Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: NTSC eller PAL ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 September 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hej Alle sammen.

Jeg som i nok kan se nederst arbejder med projektorer.

Jeg har igennem en længere tid gået og testet lidt frem og tilbage mellem NTSC og PAL.

Det der undre mig at jeg kører prograssiv NTSC 480p og PAL prograssiv 576p.

Jeg har prøvet rigtig mange projektorer, da jeg bare kan tage en fra lageret  forskellige slags forskellige modeller.

Det der undre mig er at NTSC har en dårligere opløsning end PAL, men oftes 70-80% af gangene står NTSC versionen af filmen bedst, jeg tager 2 ens film, en i NTSC og en i PAL, sætter 2 ens projektorer, med ens kabler på og spiller, jeg skifter også mellem afspiller og kabler for at være helt sikker, og prøver også bare med 1 projektor af gangen, og for det meste står NTSC bedst.

Selv som pro. fagmand kan jeg ikke finde nogen sund forklaring for dette.

Er der nogen der ved hvorfor ?

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 September 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at PAL har en bedre opløsning end NTSC!

Men billedkvalitet er langt mere end bare opløsning, hvad du konkret oplever kan jeg selvfølgelig ikke forklare, men en mulighed var at den afspiller du benytter er bedre til at deinterlace NTSC end PAL.

Det kunne også bare være overførslen der er bedre, prøv evt. at tjekke bit-raten på de to skiver (giver ikke det fulde billede, men kan give et hint).

Endeligt kan den også være opløsningen/skaleringen på projektoren der passer bedre med 480 end 576 linier.

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 16 September 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren
Endeligt kan den også være opløsningen/skaleringen på projektoren der passer bedre med 480 end 576 linier.

Men billedkvalitet er langt mere end bare opløsning, hvad du konkret oplever kan jeg selvfølgelig ikke forklare, men en mulighed var at den afspiller du benytter er bedre til at deinterlace NTSC end PAL.

------------------------------------------------------------ ------------------------------

Århus

Jeg kører prograssiv, og jeg har prøvet med 3 forskellige afspillere. Pioneer 668, Harman Kardon DVD 22 og DENON 2800.

Som jeg har skrevet, har jeg prøvet med mange forskellige modeller ca. 20 forskellige alle modeller kan køre mindst 576p.

Så det er ikke fordi projektoren ikke har tilstrækkelig opløsning.

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 September 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

I gamle dage lavede man kun en NTSC transfer og konverterede denne til PAL, hvilket forklare hvorfor især de dvd freaks der var med fra starten sværger til R1.

Du kunne evt. søge på nettet efter DVD der skulle have en bedre PAL end NTSC transfer. Hvis det stadig ser bedre ud med NTSC så må der være fejl i dit set up. Spørg evt. Otto fra tape connection

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Har selv været en af dem der kun købte R1. men så fik jeg en ny projector med en opløsning på 576 og i dag er det for det meste R2 der er bedst. Det skal måske lige siges at den gamle projector kørte med en opløsning på 480

Grunden til at du syndtes at biledt er beder på R1 er måske fordi at du kun køre prograssiv i NTSC og ikke i pal efter hvad jeg ved køre Dennon 2800 kun prograssiv på R1 med mindre du har fåget den opgraderet til at køre i R2         &nbs p;    

Måske ligger problemet også i at 576 fylder mere end 480 så det går lidt ud over billed og lyd kvaliteten især hvis det er en sinkel CD.

PS. synes lyden er beder på R1 

Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Det er heller ikke så meget et spørgsmål om hvor stor opløsningen er, men hvor nemt det er at skalere den oprindelige opløsning til den benyttede på projektoren.

Men som sagt, kan forklaringerne være mange..... Min pointe var blot at opløsningen ikke alene kan benyttes som mål for kvalliteten.

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 16 September 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

meyer
Grunden til at du syndtes at biledt er beder på R1 er måske fordi at du kun køre prograssiv i NTSC og ikke i pal efter hvad jeg ved køre Dennon 2800 kun prograssiv på R1 med mindre du har fåget den opgraderet til at køre i R2 

Svar.

Som skrevet tidligere kørerjeg  prograssiv, og jeg har prøvet med 3 forskellige afspillere. Pioneer 668, Harman Kardon DVD 22 og DENON 2800, alle 3 modeller kører PAL prograssiv, Denon 2800 er fikset.

-JLH-
Du kunne evt. søge på nettet efter DVD der skulle have en bedre PAL end NTSC transfer. Hvis det stadig ser bedre ud med NTSC så må der være fejl i dit set up. Spørg evt. Otto fra tape connection

Svar.

Som jeg har skrevet, har jeg prøvet med mange forskellige modeller ca. 20 forskellige alle modeller kan køre mindst 576p, så jeg tror ikke lige mit setup fejler noget, og desuden lever jeg af at sælge projektorer, og har ikke lavet andet i 10 år, så jeg ved altså godt hvordan jeg sætter det op.

Men tak for tippet med at lede efter DVD film der skulle have en bedre PAL transfer end NTSC, jeg vil kigge lidt på nettet.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 16 September 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Århus skrev:
Det der undre mig er at NTSC har en dårligere opløsning end PAL, men oftes 70-80% af gangene står NTSC versionen af filmen bedst, jeg tager 2 ens film, en i NTSC og en i PAL, sætter 2 ens projektorer, med ens kabler på og spiller, jeg skifter også mellem afspiller og kabler for at være helt sikker, og prøver også bare med 1 projektor af gangen, og for det meste står NTSC bedst.

Er det den samme afspiller du har brugt hver gang? I så fald hvilken? Kører du progressive fra afspilleren til projektoren? Det jeg fisker efter er at der kan være stor forskel i kvaliteten af progressive scan på forskellige afspillere, og nogle afspillere har en fin de-interlacing i NTSC men ikke i PAL. Visse ældre afspillere konverterer endog PAL-signalerne til NTSC før de-interlacing, ofte endda ved at konvertere 50 Hz til 60. Resultaterne kan være ret horrible...

Med andre ord: Præcist hvad er det du mener der er bedre i NTSC-versionerne? Kan du beskrive hvad det er du oplever?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 16 September 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

For sammenligning af NTSC og PAL dvd'er, kan denne side bruges:

http://www.dvdbeaver.com

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 16 September 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har når jeg har testet, brugt den samme afspiller.

En af de ovennævnte modeller, og med de samme film.

Jeg syntes at skarpheden oftes er bedre, og farverne mere rigtige.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Det kunne måske 'bare' være et kalibreringsproblem. Har du kalibreret opstillingerne (og med hvad) ??

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 16 September 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Kalibreret med Video E både Pal versionen og NTSC.

Og det er indstillet 100000000000000000000000000000% iorden og med rigtige component Extron kabler.

Det kan også bare være det er min mening

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 16 September 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Århus skrev:

Jeg har når jeg har testet, brugt den samme afspiller.

En af de ovennævnte modeller, og med de samme film.

Doh, godt læst otto! Tja, så er der vel ikke forfærdeligt meget andet end transferen der kan undskylde det.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

D-FENS
Lukket konto
Lukket konto

Luket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 17 September 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Du skriver bl.a. at farverne er mere rigtige. Kan det ikke skyldes forskellen i farverum (gamut)?

Se f.eks. her vedr. forskellen mellem NTSC og PAL/SECAM:

http://www.brucelindbloom.com/index.html?WorkingSpaceInfo.ht ml

Til top Vis D-FENS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D-FENS

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 17 September 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

I sin tid var der tale om at region 2 versioner af USA-film muligvis var overført fra kopier af kopier af kopier, hvílket vel kan kaldes 3.generations masterfilm. Det skulle jo så være fordi man ikke vil slippe første eller anden generations film til Europa til at foretage overførslen til DVD.

Det er jo en kendt sag fra hi-fi at masterbåndene skal være så tæt på det originale førstegenerations masterbånd som muligt for at tabet ikke bliver for stort. Jeg ved ikke, om det er et rygte om filmene, men det var da en mulighed.

Er der ikke noget med at europæiske film ser meget bedre ud som region 2 af samme grund?

Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes