Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: er jeg forældet ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 December 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Er jeg forældet ?

Jeg har ”lige” ”fået” en SR-7500, -fed forstærker. Og den lyder sgu godt, især gennem ”pure” indstillingen.

Men jeg har meget svært ved at lytte til musik med en center kanal på. Jeg er to kanals rør forforstærker mand. Og er blevet opdraget med at sang osv. opstår i rummet, mellem højttalerne. Ikke gennem en ht’er, så den der svævende reproduktion af sang osv., er væk og pludselig kommer den fra en ht’er.

Ved ikke om det er mig, eller måske skal man bare vende sig til det.

Nu er der en håndfuld DVDA på vej, så må det få en chance til.

Ellers må den jo bare bliver i ”no center” mode.

Så skal jeg ha’ DVDA med rabat… da jeg jo ikke bruger den ene kanal til noget

Ellers er det det jo fedt med bag kanaler til koncert cd’er. Der kommer lige den der, lidt mere live fornemmelse. Og den f**ker ikke så meget op i informationerne.

Jeg er sgu ikke så vild med det der ”version”, hvor der pludselig er high-hat i bag kanalerne… der hører sådan en sgu ikke til.

Det er nok et tilvænning spørgsmål, men det er lidt svært at lære en gammel stædig hund nye trix.

Er der andre 2 kanals folk, der har det ligesom mig? Eller er jeg bare ufleksibel? 

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 December 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

næh, du er ikke spor ufleksibel....

jeg må indrømme at jeg også har det lidt underligt med musik gennem en center højttaler, og en baagcenter gør mig fuldstændigt rundt på gulvet. det er altså bare forkert

men nu der jo heldigvis også et to kanals spor på dvd-a, og hvis det bliver for meget må du jo bare pille center højttaleren fra, eller sætte forstærkeren til "stereo" 

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv surround, men har altid haft vanskeligt ved centerhøjttalere.

Problemet for mig er også at "rummet" omkring stemmen forsvinder når centeren spiller.

Jeg har kun 1 gang hørt et setup med 5 kanaler hvor centeren ikke "stak ud" og ødelagde lydbilledet. Det kræver gode komponenter samt perfekt instilling, typisk med mindre niveau til centeren end eller foreskrevet.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Centeren generer mig ikke, da man opnår næsten samme effekt med stereo højttalere, men jeg synes musik i baghøjttalerne er forstyrrende. Selv med Jean Michel Jarre DVD'en Aero - elektronisk musik, hvor der jo ikke findes nogen reference - synes jeg det stjæler opmærksomheden. Det har ingen "funktion" ud over at vise at man kan. Det underbygger ikke musikken på nogen måde, men splitter den op i effekter. Så det er næsten kun live koncerter jeg vil kunne forestille mig virkede godt i surround, hvis det vel at mærke kun var publikum der var i baghøjttalerne.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 December 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det skal måske lige nævnes at jeg kører med to centerhøjttalere, placeret med 1 m afstand ved siden af hinanden, da jeg synes lyden bliver for flad med kun en højttaler i midten. Wall of sound er mit valg 
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Troels KN hørte nemlig et set-up med DLS R55, ahh!!!

2-kanal er for folk med 2 ører, 5-kanal er for folk med .....!!! Drøm aldrig om, at flerkanallyd har den samme rumfornemmelse som stereo, det er en helt anden teknik med typisk direktionel lyd!!! Tilbage til stereo og derfor kan SACD og DVD-A sagtens lyde rigtigt godt med mere headroom og måske en kende flere detaljer!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 20 December 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Har aldrig brudt mig om at have en center højttaler slået til, hellere ikke i film x|
Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 21 December 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

er selv glad for mit surround OG MIN CENTER, så det vil jeg ikke lige kome ind på

Men inde i KT-Radio havde de en DVD med Phil Collins (ved desværre ikke hvad det var for en ) og der gik han ofte fra den ene del af scenen og over til den anden og det lød for fedt for han "gik" fra den venstre speaker og "over" centeren til den højre speaker. Og det eneste der var i bagkanalerne var råben/klappen/piften fra tilskuerne (INTET musik i dem) så det var faktisk en rigtig fed "oplevelse" man fik.

Er ikke selv til Phil Collins, men det lød så fedt at jeg selv overvejer at investere i den, så man kan vise vennerne hvad surround også kan bruges til

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 December 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Vil du skrive til mig, når du finder ud af hvad for en skive det var du lyttede til. Jeg vil måske gerne have det også.
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 22 December 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Ellers må den jo bare bliver i ”no center” mode.

Så skal jeg ha’ DVDA med rabat… da jeg jo ikke bruger den ene kanal til noget

Hej 3DX,

Jeg har startet en tråd der hedder "www.audioperfectionist" under gruppen "andet" hvor jeg opfordrer til at læse dette magasin (2 downloads gratis) hvor Richard Hardesty har nogle klare holdninger til dette. Se evt. tråden for mine og andres holdninger hertil...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilstå, at i de tilfælde, jeg har lyttet til musik i flerkanal, primært, sacd, synes jeg faktisk at centerkanalen var den største forbedring.

Det skyldes ikke kun centeren i sig selv, men også det større headroom og bredde, som giver mere plads omkring frontvokal (hvor det er meningen, den skal være der). Men det kræver naturligvis, at den er integreret med frontkanalerne, hvilken den også var ved den lyttesession med 5 stk DLS R55, som der henvises til.

Een ting, der i flere år har irriteret mig ved de fleste anlæg, jeg har hørt musik på (i varierende grad efter kvalitet selvfølgelig), har været, at musikerne og ikke mindst frontvokalen lyder som om de er ca. 140 cm høje. Nu er multikanal ikke den eneste løsning på dette problem, det ved jeg, og hver gang jeg har opgraderet eks. forstærker og kabler, har jeg også fået lidt bedre højde på lydbilledet, men jeg synes centerhøjttaleren i sacd multikanal hjalp virkelig meget på det. En del af det skyldes vel også bagkanalerne, altså at de kaber en illusion af højde (hen over hovedet på een så at sige)

- faktisk har jeg overvejet at købe en centerhøjttaler til mit nuværende stereosetup og køre 3.0, dvs. afspille SACD, DVD-audio samt selvfølgelig filmlyd med kun fronter og center. Det skal nok prøves først...

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Stereo all the way ! snurrerundt kan ikk bruges til musik, i bedste fald kan det lyde sjovt..

Angående Center er jeg helt enig, de holder ikke, men hvis man ik har mulighed for en ordentlig opstilling af ens fronter kan de bruges, men et 3d lydbillede er klart at foretrække, et af de vigtigste parameter jeg går efter er stereoperspektivet, og hvis der er noget der kan ødelægge det så er det en center !

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 22 December 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Troels KN hørte nemlig et set-up med DLS R55, ahh!!!

Dvs. 5 styk gulvhøjttalere (og en Sunfire sub). 3DX, jeg vil tro du løber ind i to problemer: For det første er CD'er ikke mixet til at blive spillet i surround, dette forværrer drastisk dét at Pro Logic (og diverse afarter heraf) bare skaber et surroundsignal ud fra et stereosignal. CD-plader skal afspilles i stereo, også selv om man har et surroundanlæg. Det har ikke noget at gøre med at være forældet - jeg vil tværtimod sige at hvis man gør andet, så er man uoplyst. Vil man høre multikanals musik skal det være fra et medie der er beregnet til det. Det andet problem vil jeg gætte på (uden at kende dit anlæg) er kvaliteten af centerhøjttaleren. Selv med en rigtig god center vil der oftest være en klangmæssig forskel på centerhøjttaleren og fronthøjttalerne. Multikanals musik stiller _store_ krav til sammenhængen mellem højttalerne, dvs. højttalerne skal lyde så ens som muligt, og være ordentligt opstillet. Min universal-teori nummer ét: Forskellen på lidt forkert og meget forkert er mindre end forskellen på rigtigt og lidt forkert.

Derudover kommer så dét at producenterne af musikken har meget forskellige holdninger til hvordan multi-kanals musik skal skæres. Det er de færreste der bryder sig om alle multi-kanals mix - personligt kan jeg f.eks. ikke udstå den evigt udbredte Eagles - Hell freezes over. Jeg synes simpelthen den lyder bedre i stereo. Problemet er at når folk har givet så mange penge for et setup som der kræves for at det fungerer ordentligt, så vil de også "have noget for pengene", derfor kan det være svært at acceptere at man ikke rigtigt lægger mærke til at baghøjttalerne spiller. Derfor overdrives mixene ofte.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Dvs. 5 styk gulvhøjttalere (og en Sunfire sub). Jeg har 6 ens højttalere, men synes stadig det lyder bedre uden center. 

CD-plader skal afspilles i stereo, også selv om man har et surroundanlæg. Enig!

kan jeg f.eks. ikke udstå den evigt udbredte Eagles - Hell freezes over. Jeg synes simpelthen den lyder bedre i stereo Også enig - Da de har lagt nogle "instrumenter" i bagkanalerne - Det er misvisende og får mig nærmest til at vende mig om!. [/QUOTE]

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

L.Becker skrev:
JEG HAR 6 ENS HØJTTALERE, MEN SYNES STADIG DET LYDER BEDRE UDEN CENTER. 

Gælder det al musik? Som jeg husker vores multikanals-arrangement for noget tid tilbage var oplevelsen at centeren var meget markant på visse numre, mens den var meget "usynlig" på andre.

(Tryk lige caps lock engang, det er altså pænere...)

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
L.Becker skrev:
JEG HAR 6 ENS HØJTTALERE, MEN SYNES STADIG DET LYDER BEDRE UDEN CENTER. 

Gælder det al musik? Som jeg husker vores multikanals-arrangement for noget tid tilbage var oplevelsen at centeren var meget markant på visse numre, mens den var meget "usynlig" på andre.

(Tryk lige caps lock engang, det er altså pænere...) fair nok

Jeg har kun haft mulighed for at teste det 2 gange i mit eget set-up, da jeg ikke på nuværende tidspunkt har DVD-A eller SACD. Jeg håber dog snart at erhverve mig en Philips 900SA eller en Panasonic S97. Jeg skal nævne at jeg ikke har et High-end anlæg og at dette er min umiddelbare personlige holdning!

Jeg tror at musik-producenterne skal vænne sig til de mange kanaler og "disponere" dem rigtigt.

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 22 December 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Vil du skrive til mig, når du finder ud af hvad for en skive det var du lyttede til. Jeg vil måske gerne have det også.

Skal jeg nok, men det bliver nok først i Januar der bliver råd

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 December 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

L.Becker skrev:
Jeg har kun haft mulighed for at teste det 2 gange i mit eget set-up, da jeg ikke på nuværende tidspunkt har DVD-A eller SACD. Jeg håber dog snart at erhverve mig en Philips 900SA eller en Panasonic S97.

Hm, den ene har kun SACD, den anden kun DVD-Audio. Det skal du nok lige overveje en ekstra gang før du hopper ud i det.

L.Becker skrev:
Jeg skal nævne at jeg ikke har et High-end anlæg og at dette er min umiddelbare personlige holdning!

Så ringe er dit anlæg nu heller ikke - det er et bedre setup til multikanals musik end de fleste kan stille med.

L.Becker skrev:
Jeg tror at musik-producenterne skal vænne sig til de mange kanaler og "disponere" dem rigtigt.

Det er jeg _helt_ enig i. Spørgsmålet er bare om de nogensinde kommer til det.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

[Hm, den ene har kun SACD, den anden kun DVD-Audio. Det skal du nok lige overveje en ekstra gang før du hopper ud i det. Ja, jeg er i syv sind. Jeg vil gerne have en afspiller til max. 4000,- med HDMI. Jeg tror nu ikke at hverken DVD-A eller SACD overlever på længere sigt, men kunne god tænke mig det. Jeg håber snart de to lejre (Blue Ray - HD-DVD) finder ud af noget sammen.

L.Becker skrev:
Jeg skal nævne at jeg ikke har et High-end anlæg og at dette er min umiddelbare personlige holdning!

Så ringe er dit anlæg nu heller ikke - det er et bedre setup til multikanals musik end de fleste kan stille med. Tak, jeg er nu også godt tilfreds.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 22 December 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

L.Becker skrev:
Jeg har kun haft mulighed for at teste det 2 gange i mit eget set-up, da jeg ikke på nuværende tidspunkt har DVD-A eller SACD. Jeg håber dog snart at erhverve mig en Philips 900SA eller en Panasonic S97.

Hm, den ene har kun SACD, den anden kun DVD-Audio. Det skal du nok lige overveje en ekstra gang før du hopper ud i det.

L.Becker skrev:

Så ringe er dit anlæg nu heller ikke - det er et bedre setup til multikanals musik end de fleste kan stille med.

L.Becker skrev:

Det er jeg _helt_ enig i. Spørgsmålet er bare om de nogensinde kommer til det.

Undskyld jeg blander mig, men jeg håber faktisk ADLDRIG de kommer til at vende sig til det, musik er til 2 kanaler og surround er til film i min verden.

Alt andet ville være tåbeligt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes