Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Filosofi om hjemmebiografer/Surroundsound (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Er det bare mig eller synes i også det er spændene at læse filosofi omkring hjemmebiografer og surroundsound?!

Med denne tråd håber jeg at i ville skrive jeres filosofi omkring dette. Jeg er selv lige begyndt at arbejde med hjemmebiografer, og ved ikke så forfærdelig meget om det. Derfor kunne jeg godt tænke mig at suge en masse information især jeres filosofi, sådan man for en bedre forståelse hvorfor folk køber de anlæg du nu har købt, hvordan de mener at lyden er god osv osv osv.

Jeg vil også gerne modtage links til filosofier.

Håber vi alle lære noget af denne tråd

mvh

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Ååååå nej findes der en Filosofi for dette også jeg syntes ellers at Hjemmebif folk er så dejlige fordi de ikke er rodet ind i så meget filosofi og derfor fri for alle de diskutioner som os HIFI folk nogle gange roder os ud i.

Men ellers hi hi  størst forskelle i lyden som med hifi og størst forskelle i billedet, altså forskelle er stadig mit mål.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Bas! Masser af bas!

Da de fleste lyde på film er indspillet "over-naturlige", kommer man alligevel ikke i nærheden af at reproducere virkeligheden. Eks. de basdrøn de giver når man hører en bil eller et skud på film, finder du ikke i virkeligheden.

For mig gælder det, at når man kan mærke bassen, giver det en fysisk indlevelse i filmen, som er bedre en noget andet. Hellere et 2 kanals system med en god sub, end et middelmådig 5 kanals setup er min filosofi... 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jaa men uden de diskutioner så ville hverdagen jo også blive lidt kedelig! Hvis vi ikke havde nogen at diskutere med så ville vi nok heller ikke altid få øjnene op for noget nyt

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Surround sound er en illusion der skal få os til at glemme dagligdagens små sysler for en stund. Hive os ind i en denne historie som vi nu har valgt at bruge tid på at følge.

Surround handler meget om forventninger og om hvor godt de bliver opfyldt, når vi sidder midt i det. Hvis den lyd der kommer ud af højtalerne svare til tilskuerens forventninger om at det lyder sådan det som forgår i filmen, så snakker man om Fidelity. Det er nok den væsenligste forskel på hifi og surround.

I hifi vil man gerne havde den ærlig og uforfalsket musik fra en kunstners guitar, høre hans stemme som den i virkelighed bliver gengivet - Altså High fidelity

I surroundlyd eller filmlyd er nok nok at det bare lyder rigtigt den man høre i forhold til handlingen. F.eks hvis der på skærmen står en lille hund og gør, kan det sagtens være at den hundegø'en man høre i højtaleren ikke er fra netop den hund. Man hvis den gø'en fra den lille hund er troværdig i tilskuerens øre - er det fidelity. Der er jo mange ting på film man ikke aner hvordan lyder.

Hvordan lyder en T-rex når det brøler? Hvordan lyder en et lasergæver, når det skyder?.

De fleste af os har accepteret den lyd det gir, når lasergæverne skyder i Star Wars, ligesom de fleste ikke tænker over "om mon nu en Tyrannosaurus Rex faktisk lød sådan for 65 mio år siden", selvom lyden er sammensat af en løves brøl, en elefants trutten og brølet fra en alligator.

Men det er det der gør surround sound så fascinerende. At man kan få fortalt en god historie i nogle overbevisende kulisser. Lidt lige som at se trylleri. Man ved godt at det er illusion, men det er alligevel fascinerende at kigge på.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes