| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har sådan en dims udenfor huset:

Er det jordforbindelse ?
Må jeg sætte d.v.s apparaters kabinet-stel (dvd, forstærker og lig.) til denne "dims" ?
Hvad sker der hvis uheldet er ude og der kommer 230v på f.eks. forstærkerens kabinet = 230v på dimsen ?

|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der kommer 230v på den jord, så er du måske heldig det går i jorden, men hvis ikke så futter alt af der har jord.
Prøvet det engang med min opvaskmaskine og der fik jeg og min datter de 230v, jeg har et ar i panden af det endnu. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh er det en jord-forbindelse !
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Er det jordforbindelse ?
JA
Må jeg sætte d.v.s apparaters kabinet-stel (dvd, forstærker og lig.) til denne "dims" ?
JA, altså gennen din installation vel? Jeg ville ikke pille for meget ved selve jorddåsen.
Hvad sker der hvis uheldet er ude og der kommer 230v på f.eks. forstærkerens kabinet = 230v på dimsen ?
Spændingen løber i jorden, og dit HFI relæ slår fra. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|
Hvis der kommer 230v på den jord, så er du måske heldig det går i jorden, men hvis ikke så futter alt af der har jord.
Prøvet det engang med min opvaskmaskine og der fik jeg og min datter de 230v, jeg har et ar i panden af det endnu.
|
|
|
Vel et glimrende eksempel på hvorfor at hr. og fru danmark skal holde fengerne væk fra deres El installation, det er jo for f"#&en ikke uden grund at det tager 4 år og blive elektrikker. For havde du gjort det rigtigt, så havde dit HPFI relæ slået fra, og du havde aldrig mærket noget. __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Har sådan en dims udenfor huset:

Er det jordforbindelse ?
|
|
|
Det er det da sandsynligvis, but one never knows...
Det kunne også være en slags dyppekoger til en underjordisk swimmingpool. Eller en high-tech dræbersneglelammer... 
M.v.h.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dfms
Det der er på billedet er en jordforbindelse,men den er god sansynlighed koblet til et eller flere husholdnings maskiner.
dvs. at hvis du bruger denne jord vil al den støj som står på stel i vaskemaskine,t.tumbler,ovn,kogeplader osv. blive ført over i dit hifi anlæg.Lad mig sige det med det samme"ikke nogen god ide".hvis man ikke får lavet en jordforbindelse kun til hifi anlæget,så lad helt være med at tænke på at jordforbinde anlæget.Så simpel kan det siges.
PS. jeg har været i elfaget i snart 15 år,så burde da ha lært lidt om det nu.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Eller en high-tech dræbersneglelammer...  |
|
|
Den tager jeg én af, tak! 
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Hej dfms
Det der er på billedet er en jordforbindelse,men den er god sansynlighed koblet til et eller flere husholdnings maskiner.
dvs. at hvis du bruger denne jord vil al den støj som står på stel i vaskemaskine,t.tumbler,ovn,kogeplader osv. blive ført over i dit hifi anlæg.Lad mig sige det med det samme"ikke nogen god ide".hvis man ikke får lavet en jordforbindelse kun til hifi anlæget,så lad helt være med at tænke på at jordforbinde anlæget.Så simpel kan det siges.
PS. jeg har været i elfaget i snart 15 år,så burde da ha lært lidt om det nu.
|
|
|
Ang. støj fra andre apparater har du nok ret i, mit problem er at mine rørforstærker støjer, men kun når de sidder i racket, hvis de står på bordet er der ingen støj. Og forstærkerne SKAL sidde i racket !
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhh,den var spøjs,du kan prøve at jorde anlæget fra en stikk. med jord eller fra det spyd som er banket i jorden udenfor,bare med en ledning hend over gulvet for at se om det gør en forskel,tvivler dog en anelse(sluk alle kræft grupper i huset mens du prøver).Hvis det løser dit problem,så få lavet et jordforbindelse kun til hifi anlæget.
lige en til afprøvning,prøv at vende netstikket på den ene effekt,men kun den ene.jeg tror nu ikke det virker men prøv aligeveld.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger


Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan skille hifi-delen fra ude på tavlen kan du lave en seperat jord og derved slippe for fnidder fra de øvrige installationer.
Da du er i tvivl om det er en jord der er på billeder er det nok mest fornuftigt at få en fagmand til at udføre arbejdet.
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
MC955 skrev:
|
Hvis der kommer 230v på den jord, så er du måske heldig det går i jorden, men hvis ikke så futter alt af der har jord.
Prøvet det engang med min opvaskmaskine og der fik jeg og min datter de 230v, jeg har et ar i panden af det endnu.
|
|
|
Vel et glimrende eksempel på hvorfor at hr. og fru danmark skal holde fengerne væk fra deres El installation, det er jo for f"#&en ikke uden grund at det tager 4 år og blive elektrikker. For havde du gjort det rigtigt, så havde dit HPFI relæ slået fra, og du havde aldrig mærket noget.
|
|
|
Hvem fanden har sagt vi har lavet noget selv ??? synes ikke jeg kan læse det nogle stedre.
Nu var det lige en fagmand der havde lavet det , som med alt El her i huset. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
Hvis du kan skille hifi-delen fra ude på tavlen kan du lave en seperat jord og derved slippe for fnidder fra de øvrige installationer.
Da du er i tvivl om det er en jord der er på billeder er det nok mest fornuftigt at få en fagmand til at udføre arbejdet. |
|
|
Det er ikke blot fornuftigt, men lovpligtigt. Finder forsikringsselskabet ud af at man selv har syslet med den permanente elinstallation, så er der ikke noget at komme efter. Selv ikke hvis huset er brændt ned. Som brandmand har jeg snart set en del af disse sørgeligt tilfælde. Men det er jo ris til egen r*v.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der kun tale om at finde en god jordforbindelse, og ikke om at ommøblere de elektrisk installationer.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har banket et 2,5 m. Ø20 mm. kobberrør ned i haven, hvortil jeg føre et kabel ind til anlægets stikdåse. her er dette kabel forbundet til kobber skinnen der tager sig af tredie ben på netkablernes stikprop.
Husets instalation hvor jeg bor, har IKKE jord, (altså kun to huller i kontakten + & - ) så normalt ville jord delen i stikdåsen ende blindt, da stikdåsens kabel og stikprop kun har to ledere og ben, (+ & -)
Men jeg har så ført et lille kabel ind i stidåsen til den jord "skinne" og så ud til kobberrøret i haven.
Således er samtlige apparater jordet her igennem, da de netkabler jeg har samt apparat stik & stikpropper, (Schuko) er med jord.
Yddermere er skærmen på netkablerne forbundet til jord (i afsender enden)
Alt dette har faktisk givet en hørbar og markant positiv effekt.
Nogle mener at kun ET apparat bør jordes, men samtlige mine er lavet med jord, altså 3 tilsluttede ben i netbrønden, og jeg kan sige efter at have forsøgt mig frem at det faktisk giver en lille bitte smule bedre virkning med alle MINE apparater jordet, hos MIG, end kun et! (dette kan så muligvis variere og forholde sig anderledes andre steder, under andre forhold og med andet grej mm.?? så man må anbefale at der forsøges sig lidt frem med dette og tilslutningerne.)
Skærmen på div. net og signal kabler er ligeledes tilsluttet jord, men her via små udtag der så føres til en samlamuffe der er forbundet til omtalte jord leder der går ud til jord "spydet"
Jeg har eksperimenteret en del med tilslutningerne, og med tiden fundet ud af at det r bedst med stort set det hele jordet.
Resultatet er mere ro, og renhed samt stabilitet i lydbilledet, klare og mere finskårede detaljer, fravær af "fnidder" og slør over lyden, med andre ord, man fjerner endnu et lille slør mellem "dig" og musikken.
Jeg har en kammerat der har erfaring med at det faktisk fungere bedre som jeg har gjort det, OGSÅ! selv om, huset faktisk HAR jord i instalationen.
Han opnåede så altså bedre lyd med seperat jort til anlæget, udført som jeg her har anvist.
Det er tænkeligt at grunden her til ligger i før omtalte grunde, altså at der på husets jord instalation, ligger en masse støj / snavs, fra eks. komfur, fryser, køleskab, computere, microbølgeovne, vaskemaskine & tørretumbler samt andre elektriske installationerder er jordet her igennem, og at alt den "støj" fra dette måske kan finde vej tilbage op i anlæget??
Jeg kan kun sige at jord, nok er et af de mest hørbare og effektive "tweaks" jeg nogensinde har prøvet og foretaget, og det gør netkablernes effekt meget mere udtalt, men samtidig gør det dem også mindre krittiske (sålænge de bare er skærmede) forskellen på ekstrem dyre, exotiske super netkabler og relativ pris gunstige gode skærmede netkabler bliver næsten helt udvisket.
Sålænge der er "hul" igennem, god forbindelse, fornuftigt tværsnit, god stabil mekanisk opbygning og en effektiv SKÆRM! så er kablet så godt som det kan blive, når bere denne skærm jordes, uanset pris.
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mc955
jeg beklager, jeg læste det sådan..
@miju
du kommer altid med lange indlæg, og tit også ganske fornuftige, men her bevæger du dig ud på så dybt vand at du bok bør svømme ind igen
Du må altså ikke bare lave flere udligningsforbindelser, som du beskriver i har gjort ved en ven, og du må IKKE bare lige lave lidt huller her og der i dine kontaklter som du lyster, som jeg skrev tidligere i dette indlæg, så er det ikke uden grund at det tager 4 år og blive elektrikker, og 2 år yderligere og blive installatør.
og det er ikke uden grund at du som lægmand ikke må pille i husetes installationer, at du så gør det er din hovedpine, men at lægge op til at andre skal gøre det, ja undskyld mit fransk men det er direkte vanvittigt.. __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 16 Juli 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyde og Jord er en videnskab, indrømmet
Jeg har skam mange gange oplevet sidde midt i ledningsvirvarret, for lige pludselig sidde i Mørke.
Reddet, endnu engang, af HFI relæet.
Men Jord og brummelyde skal jeg afholde fra kommentere, jeg er kun til streger i Tv Sort/hvidt Hvis ens vaskemaskine afbryder HFI relæet kan man evt. vaske færdig ved frakoble den Gul/grønne ledning. At det svarer til den Elektriske stol, for personen som gør noget sådant, set fra elektrikeres synspunkt, men så kunne man starte med Fejlspændingsrelæ lige netop til Vaskemaskine/Tørretumbler 
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 16 Juli 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal have tilsluttet jord til dit anlæg, så få en fagmand på banen !
Jeg har en seperat gruppe 13 amp, træg industrisikring af automat-slagsen med jord til mit anlæg, hele anlægget er jordet og der er en marginal hørebare forskel.
Jobbet som fagmanden udførte kostede 750,- kr.
PS. ang. jord via signalkabler er at gå med livrem og seler, apperaterne er jo allerede jordet ?!
miju's "stunt" vil jeg på ingen måde kommenter med andet end dumhed, ja undskyld mit sprog, men det er sgu for dumt.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 16 Juli 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bekendt som fik jordspyd i haven hertil sluttede han sin effektforstærker og det virkede fint. Efter nogen tid tilsluttede han også sin Dvd afspiller som jeg havde brugt masser fa tid på at modificere. Resultatet en på det nærmeste totalt afbrændt afspiller.
|
| Til top |
|
| |
GoodMojo Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 16 Juli 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Eller en high-tech dræbersneglelammer...  |
|
|
LOL - I så fald virker min sgu ikke.
|
| Til top |
|
| |