| Forfatter |
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har et par standerhøjttalere som jeg er rigtig godt tilfreds med. Mellemtone og diskant synes jeg er rigtig god og den bas der er, er også fin nok.
Men bassen kunne godt gå lidt dybere, så jeg har tænkt at integrere en subwoofer i mit system.
Nu er mit spørgsmål imidlertid:
Hvordan integrerer jeg den bedst muligt? Jeg har styr på opstilling og kabler. Men hvordan med fase, delefrekvens og volumen. Hvordan gøres det mest korrekt?
Er der nogen der kan hjælpe? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb eller lån en lydtryks-måler og DVD'en "Video Essentials", så kender du det teoretisk korrekte. Det kræver dog, at du er blevet enig med dig selv om en delefrekvens. Jeg vil råde dig til at starte ved 80Hz og så arbejde dig nedefter...
Derefter skal der lyttes på fulde gardin! - det er jo dine ører det handler om.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Køb eller lån en lydtryks-måler og DVD'en "Video Essentials", så kender du det teoretisk korrekte. Det kræver dog, at du er blevet enig med dig selv om en delefrekvens. Jeg vil råde dig til at starte ved 80Hz og så arbejde dig nedefter...
|
|
|
Jamen, kan man ikke gå ud fra specifikationerne på højttalerne og derefter dele frekvensen, så subben kun spiller det der ligger under højttaleren? Eller skal de overlappe hinanden?
Jeg havde selv tænkt den med lydtrylsmåleren, da mine ører absolut ikke er fintfølende nok til at nå frem til et ensartet niveau. Men hvor køber man sådan en og hvordan virker den?
Video Essentials? Er det ikke kun til decideret surround?
Hvad med fasen, hvad gør man med den? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 06:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
L.B. skrev:
|
|
|
|
Jamen, kan man ikke gå ud fra specifikationerne på højttalerne og derefter dele frekvensen, så subben kun spiller det der ligger under højttaleren? Eller skal de overlappe hinanden? Min erfaring er at de skal overlappe. Prøv evt. at down-loade de første 2 gratis magasiner af www.audioperfectionist.com
Jeg havde selv tænkt den med lydtrylsmåleren, da mine ører absolut ikke er fintfølende nok til at nå frem til et ensartet niveau. Men hvor køber man sådan en og hvordan virker den? Tape Connection har en som du kan købe sammen med video essentials.
Video Essentials? Er det ikke kun til decideret surround? jo, men kan sagtens bruges. ellers skal du have en testtone et andet sted fra, en cd eller lign.
Hvad med fasen, hvad gør man med den? det er vist kun at lytte sig frem |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Brian7500 skrev:
L.B. skrev:
|
|
|
|
Jamen, kan man ikke gå ud fra specifikationerne på højttalerne og derefter dele frekvensen, så subben kun spiller det der ligger under højttaleren? Eller skal de overlappe hinanden? Min erfaring er at de skal overlappe. Prøv evt. at down-loade de første 2 gratis magasiner af www.audioperfectionist.com
Jeg havde selv tænkt den med lydtrylsmåleren, da mine ører absolut ikke er fintfølende nok til at nå frem til et ensartet niveau. Men hvor køber man sådan en og hvordan virker den? Tape Connection har en som du kan købe sammen med video essentials.
Video Essentials? Er det ikke kun til decideret surround? jo, men kan sagtens bruges. ellers skal du have en testtone et andet sted fra, en cd eller lign.
Hvad med fasen, hvad gør man med den? det er vist kun at lytte sig frem |
|
|
|
|
|
Jamen det er præcis det. At lytte sig frem til hvornår fasen er helt rigtig. Hvad er det jeg lytter efter? Jeg aner det ikke. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
du høre hurtigt om fasen vender som den skal, det lyder forkert når den står forkert.
det mest "besværlige" er at finde den korrekte Volume og frekvens, for til nogen numre kan det godt lyde godt, men skifter du CD, kan det være du må justere igen. Men det er jo det der gør det så morsomt ved at have hifi udstyr
mener det er b&W der har en form for guide på nettet, hvor de siger du skal placere subben der hvor du sidder normalt, og så gå rundt og lytte i lokalet hvor bassen lyder bedst, og der sætter du så subben. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fasen er rigtig når subben "forsvinder" i systemet, altså når alt, inkl volumen er indstillet således at du ikke føler at du kan "høre" subben, eller hvor den står placeret.
hvis du ikke har fjernbetjening, så få en person til at indstille fasen, mens du selv sidder og lytter i sofa'en/stolen.
nu afhænger det af højttaleren, men 80 er for højt at dele imo, jeg deler ved 50, og jeg har selv højttalre der ikke går så dybt, overlappet er på cirka 10 hz. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |