Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 18:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Jord ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Har sådan en dims udenfor huset:

Er det jordforbindelse ?

Må jeg sætte d.v.s apparaters kabinet-stel (dvd, forstærker og lig.) til denne "dims" ?

Hvad sker der hvis uheldet er ude og der kommer 230v på f.eks. forstærkerens kabinet = 230v på dimsen ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
MC955
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 828
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hvis der kommer 230v på den jord, så er du måske heldig det går i jorden, men hvis ikke så futter alt af der har jord.

Prøvet det engang med min opvaskmaskine og der fik jeg og min datter de 230v, jeg har et ar i panden af det endnu.



__________________
Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Øh er det en jord-forbindelse !
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Er det jordforbindelse ?

JA

Må jeg sætte d.v.s apparaters kabinet-stel (dvd, forstærker og lig.) til denne "dims" ?

JA, altså gennen din installation vel? Jeg ville ikke pille for meget ved selve jorddåsen.

Hvad sker der hvis uheldet er ude og der kommer 230v på f.eks. forstærkerens kabinet = 230v på dimsen ?

Spændingen løber i jorden, og dit HFI relæ slår fra.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Hvis der kommer 230v på den jord, så er du måske heldig det går i jorden, men hvis ikke så futter alt af der har jord.

Prøvet det engang med min opvaskmaskine og der fik jeg og min datter de 230v, jeg har et ar i panden af det endnu.

Vel et glimrende eksempel på hvorfor at hr. og fru danmark skal holde fengerne væk fra deres El installation, det er jo for f"#&en ikke uden grund at det tager 4 år og blive elektrikker. For havde du gjort det rigtigt, så havde dit HPFI relæ slået fra, og du havde aldrig mærket noget.



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Har sådan en dims udenfor huset:

Er det jordforbindelse ?

Det er det da sandsynligvis, but one never knows...

Det kunne også være en slags dyppekoger til en underjordisk swimmingpool. Eller en high-tech dræbersneglelammer... 

M.v.h.

Niels L.

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3923
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej dfms

Det der er på billedet er en jordforbindelse,men den er god sansynlighed koblet til et eller flere husholdnings maskiner.

dvs. at hvis du bruger denne jord vil al den støj som står på stel i vaskemaskine,t.tumbler,ovn,kogeplader osv. blive ført over i dit hifi anlæg.Lad mig sige det med det samme"ikke nogen god ide".hvis man ikke får lavet en jordforbindelse kun til hifi anlæget,så lad helt være med at tænke på at jordforbinde anlæget.Så simpel kan det siges.

PS. jeg har været i elfaget i snart 15 år,så burde da ha lært lidt om det nu.

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Eller en high-tech dræbersneglelammer... 

Den tager jeg én af, tak!

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Hej dfms

Det der er på billedet er en jordforbindelse,men den er god sansynlighed koblet til et eller flere husholdnings maskiner.

dvs. at hvis du bruger denne jord vil al den støj som står på stel i vaskemaskine,t.tumbler,ovn,kogeplader osv. blive ført over i dit hifi anlæg.Lad mig sige det med det samme"ikke nogen god ide".hvis man ikke får lavet en jordforbindelse kun til hifi anlæget,så lad helt være med at tænke på at jordforbinde anlæget.Så simpel kan det siges.

PS. jeg har været i elfaget i snart 15 år,så burde da ha lært lidt om det nu.

Ang. støj fra andre apparater har du nok ret i, mit problem er at mine rørforstærker støjer, men kun når de sidder i racket, hvis de står på bordet er der ingen støj. Og forstærkerne SKAL sidde i racket !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3923
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

mhh,den var spøjs,du kan prøve at jorde anlæget fra en stikk. med jord eller fra det spyd som er banket i jorden udenfor,bare med en ledning hend over gulvet for at se om det gør en forskel,tvivler dog en anelse(sluk alle kræft grupper i huset mens du prøver).Hvis det løser dit problem,så få lavet et jordforbindelse kun til hifi anlæget.

lige en til afprøvning,prøv at vende netstikket på den ene effekt,men kun den ene.jeg tror nu ikke det virker men prøv aligeveld.

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Bass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan skille hifi-delen fra ude på tavlen kan du lave en seperat jord og derved slippe for fnidder fra de øvrige installationer.

Da du er i tvivl om det er en jord der er på billeder er det nok mest fornuftigt at få en fagmand til at udføre arbejdet.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass
 
MC955
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 828
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
MC955 skrev:

Hvis der kommer 230v på den jord, så er du måske heldig det går i jorden, men hvis ikke så futter alt af der har jord.

Prøvet det engang med min opvaskmaskine og der fik jeg og min datter de 230v, jeg har et ar i panden af det endnu.

Vel et glimrende eksempel på hvorfor at hr. og fru danmark skal holde fengerne væk fra deres El installation, det er jo for f"#&en ikke uden grund at det tager 4 år og blive elektrikker. For havde du gjort det rigtigt, så havde dit HPFI relæ slået fra, og du havde aldrig mærket noget.

Hvem fanden har sagt vi har lavet noget selv ??? synes ikke jeg kan læse det nogle stedre.

Nu var det lige en fagmand der havde lavet det , som med alt El her i huset.



__________________
Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

Hvis du kan skille hifi-delen fra ude på tavlen kan du lave en seperat jord og derved slippe for fnidder fra de øvrige installationer.

Da du er i tvivl om det er en jord der er på billeder er det nok mest fornuftigt at få en fagmand til at udføre arbejdet.



Det er ikke blot fornuftigt, men lovpligtigt.

Finder forsikringsselskabet ud af at man selv har syslet med den permanente elinstallation, så er der ikke noget at komme efter. Selv ikke hvis huset er brændt ned.

Som brandmand har jeg snart set en del af disse sørgeligt tilfælde. Men det er jo ris til egen r*v.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Nu er der kun tale om at finde en god jordforbindelse, og ikke om at ommøblere de elektrisk installationer.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har banket et 2,5 m. Ø20 mm. kobberrør ned i haven, hvortil jeg føre et kabel ind til anlægets stikdåse. her er dette kabel forbundet til kobber skinnen der tager sig af tredie ben på netkablernes stikprop.

Husets instalation hvor jeg bor, har IKKE jord, (altså kun to huller i kontakten  + & -  ) så normalt ville jord delen i stikdåsen ende blindt, da stikdåsens kabel og stikprop kun har to ledere og ben, (+ & -)

Men jeg har så ført et lille kabel ind i stidåsen til den jord "skinne" og så ud til kobberrøret i haven.

Således er samtlige apparater jordet her igennem, da de netkabler jeg har samt apparat stik & stikpropper, (Schuko) er med jord.

Yddermere er skærmen på netkablerne forbundet til jord (i afsender enden)

Alt dette har faktisk givet en hørbar og markant positiv effekt.

Nogle mener at kun ET apparat bør jordes, men samtlige mine er lavet med jord, altså 3 tilsluttede ben i netbrønden, og jeg kan sige efter at have forsøgt mig frem at det faktisk giver en lille bitte smule bedre virkning med alle MINE apparater jordet, hos MIG, end kun et! (dette kan så muligvis variere og forholde sig anderledes andre steder, under andre forhold og med andet grej mm.?? så man må anbefale at der forsøges sig lidt frem med dette og tilslutningerne.)

Skærmen på div. net og signal kabler er ligeledes tilsluttet jord, men her via små udtag der så føres til en samlamuffe der er forbundet til omtalte jord leder der går ud til jord "spydet"

Jeg har eksperimenteret en del med tilslutningerne, og med tiden fundet ud af at det r bedst med stort set det hele jordet.

Resultatet er mere ro, og renhed samt stabilitet i lydbilledet, klare og mere finskårede detaljer, fravær af "fnidder" og slør over lyden, med andre ord, man fjerner endnu et lille slør mellem "dig" og musikken.

Jeg har en kammerat der har erfaring med at det faktisk fungere bedre som jeg har gjort det, OGSÅ! selv om, huset faktisk HAR jord i instalationen.

Han opnåede så altså bedre lyd med seperat jort til anlæget, udført som jeg her har anvist.

Det er tænkeligt at grunden her til ligger i før omtalte grunde, altså at der på husets jord instalation, ligger en masse støj / snavs, fra eks. komfur, fryser, køleskab, computere, microbølgeovne, vaskemaskine & tørretumbler samt andre elektriske installationerder er jordet her igennem, og at alt den "støj" fra dette måske kan finde vej tilbage op i anlæget??

Jeg kan kun sige at jord, nok er et af de mest hørbare og effektive "tweaks" jeg nogensinde har prøvet og foretaget, og det gør netkablernes effekt meget mere udtalt, men samtidig gør det dem også mindre krittiske (sålænge de bare er skærmede) forskellen på ekstrem dyre, exotiske super netkabler og relativ pris gunstige gode skærmede netkabler bliver næsten helt udvisket.

Sålænge der er "hul" igennem, god forbindelse, fornuftigt tværsnit, god stabil mekanisk opbygning og en effektiv SKÆRM! så er kablet så godt som det kan blive, når bere denne skærm jordes, uanset pris.

mvh.

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

@mc955

jeg beklager, jeg læste det sådan..

@miju

du kommer altid med lange indlæg, og tit også ganske fornuftige, men her bevæger du dig ud på så dybt vand at du bok bør svømme ind igen

Du må altså ikke bare lave flere udligningsforbindelser, som du beskriver i har gjort ved en ven, og du må IKKE bare lige lave lidt huller her og der i dine kontaklter som du lyster, som jeg skrev tidligere i dette indlæg, så er det ikke uden grund at det tager 4 år og blive elektrikker, og 2 år yderligere og blive installatør.

og det er ikke uden grund at du som lægmand ikke må pille i husetes installationer, at du så gør det er din hovedpine, men at lægge op til at andre skal gøre det, ja undskyld mit fransk men det er direkte vanvittigt..



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Lyde og Jord er en videnskab, indrømmet

Jeg har skam mange gange oplevet sidde midt i ledningsvirvarret, for lige pludselig sidde i Mørke.

Reddet, endnu engang, af HFI relæet.

Men Jord og brummelyde skal jeg afholde fra kommentere, jeg er kun til streger i Tv  Sort/hvidt   Hvis ens vaskemaskine afbryder HFI relæet kan man evt. vaske færdig ved frakoble den Gul/grønne ledning. At det svarer til den Elektriske stol, for personen som gør noget sådant, set fra elektrikeres synspunkt, men så kunne man starte med Fejlspændingsrelæ lige netop til Vaskemaskine/Tørretumbler  

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have tilsluttet jord til dit anlæg, så få en fagmand på banen !

Jeg har en seperat gruppe 13 amp, træg industrisikring af automat-slagsen med jord til mit anlæg, hele anlægget er jordet og der er en marginal hørebare forskel.

Jobbet som fagmanden udførte kostede 750,- kr.

PS. ang. jord via signalkabler er at gå med livrem og seler, apperaterne er jo allerede jordet ?!

miju's "stunt" vil jeg på ingen måde kommenter med andet end dumhed, ja undskyld mit sprog, men det er sgu for dumt.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har bekendt som fik jordspyd i haven hertil sluttede han sin effektforstærker og det virkede fint. Efter nogen tid tilsluttede han også sin Dvd afspiller som jeg havde brugt masser fa tid på at modificere. Resultatet en på det nærmeste totalt afbrændt afspiller.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
GoodMojo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 16 Juli 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Eller en high-tech dræbersneglelammer... 


LOL - I så fald virker min sgu ikke.
Til top Vis GoodMojo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GoodMojo Besøg GoodMojo's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes