| Forfatter |
|
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der nogen der kan fortælle mig hvad en stjerne-forbindelse er set i hi-fi sammenhæng?
Jeg er selv elektriker. Og med en stjerne-forbindelse i f.eks en motor, betyder det at hver spole har hver deres fase og den anden ende af alle spolerne er forbundet sammen og selv dannet et kunstigt nulpunkt. Men dette lader sig ikke gøre med ens hi-fi hvis man da ikke ønsker at brænde noget af! 
Så hvad menes der med en stjerne-forbindelse i hi-fi sammenhæng?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har heller aldrig hørt om det i den sammenhæng! Mystisk...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder at alle dine apparater er tilsluttet den samme stikkontakt. Man benytter så en stor stikdåse, med f.eks. 5 stk. 230 V udtag, og tilslutter alt til den.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det er en betegnelse for en type stelforbindelse internt i apparaterne, evt. på print, hvor alle stelforbindelserne samles i et punkt (stjernen), der så evt. forbindes til chassis.
Fordelen er at der ikke opstår spændingsforskelle imellem forskellige stelsteder, da alle signaler referere til samme punkt.
Problemet med den er at den virker fint ved LF signaler, men mindre godt ved HF. Her benytter man i steden stelplaner. __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Nej, det er en betegnelse for en type stelforbindelse internt...... |
|
|
Jeps, måske også derfor det nok er bedre kendt som Stjerne-stel fremfor stjerne-forbindelse..... __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig! Men det kan også være et fællespunkt for grej-kabinetternes stel ført til jord. Ved selvbyg af forstærkere o.l. er det pokkers vigtigt med et fælles stjerne/stel punkt i apparaterne, ellers få man bl.a. BRUMMMMM, højttaler udgangenes minus skal dog ikke tilsluttes dette.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok...Men så er det jo ikke noget man behøver at tænke videre over hvis der er jord på det hi-fi man har...Så forbindes alle aparaternes stel jo helt automatisk...Hvis man altså husker at udskifte den stikprop der som regel sidder på når man køber det som ikke er kompatible med danske stikkontakter...
I øvrigt er det lovpligtigt at udskifte den medfølgende stikprop til en der er kompatibel med danske stikkontakter jfr. stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6 !! Og man kan blive straffet for at undlade at gøre det!! Men da der er tale om et stik med beskyttelses-leder includeret, må en lægmand ikke skifte det selv. Så man skal ringe efter en elektriker!! Så fik i den!! Og det er faktisk ikke engang løgn!!
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som jeg tror i refererer til må være apparaternes indbyrdes forbindelse til nettet, dette bør laves som en stjerne forbindelse, hvor fordelerstikket er stjernepunktet.
Det det så gælder om, er at få lavet forbindelserne ud til apparaterne, således ledningslængden og ledningstypen er ens til alle apparaterne. Dette gør at apparaterne ser nettet ens, men også ser hinanden ens gennem netkablet(jordlederen), således der ikke løber strømme mellem apparaternes RCA-kabler, men derimod igennem jordlederen i netkablet, da alle apparater har samme potentiale(Jord), fordi modstanden fra apparaterne til jord er ens (p.g.a. ens netkabler).
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror lige at jeg har lavet ulovligheder omme bag min reol....3 netledninger med apparatstik; fjernet den ydre kappe, afkortet dem til 20cm og loddet dem sammen 3x fase, nul og jord til et kraftigt NKT-installations kabel som jeg har trukket ned til stikkontakten. Endvidere har jeg skåret/tilsnittet de tre apparatstik til idet de var for dybe i reolen. Elektrikeren vil nok ikke blive for glad .
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
Det som jeg tror i refererer til må være apparaternes indbyrdes forbindelse til nettet, dette bør laves som en stjerne forbindelse, hvor fordelerstikket er stjernepunktet.
Det det så gælder om, er at få lavet forbindelserne ud til apparaterne, således ledningslængden og ledningstypen er ens til alle apparaterne. Dette gør at apparaterne ser nettet ens, men også ser hinanden ens gennem netkablet(jordlederen), således der ikke løber strømme mellem apparaternes RCA-kabler, men derimod igennem jordlederen i netkablet, da alle apparater har samme potentiale(Jord), fordi modstanden fra apparaterne til jord er ens (p.g.a. ens netkabler).
mvh Gorm
|
|
|
Jo, den har jeg også hørt før. Hvis man lige tænker lidt videre, fordrer et optimalt resultat jo så også, at alle de involverede -apparat-netkabler har præcist samme længde, incl. den længde, der anvendes inden i apparaterne, plus kompensation for forskellige sikringer og afbrydere, samt vel egentlig også transformatorens primær-viklings impedans, belastning osv..... Hvor går grænsen ? __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi sætter vel selv grænsen, men det der også rykker her er at jordlederen har samme længde til hvert apparat, således potentialet også er ens på apparaterne, dette medfører så at der ikke løber strømme/spændinger mellem apparaterne i RCA-ledningerne. Hvis man så samtidigt sørger for at apparaterne er faset ens, så skulle det være fjong. 
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
At ledningerne til apparaterne skal være lige lange...Det er klart at snakker vi om 25 meter's forskel så vil der være lidt. Men prøv du lige at beregne modstanden i ledningerne såfremt at forskellen på længderne er f.eks 2 meter...Du vil opdage at det er laaaaaaangt ude at diskutere!!!
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, såmænd. Det var måske også lige pointen. For så kan det jo heller ikke betyde det vilde, om der er nogle centimeters forskel inde i fordelingsboksen. Så længe, hvert stik har sine egne individuelle forbindelser til indgangs-stikket.  __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
|
Tror lige at jeg har lavet ulovligheder omme bag min reol....3 netledninger med apparatstik; fjernet den ydre kappe, afkortet dem til 20cm og loddet dem sammen 3x fase, nul og jord til et kraftigt NKT-installations kabel som jeg har trukket ned til stikkontakten. Endvidere har jeg skåret/tilsnittet de tre apparatstik til idet de var for dybe i reolen. Elektrikeren vil nok ikke blive for glad .
|
|
|
Georg Georgløs.......... nej det er ikke relemanteret og egentlig HELT ulovligt og blir det opdaget kan du risikere at forsikringen ikke vil dække (ved fx brand)
Har du krumpet rundt om hver leder?? (fase, nul jord) og så om de hele bagefter?? eller bruger du blot isolerbånd?
Jeg ville nok lave det om på stedet, for det lyder ikke for smart
Tony (elektriker og om 3mdr el-installatør )
ps så kan man købe adaptore til de stik der sidder på, så man får "dansk"jord. Mener de koster i omegnen af en 20er __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg plejer bare at klippe stikket af og montere et stik med dansk jord...Men hvis det skal være helt efter forskrifterne...tjaa, så må jeg faktisk ikke, da jeg kun er elektriker og ikke installatør...eller også så skal mester skrive under på at jeg har skiftet et stik og at det er på hans ansvar! 
Men konklusionen må være den at en "stjerneforbindelse" som i virkeligheden ikke har noget som helst med en stjerneforbindelse at gøre, den kan du stikke op i stjernen, for det er alt for langt langt langt ude at diskutere. Og selv hvis du laver alle ledninger lige lange, ja så vil der stadig være en forskel, da alle aparaterne trækker forskellig strøm, og således vil der også være et forskelligt spændingsfald i alle ledningerne! Så det rigtige ville faktisk være at beregne de enkelte aparaters lednings-længde ud fra den strøm de trækker individuelt!
Men ikke engang den teori vil holde stik anyways, for hvad sker der når du skruer op for din forstærker? UPS!!! 
|
| Til top |
|
| |