Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jord (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 April 2005 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Et sikkert ligetil spørgsmål...
Hvordan får jeg jord på mit anlæg?
Bor i lejelighed og kan ikke lige se hvordan den skal grejes..
Total uvidende i strømforsyning så håber på indsigt fra jer derude.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 20 April 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Lidt god læsning:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=jord&SM=1& ; ; ; ;SI=TC&FM=0&OB=1

Jeg tror kun det er København at nulling (brugen af nul-lening som "jord") er lovligt, så er du uheldig er der ikke trukket jord hen til din gruppetavle. Har du jord på gruppetavlen er det "bare" at få din elinstallatør til at trække denne videre til din stikkontakt. Om det er en god idé er der som du kan læse flere meninger om....

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 20 April 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

mener at  Frb. kommune IKKE tillader nulling, men er nu ikke sikker (kan virkelig ikke huske det) men ring til det selskab du nu har (Frb. Forsyning, KBH energi eller Nesa) og hør hvad du har. Men lige meget hvad skal der trækkes ny ledn. og er det en lejebolig tvivler jeg stærkt på du for lov til at lave om på installationen. Men hør i boligforeningen.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Bare lige en reminder. Hvis der skal laves "Nulling" (TN-system) i din lejlighed, så gør som shras siger. Få installatøren til det!

Det er nemlig ikke bare at trække en ekstra ledning. Forgreningen skal laves det helt rigtige sted på PEN-lederen. Ellers kan det gå hen at blive farligt...

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 April 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Ok,Tak for info
Ville nu ALDRIG begive mig ud i det selv, har virkelig respekt for elektriske instalationer.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Du skal også lige checke dine kasser af for om de faktisk er lavet til jord - Havde en thule cdmaskine hvor jord benet var bøjet af, men uden for i net brønden så det fint ud. Så er du advaret . Læs også manualerne igennem for at se om producenten skriver noget om jording, nogle har tips til hvordan du undgår loops og andet snask.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hvad med bare at "jorde" anlægget på en radiator? ... Så slipper du også for al den "støj" som kan være på den nul-ledn. som jo jorder alle hvidevarer i hele blokken, -
her tænker jeg på køleskabe/frysere og andet, som hele tiden starter og slukker!

Bare en idé. 

TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen

Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

At jorde via en radiator KAN give endnu mere støj, da det ikk er sikkert at DEN er jordet ordentligt i forhold til hvad et fyr evt kan sende af støj i en radiator.

Jeg har været ude for at jording via en radiator ga brum, hvorefter jeg jordede med et 1½ meter cobberspyd i haven - og så virkede det.

Det er ikk sikkert der er et fyr LIGE i nærheden, men hvis 30 andre, eller 2 - på samme radiatoranlæg - også jorder, er der stor mulighed for at du "bare" modtager deres "støj"

Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Only2channel skrev:

At jorde via en radiator KAN give endnu mere støj, da det ikk er sikkert at DEN er jordet ordentligt i forhold til hvad et fyr evt kan sende af støj i en radiator.

Jeg har været ude for at jording via en radiator ga brum, hvorefter jeg jordede med et 1½ meter cobberspyd i haven - og så virkede det.

Det er ikk sikkert der er et fyr LIGE i nærheden, men hvis 30 andre, eller 2 - på samme radiatoranlæg - også jorder, er der stor mulighed for at du "bare" modtager deres "støj"

Det kan du selvfølgelig have ret i, men nu er det jo lidt svært med et jordspyd i forbindelse med en lejlighed! 
Jeg bruger forøvrigt selv jordspyd (bor i villa), men har prøvet via radiator med fine resultater.
Man kan jo prøve at måle spændingsforskellen mellem forstærker og radiator, bare for at se om det overhovedet er nødvendigt at jorde anlæget. Jeg havde en forskel på ca. 60 volt!

Der er forøvrigt også noget med at rørene korriderer hurtigere, hvis man jorder gennem en radiator. Men hvad gør det, når man bor i lejlighed! 

Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo det !

Jeg bor så også i hus nu og jorder via jordspyd - og AC-spænding der måler jeg helt op til 178 Volt, ganske voldsomt

Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Idet at man vælger at bruge en radiator som "jord" skal man tænke sig om en ekstra gang. Husk på at bliktudene er begyndt at anvende plastic-rør i nogle typer installationer!! Det er bare et enkelt sted i rørsystemet hvor et rør er blevet udskiftet til plastic, så har du skandalen! det kan sagtens gå hen og blive meget værre i virkeligheden. Selv hvis det lykkes at bruge en radiator som "jord" så husk på at det eneste den gavner for er at fjerne evt. støj, husk på at den ALDRIG vil kunne godkendes som en brugbar beskyttelse mod elektrisk beskyttelse!! (Automatisk afbrydelse af forsyningen)

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Tvivler også på at nulling er tilladt nogen somhelst steder, men når der er tale om gamle installationer, så er det jo en anden sag... Men nulling'en virker jo bare på den måde, at nul kablet er jordet ude på kraftværket, derfor har du en jord lignende tilstand på nul ledningen. Eller sagt på en anden måde, så har du en meget dårlig jord, men den er der da... ;-)

Hvis vi i Danmark havde lavet lidt bedre installationer, som i Tyskland f.eks. så havde det været en anden sag, for de jorder nullen, med jævne mellemrum i hele el nettet.

Men ude bag ved dit komfur, sidder der en jord... eller sikkert bare en nulling, hvis du bor i byggeri opført efter et ældre stærkstrøm reglement?

Men det med at bruge radiatoren, det ved jeg ikke rigtig hvor god ide det er, for du har jo ikke rigtig nogen anelse om hvordan forbindelsen ned til jorden egentlig er... og jern/messingrør er sikker ikke den bedste forfindelse, for ikke at snakke om div. pakninger osv. som sikkert ikke hjælper på det?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Prøv at måle mellem forstærker og radiator, (spændingsforskel) og brug så ørene! Hvis det lyder bedre med stel via en radiator, så brug den! Hvis ikke, så lad være! .... Det er da enkelt??  

Er du stadig med os ... Schweinsteiger?

schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

T2Madsen skrev:
Prøv at måle mellem forstærker og radiator, (spændingsforskel) og brug så ørene! Hvis det lyder bedre med stel via en radiator, så brug den! Hvis ikke, så lad være! .... Det er da enkelt??  

Er du stadig med os ... Schweinsteiger?

Ja jeg er her....
Måle imellem? hmm hvilket udstyr kræver det nu?

Til top Vis schweinsteiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schweinsteiger

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

T2Madsen skrev:
Hvad med bare at "jorde" anlægget på en radiator? ... Så slipper du også for al den "støj" som kan være på den nul-ledn. som jo jorder alle hvidevarer i hele blokken, -
her tænker jeg på køleskabe/frysere og andet, som hele tiden starter og slukker!

Bare en idé. 

det er direkte livsfarligt det der, hørte om et eksempel på en der gjorde det, har skitseret det her under. Det var en tosse der havde lavet jord til sit komfur i en ejendom, hvor han havde jordet vandrørene.

Billede rettet til af Moderator - vær opmærksom på bredden af billeder, så disse ikke ødelægger opsætningen af forum. Maxstørrelse: 450-480 pixel. 

Klagen kom fra beboeren på 3. der nogengange synes det "kildede" når vedkomne var i bad. Der blev målt 80V forskel fra rørende og til håndvaskens rør der kørte på en anden streng. 

så når han havde været i bad i ca 5min lå der så meget vand så der var forbindelse imellem. Så jord ALDRIG dine produkter til rørene i gamle boliger, slet ikke i etage ejendomme, da det kan ende grueligt galt.  

bare lidt info.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

schweinsteiger
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Det er lige præcis det jeg ønsker at undgå
Tak for det
Til top Vis schweinsteiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schweinsteiger

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Tvivler også på at nulling er tilladt nogen somhelst steder, men når der er tale om gamle installationer, så er det jo en anden sag... Men nulling'en virker jo bare på den måde, at nul kablet er jordet ude på kraftværket, derfor har du en jord lignende tilstand på nul ledningen. Eller sagt på en anden måde, så har du en meget dårlig jord, men den er der da... ;-)

Hvis vi i Danmark havde lavet lidt bedre installationer, som i Tyskland f.eks. så havde det været en anden sag, for de jorder nullen, med jævne mellemrum i hele el nettet.

Men ude bag ved dit komfur, sidder der en jord... eller sikkert bare en nulling, hvis du bor i byggeri opført efter et ældre stærkstrøm reglement?

Men det med at bruge radiatoren, det ved jeg ikke rigtig hvor god ide det er, for du har jo ikke rigtig nogen anelse om hvordan forbindelsen ned til jorden egentlig er... og jern/messingrør er sikker ikke den bedste forfindelse, for ikke at snakke om div. pakninger osv. som sikkert ikke hjælper på det?

Hvis du kan få en nullingstilladelse så er det tilladt, jo. Eller hvis du bliver forsynet fra en privat transformer. I industrien bruges der ikke andet en "Nulling". Og for en god ordens skyld så bør det nok nævnes at så længe vi taler om beskyttelse så er nulling faktisk bedre end at bruge jordspyd...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes