Forfatter |
|
Frandsen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 594
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
NY STUE = HJÆLP - se side 5! (og nyt grej :P)
SE SIDE 4 FOR NYE BILLEDER!
Overskriften lyver ikke...
Hjemmebioen er max 2,5m x 3,5m (!)
Det er nu alligevel lykkes mig at installere et 5.1 system :=)

Forstærker: Sony STR-DA50ES.
Valgt pga. større effekttrin end "alm." Sony forstærkere. Hørbar forskel fra tidligere Sony STR-DE425. 5 x 120 watt, DD og DTS- mere behøver jeg ikke :=) Blå lys spreder sig fra "munden" af den ved digital lyd.

Den store klap her nede - designet er efter min mening lige i øjet :=)

DVD/CD: Sony DVP-NS400D
Centerhøjttaler: System Audio 210AV
DVD'en afspiller alt uden der har været pillet ved den. Desuden er der to laserhoveder i den. Én til DVD og én til CD. Blå lys streg breder sig ved digital lyd ligesom forstærkeren. Tilsluttet til TV med Profigold scart og Profigold coaxial kabel til forstærkeren.

Centerhøjttaleren er valgt for at få samme enhed som fronterne. Der er gennemgående den samme diskant i setup'et. Centerhøjttaleren har ydermere samme bas-enhed som fronterne. Den gengiver stemmer i filmene med den samme klarhed og præcision som fronterne. Tilsluttet med noget Dan Acoustic ht-kabel.

Fronthøjttalere: System Audio 1250
Før disse perler havde jeg et par Cerwin Vega AT-80.. Disse ht. er mere eller mindre hinandens modsætninger! CV havde en masse bas, men man fik aldrig den at mærke, da diskanten og mellemtonen lød forfærdeligt ved kvart volume! Det er netop her at SA'erne har deres styrke. Lyden er dejlig afslappende- selv ved høje lydstyrker! Bassen er kun mærkbart fraværende ved afspilning af meget bas-prægede musik. Ellers spiller de med en detaljerigsom, som CV'erne overhoevdet ikke besad. Jeg har kunne høre forskel på kvaliteten af forskellige CD-indspilninger!
Nøgen venstre højttaler. Det er en 2½-vejs konstruktion med 4 bas/mellemtone. Hvordan det funker skal du ikke spørge mere ind til!

SA 1250 er bi-wired med noget gammelt Dali 4mm2 til bunden og Tara Labs til toppen med samme tykkelse. Om bi-wire har haft effekt må forblive i det usagte. Men det er i hvert fald ikke blevet dårligere!

Baghøjttalere: System Audio 205
Disse baght. er valgt ud fra samme princip med samme enheder. Dette par har dog større basenheder end front og center. Havde en overgang dem til at spille i stereo- det lød smaddergodt!

Den venstre baght. lidt tættere på. Ahorn finishen er lækker.

Baght. hænger på væggen vha. de originale vægbeslag, som nærmest er usynlige. De er tilsluttet ved noget 2,5mm2 fra Harald Nyborg :=)

Her får man et lidt bedre indtryk af "de svævende ht'er".
Hvad er nu det... ?

Subwoofer: Dali SWA 12 med den "dejlige" blå diode :/
Leverer rigeligt med rystelser og gør det godt musik også. Aldrig har den været skruet over ½ af max. Den ligger den bund som fronterne lige mangler. Overvejer en til når der bliver plads til det! Tilsluttet med Profigold Sub-kabel.

Fjernbetjening: Medion m. LCD touchscreen
Fungerer perfekt. Har overtaget min NAD multifjernbetjening fra HiFI-Klubben som bare ligger og samler støv. Har et lækkert blåt oplyst touchscreen display. Nem betjening. Dog har ingen af disse to fjernbetjeninger kunne slå forstærkeren over på DVD- belastende! Nogle ideer?

TV: Sony 28" 50Hz.
Virker perfekt og ser godt. Her er det Barca der er i godt i gang med at udmyge Zaragoza :=) (endte 1-4)

Her er hele fronten fra sweet-spot med fuld beklædning :=) Der er små 3m. fra center ht. til sweet-spot. Afstanden mellem fronterne kan ikke bliver til mere end max. 1,5m. De står for i øvrigt ca. 10-15cm fra bagvæggen og kan ikke flyttes mere :=(

STRIPPED!
Med skråvægge og små 9m2 er det svært at få det opstillet optimalt. Man skal ikke læne hovedet for meget tilbage før man støder på bag.ht'erne! Drømmer om mere plads, ekstra sub og måske en Zappulse eller ICE- Power til at trække fronterne.
Alle former for kommentarer er velkomne!
Mvh Søren
|
Til top |
|
|
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, så er det man siger: Hvor der er en vilje, er der vej :)
Men det ser skam rigtig fint ud og ganske hyggeligt. __________________ Classic no 6.6, Audio Analogue Maestro, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Setup
|
Til top |
|
|
Wizdrake Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. ser fint ud .. rigtigt flot kabel installation ...
btw.. hvad blev kampen ..
__________________ make it great
- Min kollegiebio
|
Til top |
|
|
Azo^ Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 502
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig lækkert ud, fornuftigt udstyr, og RIGTIG flot integration med rummet - meget diskret selvom der ikke er meget plads ! 
Den måde du har gemt dine kabler af vejen på, er der mange der kunne tage ved lære af ..
Kan ikke forestille mig at du mangler mangler bas med sådan en Dali sub på så lidt plads! 
|
Til top |
|
|
tub61 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1089
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ser godt ud - det med kablerne må jeg se og lærer lidt af da jeg selv har et syndigt rod med mine, og min kæreste ser rødt hver gang hun bare tænker på dem
|
Til top |
|
|
Frandsen Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Svinefar
- Ja det må man sige- glæder mig til noget mere plads engang
@Wizdrake
- Takker, der er kabelbakker hele vejen rundt - det får det hele til at se noget pænere ud. 1-4 til Barca som jeg skrev
@Azo^
- Mange tak. SA'erne er også nogle af de mest "integrations-venlige" højttalere der findes. Bag.ht er faktisk de bredeste. Fronthøjttalerne er ca. 1 cm bredere end diameteren på en cd! Jeg mangler bestemt ikke bas. Jeg syntes at Dali subwooferen gør det godt både i stereo og til musik. Jeg kunne godt tænke mig en mere, når/hvis der bliver plads til det. Og måske til den tid- et rack lige så fedt som dit?
|
Til top |
|
|
JBL Bio Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pænt godaften!
Det er godt nok meget lyd på lidt plads. Men kender det nu godt 
Jeg startede min biograf i stereo på et værelse der reelt var 2 x 3 meter, højttalerne stod på tværs af rummet, fyldte halvdelen af "indgangen" og jeg sad 1 meter fra høttalerne. Rummet var i alt 2x4,8 meter, men en seng på tværs i den ene ende og en dør i seperat niveau umuliggjorde anvendelse af hele rummets længde.
Så med højttalere "midt i rummet" og lagt fra en sweetspot, blev jeg hooked. Da jeg så købte surroundhøjttalere, var rummet næsten fyldt... 
Jeg var, dengang meget fremsynet af en 15 årig, for jeg købte 4 surroundhøjttalere, da jeg havde hørt noget om 7.1 
Senere har jeg fået lov til at "boltre" mig på 2 værelser på 3,8x3,8 hvoraf en så er biograf. 
I den forbindelse må jeg så tilstå at du har klaret det med indretning i et lille rum, MEGET bedre end mig, og det må man jo bifalde. 
Dog er der en ting, der "bekymrer" mig. Din forstærker har da ikke meget plads til køling med dvder til siden og en ovenpå. Og din DVD vel heller ikke, med en centerhøjttaler på...
Bliver i hvert fald din forstærker ikke meget varm dernede...? 
Med venlig hilsen
Nicolai
|
Til top |
|
|
Frandsen Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@tub61
- Ja, det var også noget af det første der blev lavet ved mit setup- der må være noget med ledninger og kvinder- det harmonerer simpelthen ikke
|
Til top |
|
|
Frandsen Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@JBL Bio
- Godaften!
Ja man jo starte et eller andet sted. Jeg håber, at jeg en eller anden dag vil ende med et dedikeret bio-rum som dig! Det ku dælme være klasse. Mange tak for roserne ang. indretning- det er der også blevet gjort en del ud af- både pga. æstetiske årsager, men lige så meget praktisk for at få det til at fylde så lidt som muligt. Mht. dvd'en på forstærkeren hører den ikke hjemme der, så forstærkeren får en smule luft. Der er en 6-7cm, men jo, den bliver til tider varm, men ikke noget alarmerende! syntes jeg da ikke (den er da mere end lun) er det et problem?
Mht. dvd-afspilleren må den blive nødt til at leve med en center på ryggen Til gengæld har jeg aldrig mærket noget til varme derfra- måske fordi den simpelthen ikke får chancen for at slippe ud
|
Til top |
|
|
JBL Bio Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|

Frandsen skrev:
@JBL Bio
- Godaften!
Ja man jo starte et eller andet sted. Jeg håber, at jeg en eller anden dag vil ende med et dedikeret bio-rum som dig! Det ku dælme være klasse. Mange tak for roserne ang. indretning- det er der også blevet gjort en del ud af- både pga. æstetiske årsager, men lige så meget praktisk for at få det til at fylde så lidt som muligt. Mht. dvd'en på forstærkeren hører den ikke hjemme der, så forstærkeren får en smule luft. Der er en 6-7cm, men jo, den bliver til tider varm, men ikke noget alarmerende! syntes jeg da ikke (den er da mere end lun) er det et problem?
Mht. dvd-afspilleren må den blive nødt til at leve med en center på ryggen Til gengæld har jeg aldrig mærket noget til varme derfra- måske fordi den simpelthen ikke får chancen for at slippe ud
|
|
|
Tjaeh... Jeg er i hvert fald glad for mit biorum... Der skal osse lærred og projektor op en dag, men nu har jeg først for nogle måneder siden købt mig til ægte Surround med et H/K anlæg, og det er så 4 år efter jeg først tænkte i surround baner... 
At en forstærker bliver "håndlun" er sjældent et problem. Min egen H/K AVR630 bliver sindsygt varm, når man tænker på at den står fuldstændigt frit, da en brækket hånd forhindrer mig i at smække den på glashylder på væggen. Den har en temperatur efter Ringenes Herre på høj styrke i 3 timer, hvor jeg kun kan røre den kortvarigt. Holder jeg hånden er den på grænsen til at brænde mig. 
Det lader jeg mig fortælle at den er bygget til.
Så så længe din forstærker er så du kan have hånden på den, skulle der ikke være noget alarmerende i det.
Dog skal man huske at forstærkere, ligesom computere og andet "varmt" elektronik bliver dårligere og dårligere til at køle sig selv ned, efter hånden som støvet lægger sig inden i.
For at illustrere situationen, kan jeg fortælle at jeg for ca 1 års tid siden skulle lave en gammel computer fra 1995. Problemet med den, var at den kunne køre i noget tid, og så slukkede, eller frøs den. Jeg åbnede den og fandt at blæseren til CPUen drejede fint rundt, men at hvert blad på blæseren var næsten som at se en skovlfuld støv blive svinget rundt. Jeg pillede den ud, rensede og skyllede den, lod den lufttørre og tørrede den til sidst med en hårtørrer, yderst forsigtig... I igen, og den efterfølgende test viste at den kunne spille film uafbrudt i 12 timer, så slukkede jeg den.
Derfor er den en god ting at tage hensyn til i sit setup, hvis man har i sinde at beholde sine komponenter. At de skal skærmes for støv. 
Men det må man jo sige din forstærker er. Så så længe du ikke brænder nallerne, når du rører den, er det vist ikke kriminelt...
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da rigtigt godt ud! 
Vil dog anbefale dig en anden løsning end at sætte din center oven på DVD-afspilleren. På sigt vil DVD'en rasle fra hinanden... 
|
Til top |
|
|
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dert ser rigtigt nydeligt ud  , og det er imponerende at du har fået det "presset" sammen på så lidt plads, hatten af. Ros for at have styr på kablerne. __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
Til top |
|
|
Zainn Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 60
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot sat op, og jeg må tage hatten af for at du har så meget styr på ledningerne :)
|
Til top |
|
|
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan har du fået den DVD-afspiller til at spille alt? Jeg har selv samme.
__________________ Brancemedlem
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mindste og mindste, min 5.1 bio er kun 2,3x3.05m  , ser ellers rigtigt lækkert ud.  __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Feeble Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 671
|
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot klaret med så lidt plads...
|
Til top |
|
|
Frandsen Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@JBL Bio
- Jeg brænder ikke nallerne på den, og desuden er det sjældent at forstærkeren får lov til at stå på god volumen.. Jeg bor på et kollegie...
Mht. støv kan den sgu næsten ikke blive mere afskærmet.
@ L.B.
- Takker, men hvorfor fjerne DVD'en? og hvordan rasle sammen?
@Filmtossen
- Tak, gid jeg havde samme plads som dig
@ Zainn
- Tak for det- det har også taget noget tid
@ Fnulder
- Jeg har været inde og se på dit anlæg og det er ikke den samme DVD-afspiller. Din har et noget anderledes design. Er du sikker på at det er det samme model-nr?
@ Tonyax
- Jeg må desværre skuffe dig (og mig selv). Jeg har lige målt min bio= 1,7m x 3,3m!! = 5,61m2 ta' den! / !
@ Feeble
- Ja 5,61m2 er sgu ikke meget! men takker...
Er der nogen der har nogle forslag til hvori den næste opgradering ku ligge??
Mvh Søren
|
Til top |
|
|
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg elsker bare dine SA'ere. Jeg har selv et par SA 1250, og jeg har aldrig fortrudt at jeg anskaffede mig dem. Synes dit gulv virker hyggeligt. Er det sådan noget skibsplankehalløj? :-)
Thumbs up!
|
Til top |
|
|
Frandsen Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Pink Bear
- Ja, de er bare ufatteligt lækre! Finishen på dem syntes jeg også er i høj klasse, til trods for det ikke er en højttaler +10k! Hvad har du spændt foran dem? Jeg overvejer nemlig en effektforstærker- har du nogle erfaringer der? Spiller de bedre hvis de får en røvfuld effekt? (god kval. of course)
Gulvet er meget råt og gammelt- det er faktisk megafedt! Med lidt god fantasi kan man godt forestille sig en pirat eller to ligge og skrubbe dækket 
|
Til top |
|
|
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså jeg har ikke mere power foran mine end du har. Jeg kører med en Denon Avr 1705 receiver. Den er ikke specielt powerfuld, men den kan snildt trække mine højttalere. Og jeg har også bunden, det er bare med en subwoofer :-)
Mht effektforstærker så har jeg ikke nogen erfaringer. Men tror ikke det kan betale sig til fronterne. Der skal jo ikke så meget til at trække dem.
Hej Ho vi plyndrer og drikker ROM! 
|
Til top |
|
|