Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 13:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor som erstatning for TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg overvejer i øjeblikket at anskaffe mig en projektor - sandsynligvis en Panasonic PT-AE700 eller en Sanyo PLV-Z3. Min ide er, at jeg så vil skrotte mit grimme 32" JVC TV, men jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen har erfaring med at benytte en projektor som erstatning for et almindeligt TV.

Giver det for store problemer i dagslys? Skal man helst anskaffe en Selector for at få et ordentligt billede etc.

Tak på forhånd for hjælpen.

Morten

Til top Vis mskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mskp

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

En projektor kan ikke afløse et TV, men det er et glimrende suplement.

antenen signalet er for dårligt, og de fleste er ikke lysstærke nok til at benytte i dagslys.

i øvrigt er TV avisen i 150" skræmmende

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

velkommen til!

spørg witzel (send en privat besked), han gør det på den måde. 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Det er for dyrt og giver for meget slid at benytte projektoren til tv kigning. Jeg har selv gjort det i et par år, men har nu købt et tv til at supplere med. Det kan hurtigt tjene sig selv hjem, når en pære koster ca. 3000 kr.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Kyhn, Projektoren skal betragtes som et supplement. Her i hytten betyder det dog at TV'et uden problemer kan nedgraderes til et 17", da det bare skal vise nyhederne. Det er betydelig mere indretningsvenligt end et 32".

HVis du også vil se TV-transmitterede film eller sport i stor størrelse kan du jo (som jeg) overveje en ekstern TV-tuner med scaler som du kan koble på projektoren. Kvaliteten er bestemt ikke på højde med DVD men det kan nok bruges. Viewsonic N6 (vistnok) er anbefalet af Ctacta her i forummet.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

proac D15
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

HEJ

mskp.(MORTEN)

er bagprojeksor tv forener alle de krav du stiller.

det er lysstærkt of billigt og så er der ingen som gider at stjæle det for det er mere smart med faldskærme.

du kan få ret flade modeller fra thomson of sony og deres billed er ret pænt til prisen.

få en forsikring med og når det er 4,til 5 år gammelt sender du det til rep og justering på forsikrinkrengens regning.

og du er samtidig ikke afhænig at og skulle male dine vægge sorte og alt det sin en projektor kræver.udover pærer i tide og utide.

di kan bruge det til daglig og med fint resultat.

mvh kenn

Til top Vis proac D15's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac D15

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Men nu er de jo temmelig små, 41-72", så de kan aldrig erstatte et lærred, som i øvrigt giver meget mere bio stemning.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Har selv projektor, og jeg kunne ikke drømme om at bruge den i dagtimerne eller til TV-avisen for den sags skyld.

Behold TV'et og køb en projektor til at se film på!!!

anno1982
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Projektor i dagslys kan man sagtens - det er bare et spørgsmål om mørkelægning. - Men det er ikke fedt at skulle igang med alle gardinerne blot for at se ½ times TV...

- Ellers er jeg enig med resten. - Det er ikke anbefalelsværdigt at se tv på 80"+ lærred - Det virker uoverskueligt.

- Dog er fodbold som regel et hit  

Min Bio
Til top Vis anno1982's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anno1982

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun være enig i mange af de andre inlæg:
  • Projektor kræver hel eller delvis mørkelægning
  • Billedet bliver typisk for stort (tvavisen etc)
  • Billedkvaliteten er for dårlig til TV
  • Det bliver for dyrt i længden, når projektorpæren skal udskiftes
Med andre ord - en projektor erstatter ikke et TV, men de supplerer fint hinanden.

joje_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger min Benq 6200 til at se TV på, men kun film.

Jeg får signalet fra min Selector som jeg sender vidre til min PC via S-VHS kabel(Mit grafikkort ATI9700pro har S-VHS indgang) og så bruger jeg DScaler til at forbedre billedet det giver et rigtigt godt billede ikke så godt som DVD, men godt på vej.

Der er lidt problemer med de kanaler der kun sender analog signal fordi Selectoren ikke konvertere de analoge kanaler til et S-VHS signal så der skal man bruge et composite kabel fra selectoren til PC'en og det giver ikke et lige så godt billede.

Men det er ikke ret mange kanaler der sender analog af de kanaler jeg bruger er det kun TV2.

Man skal være opmærksom på at TV billedet ikke kan forstørres lige så meget op som DVD. Mit TV billede er ca 150 * 112 og det giver et godt resultat. Mit DVD billede er ca 180 * 135.

/Johnny

Til top Vis joje_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joje_dk

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en Infocus X1 som TV, og jeg synes det fungerer udmærket.

Det er vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Jeg mener en betragtningsafstand på ca. 2 * lærredets bredde er passende. Og så er det vigtigt at det signal, man sender op til projektoren, er af god kvalitet. Her i området hvor jeg bor, er kabel-TV alt alt for ringe, og mon ikke det er generelt alle steder? En antenne til TV2, og en parabol+receiver til alt det andet, er løsningen.

Når det går rigtigt godt er billedkvaliteten lige så god som fra min DVD-afspiller. Dog vil jeg sige, at det selvfølgeligt ikke hjælper med godt modtageudstyr, hvis der er brugt elendigt udstyr under optagelserne. TV3´s egenproduktioner er tilsyneladende optaget med udstyr fra BR-legetøj, og ser aldeles elendigt ud

Det er så mit held at jeg generelt ikke ser den slags udsendelser. Jeg ser primært film samt dokumentarprogrammer på f.eks. Discovery. Jeg er ikke typen, der blot zapper planløst rundt på kanalerne, og jeg hører heller ikke til dem, der bruger et TV som "baggrundsstøj". Min pære kan holde 4000 timer, og for mig svarer det til mange års forbrug.

Hvis man skal have fornøjelse af sin projektor, skal man kunne mørklægge rummet. De berømte Tupplur rullegardiner fra Ikea, er perfekte til formålet.

Det var så mine erfaringer omkring brugen af projektor som TV. Men ellers er det vel bare at købe projektoren, og vente med at sælge TV´et, indtil man er sikker på, om man kan leve med projektoren til fremvisning af TV-udsendelser.

mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hej!

Tak for de mange brugbare svar. Jeg tror jeg vil gøre præcist som det foreslås i det sidste indlæg: Beholde TV'et indtil jeg evt. har overbevist mig selv om, at jeg kan nøjes med projektoren.

/Morten

Til top Vis mskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mskp

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Fornuftigt

Jeg kan nu ikke overbevise mig selm om at jeg kan undvære mit TV (prøver nu heller ikke).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes