Forfatter |
|
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere der har ydret at jeg skulle lave et indlæg om en lidt ældre konstruktion jeg har lavet :
Det er en 3 vejs gulvhøjtaler med følgende enheder:
Diskant : Scanspeak 9700
mellemtone : Flex Units 4"
Bas : Flex Units 10"
Højtaleren op nåede en følsomhed på omkring 89 dB ved 20000 hz og har en svagt stigende tendens fra 20000 til 20 hz hvor den ender med en følsomhed på 91,5.
Dette var et bevist valg som blev fortaget for at højtaleren ikke skulle være skinger at høre på, som man mangegange vil opleve ved en højtaler som er liniær.
Delfilteret

Kabinetterne er fremstillet ved "MITO nord" ved løgstør, det tager lidt tid men kvaliteten er i top.
Hvis der er andre ting i vil vide så skriv
God fornøjelse

Lidt om kabinet opbygning: Det er lavet af 30 mm MDF med separert lukket kammer til diskant mellemtone størelsen tilsvare et q på 0,577 for at få den bedste mulige definition ud af mellemtonen så hvidt jeg husker er der effektivt 9 litter luft. og et kammen til 10" på ca 43 effektive liter. effektive liter dvs. modregnet enheds volumen og evt. port volumen.
Kabinettet er dæmpet med rockwool og akustilux.
Delfilteret er lavet med hovedsageligt mundorf kondensatore og folie spoler.
Delfilter konstruktionen er som den er for at få målingene til at se fornuftige ud det tog 5 dage 10 timer om dagen i lyddødt rum, så det er et tilpaset filter til højtaleren.
Delfilteret er lavet i samarbejde med Per Skaaning.
__________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig flot arbejde, må man spørge hvad du har givet for at få sådan et par kabinetter bygget?
__________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
bennoman75 Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det 5 år siden jeg byggede dem men kabinet prisen var 6000 kr incl frontstof rammer som kostede 1000 kr pr. kabinet lakeringen af kabinetterne var ca 4000 kr så alt ialt ca 10000 kr __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
De er godt nok flotte. Fede enheder også :)
Har du en måling man kunne se ?
|
Til top |
|
|
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik Høeg hvorfor er du så vild med målinger på højt. kan det ikke være lige meget hvis de bare spiller musik og ikke hifi. Ps Ret fed gengiver du har fået lavet. Er det i samarbejde med Per fra Peak Consult
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ligner faktisk PeakConsults egne højtalere ganske meget...eks. The Emperess (bare her hos dig med en 10" istedet for 8"..)
Men kanon valg af enheder! det fås dårligt bedre.. der er kommet nye diskanter til fra SS, men den gode gamle 9700 står sgu stadig distancen ganske glimrende og holder sig blandt de bedste man kan få..
Lækker højtalere! 
De lyder helt sikkert sjofelt godt! 
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jørstad > Gengiver ?
Målinger er gode til at se om tingene opfører sig som forventet. De siger ikke hele sandheden, men en god del af vejen. Og efter som vi ikke lige kan svinge forbi og hører dem, syntes jeg målinger er meget fine. Jeg syntes også det er sjovt at se hvordan andres højttalere måler og hvordan de prioriterer deres frekvenser. Jeg siger jo ikke at den skal være liniær, bare at det kunne være interessant at se den.
|
Til top |
|
|
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bennoman
Kan vi høre lidt om q, volumen og lidt om kabinet godstykkelser, dæmpning osv..? Måske lidt om typen af de forskellige komponenter i filtret? Hvad der fik dig til at vælge netop de ting?
Fedt du har lavet denne tråd.
Mvh
kongen
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.....
Jeg har et spørgsmål, hvor har du delefilter diagrammet fra, har du selv konstrueret det??
Da jeg spørger er det fordi ud fra anvisningen må der døjes med timingen enhederne imellem, faktisk gevaldigt ifølge mit eget kendskab til dette!! -en meget lille kondensator til diskanten, men en kæmpe spole til bassen, hvilket i mit hoved må give et noget mærkeligt lydbillede.
Jeg bruger selv mange små spoler som i sidste ende svare til en stor, for at opveje timingsproblemet!! - har selv hjemmebyggede 3vejs højttalere, nemmerlig.....
Du har altså i bund og grund nogle temmelig lækre højttalere.....
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der jo en serie modstand på diskanten, så den rækker nok dybere end man umiddelbart skulle tro
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ifølge min viden skulle spolen på 5.6mH indeholde sådan ca. 150m. kabel, imens en kondensator på 6,8uf vil spæne mile vidt foran da den højest sandsyndligt ikke består af 150m. folie...
En seriemodstand er absolut ikke nok til en timingskorrektion......der skal jo noget "længde" på.
|
Til top |
|
|
bennoman75 Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for noget fis at prøve på at lave tids korrektion for at få en tids korrekt højtaler er noget forbandet vås de eneste der har forsøgt at sælge det til mængderne er dynaudio. Hvis der skal laves tidskorrektion skal det gøres i geometrien af kabinettet. og desuden er det stort set umuligt at høre den reaktionstids forskel der er mellem mellemtone og bas, men mellem diskant og mellemtone er det uhyr vigtigt da man ellers vil få en masse fase bøvl. og det var det jeg havde fordi plade der skråner bagud havde en for stor vinkel den er 11° grader og skulle have været 9° __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
Hmm ifølge min viden skulle spolen på 5.6mH indeholde sådan ca. 150m. kabel, imens en kondensator på 6,8uf vil spæne mile vidt foran da den højest sandsyndligt ikke består af 150m. folie...
En seriemodstand er absolut ikke nok til en timingskorrektion......der skal jo noget "længde" på. |
|
|
Jeg tror du er lidt ude på et sidespor mht. til timing. At der er et længere delay i en større spole... det er der måske. Men så længe vi er i det rent elektriske, så er det altså lysets hastighed eller deromkring vi snakker.. rent akustisk/mekanisk kan man rette en hel masse.
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bennoman75 skrev:
...Kabinetterne er fremstillet ved "MITO nord" ved løgstør, det tager lidt tid men kvaliteten er i top...
|
|
|
Ja, Lars er måske ikke verdens hurtigste snedker, men hans produkter er værd at vente på . Har Lars også medvirket til konstruktion af delefilteret ??
Haugaard
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

|
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror bare jeg smutter ud herfra, men alt er efterprøvet på egne højttalere og priotere selv timingen imellem bas og diskant ligeså meget som mellem mellemtone/diskant og lige ledes bas/mellemtone.....det var bare et efterprøvet råd.....
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Der er forskel på tid og på fase. Man kan godt have en højttaler der tidsmessigt ikke er korrigeret, men hvor enhederne faser som de skal. Ved at knalde diskanten tilbage vil man somregel ramme en bedre fase (og tid). Jeg mener altså det er induktionen i spoler der gør tidsforskellen, ikke længden af spoleviklingen.
MEN, det er jo her målinger er fantastiske. Man kan jo måle tid og fase og se hvad der egenlig sker. Og så kan man optimerer disse (Fasen ihvertfaldet).
Problemmet med at ligge det i kabinettet er at man ikke ved hvormeget ens filter gør ved fasen. Så du har næsten to ubekendte. Men hvis man rykker diskanten tilbage så de tidsmessigt er ens, har man et godt udgangspunkt. Men målinger er stadig nødvendige for at vide hvad der egenlig sker.
|
Til top |
|
|
bennoman75 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig. __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Der er forskel på tid og på fase. Man kan godt have en højttaler der tidsmessigt ikke er korrigeret, men hvor enhederne faser som de skal. Ved at knalde diskanten tilbage vil man som regel ramme en bedre fase (og tid). Jeg mener altså det er induktionen i spoler der gør tidsforskellen, ikke længden af spoleviklingen.
...
Problemmet med at ligge det i kabinettet er at man ikke ved hvormeget ens filter gør ved fasen. Så du har næsten to ubekendte. Men hvis man rykker diskanten tilbage så de tidsmessigt er ens, har man et godt udgangspunkt. Men målinger er stadig nødvendige for at vide hvad der egenlig sker.
|
|
|
Også helt enig. For lige at supplere, er det nok værd at nævne, at en kondensator påvirker fasen lige så meget som en spole.
Hvis det skulle være sandt, at en spoles trådlængde giver tidsforsinkelse, kan man jo bare sætte den efter enheden i stedet for foran... 
Fiend har i øvrigt tidligere været leverandør af kontroversielle udmeldinger: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5889
Men dette tangerer det absurde: "Jeg bruger selv mange små spoler som i sidste ende svare til en stor, for at opveje timingsproblemet!! " en seriekobling af et antal små spoler vi da ikke treducere trådlængden - tværtimod. I en enkelt spole med optimeret geometri arbejder viklingerne sammen for at få størst induktion i forhold til trådlængden. Hvis man kobler flere spoler sammen skal de placeres meget omhyggeligt for at de ikke (delvist) modarbejder hinanden.
Undskyld afbrydelsen af trådens kerne - for at rette op på det vil jeg da også rose Bennoman for hans højttalere.
Mit eget valg er jo også faldet på Flexunits og SS9700 - nu skal jeg bare have noget godt til bassen. >
< =text/>
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

|
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg parallel kobler spolerne, ville aldrig serielkoble da dette ikke giver den virkning jeg ønsker.....samtidig anvender jeg samme værdig på disse spoler netop for timingen imellem spolerne ikke generer forvrængning. Det samme gør jeg med kondensatorer så længe dette er muligt. Netop for at undgå kæmper, samtidig falder modstanden i delefiltret når man parallel kobler flere komponenter....
Men ret fede højttalere, jeg har ikke engang malet mine egne endnu selvom de er halvt år gamle....
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

|
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående til linket, det er et par år siden hvor jeg selv var indhyldet i firmaernes reklamer, idag har jeg selv bygget et effekttrin, simpelthen for at lærer mere om teknikken da jeg ikke er uddannet men selvlært i stort set alt. -jeg er kritisk det indrømmer jeg og jeg fejler af og til, men man lærer jo med tiden, hvis man virkelig vil forstå.....
Dem som har hørt mit hjemmebyggede anlæg kan ikke forstå det, det lyder simpelthen bare naturligt....et trommesæt lyder som et trommesæt og sangeren står lige foran en og synger "live", men kun pga. jeg har forsket i elektronik fra jeg var 10år, endnu engang, jeg er selvlært og kan fejle på visse punkter....især på 2år gamle tråde....
|
Til top |
|
|