netdele etc. men mon ikke det også ville være det bedste (det ville jeg mene)?
    Så er der ihvertfald ikke nogle kompromiser. Og så passer trafoerne også til.
    Ifølge LC Audios manual, anbefaler de ikke mere end max 2x50V til modulerne, men jeg har dog hørt at de kan klare lidt mere. Jeg ville dog ikke anbefale mere end 2x53V, det har jeg set køre fint i praksis. Desværre så jeg kun kunnet finde 2x53V/1000VA trafoer til over 1000 kroner stykket.

Trafoerne fra El-supply.dk, du selv nævner, virker fint. Jeg har ikke haft problemer med brum eller andet.

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til kabinetter, så har jeg selv, sammen med fem andre, lavet et fællesindkøb af kabinetter fra Taiwan.

Det kan absolut betale sig, selvom om told, moms og porto ryger oveni.

Du kan se dem her:
    THLAudio

Ingeniøren
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt utryg ved at bygge fire stereo forstærkere, lcaudio skriver selv at ved flere kanaler skal man køre med ekstern sync, og det kræver vel at de alle deler strømforsyning.

Jeg har spekuleret lidt over det, og jeg tror umiddelbart jeg vil gå efter 3000VA (3 trafoer), hvis spænding og strøm er i fase (ved ikke om det er tilfældet) trææer dem omkring 13A, og så er sikringsskabet allerede stået af!

Desuden kræver bagkanalerne jo typisk ikke lige så meget, så mon ikke det går endda, det er vel heller ikke ofte at alle kanaler har en spidsbelastning på samme tid.

DC filteret kan kun trække 1000VA, så jeg skal have mig et stk pr trafo, hvis der altså er problemer med brum. Har du DC filter på?

Jeg er nu også ret sikker på at 2x50V er tilskrækkeligt, det er vist også maks. hvis man vil benytte 63V kondensatorer.

Eneste usikkerhed er hvordan kondesatorerne skal arrangeres, og hvor man kan købe nogen ordentlige...

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Den eksterne sync, skal vel kun bruges hvis mere end to kanaler deler komponenter(?)

Det burde da ikke være nødvendigt med sync. hvis man bruger to stereotrin, det mener jeg.

Så den bedste løsning ville vel stadig være at opbygge det hele som fire seperate stereotrin, med hver sine netdele, softstart etc.
    Det kan jeg ikke se skulle give nogle problemer, for der er da flere der bruger mere end én stereo ZAP uden sync, uden problemer. Jeg har selv planer om at bygge en ekstra ZAP, og har ikke hørt om nødvendigheden af en sync.

Ja, jeg bruger også DC filter (ved ikke om det var nødvendigt, men det koster jo ikke så meget).

David
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hvorfor ikke bare bygge en 8 kanals ICE m. 8 stk. 500A moduler? De har slet ikke de samme børnesygedomme (sus og brum), som LC's moduler - og så lyder de også bedre i mine ører (og ja, jeg har haft Zappulse).

Max. trafospænding til 63V lytter er 42-43VAC, bare lige så du ved det.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke genkende de sus og brum problemer @David skriver. I næsten alle tilfælde jeg har hørt (eller oplevet), problemer med sus og brum i ZAP (2.2se og nyere), så har det skyldtes konstruktøren, eller dårlige komponenter. ICE har jo selvfølgelig ikke den fejlfaktor, da de levers færdiglavet.

Yes, som @David skriver skal lytterne være større, hvis du vil bruge 50VAC. Normalt 10% større end beregnet. De 50VAC bliver til 69VDC, dvs. du skal bruge lytter på omkring 70-80VDC (ret mig nogen, hvis det ikke er korrekt.
    Selv bruger jeg 100VDC lytter (nogen jeg havde fra et andet projekt).

Ingeniøren
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
    Den eksterne sync, skal vel kun bruges hvis mere end to kanaler deler komponenter(?)

Det er jeg usikker på, der er jo en forklaring om at monotrin godt kan se hinanden selv om de er adskilte. Men jeg kan ikke blive klog på hvor alvorligt et problem det er.

Men jeg begynder at hælde mod 4 stks. stereo zaps i et kabinet. Det er trods alt det samme antal komponenter der skal bruges (lidt flere ensrettere, men det er til at overleve). Softstarten burde de godt kunne dele.

David skrev:
    Hvorfor ikke bare bygge en 8 kanals ICE m. 8 stk. 500A moduler? De har slet ikke de samme børnesygedomme (sus og brum), som LC's moduler - og så lyder de også bedre i mine ører (og ja, jeg har haft Zappulse).

Max. trafospænding til 63V lytter er 42-43VAC, bare lige så du ved det.

Hvor kan man købe ICE moduler, og hvad koster de?

Tak for tippet om lytterne, det havde jeg ikke tænkt over.

cst1967
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
    Lokalitet: Stor-København
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også bygge 4 * stereo men i hver sit kabinet.

Start med at bygge en stereo og få den op og køre 100 % , så kan der efter gå vidre med de andre 3 stk.

Fordelen ved at bygge i stereo er også at du kan vælge at brokoble eks. en af dem og få ekstra effekt til eks. en sub. 

Mit DIY-Højtaler
    Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

Wvack
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
    Lokalitet: Fyn Vest
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

nu har jeg i længere tid spurgt mig omkring da jeg ligeledes planlægger at bygge en zap, omend i en lidt fjernere fortid.indtil videre har jeg kunne konkludere at det der bliver anbefalet af trafo og lyttere hos lc er for lidt til et optimalt forsøg, jeg har selv tænkt mig at bygge en alm stereo med en 1000va og 80-100k uF

Du mener vel fremtid......eller planlægger du at "lavede" den for lang tid siden

Bruce Lee
    Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

kim olsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

både og....

havde lige siddet og læst en længere smørre om "dengang", skrevet i datid... den slags er ikke godt for hovedet når man pludselig skal til at formulerer sig i nutid

syncroniq
    Lukket konto
    Lukket konto
    DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
    Lokalitet: Midtjylland
    Sendt: 25 Marts 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hey,

Faldt over disse her kabinetter igår. Nogen der kender dem? Jeg skal nemlig også igang herhjemme snart, og syntes de så lidt seje ud.

http://www.dact.com/html/enclosures.html

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Side af 3 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes