| Forfatter |
|
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Efter de seneste dages tordenvejr, hvor jeg har rendt i pendulfart mellem stikkontakterne her i huset, kom jeg til at tænke over om der ikke fandtes en bedre løsning?
Så fandt jeg frem til den her: http://www.computercity.dk/index.aspx?sectionId=801
Nogen der har prøvet denne, og har den nogen indflydelse på lyden af ens grej?
Det lyder umiddelbart som en genial ide.
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder sgu godt, ved man kan få indbygget relæer i tavler for det samme. Men det her er utvivlsomt billigere __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med overspændings sikringen (lyn-sikringen) er brugt mange steder, og det fungere helt fint! Har reddet meget udstyr ude på arb. ihvertfald...
Jeg skal ikke kunne sige om det vil ha nogen indflydelse på lyden, men princippet i beskyttelsen er helt iorden!
Den beskytter self. ikke mod overspændinger i andre net, som f.eks. antenner osv!!
Men jeg synes godtnok det lyder lidt billigt, for den i computercity, men de forsikre jo mod at den virker ;-) Har selv en dåse med overspændingsbeskyttelse i til mit edb udstyr, den er godtnok lidt dyrere... ca. 1000kr. eksl. kabel, men bare den komponenter der indeholder beskyttelsen koster i løs vægt omkring 600kr. har jeg fået at vide.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find 5 fejl: 1:De dækker da ikke for 10.000 euro, never!!! 2:Automatisk kredsløbsafbryder, altså en sikringsautomat, puh-bad ikke til mig!!! 3:Beskytter mod spændingspulser OG lynnedslag; nah en VDR-modstand beskytter mod spændingspulser over den påtrykte værdi (250-400 volt), men lyn det kan den SQ ikke klare. Den klarer kun ganske få Kjoule og kun et stykke tid, så er den "slidt op"!!! 4:Den røde glimlampe; køb ALDRIG en netliste med denne lille støjsender!!! 5:Højfrekvensfilser (filter) går ikke til forstærkere, jvf. trådene i dette forum ang. netstøjsfiltre og et sådant kan denne 69kr´s netliste henregnes til!!!
NB: De fleste lynnedslag som ødelægger "hifi" kommer gennem antenneledningen!!!
Det er da også bare fordi jeg er til "no nonsense, less is more"
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm.... Hvis vi nu tager i betragtning at strøm kan 'springe' ca. 1mm pr 1000V (afhængigt af luftens fugtighed), hvor langt kan strøm fra et lynnedslag så springe? Har du først et nedslag i eller tæt på dit elnet, så kan du godt vinke farvel til dit hifi, ligegyldigt om du har slukket kontakten, benytter en stikdåse med overspændingssikring eller hvad du nu finder på. Det eneste der virker er at tage stikket ud, og ikke placere stikket for tæt på kontakten.
MVH Søren R
|
| Til top |
|
| |
Clausedrengen Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
|
Hmmm.... Hvis vi nu tager i betragtning at strøm kan 'springe' ca. 1mm pr 1000V (afhængigt af luftens fugtighed), hvor langt kan strøm fra et lynnedslag så springe? |
|
|
......Fra jordoverfladen og op til skyerne  __________________ Functionless art is simply tolerated vandalism
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Find 5 fejl: 1:De dækker da ikke for 10.000 euro, never!!! 2:Automatisk kredsløbsafbryder, altså en sikringsautomat, puh-bad ikke til mig!!! 3:Beskytter mod spændingspulser OG lynnedslag; nah en VDR-modstand beskytter mod spændingspulser over den påtrykte værdi (250-400 volt), men lyn det kan den SQ ikke klare. Den klarer kun ganske få Kjoule og kun et stykke tid, så er den "slidt op"!!! 4:Den røde glimlampe; køb ALDRIG en netliste med denne lille støjsender!!! 5:Højfrekvensfilser (filter) går ikke til forstærkere, jvf. trådene i dette forum ang. netstøjsfiltre og et sådant kan denne 69kr´s netliste henregnes til!!!
NB: De fleste lynnedslag som ødelægger "hifi" kommer gennem antenneledningen!!!
Det er da også bare fordi jeg er til "no nonsense, less is more"
|
|
|
Nu er jeg ikke den store elektriker, men jeg har ladet mig fortælle, at har man parabol/egen antenne, kan det ikke lade sig gøre at få lynnedslag denne vej - dette kan kun lade sig gøre ved at man er koblet op på et eksternt fællesantenneanlæg. Er det rigtigt ?
Lars
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
| Nu er jeg ikke den store elektriker, men jeg har ladet mig fortælle, at har man parabol/egen antenne, kan det ikke lade sig gøre at få lynnedslag denne vej - dette kan kun lade sig gøre ved at man er koblet op på et eksternt fællesantenneanlæg. Er det rigtigt ? |
|
|
Jeg har meget svært ved at finde belæg for denne påstand. Et lyn slår ned hvor det finder den laveste elektriske modstand, typisk værende det højeste punkt i området, eller stedet med bedst ledningsevne i forhold til jord (el-ledninger, vand mv). Hvorfor lige præcist en parabol eller egen antenne skulle gå fri af dette kan jeg ikke helt finde svar på, ud over at det måske har at gøre med placeringen af antennen eller parabolen, og at disse ikke er forbundet til jord? 
Hvad jeg ved er at de gammeldags radioamatører, med kæmpe-antenner opstillet ved huset, var/er temmeligt opmærksomme på tordenvejr... Disse antenner skulle være rimeligt gode til at opfange de elektriske felter fra lyn, hvorved gnisterne kan finde på at løbe hen over gulvet ved antenneudtaget...
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men et andet spørgsmål er: Hvad siger forsikringsselskabet til at anlægget er blevet "grillet"? Er der nogen der ved det?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Nu er jeg ikke den store elektriker, men jeg har ladet mig fortælle, at har man parabol/egen antenne, kan det ikke lade sig gøre at få lynnedslag denne vej - dette kan kun lade sig gøre ved at man er koblet op på et eksternt fællesantenneanlæg. Er det rigtigt ?
Lars
|
|
|
Mig bekendt er det lige omvendt. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste forsikringer gælder ikke lynnedslag. Man kan dog købe en ekstra forsikring men den dækker typisk ikke et særligt stort beløb og kun op til et vist beløb per genstand. Skal man dækkes for et større beløb er det en beskostelig affære. Det er ivhertfald min erfaring da jeg undersøgte markedet for et par år siden.
__________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fint med 10.000Euro i garantidækning. Men kig lige alle undtagelserne..... Det vil nærmest være et under at der skete noget, som ikke kommer i konflikt med en af undtagelserne.
Husk i øvrigt, at INTET tager en direkte strike!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående forsikring: Min ejerlejlighedsansvarsforsikring med glas og kumme, dækker 10hver10fald lynnedslag i TV/"hifi" og hårde hvidevarer og koster vel omkring 1800kr årligt!!!
Hvor rammer lynet mest??? Fællesantennemasten er høj, så her er chancen ret stor kontra parcelhuset i byen med en ynkelig antenne, kun lige over tagryggen!!! Meeen landstedet ude på en bar mark med en 15meter mast, for det skal jo være godt, er lige så udsat!!! Lynet slår ned mange steder, men har det valget imellem bar mark eller en højspændingsledning lige klods opad, så vælger den selvfølgelig det højeste punkt og det får så en masse sikringskredsløb til gå i funktion, så chancen for at det når frem via elnettet er ikke særlig stor!!!
Som jeg har lært det igennem mit arbejde er sikkerhedsafstanden til 10.000volt 1meter, højspænding med mange ampere kan hoppe langt og her hjælper de 2-3mm afstand i en stikkontakt intet, absolut intet!!!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, 10.000 volt kan give en gnist på 1cm. Altså.... Men et lyn er jo typisk noget kraftigere end 10.000volt. Det er ofte mange millioner. Derved kan gnisten (lynet) på himlen blive mange hundrede meter langt!
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Som jeg har lært det igennem mit arbejde er sikkerhedsafstanden til 10.000volt 1meter, højspænding med mange ampere kan hoppe langt og her hjælper de 2-3mm afstand i en stikkontakt intet, absolut intet!!! |
|
|
Med hensyn til hvor langt en gnist kan springe, er det kun spændingen (antal volt) der har betydning... 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shras; klart!!! Men det er ampererne som gør "avs"!!!
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Angående forsikring: Min ejerlejlighedsansvarsforsikring med glas og kumme, dækker 10hver10fald lynnedslag i TV/"hifi" og hårde hvidevarer og koster vel omkring 1800kr årligt!!!
|
|
|
Har du tjekket hvad værdi din forsikring dækker op til ? Da jeg undersøgte dækkede de også lynnedslag i elektronik men kun for latterligt små beløb. __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Hvid: Nej, det har jeg ikke undersøgt, men i maj-måned fik jeg et nyt køle/fryseskab på den konto!!! Det er muligt, at der kun dækkes 10-20% ved "hifi"!!!
|
| Til top |
|
| |