Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvor sidder fasen på et elkabel?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hej - hvordan finder jeg ud af hvor fasen sidder i et Jorma 2.5 el kabel

Det er jo nemt nok at finde fasen i selve stikkontakten (hanstikket), men hvordan sørger jeg for at den rette fase også sidder det rette sted i hunstikket i forhold til faseindgangen i forstærkeren.... Forstod i spørgsmålet ?

På forhånd tak

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

i ordentlige stik står der hvilken side hvor N (nullen) og Jorden skal forbindes. Så det burde gi sig selv....

Kender dog ikke ovennævnte stik

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Brun = Fase
Blå = 0
Gul/grøn = jord

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Brun = Fase
Blå = 0
Gul/grøn = jord

Tak du, jeg er bekendt med farvekoderne   Pointen er at jeg ikk kan se igennem kablet, og at der ingen steder på kablet fremgår hvad der er fase/0/jord

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis blackhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackhawk Besøg blackhawk's Websted

clarity
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Brug en polsøger i hunstikket, så kan du fastslå hvor fasen er hvis fasen ikke er hvor du ønsker den, er det blot at vende hanstikket i stikkontakten.

Ps. Jord er altid det midterste ben i hunstikket hvis kablet er korrekt monteret, hvilket du helt sikkert kan regne med hvis det er monteret af Jorma. Hvis kablet du anvender er originalt Jorma, med schukostik  (han) så har du ingen jord tilsluttet kablet.    

Good luck. 

Clarity
Til top Vis clarity's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clarity

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hvis kablet følger standarden, så:

Shuko hanstik: Jord modsat DK jord. Altså hvis det er i en stikkontakt, så skal jord på Shuko være øverst.

Derpå er fase placeret i apparatstikket således:
Vandret flade øverst - jord nederst. Så er fase placeret øverst til venstre, når du kigger ind i hullerne på apparatstikket.
Sådan er standarden.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt, så spørger du om hvilket ben fasen skal sidde på i forstærkerens indgang?

Normalt er forstærkerne jo lavet så det ikke har nogen betydning. Med normale 2-pols stikpropper, kan man vende dem om, så producenten kan aldrig vide hvor fasen havner henne, og må derfor konstruere forstærkeren så den kan begge dele.

Men det jeg har læst man kan gøre er, at måle med en polsøger der rører ved  kabinettet når strømmen er sat til. Byt rundt på fase og nul, og se om polsøgeren lyser svagere. Gør den det, er det der fasen skal være.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Shuko hanstik: Jord modsat DK jord. Altså hvis det er i en stikkontakt, så skal jord på Shuko være øverst.

Vandret flade øverst - jord nederst. Så er fase placeret øverst til venstre, når du kigger ind i hullerne på apparatstikket.
Sådan er standarden.

Yeps Tomos. Så må man håbe alle "kører" med standardtilslutning. Uanset hvad,  er det en rigtig god ide , blot at lytte sig frem...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Sådan er standarden.

Tak, nu begynder det at ligne noget - hvis standarden holder... 

Jeg havde ellers den klare opfattelse af at man altid skal have korrekt fase, her der og alle vejne - og i den forbindelse var det smart at angive dette på stikkene så man kunne spare en masse lytte sessions, og, ja bare nyde musikken  Men hvis det ikke betyder noget så er det jo spild af krudt

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt, så spørger du om hvilket ben fasen skal sidde på i forstærkerens indgang?

Normalt er forstærkerne jo lavet så det ikke har nogen betydning. Med normale 2-pols stikpropper, kan man vende dem om, så producenten kan aldrig vide hvor fasen havner henne, og må derfor konstruere forstærkeren så den kan begge dele.

Men det jeg har læst man kan gøre er, at måle med en polsøger der rører ved  kabinettet når strømmen er sat til. Byt rundt på fase og nul, og se om polsøgeren lyser svagere. Gør den det, er det der fasen skal være.

Yesser!
Der er dog normalt enighed om, at fasen skal sidde i den venstre pol på et apparatstik (når man kigger ind i hullerne).
På et dansk netstik skal fasen komme ud af den venstre (når man kigger ind i stikBørgen). De grimme Shukostik skal vende på hovedet, således at en evt. jord vil sidde øverst, så passer pengene når du kigger i apparatstikket.
Heldigvis har vi da ikke Shuko her til lands, kors hvor er de grimme. At tænke sig en stikkontakt så dyb, at der siddder en jordbandit parat til at gennemhulle netstikket - bvadr.
Hvornår er der lige nogen der designer noget rigtig sikkert g ægte lækkert.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Yeps Tomos. Så må man håbe alle "kører" med standardtilslutning. Uanset hvad,  er det en rigtig god ide , blot at lytte sig frem...

Enig - men jeg håbede at kunne spare noget tid ved at kablet bare var "korrekt tilsluttet".... Jeg er pt. lidt træt af at "lytte mig frem" - i stedet for at nyde musikken

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Svend P skrev:

Yesser!
Der er dog normalt enighed om, at fasen skal sidde i den venstre pol på et apparatstik (når man kigger ind i hullerne).
På et dansk netstik skal fasen komme ud af den venstre (når man kigger ind i stikBørgen). De grimme Shukostik skal vende på hovedet, således at en evt. jord vil sidde øverst, så passer pengene når du kigger i apparatstikket.
Heldigvis har vi da ikke Shuko her til lands, kors hvor er de grimme. At tænke sig en stikkontakt så dyb, at der siddder en jordbandit parat til at gennemhulle netstikket - bvadr.
Hvornår er der lige nogen der designer noget rigtig sikkert g ægte lækkert.

Og lige til sidst: når jeg kikker ind i "hanstikket" på forstærkeren, så sidder fasen i det højre ben - er det korrekt ?   ...og tak for det

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Og lige til sidst: når jeg kikker ind i "hanstikket" på forstærkeren, så sidder fasen i det højre ben - er det korrekt ?   ...og tak for det

YEPS..

På enkelte netkabler er fasen afmærket med fx. blå stjerne eller andet...........

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Go4it skrev:

YEPS..        OK - Tak

På enkelte netkabler er fasen afmærket med fx. blå stjerne eller andet...........

Ja der er nogen der er smartere end andre

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes